Bedraad netwerk valt soms weg

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-02 22:25
Mijn netwerk valt zo nu en dan even weg.
Niet erg handig natuurlijk, vooral met thuiswerken, videobellen etc.

Ik heb Ziggo 150Mbps (welke ik behaal met een ping van ~13ms).
Mijn computer is verbonden met een UTP 6a van 20 meter aan het modem.
Maar heb dit ook ervaren op de tv aan de andere kant van de woning (ook UTP van zo'n 5 meter).

Ik heb PingPlotter een nachtje laten draaien op mijn computer.
Zie hier een overzicht & greep uit de resultaten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xJsThYorazZ99wc8itvtvYCxeU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/U9AuGNO9FHiOrXMyV7WoZB1B.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tF5ZTNP1uIwMR9YujJ0RunwhrAg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/f97zrDbeCsnDLFDW2fakSvcA.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0W5Ig7WOyDV__zhB4HdyIh284NY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/w7pliAPl3sr9f7jobLtMMXmY.png?f=fotoalbum_tile

Mijn netwerk kennis is zeer beperkt dus eigenlijk de vraag;
Zien jullie hier iets in / hoe kan ik dit 'onderzoek' nu verder het best aanpakken?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 09:58

lier

MikroTik nerd

Zou je ook eens naar je Ziggo modem kunnen pingen? Dan kan je je interne netwerk uitsluiten.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
lier schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:41:
Zou je ook eens naar je Ziggo modem kunnen pingen? Dan kan je je interne netwerk uitsluiten.
Twee kleine hickups van zojuist:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SS4cN2YD7pHze4O5vqiNRGE7q6U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/imAU5vH90zYbZZ3EjzYb9afH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

OK, je ziet het verschil? Ping naar verschillende internetbronnen gaat herhaaldelijk mis, naar de modem vrijwel nooit - behalve kort na de langste internetoutage.

Dat was dus een modem reboot, wat aangeeft dat de modem zelf ook door had dat verbinding met CMTS ('centrale' waar hij mee praat) niet goed was.

Opvallend is ook dat het niet continu weg is, maar af en toe wel iets doorkomt. Grote kans dat er dus sprake is van iets wat wisselvallig is, ruis op de lijn bijvoorbeeld.

Kortom, probleem zit tussen modem en CMTS. Grootste deel daarvan zit op netwerk van je provider, maar tussen AOP (waar coaxkabel je huis binnen komt) en modem kun je er zelf ook wat aan doen in positieve en negatieve zin.

Dus volgende stappen:
- check coax bij jou thuis,fix indien nodig.
- niets kunnen vinden? Dan zit er niets anders op dan je provider lastig te vallen.

Mbt coax:
- waar komt coax je huis binnen? Woonkamer of meterkast?
- staat de modem dicht in de buurt van dat punt of verder weg?
- welk type modem is het (merk+model - ook de "Connectboxen" hebben een sticker met die info onderop)
- wat hangt er allemaal tussen modem en die eerste punt? Enkele coaxkabel, of ook splitters, versterkers etc?

Een foto van situatie kan boekdelen spreken :)

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 16-03-2022 13:29 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
@dion_b Bedankt voor de heldere uitleg alvast!

Coax komt via voortuin het huis binnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U1uLixOwddyzSs1-815M7OOQEm4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qqHKJvHH92Q6QXMlJ4AZCYRm.jpg?f=fotoalbum_tile

In de woonkamer wordt deze in een wanddoos (links) gekoppeld aan een coaxkabel van 10 meter.
In deze buis zit uitsluitend de coax. Dit is een oude foto en is inmiddels dicht gestuct:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4pXkAtKpD6MW__Rq6FtS1USdUIQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/CNDTyM7TWb9stXEqwfdST43t.png?f=fotoalbum_tile

De coax komt dan in een 40mm ppc pijp die door de (cementbeton)vloer naar de kelder loopt.
In deze pijp zit verder 1 YMVK en 1 UTP en is ca. 4 meter lang.

Deze komt hier in de kelder uit en loop door een kabelgoot (met weer dezelfde kabels) en naar boven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rypNZ9-lXacv5uyo7K3bRrSFyYE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vt2e7OHw5XGF2iOkkgecxDS9.jpg?f=fotoalbum_tile

(idee hierbij is dat dit punt in de kelder straks (~1-2 jaar) de nieuwe glasvezelaansluiting binnenkomt)

Hier gaat de coax de meterkast / het modem in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYJibhloHBix3qX3coBHRTyPyJY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/XBoo2FIcXrIJQW1yDLjaNC9l.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUO8yqTvHoVQyy6pme9zDjh_qmQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dskeUuzEHp3qvQx3I5GZaxMW.jpg?f=fotoalbum_tile

Pijpje bevat enkel coax en 2x utp.
De koppeling bij het modem hebben we er overigens zelf op gezet.

[ Voor 4% gewijzigd door Daikirai op 16-03-2022 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-04 13:34
owkee... vervang sowieso die stekkers!

die "opdraai" stekkers zijn zon beetje de slechtste die je kan krijgen... en deze ziet er ook nog eens slecht gemonteerd uit

(no offence)

(wij gebruikten die professioneel ook jaren overigens hoor)

deze connector bijvoorbeel is zonder speciaal gereedschap te monteren en goed:
https://www.kabelshop.nl/...5020352-i7088-t19324.html

en begrijp ik uit het verhaal:
-dat die groene -ín die doos in de muur- op die witte is gekoppeld?
-en dat je dat zelf hebt gedaan?

en klopt het dat je geen SOP (signaal overname punt) hebt?
met andere woorden: geen electrische scheiding tussen "het net" en je huis installatie?
en ik het modem het enige wat op coax zit aangesloten?

en @hieronder:
die 10m extra kabel mag het probleem niet zijn...
en wat voor kabel is het overigens?

[ Voor 135% gewijzigd door Japidoff op 16-03-2022 15:51 ]

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:41
Volgens mij is het de bedoeling de modem zo dicht mogelijk op je AOP aan te sluiten. Ik weet overigens niet wat voor wandcontactdoos dat is maar het AOP is de verantwoordelijkheid van Ziggo en daar mag je volgens mij in beginsel niet aan zitten. Daar komt nog bij dat je niet weet wat de kwaliteit van die wandcontactdoos is. Kan dus zijn dat die niet best is of teveel stoort.

Het ziet er een beetje geimproviseerd uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
Japidoff schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:39:
owkee... vervang sowieso die stekkers!
Is dit bijv. een goed alternatief? Kon destijds niet veel vinden met 'F' connector.
en begrijp ik uit het verhaal:
-dat die groene -ín die doos in de muur- op die witte is gekoppeld?
-en dat je dat zelf hebt gedaan?
Die witte kabel je op de foto ziet hangen was een tijdelijke aansluiting tijdens de verbouwing.
In de wanddoos zit de originele koppeling (metalen blok) verwerkt (ik ken de naam niet).

Dit heb ik niet zelf gedaan maar is door iemand die hier meer verstand van heeft.
Ik heb alleen de stekker bij het modem erop gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
FrankoNL schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:46:
Volgens mij is het de bedoeling de modem zo dicht mogelijk op je AOP aan te sluiten. Ik weet overigens niet wat voor wandcontactdoos dat is maar het AOP is de verantwoordelijkheid van Ziggo en daar mag je volgens mij in beginsel niet aan zitten. Daar komt nog bij dat je niet weet wat de kwaliteit van die wandcontactdoos is. Kan dus zijn dat die niet best is of teveel stoort.

Het ziet er een beetje geimproviseerd uit.
Dat had ik ook zo begrepen, maar dan zou het modem midden in mijn woonkamer komen.
Plus zou de aansluiting op een zeer lullige plek de muur uit komen, vandaar dat we dit zo als (tijdelijke) oplossing hebben aangepakt. Daarnaast was er geen wandcontactdoos aanwezig, maar hing hier bij aankomst een kabeltje met connector uit de muur.

Glasvezel wordt hier binnen nu en 2 jaar aangelegd en dit zal dan direct via de kelder binnen gaan komen en de meterkast in gaan. Veel netter dan via de woonkamer en 'somehow' naar de rest van het huis in mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-05 15:51
Dit is in iedere geval een niet ondersteunde configuratie.
Zoals al gezegd is, moet je modem binnen anderhalve meter van je AOP staan.
Het AOP is de plek waar die groene kabel is afgemonteerd.

Het ziet er niet naar uit dat die volgens de huidige normen is afgemonteerd, dus ik zou Ziggo vragen dat in orde te maken en en een nieuw AOP te plaatsen, daarna zul je het modem daar in de buurt moeten plaatsen.

Netwerkkabel mag 100m zijn maar die coax tussen het AOP en het modem niet meer dan 1,5m en dan ook nog een kabelkeur coax kabel.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Daikirai schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:54:
[...]

Is dit bijv. een goed alternatief? Kon destijds niet veel vinden met 'F' connector.

[...]

Die witte kabel je op de foto ziet hangen was een tijdelijke aansluiting tijdens de verbouwing.
In de wanddoos zit de originele koppeling (metalen blok) verwerkt (ik ken de naam niet).

Dit heb ik niet zelf gedaan maar is door iemand die hier meer verstand van heeft.
Ik heb alleen de stekker bij het modem erop gezet.
Ben bang dat degene die hier "meer verstand van heeft" in ieder geval niet op de hoogte is van hoe Ziggo aansluitengen gerealiseerd zijn. Meest fundamentele is dat je een overnamepunt hebt tot waar Ziggo verantwoordelijk is, waar je zelf niet aan mag zitten. Daarachter is van jou en kun je doen wat je wilt. Naast puur aansprakelijkheid is er ook een technische reden: de AOP is galvanisch gescheiden, dus als er (net)spanning op de coax komt te staan gaat het er niet doorheen.

Hier is de afsplitsing binnen de eerste contactdoos gerealiseerd. Daarmee heb je niet meer de formele overnamepunt, en durf ik sterk te twijfelen aan hoe goed het nog galvanisch gescheiden is :o

Nu, dit hoeft niet technische oorzaak te zijn van de problemen die je hebt, maar het betekent wel dat als je een monteur over de vloer krijgt, het eerste wat hij gaat doen is zorgen dat je een deugdelijke AOP hebt. Vervolgens hoort de modem bij AOP te staan, niet 10m verderop. Pragmatisch gezien *kan* het zijn dat signaalwaardes goed genoeg zijn om het daar te stallen, maar op moment dat er aantoonbaar problemen zijn is de vraag in hoeverre een monteur daarin mee zal gaan; in ieder geval zal alle verdere werk om je 10m kabel weer aangesloten te krijgen zal als meerwerk in rekeing gebracht worden...

Wat ik als ik dit zie zou aanraden:
- probeer AOP in meest oorspronkelijk mogelijke toestand te krijgen (dus 10m kabel los)
- modem in woonkamer aansluiten mbv originele meegeleverde coaxkabel van metertje lang.
- kijken of probleem dan nog aanwezig is.

Zo ja: duidelijk, en dat zal ook duidelijk zijn voor Ziggo.
Zo nee: ook duidelijk. Dan zou ik eens hartig woordje gaan hebben met de 'deskundige' die dit voor je aangelegd heeft. ZIggo kan dit ook voor je op orde maken, maar dat gaat wat kosten :/

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
Japidoff schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:39:
en klopt het dat je geen SOP (signaal overname punt) hebt?
met andere woorden: geen electrische scheiding tussen "het net" en je huis installatie?

en @hieronder:
die 10m extra kabel mag het probleem niet zijn...
en wat voor kabel is het overigens?
Dit is de kabel (stond zelfs Ziggo certified op..) dus leek mij in orde?

SOP zit er wel nog tussen, maar in de muur verwerkt dus.
Klopt.

Ik zal de koppeling sowieso gaan vervangen, bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door Daikirai op 16-03-2022 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
Vreemd genoeg, sinds de ping naar het modem geen problemen meer ervaren.. Toeval? :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNGyFyTgPRnFx00eRGWCrONtNY4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/iqVE6i3gXWfoDLqCiQzUsa8W.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Daikirai schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:39:
[...]

Dit is de kabel (stond zelfs Ziggo certified op..) dus leek mij in orde?

Dus de kabel heeft nog oorspronkelijke connectoren erop en connector in AOP geprikt? In dat geval - behalve de lengte - niets aan de hand.

Toch zou ik aanraden om als het weer problemen geeft de modem dichtbij AOP aan te sluiten om eea uit te sluiten, al is het alleen maar om die discussie met evt monteur niet te hoeven hebben.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
dion_b schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:59:
[...]

Dus de kabel heeft nog oorspronkelijke connectoren erop en connector in AOP geprikt? In dat geval - behalve de lengte - niets aan de hand.

Toch zou ik aanraden om als het weer problemen geeft de modem dichtbij AOP aan te sluiten om eea uit te sluiten, al is het alleen maar om die discussie met evt monteur niet te hoeven hebben.
Aan de AOP/SOP(?) kant wel. Aan de modem kant is deze afgeknipt (om door de buis te kunnen geleiden) en met de (inmiddels als slecht benoemde) connector aangesloten op het modem.

Deze ga ik vervangen, hopelijk is dat de culprit.

Dank voor je verdere input! Maar hoop stiekem dat ik dat deel kan laten voor wat het is tot de nieuwe aansluiting word gelegd. :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:50
Daikirai schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:59:
Daarnaast was er geen wandcontactdoos aanwezig, maar hing hier bij aankomst een kabeltje met connector uit de muur.
Daikirai schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:39:
Er zit dus inmiddels een AOP in de muur?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTQeVhrnstKR2zAdgkzCQDtEnv0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Fc7nhaGwSVCkCv64tigcIVNq.jpg?f=user_large

Of heb je gewoon jouw kabel in dat stekkertje wat er hing geprikt?

Welk AOP zit er precies? Biedt deze inderdaad galvanische scheiding? Is het AOP ook netjes geaard? (Dat laatste zal wel niet...)

Het zou zomaar kunnen dat dit knutselwerk de storing verklaart. Maar ook al is dat niet, zal een monteur dit waarschijnlijk als eerste willen uitsluiten...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:25
Je kan eens in de modem inloggen en kijken hoe de signaalwaardes en ruisverhoudingen zijn. Verder kun je checken of de modem RS-errors en/of T3/T4 time-outs registreert. Dat geeft over het algemeen al een goed beeld hoe het signaal binnen komt.

Verder sluit ik me bij de vorige sprekers aan m.b.t. AOP en kabellengte tot het modem.
Met de aanvulling dat een AOP dat niet in de meterkast zit, niet geaard hoeft te worden. Indien toch geaard moet die aarding volledig gescheiden zijn van de aarding van de huis elektro-installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:50
Masimo schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:16:
Met de aanvulling dat een AOP dat niet in de meterkast zit, niet geaard hoeft te worden. Indien toch geaard moet die aarding volledig gescheiden zijn van de aarding van de huis elektro-installatie.
Ziggo verandert met de dag qua beleid en ik volg het niet zo, maar er is een tijd geweest dat ze in de woonkamer daadwerkelijk een ander AOP plaatsten dan in de meterkast.

In de meterkast een dubbel galvanisch gescheiden doos zoals deze, verbonden met aarde, in de woonkamer een enkel galvanisch gescheiden doos zoals deze.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Xander schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:33:
[...]

Ziggo verandert met de dag qua beleid en ik volg het niet zo, maar er is een tijd geweest dat ze in de woonkamer daadwerkelijk een ander AOP plaatsten dan in de meterkast.

In de meterkast een dubbel galvanisch gescheiden doos zoals deze, verbonden met aarde, in de woonkamer een enkel galvanisch gescheiden doos zoals deze.
Bij mij heeft Ziggo in woonkamer de dubbel galvanisch gescheiden Braun BTV 1IEC-NL geplaatst. Maar die is niet aan aarde aangesloten. Voor de aansluitingen in huis heb ik de Braun BTV 01-SET einddozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:51
Welk modem heb je?

Ik ben bij Ziggo recentelijk gewisseld van een oud Cisco modem (docsis 3.0) naar een nieuwe Ubee (docsis 3.1). Door de andere frequenties die deze laatste gebruikt is mijn verbinding ook een stuk instabieler geworden, met o.a. hoge jitter.

[ Voor 87% gewijzigd door zunrob op 16-03-2022 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

zunrob schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 22:19:
Welk modem heb je?

Ik ben bij Ziggo recentelijk gewisseld van een oud Cisco modem (docsis 3.0) naar een nieuwe Ubee (docsis 3.1). Door de andere frequenties die deze laatste gebruikt is mijn verbinding ook een stuk instabieler geworden, met o.a. hoge jitter.
Als dat zo is, heb je last van lekke coax waardoor 4G zendingen rond de 800MHz kunnen binnentreden. Dan geldt voor jou zelfde als TS: kijk naar je kabels en (vooral) connectoren. Kleinste stukje 'schaamhaar' kan dit al veroorzaken.

Kijk naar deze pic:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSu4tKzdCWqoHLARDaULiS-as8c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/QLBEPeNL6rFhpnh5UqskxlDk.gif?f=user_large
Meest linkse is voorbeeld van wat ik bedoel.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
dion_b schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 22:28:
[...]

Als dat zo is, heb je last van lekke coax waardoor 4G zendingen rond de 800MHz kunnen binnentreden. Dan geldt voor jou zelfde als TS: kijk naar je kabels en (vooral) connectoren. Kleinste stukje 'schaamhaar' kan dit al veroorzaken.

Kijk naar deze pic:
[Afbeelding]
Meest linkse is voorbeeld van wat ik bedoel.
Ik snap dat je zo denkt (dat is ook wat ik dacht toen ik de witte coax in dit topic eerst zag), maar dat is bij ons uitgesloten. 2x monteur geweest, en alles uitgesloten: nieuw AOP, nieuwe bekabeling en splitter, groene coax in de wijk kast op een tap met lagere demping... De SNR op het OFDM-kanaal (welke zoals ik begrijp veel wordt gebruikt voor docsis 3.1) blijft relatief laag. Dit resulteert in een miljoen correctable errors op dit kanaal per uur. Het enige dat waarschijnlijk nog kan worden gedaan is buitenkabel vervangen. Zie ook Ziggo topic hier, alsook community zelf.
In mijn geval komt het signaal dat docsis 3.1 gebruikt niet goed genoeg aan. Vraag me daarom af of de problemen van TS oevallig ook zijn ontstaan na een modem wissel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

zunrob schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 22:36:
[...]

Ik snap dat je zo denkt (dat is ook wat ik dacht toen ik de witte coax in dit topic eerst zag), maar dat is bij ons uitgesloten. 2x monteur geweest, en alles uitgesloten: nieuw AOP, nieuwe bekabeling en splitter, groene coax in de wijk kast op een tap met lagere demping... De SNR op het OFDM-kanaal (welke zoals ik begrijp veel wordt gebruikt voor docsis 3.1) blijft relatief laag. Dit resulteert in een miljoen correctable errors op dit kanaal per uur. Het enige dat waarschijnlijk nog kan worden gedaan is buitenkabel vervangen. Zie ook Ziggo topic hier, alsook community zelf.
In mijn geval komt het signaal dat docsis 3.1 gebruikt niet goed genoeg aan. Vraag me daarom af of de problemen hier toevallig ook zijn ontstaan na een modem wissel.
DOCSIS 3.1? Dan is het een behoorlijk andere situatie dan TS. Lage SNR is ook iets anders dan instraling (dat zie je meestal niet SNR terug omdat het smalle pieken betreft), dat is echt iets voor Ziggo om op te lossen. In ieder geval heb je duidelijk andere situatie voor/na die wissel, terwijl TS gewoon stabiel zit qua modem.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Toch ben ik wel benieuwd naar de signaal waardes en logs uit het modem, zoals @Masimo ook aangeeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
Masimo schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:16:
Je kan eens in de modem inloggen en kijken hoe de signaalwaardes en ruisverhoudingen zijn. Verder kun je checken of de modem RS-errors en/of T3/T4 time-outs registreert. Dat geeft over het algemeen al een goed beeld hoe het signaal binnen komt.
ZIjn dit de relevante waardes?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WczYdvk_Om3YdzeyZn_-TifBZXc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/85CovHrIH77obFpWTSbnohOU.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNxHmDfJh-Rl8WAlFxEFYSxMLdQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6g0vzG6S0qpb2xkkQ4nuLloi.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m--hYTrWvLg7tv6tIIU1cN8BBWg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/XT6mRjYTOfUh0zFhEimbxtzS.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-MhAOj0KwGgH44Lir1MGUZs3ks=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Psf42B5pogOelVnn8rTv2Uh0.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RU8qgyMmhwR6ssdShXV-ngq2aI0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/c80BY8pjcWtml1NnLGgAVRoo.png?f=fotoalbum_tile

(het modem is al enige tijd niet gereset)

[ Voor 13% gewijzigd door Daikirai op 17-03-2022 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
De SmartWifi (Connect Box). Het abonnement is pas een paar maanden oud dus neem aan de laatste versie.

[ Voor 34% gewijzigd door Daikirai op 17-03-2022 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
Xander schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:33:
[...]In de meterkast een dubbel galvanisch gescheiden doos zoals deze, verbonden met aarde, in de woonkamer een enkel galvanisch gescheiden doos zoals deze.
Ik heb de 2e.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daikirai
Ik heb sinds gister eigenlijk opeens geen issues meer.. Zou bijna gaan denken dat er iets fout zat bij het modem. Heb hier namelijk gister aan gezeten om de foto's te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/toR1iG-5bl-o1kk7HjppS-S_PMc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ma7ihoy0wXXin2FQKbwWyfQS.png?f=fotoalbum_tile

Doet me sterk vermoeden dat het dus inderdaad een slechte connector is.
Ik zie ook wat 'schaamhaar', zoals @dion_b het zo elegant noemt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
Als ik naar de signaalwaardes kijk dan zijn ze qua vermogen wat aan de hoge kant. Wat me verder opvalt zijn de SNR-waarden rond de 38. Die zou je je liever rond de 39 a 40 willen zien. Daarbij heb je enorm veel pre- en post-RS errors over het hele frequentie-gebied. Ik zou concluderen dat er veel ruis op het signaal zit.
Mogelijk door de lengte van de kabel, maar een slechte connector kan dat mogelijk ook veroorzaken.
De grote aantallen T3 time-outs geven ook aan de de communicatie van het modem met de buitenwereld niet lekker verloopt.

Dus hou het nu even in de gaten nu, maar ik zou toch adviseren het modem korter bij het AOP te gaan plaatsen.

Aanvulling:
Viel me nog iets op. De frequenties van upstream kanalen moeten (!) nette afgeronde getallen zijn. laatste 5 getallen gelijk aan 0.
In jouw geval is kanaal 1 bijvoorbeeld 58799986 Hz. Dat moet precies 58800000 Hz zijn.
Die afwijkende frequenties is alweer een symptoom van te veel ruis op het signaal.

[ Voor 19% gewijzigd door Masimo op 17-03-2022 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
Masimo schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:28:
Als ik naar de signaalwaardes kijk dan zijn ze qua vermogen wat aan de hoge kant. Wat me verder opvalt zijn de SNR-waarden rond de 38. Die zou je je liever rond de 39 a 40 willen zien. Daarbij heb je enorm veel pre- en post-RS errors over het hele frequentie-gebied. Ik zou concluderen dat er veel ruis op het signaal zit.
Mogelijk door de lengte van de kabel, maar een slechte connector kan dat mogelijk ook veroorzaken.
De grote aantallen T3 time-outs geven ook aan de de communicatie van het modem met de buitenwereld niet lekker verloopt.

Dus hou het nu even in de gaten nu, maar ik zou toch adviseren het modem korter bij het AOP te gaan plaatsen.

Aanvulling:
Viel me nog iets op. De frequenties van upstream kanalen moeten (!) nette afgeronde getallen zijn. laatste 5 getallen gelijk aan 0.
In jouw geval is kanaal 1 bijvoorbeeld 58799986 Hz. Dat moet precies 58800000 Hz zijn.
Die afwijkende frequenties is alweer een symptoom van te veel ruis op het signaal.
Hier de waardes na het installeren van een andere stekker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QtdUWnMI1nKYaqaK8MMcHc7grEo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/iCNNJKupeeSFa5C6dtT10DLl.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SI7cVHrku40WWdVBfj8QiQYg1gk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/qbIKqowPcrk2yuODXYl7L0jh.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGB8BdsXamznxZIg_QK1251gACk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0Ib4YywzQY64txBdT60TSDYj.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fyUrppr1lV1NI-CqaIHD7vVvE4k=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/aMMCjhqdeKMdXv0wCvkXAOoU.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oEqhtfBnuxlORnttvDH9Ja-NBng=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/O21sCRqVeugdDvaTfVV2JWOo.png?f=fotoalbum_tile

Is dit al beter qua waardes? Echte storing lijkt nu in ieder geval volledig voorbij.

Nu moet ik erbij zeggen dat ik de kabel zelf heb gestript/aangesloten.
Dit zal indien nodig door iemand met meer verstand opnieuw gedaan kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Is al een stuk beter, maar nog niet helemaal goed. Je ziet nog steeds over het hele bereik post-RS errors. Die moeten in principe op 0 blijven. Eén van de upstreamkanalen (588000070) is nog steeds niet helemaal lekker.
Ik neem aan dat je bekabeling, stekkers, splitters, etc. allemaal "kabelkeur" materiaal is?

Kun je eens een foto plaatsen van de aansluiting in de woonkamer (waar die groene kabel op is afgemonteerd)?

[ Voor 15% gewijzigd door Masimo op 23-03-2022 21:20 ]

Pagina: 1