Hanglamp zoemt en knippert icm dimmer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superdraak345
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Aan het plafond heb ik vijf oude Lirio Zenith [1] [2] hanglampen. Elke lamp hangt aan een Jung 225TDE dimmer (R/C, 20-525W, AC230V, 50Hz). In de lamp zitten drie GU53 halogene reflectorlampen (Osram 41835 WFL 12V 50W 45° of Philips Aluline Pro 111 12V 50W). De trafo in het armatuur van de lamp is een grote spoel en ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/hz39ZkqV/lamp-1.jpg

Het probleem is: er komt een zoemgeluid uit de dimmer en uit de reflectorlampjes als ze aan staan, dat harder wordt als je ze dimt.

Hoe los ik dit — het liefst zo goedkoop en eenvoudig mogelijk — op?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 15:33
Goedkoopste oplossing: haal de dimmer er tussenuit.
Zo te zien dient die dimmer voor een capacitieve belasting (C), dus voor lampen met een electronische tranformator. Duidelijk heb je een klassieke transformator, dus een inductieve belasting (L).
Je kan de transformator vervangen door een electronische dimbare (wellicht spaart dat je wat electriciteit), of de dimmer vervangen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superdraak345
  • Niet online
Dank. Graag houd ik ze wel dimbaar. Helder. Een trafo die in de lamp zit ingebouwd vervangen lijkt me moeilijk. Dimmer vervangen dus? Maar wat voor? En wat als ik er LED-lampjes in doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:28
Jung 224LEDUDD is elektrisch compatibel, tot ~375 VA. Maar dat helpt waarschijnlijk niet bij het gebrom.
Daarvoor moet je de transformator in de lamp vervangen voor iets moderners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superdraak345
  • Niet online
Als ik de transformators ga vervangen kan ik dezelfde dimmer houden. Transformators zijn ook een stuk goedkoper dan dimmers zie ik. Is dat te doen ingebouwd in een lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 15:33
De transformator is dat ronde ding met koper in doorzichtig plastic, onder de metalen schijf. Dat zware lompe ding kan je wellicht door een formaatje luciferdoos electronische dimbare transformator vervangen.
Let op de vermogensrange, als je LED lampen gaat plaatsen hebben die veel minder vermogen nodig.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superdraak345
  • Niet online
Dank voor de reactie. Liefste houd ik er nog halogeen in voorlopig, en neem ik een transformator die als ik op LED overschakel ook nog werkt. Welke vermogensrange is dan handig? Huidig is 3 x 50 W = 150 W. LED is een stuk minder natuurlijk.
Kan dat met een Osram HTM 150VA 230V Transformator 12V | Halogen/LED?
Pagina: 1