Hey, ik ben CodeAddicted.
Ik ben nog niet zo lang actief hier op het forum. Maar ik zat aan Tweakers te denken, en het leek me wel leuk om met jullie mijn passie te delen voor (oudere) Apple-producten. Ook vintage-producten van andere merken vind ik leuk.
Ik dacht de laatste maanden er vaak over na om oude vintage-computers te gaan verzamelen. Daar ben ik afgelopen maandag 14 maart mee gestart,
:strip_exif()/f/image/uU7jtdfaF1rchnKahiKwlTRJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PIIF8szRMuCarZvLPaichemi.jpg?f=fotoalbum_large)
Het toetsenbord is in zeer goede staat. De verkoper gaf aan hem zelf helemaal schoon te hebben gemaakt met een oorwattenstaafje.
:strip_exif()/f/image/kCUCp22GAiDUkCjSCq14qZXy.jpg?f=fotoalbum_large)
De installatie van OS X Snow Leopard was behoorlijk vervuild. De jongeman in kwestie had het systeem om zeep geholpen door o.a. de applicatie System Preferences.app te verwijderen. Een herinstallatie had dus sowieso al nodig geweest, ondanks dat ik dat per definitie al wilde doen.
Toen kwam ik er achter dat ik natuurlijk al jaren geen DVD-DL schrijfjes meer had liggen. Ik heb op mijn bovenverdieping nog wel een hoop lege CD's liggen, maar dat gaat natuurlijk niet werken... Dus wat dan?
Precies, installeren met een USB-stick!
Ik heb goed op internet moeten zoeken om dit voor elkaar te krijgen, gezien dit op het eerste gezicht niet mogelijk zou zijn. Ik wijs Apple hierin niet aan als schuldige, gezien het destijds 2004 was. Het bleek ook dat wegschrijven via de terminal óók geen goed idee is.
In dit geval moet je het doen met Disk Utility.app. Vervolgens formatteren in Mac OS Journaled en met chmod de USB-stick de juiste rechten geven. Vervolgens sleep je beiden gekoppelde schijven (de USB-geheugenstaaf en de DMG) naar het venster.
:strip_exif()/f/image/HIGfvooShbKLPUWG6OCY7A6M.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is het resultaat:
:strip_exif()/f/image/0GUBc6PG5OHjqmozn7sbx09F.jpg?f=fotoalbum_large)
Een taal kiezen
:strip_exif()/f/image/prgYXwHBeuGGpvu1Ub9nOGIV.jpg?f=fotoalbum_large)
Laten we beginnen.
:strip_exif()/f/image/lJTOnX306u1ZRqREVYsUGKDy.jpg?f=fotoalbum_large)
Even formatteren...
:strip_exif()/f/image/XnaOdi1iI6kwHni0n3t4kWlu.jpg?f=fotoalbum_large)
Installeren...
:strip_exif()/f/image/LS9dwfAu8bwVS4oIgr1jGR74.jpg?f=fotoalbum_large)
Voltooid!
:strip_exif()/f/image/7QbJcMbqxWoHIzH4lPmmFEWW.jpg?f=fotoalbum_large)
Login scherm!
:strip_exif()/f/image/GgQE1vlPBktmohWAog6lpf5h.jpg?f=fotoalbum_large)
De desktop na installatie
:strip_exif()/f/image/XSuGfBGiFWzMaVvU6OoILvAR.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog steeds kunnen updaten!
Al sinds ik klein ben, ben ik ontzettend geïntrigeerd door de iMac's van Apple. Ik zag ze vroeger voor het eerst staan bij de Dixons, toen die nog bestonden. Ik heb het oude filiaal in mijn stad nooit prettig gevonden; het personeel vond ik ook uitermate onvriendelijk daar...
Hoe dan ook, het eerste model dat ik in het echt zag was het 2007-model. Dit was de eerste unibody-iMac, gemaakt van aluminium. De onderkant van het scherm was wat hoger bij dat model. Dit was tevens ook het eerste model dat werd geleverd met Intel-processor; de x86-architectuur dus.
Ik raakte echt pas ècht geobsedeerd toen ik het 2009-model aanschouwde. De dikkere rand was aan de onderkant verdwenen, en ik vond hem nog veel mooier. Het 27-inch model vond ik gezien het bizar grote scherm het allermooist. Toen daarna in 2013 de iMac's uit kwamen die aan de zijkant veel dunner waren, vond ik dit erg mooi. Alleen mistte ik de brede zijkanten wel, omdat ze er qua uiterlijk nèt wat mooier uit zagen en bovendien nog eenvoudig zelf open konden worden gemaakt.
Wat mij betreft is het de iMac G4, gemaakt van januari 2002 en gemaakt tot augustus 2004.
Het design is wat mij betreft nog steeds tijdloos.
Maar; ik snap ook wel weer dat het veel meer ruimte in beslag neemt. Schermen uit de zero's waren net zo dik als de iMac uit 2007... Alhoewel, dit concept geeft me toch wat hoop:
:strip_exif()/f/image/cfGilOQgwCIkEovJi6FRTMkl.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar, het is toch ook een absoluut pareltje om naar te kijken:
Klik hier voor een korte video
:strip_exif()/f/image/8GHZ9vwotpUPLTHCJv4qDdfz.jpg?f=fotoalbum_large)
De Mac beschikt over een Nederlandse installatie van Mac OS X Tiger. De batterij (geen CMOS; Apple gebruikte hier een ander soort batterij voor) lijkt overduidelijk kapot te zijn, gezien de systeemtijd niet wordt onthouden. Gelukkig biedt een nabijgelegen netwerkkabel soelaas bieden, en kan de Mac dus alsnog automatisch de tijd configureren via een Europese NTP-server van Apple.
:strip_exif()/f/image/hoW60C6LvNs6O4m5jyDrje8b.jpg?f=fotoalbum_large)
Bijna 18 jaar later kan het besturingssysteem nog steeds de software actualiseren via oude updateservers van Apple. Mooi toch?!
Dit is overigens mijn huidige setup:
:strip_exif()/f/image/9lLvCefgBXbG245RRW01cHs7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/L8ZLYmD0SpG1DYKILUNG2tLJ.jpg?f=fotoalbum_large)

Geld speelt echter wel een rol. De echt oudere machines zijn heel schaars aan het worden en vaak duur, zegmaar méér dan 100,- euro. Dus uitbreiding zal heel gestaag gaan.
Mensen die mij oude software (versies van Windows, iedere editie) of hardware zouden willen doneren/uitlenen zou ik dankbaar zijn.
Welke vintage computers- of software hebben jullie nog liggen? Waar ben je trots op en wat is je verhaal over het apparaat?

Ik ben nog niet zo lang actief hier op het forum. Maar ik zat aan Tweakers te denken, en het leek me wel leuk om met jullie mijn passie te delen voor (oudere) Apple-producten. Ook vintage-producten van andere merken vind ik leuk.
Ik dacht de laatste maanden er vaak over na om oude vintage-computers te gaan verzamelen. Daar ben ik afgelopen maandag 14 maart mee gestart,
Vintage producten verzamelen
Ik ben gestart met de iMac G5 uit 2004 gezien deze met een "marktwaarde" van gemiddeld 70,- euro het meest betaalbaar is. Deze iMac werd op Marktplaats aangeboden door een jongeman van 22 die woonde in een antikraak pand in Oegstgees (moest ik opzoeken -- ik had er nog nooit van gehoord). Ik heb er 50,- euro voor betaald.De iMac G5 uit 2004
Dit is hem geworden::strip_exif()/f/image/uU7jtdfaF1rchnKahiKwlTRJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PIIF8szRMuCarZvLPaichemi.jpg?f=fotoalbum_large)
Het toetsenbord is in zeer goede staat. De verkoper gaf aan hem zelf helemaal schoon te hebben gemaakt met een oorwattenstaafje.
:strip_exif()/f/image/kCUCp22GAiDUkCjSCq14qZXy.jpg?f=fotoalbum_large)
De installatie van OS X Snow Leopard was behoorlijk vervuild. De jongeman in kwestie had het systeem om zeep geholpen door o.a. de applicatie System Preferences.app te verwijderen. Een herinstallatie had dus sowieso al nodig geweest, ondanks dat ik dat per definitie al wilde doen.
Mac OS X Snow Leopard Herinstalleren
Een DVD van Snow Leopard had ik helaas niet meer (donateurs welkom!), en was dus gedwongen de officiële .DMG dan maar te downloaden via een torrent website. Ik had helaas niet de beschikking tot Usenet.Toen kwam ik er achter dat ik natuurlijk al jaren geen DVD-DL schrijfjes meer had liggen. Ik heb op mijn bovenverdieping nog wel een hoop lege CD's liggen, maar dat gaat natuurlijk niet werken... Dus wat dan?
Precies, installeren met een USB-stick!
Ik heb goed op internet moeten zoeken om dit voor elkaar te krijgen, gezien dit op het eerste gezicht niet mogelijk zou zijn. Ik wijs Apple hierin niet aan als schuldige, gezien het destijds 2004 was. Het bleek ook dat wegschrijven via de terminal óók geen goed idee is.
In dit geval moet je het doen met Disk Utility.app. Vervolgens formatteren in Mac OS Journaled en met chmod de USB-stick de juiste rechten geven. Vervolgens sleep je beiden gekoppelde schijven (de USB-geheugenstaaf en de DMG) naar het venster.
:strip_exif()/f/image/HIGfvooShbKLPUWG6OCY7A6M.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is het resultaat:
:strip_exif()/f/image/0GUBc6PG5OHjqmozn7sbx09F.jpg?f=fotoalbum_large)
Een taal kiezen
:strip_exif()/f/image/prgYXwHBeuGGpvu1Ub9nOGIV.jpg?f=fotoalbum_large)
Laten we beginnen.
:strip_exif()/f/image/lJTOnX306u1ZRqREVYsUGKDy.jpg?f=fotoalbum_large)
Even formatteren...
:strip_exif()/f/image/XnaOdi1iI6kwHni0n3t4kWlu.jpg?f=fotoalbum_large)
Installeren...
:strip_exif()/f/image/LS9dwfAu8bwVS4oIgr1jGR74.jpg?f=fotoalbum_large)
Voltooid!
:strip_exif()/f/image/7QbJcMbqxWoHIzH4lPmmFEWW.jpg?f=fotoalbum_large)
Login scherm!
:strip_exif()/f/image/GgQE1vlPBktmohWAog6lpf5h.jpg?f=fotoalbum_large)
De desktop na installatie
:strip_exif()/f/image/XSuGfBGiFWzMaVvU6OoILvAR.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog steeds kunnen updaten!
Al sinds ik klein ben, ben ik ontzettend geïntrigeerd door de iMac's van Apple. Ik zag ze vroeger voor het eerst staan bij de Dixons, toen die nog bestonden. Ik heb het oude filiaal in mijn stad nooit prettig gevonden; het personeel vond ik ook uitermate onvriendelijk daar...
Hoe dan ook, het eerste model dat ik in het echt zag was het 2007-model. Dit was de eerste unibody-iMac, gemaakt van aluminium. De onderkant van het scherm was wat hoger bij dat model. Dit was tevens ook het eerste model dat werd geleverd met Intel-processor; de x86-architectuur dus.
Ik raakte echt pas ècht geobsedeerd toen ik het 2009-model aanschouwde. De dikkere rand was aan de onderkant verdwenen, en ik vond hem nog veel mooier. Het 27-inch model vond ik gezien het bizar grote scherm het allermooist. Toen daarna in 2013 de iMac's uit kwamen die aan de zijkant veel dunner waren, vond ik dit erg mooi. Alleen mistte ik de brede zijkanten wel, omdat ze er qua uiterlijk nèt wat mooier uit zagen en bovendien nog eenvoudig zelf open konden worden gemaakt.
Wat mij betreft is het de iMac G4, gemaakt van januari 2002 en gemaakt tot augustus 2004.
Het design is wat mij betreft nog steeds tijdloos.
De iMac G4
Weten jullie wat ik zo vreemd vind? Dat de iMac's van nu geen draaibaar scherm meer hebben. Je kunt hem enkel naar beneden of boven richten, maar niet meer van links naar rechts of hem in hoogte verstellen. De G4 kan dit echter wel: YouTube: Apple - iMac G4 "Lamp" ad (2002)Maar; ik snap ook wel weer dat het veel meer ruimte in beslag neemt. Schermen uit de zero's waren net zo dik als de iMac uit 2007... Alhoewel, dit concept geeft me toch wat hoop:
:strip_exif()/f/image/cfGilOQgwCIkEovJi6FRTMkl.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar, het is toch ook een absoluut pareltje om naar te kijken:
Klik hier voor een korte video
:strip_exif()/f/image/8GHZ9vwotpUPLTHCJv4qDdfz.jpg?f=fotoalbum_large)
De Mac beschikt over een Nederlandse installatie van Mac OS X Tiger. De batterij (geen CMOS; Apple gebruikte hier een ander soort batterij voor) lijkt overduidelijk kapot te zijn, gezien de systeemtijd niet wordt onthouden. Gelukkig biedt een nabijgelegen netwerkkabel soelaas bieden, en kan de Mac dus alsnog automatisch de tijd configureren via een Europese NTP-server van Apple.
:strip_exif()/f/image/hoW60C6LvNs6O4m5jyDrje8b.jpg?f=fotoalbum_large)
Bijna 18 jaar later kan het besturingssysteem nog steeds de software actualiseren via oude updateservers van Apple. Mooi toch?!
Dit is overigens mijn huidige setup:
:strip_exif()/f/image/9lLvCefgBXbG245RRW01cHs7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/L8ZLYmD0SpG1DYKILUNG2tLJ.jpg?f=fotoalbum_large)
En nu?
Het lijkt mij wel tof om meer oude, iconische producten te verzamelen van onder andere Apple. Denk bijvoorbeeld aan de G3 of een oude Macintosh. Maar ook andere dingen, zoals de Commodore 64, zou ik graag willen hebben om uit te stallen in mijn museum.Geld speelt echter wel een rol. De echt oudere machines zijn heel schaars aan het worden en vaak duur, zegmaar méér dan 100,- euro. Dus uitbreiding zal heel gestaag gaan.
Mensen die mij oude software (versies van Windows, iedere editie) of hardware zouden willen doneren/uitlenen zou ik dankbaar zijn.
Welke vintage computers- of software hebben jullie nog liggen? Waar ben je trots op en wat is je verhaal over het apparaat?
[ Voor 255% gewijzigd door CodeAddicted op 16-03-2022 14:18 ]