Monteur E Installatietechniek in F-gassen (stek) toekomst?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17-08 16:39

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Beste mede tweakers, super interessant om in diverse topics te lurken en dus nu maar eens een eigen topic gestart!

Vooral de berichten rond duurzame techniek met de focus op warmtepomp techniek van monoblock en split zijn zeer interessant en helaas zijn er nog geen goede praktijk vergelijken gemaakt maar zo te lezen online wel degelijk voor en tegenstanders voor split :-) het is bijna net zo emotioneel als het wel of niet toepassen van een buffervat geworden _/-\o_

Ff kort mijn situatie in rondom mijn huis:
Altijd al rondgelopen met kosten willen besparen en de verduurzaming, en zo in de corona tijd me ruim verdiept in de materie rondom de warmtepomp. In 2021 gestart en nu mijn woning van 2012 compleet verduurzaamd. Onder andere met:
-Panasonic Monoblock 5kw
-300 liter boilervat
in combinatie met 6m2 zonnecollectoren (ivm subsidie)
-24 zonnepanelen

Bovenstaande zelf geïnstalleerd / geplaatst en zo in een drie tal stappen naar volledig elektrisch.
Aangezien ik deze hobby combineer met mijn werk ontbrak het me wel eens aan tijd om dingen snel achter elkaar te doen maar uiteindelijk is het allemaal gelukt en mooi nu ook via Home Assistant domotica te volgen en aan te sturen.

Aangezien ik rondloop met het idee om dit 1 dag in de week ook voor anderen te gaan doen, ben ik al met wat vakmensen en gebruikers in gesprek. Uiteraard om er zelf wat beter van te worden maar ook omdat ik graag mensen adviseer en met mijn handen aan de gang ben.
Ik krijg steeds meer het idee dat ik niet alleen de geplande NEN1010 voor monteurs moet gaan volgen, om mijn vakbekwaamheid aan te tonen, maar mezelf gelijk iets meer moet uitdagen om f-gassen categorie 2 te halen.

Hiermee kom je wat meer in een nichemarkt. En ik zie zelf (ondanks dat ik dus zelf niet heb toegepast) echt wel wat voordelen voor een split:

-Met name de compactere buitenunit
-Het niet hoeven beveiligen van de buitenleidingen tegen vorst (zou ik volgende keer wel toe passen bij mijn monoblock) klep van €145 per stuk, advies om twee te plaatsen, prijspeil 03-2022 https://www.caleffi.com/n...stbeveiligingsklep-108601
-En niet onbelangrijk het makkelijker weg kunnen werken van de leidingen
-Op hangen van de unit

Hoe kijken jullie hier als tweakers naar? Heeft het nut om gelijk door te pakken voor f-gassen of maar gewoon lekker aan de gang met monoblock? Of zijn er twijfels bij de toekomst hiervan?

Ja het het persoonlijke certificaat kost extra geld (+/- €2500,-) en moet je het bedrijfscertificaat halen (+/-€1500,-) maar ik ben leergierig en zie wel voordelen.

Uiteraard focus op all electric maar daar waar het SanitairWarmWater niet in het budget past kan hybride een oplossing zijn voor een eerste goede stap bij gazprom vandaan.

Uiteraard ook een elektrische auto van de zaak :-)
Maar dat was meer vanuit kosten oogpunt dan duurzaamheid...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evnWmplOyHDTDOemJSQ2y1zA7Z8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nAKuhTqgPN1ISoKVdeLH9bE9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 16-03-2022 10:38 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:55

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het plaatje is nu niet direct uitnodigend, een warmtepomp moet wat mij betreft goed toegankelijk zijn :)
Dan geef je zelf aan dat je (water)leidingen die buiten liggen het beste geïsoleerd kunnen zijn maar je heb dat niet gedaan.
Wel prima dat je graag zelf dingen doet en adviseert, maar daar is denk ik wat meer ervaring voor nodig.
STEK papieren en elektro kennis is denk ik een prima combinatie, echter zijn er tegenwoordig aardig subsidies voor omscholen beschikbaar en hoef je het mogelijk niet zelf te financieren.
Ik zie er zeker een toekomst in, maar ik zou mezelf wat beter verkopen ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Speedy-Andre schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:11:
Het plaatje is nu niet direct uitnodigend, een warmtepomp moet wat mij betreft goed toegankelijk zijn :)
Dan geef je zelf aan dat je (water)leidingen die buiten liggen het beste geïsoleerd kunnen zijn maar je heb dat niet gedaan.
Wel prima dat je graag zelf dingen doet en adviseert, maar daar is denk ik wat meer ervaring voor nodig.
STEK papieren en elektro kennis is denk ik een prima combinatie, echter zijn er tegenwoordig aardig subsidies voor omscholen beschikbaar en hoef je het mogelijk niet zelf te financieren.
Snap waar je op doelt, en ik kan er dan ook prima bij, is niet goed te zien op deze foto maar er is ruimte vrij waar je langs kan lopen. En de twee panelen direct voor de warmtepomp zijn met 5minuten aan de kant.
Denk in mogelijkheden noem ik dat :-)
Daarnaast wat betreft isolatie: dat was een foto van de zomer en is nu uiteraard geïsoleerd.

Om niet gelijk tijdens de eerste berichten al af te dwalen van mijn vraagstelling zal ik de foto verwijderen.

[ Voor 9% gewijzigd door ErikVers op 16-03-2022 10:35 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Speedy-Andre schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:11:
Wat betreft ervaring, dat is toch wat je behaald in de praktijk? Zie dat niet als een bezwaar maar een extra argument. Zelf actief in de installatietechniek?

Nb ik schrijf niets over isolatie 8)7 maar wel over de vorst beveiliging (een extra "klep") die onder de 3-4 graden leiding water temperatuur bij stroomuitval of storing je monoblock water pomp zal reden van een pijnlijke uitzettingsdood :-)

Dank voor de tip wat betreft subsidie ik heb in de voorbeeldbedragen rekening gehouden met het stapbudget.
Zijn er nog andere subsidies om mee te nemen?

[ Voor 17% gewijzigd door ErikVers op 16-03-2022 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik weet niet hoe breed je opleiding cq ervaring is maar met warmtepompen zal je ook het waterzijdige deel goed moeten begrijpen, zeker als je een hybride installatie hebt omdat dan een groot deel al is aangelegd.

Wat die kleppen (aflsuiters) betreft vraag ik me af of dat de manier is, het water moet niet ergens opgesloten kunnen zitten bij vorst dus daarom geef ik isolatie aan om problemen te voorkomen.
Maar goed, je zou zeggen dat er al voorzieningen in een monoblock wp zitten om hem bij uitval te redden.

Wat omscholen betreft zit ik momenteel in een doelgroep waar budgetten voor zijn (vanuit Uwv) maar daar doe je als werkende weinig mee.

Overigens ben ik zelf ook dit pad op gegaan met warmtepomp boilers en aircos's voor verwarming, maar dan meer om mijn ervaring met het aansluiten te delen cq checken of alles goed is gedaan.
Echter bleef het daarbij, meer dus om andere dhz-ers op weg te helpen met hun situatie en om mijn ideeën zoals de wpb gebruiken voor cv ondersteuning uit te werken.

[ Voor 17% gewijzigd door Speedy-Andre op 16-03-2022 11:05 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Speedy-Andre schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:58:
Ik weet niet hoe breed je opleiding cq ervaring is maar met warmtepompen zal je ook het waterzijdige deel goed moeten begrijpen, zeker als je een hybride installatie hebt omdat dan een groot deel al is aangelegd.

Wat omscholen betreft zit ik momenteel in een doelgroep waar budgetten voor zijn (vanuit Uwv) maar daar doe je als werkende weinig mee.

Overigens ben ik zelf ook dit pad op gegaan met warmtepomp boilers en aircos's voor verwarming, maar dan meer om mijn ervaring met het aansluiten te delen cq checken of alles goed is gedaan.
Echter bleef het daarbij, meer dus om andere dhz-ers op weg te helpen met hun situatie en om mijn ideeën zoals de wpb gebruiken voor cv ondersteuning uit te werken.
Dank voor je reactie. In mijn setting op een bestaande installatie waterzijdig aangesloten en daar inderdaad al leermoment gehad met een te plaatsen keerklep bij de plek van de oude CV en het vervangen naar een gesloten vloerverdeler. Maar helemaal eens dat dit wellicht maar het topje is van de waterzijdige "ijsberg".
Nu ben ik wel zefverzekerd genoeg dat in training bij de grotere merken (Panasonic-Intergas-Atag) er veel bij te scholen is op de inhoud.

Mijn doel van dit topic is vooral: heeft doorpakken met F-gassen zin, of beter richten op monoblock gebruikers

[ Voor 10% gewijzigd door ErikVers op 16-03-2022 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Er is vraag genoeg naar wat je wil gaan doen, maar de basis moet wel goed zijn.
Je hoeft niet alles in een keer te doen, het waterzijdige deel heb je bij elke wp nodig dus daar zou ik me eerst op richten.
Gaat dat goed dan kan je f-gassen erbij gaan doen, althans dat vind ik een logische volgorde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-08 20:33
Ik zou me ook afvragen hoeveel warmtepompen je denkt te installeren, en of het dan uit kan om een opleiding te doen, en niet te vergeten alle administratieve lasten die bij de gassen horen.
En of je niet een installateur in de buurt kan vinden die al gecertifieerd is en je mee kan samenwerken.
Installeer mag je gewoon zelf, alleen het afpersen, vacumeren en vullen moet gecertifieerd iemand doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-08 18:06

Rzaan

Altijd zoekende

Ik heb zelf geen klote verstand van de hele business.
Maar ik zou gewoon beginnen en al werkend ondertussen steeds meer certificaten halen.
Denk dat je goud geld gaat verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Dank voor de reacties, voor nu ga ik focus op NEN leggen en de rest eromheen voordat ik f-gassen op pak.

En zoals @brambo123 ook schreef; heb al een partij die wil samenwerken als ik wel een split airco of split warmtepomp ga neerzetten.

Pagina: 1