Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkelders224
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-12-2022
Hallo allemaal,

Hopelijk kan iemand mij helpen met het volgende.
Ik ben afgelopen week overgestapt van een MacBook Air (early 2015) naar een MacBook Pro (2020).

Op mijn vorige MacBook Air had ik de toetsenbordinstellingen aangepast waardoor de toets ' + e daarna voor é zorgden (i.p.v. de e ingedrukt moeten houden of de options-toets te hoeven gebruiken). Eigenlijk de windows instellingen dus. Ik ben nu al uren aan het zoeken en proberen, maar ik kan niet vinden of het op de MacBook Pro ook mogelijk is om deze instellingen weer te gebruiken. Ik typ veel bestanden voor studie en werk dus de ouderwetse 'windows handelingen' werken dan veel sneller.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:16
@jkelders224
De standaard methode is al heel lang option+e en dan de letter waar je de het streepje op wil hebben. Zo zijn er meer opties zoals option + u = ¨, option + i = ^. De methode met lang indrukken is pas sinds iOS dat heeft ook toegevoegd aan macOS.

Voor de instelling zoals jij die wilt hebben moet je naar systeemvoorkeuren --> toetsenbord --> invoerbronnen gaan en daar het plusje gebruiken om VS (internationaal PC) toe te voegen. En die instelling vervolgens ook te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacFeek
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:13
inderdaad @Pendora, dat is de 'standaard' methode.

de "press and hold" popup kan worden uitgezet door het volgende terminal commando:

code:
1
defaults write NSGlobalDomain ApplePressAndHoldEnabled -bool false

Wat je zou kunnen doen is in systeemvoorkeuren > Toetsenbord > Tekst de combinatie toevoegen.

Afbeeldingslocatie: https://feek.d.pr/yJ88ss/aCJJvYI7ys.jpg

maar ik raad het je af, want bijvoorbeeld als je de tekst 'ergens' wilt schrijven wordt het mogelijk vervangen door éeeee'

===