Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-11 14:35

Stekeltje

Nothing to see here move along

Topicstarter
Ik ben bezig met solar op mijn dak, een afspraak met een ZZP-er die dagelijks panelen legt is al gemaakt. Nu dien ik alles te bestellen en help ik mee op de dag van leggen maar ik wil zeker weten dat ik het juiste bestel.

Situatie:
- Ligging dak: Zuiden
- Haast geen schaduw van externe factoren, mogelijk einde dag van de schoorsteen

Legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-A34YSZEydBCaSkN6BpWJEi9BTM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9t2MRlOcQ5Cjk7GryFnTbX7A.png?f=user_large

Zoals je kan zien is er zo optimaal mogelijk rekening gehouden met het volledig vol plaatsen van de oppervlakte. Links bovenin zit de schoorsteen waardoor daar geen paneel geplaatst kan worden.

Onderdelen Elektrisch:
- Jinko 385Wp (12x)
- 1x SolarEdge 3680 HD-Wave SE3680H
- 12x SolarEdge S500 Power Optimizer

OF
- 1x GoodWe GW3600T-DS

Eventueel is 3-fase ook mogelijk, zowel de kabel naar boven als de meterkast is geschikt voor 3-fase

Op onderstaande loop ik een beetje vast. De zzp-er gaf aan graag te werken met vander Valk. Van der valk biedt sets aan maar niet voor landscape in een rij. Nu heb ik wat research gedaan en denk ik dat het niet mega speciaal is maar had het toch graag even bevestigd gekregen.

Paneel 'groepen'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqdeAwg6NY0vKq9g1479w5Ts6-o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Fb5aLMI6y6iBtGExcynvCeuQ.png?f=user_large

Panelen hebben de afmetingen van 1885x1029. Ik kom uit op de volgende afmetingen t.b.v. het montage materiaal:
- 4x 4311mm alu profiel -> rij landscap 2x boven, kolom 4x landscape rechts
- 2x 2185mm alu profiel -> kolom 2x landscape midden
- 2x 6347mm alu profiel -> rij landscape 3x onder
- 2x 1085mm alu profiel -> 1 portrait links

Overige montage:
Van der Valk 732001 Rvs. kabelklem klein 24
Van der Valk 721552 Geanod eindklem 50 M6x80-T30 h=28-50mm 20
Van der Valk 721550 Geanod. paneelklem alu 50 torx T30 KV 16
Van der Valk 724820 Geanod. eindstop + inbus M6x1020
Van der Valk 733020 Kst. paneel uitlijnstift per paneel 2 stuks nodig 24
Van der Valk 774224 Alu. micro-omvormer klem (inschuif) 12
Van der Valk 747832 Rvs Smartline Twist dakhaak + hamerkopbout + kraagkartelmoer 22
Van der Valk 747831 Rvs Smartline dakhaak + hamerkopbout + kraagkartelmoer 24

Mijn vragen aan jullie:
- Gezien de beperkte hoeveelheid schaduw, gaan voor optimizers of voor de GoodWe converter
- 3 fase of enkel fase, kabel in huis is 5x 2,5mm2 +/- 15m lang, genoeg ruimte voor beide soorten automaten in de meterkast
- 3 fase + optimizer wordt lastig aangezien solaredge aangeeft dat de string minimaal 16 optimzers moet bevatten bij 3 fase?
- Heb ik alle montage fatsoenlijk uitgezocht?
- Andere tips/tricks?

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55
Ik denk dat in principe geen enkel legsysteem sets doet voor landscape rijen aangezien panelen normaal op de lange zijde geklemd (horen te) worden :-)
Zal iets meer kosten, maar je verdient het met semi-zelf doen in een jaar of 2-3 wel terug... Tenzij de prijzen ineens instorten... (right)

Bij weinig schaduw haal je de kosten van SolarEdge niet terug.

Legplan lijkt me prima.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 14:42
Ik zou 12 eindklemmen doen en meer tussenklemmen. Anders krijg je een bredere opening waar de verschillende rijen en kolommen elkaar raken omdat er eindklemmen tussen moeten. Als je de overlengte van de rails onder de aangrenzende rij/kolom door laat steken, dan kun je er ook gewoon een tussenklem op zetten (sommige panelen zitten dan aan 3 kanten geklemd) en afstand aanhouden die verder ook tussen je panelen hebt.

1 vs 3-fasen: Heb je de spanningen gemeten op een zonnige dag?