Thermostaat thermostaatkraan eruit draaien

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-05 19:28
Beste tweakers,

De thermostaat in mijn inbouw douchekraan werkt niet meer, hij draait niet meer naar koud en zit vast. Waarschijnlijk kalk.

Het tandwiel waar de knop op zit, is ook versleten. Samen met de tandwielen in de knop zelf door frustrerende pogingen de douche koud te krijgen tijdens het douchen. Deze draait nu door, geen grip tussen de tandwielen van de thermostaat en de knop. Ik heb een nieuwe thermostaat en knop besteld.

Ik moet alleen de thermostaat kraan eruit zien te krijgen. Gezien het feit dat de tandwielen van de knop zo snel versleten werden door druk wil ik het direct goed doen.

Zie foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XpybViLay_NsxC6Tt1Vli496-GA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RgOwCu53JdgVYgtC9rqKLPjw.jpg?f=fotoalbum_large

Het tandwiel in het midden met het gele rondje eromheen is versleten. Dat is geen probleem. Alleen het achterste stuk, met de gele pijl moet ik zien los te draaien. Ik heb het met een tang geprobeerd alleen er zit geen beweging in. Ik begin ook de randjes te verslijten. Dus ik heb een pijpsleutel gekocht. Ik heb het opgemeten en er is een pijpsleutel van 21mm nodig.

Nu heb ik de 20 en 21 geprobeerd. Die passen niet. En de 22 is net te groot waardoor ik de hoekjes afslijt.

Heeft iemand tips of een stappenplan om de knop eruit te krijgen?

Alvast dank!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:19
Bij mijn Hansgrohe thermostaat was daar een speciale tang/dop voor, zie onderstaande video

Tang/Dop voor Thermo-element vervangen

[ Voor 13% gewijzigd door BasvanS op 16-03-2022 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
BasvanS schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:33:
Bij mijn Hansgrohe thermostaat was daar een speciale tang/dop voor, zie onderstaande video

Tang/Dop voor Thermo-element vervangen
Die tang had ik inderdaad gezien maar dit is net wat anders dan de mijne. Die van de video heeft 6 hoeken, dus zo’n tang heeft veel grip. Die van mij heeft maar 2 rechte stukken, dus kans op het kapotmaken is groot. Het was een goedkope inbouwkraan van een huismerk dus ik ben een beetje bang dat ik teveel kracht zet en die aansluiting verslijt. Beetje zoals Ikea schroeven indraaien met een boormachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:19
Mijn vermoeden is dat jij een ander merk thermostaat hebt en dus ook een andere tang. Wellicht word hij bij de nieuwe geleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
BasvanS schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:00:
Mijn vermoeden is dat jij een ander merk thermostaat hebt en dus ook een andere tang. Wellicht word hij bij de nieuwe geleverd?
Heb ik nagevraagd en wordt zonder tang geleverd. Direct vanuit groothandel dus ook geen gebruiksaanwijzing, het product is niet meer online te vinden en de winkel waar ik hem besteld hem samen met de groothandel kunnen mij geen handleiding sturen. Wel de thermostaat:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rschilder1
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-03 19:45
Heb je ook een foto van de overige onderdelen die je hebt gedemonteerd?
Staat de waterdruk er nog op?
Het zou maar zo kunnen zijn dat je de cartouche er gewoon recht uit kan trekken nu.
Heeft de nieuwe cartouche ook 2 positionering nokjes aan de onderkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 24-05 12:03
Als je een nieuwe besteld hebt kun je ons het merk delen, misschien wel handig voor de meedenkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-05 17:44
zou die pijpsleutel 22 wat platslaan zodat die op de 2 pallet zijden past. is het linkse of rechtse schroefdraad ook belangrijk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
rschilder1 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:39:
Heb je ook een foto van de overige onderdelen die je hebt gedemonteerd?
Staat de waterdruk er nog op?
Het zou maar zo kunnen zijn dat je de cartouche er gewoon recht uit kan trekken nu.
Heeft de nieuwe cartouche ook 2 positionering nokjes aan de onderkant?
Onderdelen krijg ik als het goed is morgen binnen maar ik ben nu aan prepareren. Het is een Adema inbouw set, ik heb geen linkje voor je want het product is niet meer beschikbaar. Waterdruk heb ik eraf gehaald voordat ik de poging heb gewaagd.

Ik zal morgen wat foto’s uploaden van de nieuwe thermostaat.
Toerq schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:43:
zou die pijpsleutel 22 wat platslaan zodat die op de 2 pallet zijden past. is het linkse of rechtse schroefdraad ook belangrijk natuurlijk.
Dat platslaan is een goed punt, ga ik morgen gelijk proberen.

Zodra ik de nieuwe thermostaat binnen heb zal ik een update plaatsen. Een idee hoe de thermostaat eruit ziet zal vast een idee geven wat de beste manier is om deze eruit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-05 17:44
bulletproof93 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:08:
[...]

Onderdelen krijg ik als het goed is morgen binnen maar ik ben nu aan prepareren. Het is een Adema inbouw set, ik heb geen linkje voor je want het product is niet meer beschikbaar. Waterdruk heb ik eraf gehaald voordat ik de poging heb gewaagd.

Ik zal morgen wat foto’s uploaden van de nieuwe thermostaat.

[...]

Dat platslaan is een goed punt, ga ik morgen gelijk proberen.

Zodra ik de nieuwe thermostaat binnen heb zal ik een update plaatsen. Een idee hoe de thermostaat eruit ziet zal vast een idee geven wat de beste manier is om deze eruit te halen.
Kijk gelijk wat voor schroefdraad erop zit zodat je weet welke kant je het los moet draaien en de nieuwe weer vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Bij sommige inbouwkranen kan je het chromen deel er ook af draaien of zit het er opgeschoven met een rubber ring.

Please state the nature of the technical emergency

Pagina: 1