Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Muzzikap1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23-03 22:39
Foto's
Het dak is een Oost-West opstelling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8n6536uIc7qqnt1LQ0a18SGVZY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eX57QnYWoFWhcykuyPD2DQ2I.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Ik wil de schuine daken vol leggen met panelen.

Aan de voorzijde kunnen 8 panelen (175x115cm) geplaatst kunnen worden ivm dakkapel en dakramen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9TNaSD47tahP3npGNmfbq--2lF8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hGjQmv198gKS8cKGIwPFupqa.png?f=user_large
Aan de achterzijde is plaats voor 9 a 10 panelen. Er is door mij gekozen voor 9 omdat ik graag via mijn eigen dak bij de schoorsteen wil kunnen komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YWPvtVyL6-i4dY_C-7b2DsxKQmE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b0F35bdMo35TQpQyKMVotfiZ.png?f=user_large
Het plat dak ga ik nu nog niet vol leggen mocht mijn verbruik zodanig stijgen of financieel interessant zijn dan zal ik deze zelf leggen.
Schaduw
Er is geen schaduw van bomen.
Volgens zonneplan heb ik aan de achterzijde van het huis schaduw van de buren in een bepaalde periode van het jaar. Op het puntje rechtsonder. Andere aanbieders hebben hier niet over gesproken.
Jaarverbruik
Op dit moment 2600KW/h.
Er zal dit of volgend jaar in een warmtepomp geïnvesteerd worden.
Ik ga eerst aan de slag met optimaliseren van de huisverwarming.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x25A.
Er is reeds contact gelegd met Enexis om de aansluiting aan te passen naar 3x25A.
Budget en doel
Budget ligt niet vast.
Gebaseerd op ontvangen offertes zou ik zeggen +/-7000 euro.
Het doel is om beide schuine daken vol te leggen met zonnepanelen voor een redelijke prijs.

In het achterhoofd wil ik rekening houden met toekomstige uitbreiding:
- Thuisbatterij.(geïntegreerd in omvormer?)
- Warmtepomp.

Wanneer het gaat over omvormer en warmtepomp is het beter dat beide 1-fase of 3-fase zijn of maakt dat niet uit?
Wie gaat het project uitvoeren
Alle prijzen zijn inclusief montage. Ik wil niet het schuin dak op.
Bijhouden van data
Ik wil dit gaan inzien in Home Assistant of Domoticz..
Hier is nog geen keuze in gemaakt.
Reeds verkregen offertes
Ik heb een aantal lokale partijen geraadpleegd en enkele grote spelers.

Bedrijf 1:
17x Zonnepanelen: DM375M6-60HBB,
1x ZonneplanOne omvormer (3G/6000W, Huawei, SUN2000-6KTL-M1)
5x Zonneplan One Optimizer (Huawei)
1x Montage SolarConstruct.
1x 10 jaar all in garantie.

Netto: 6389 euro

6375 WattPiek
1,00 EURO/WP
Opbrengst jaarlijks: 4898 KWH

Bedrijf 2:
17x Zonnepanelen: DMEGC395 WP
1x GoodWe GW6K-DT omvormer
1x Montage SolarConstruct.

Netto: 6300 euro

6715 WattPiek
0,938 Euro/WP
Opbrengst jaarlijks: 5367KWH

Bedrijf 3:
17x Zonnepanelen: Hyundai 395WP HiE-S395VG
1x GoodWe GW4200-D-NS omvormer
Montage SolarStell..

Netto: 6043

6715 WattPiek
0,899 Euro/WP
Opbrengst jaarlijks: 4962 KWH

Bedrijf 4: :
16x Zonnepanelen: 380 WP Trina Solar TSM-380DE9.05
16x enphase microomvormer IQ-7A
Montage SolarStell.

Netto: 8238

6080 WattPiek
1,35 Euro/WP
Opbrengst jaarlijks: 4756 KWH

Ik erg ben benieuwd naar jullie mening over de verschillende goodwe converters en of jullie nog alternatieve ideeën hebben..
Regio
Zuidoost brabant.

[ Voor 5% gewijzigd door Muzzikap1 op 15-03-2022 23:58 . Reden: Links naar omvormers toegevoegd. ]

Alle reacties

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:23
Ik heb verder geen verstand van zonnepanelen, maar wil ook panelen laten plaatsen. Bedrijf 3 is best scherp, welk bedrijf is dit? Zou je dit mij kunnen dmen?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Muzzikap1 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:52:
In het achterhoofd wil ik rekening houden met toekomstige uitbreiding:
- Thuisbatterij.(geïntegreerd in omvormer?)
- Warmtepomp.

Wanneer het gaat over omvormer en warmtepomp is het beter dat beide 1-fase of 3-fase zijn of maakt dat niet uit?
We zijn vooralsnog te ver weg van economische noodzaak voor thuisbatterij, ik zou er nu geen rekening mee houden. Een niet geïntegreerde oplossing heeft ook maar heel weinig nadeel.

Het normale opgenomen vermogen van een WP voor een woning als dit is dermate laag dat 3 fase niet eens echte een optie is. En dan nog maakt het niet uit... De meter registreert alleen netto verbruik/teruglevering (som van de fasen)

Alleen offerte 4 zou ik niet doen. De rest is uitstekend.

De Huawei die je linkt heeft batterij voorbereiding, heeft Zonneplan ook specifiek dat model aangegeven?

Offerte 2 en 3 zouden en fractie meer moeten realiseren. Lastig voor de optimizers het verschil in rauwe Wp goed te maken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Muzzikap1
Ronald schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 05:55:
[...]

We zijn vooralsnog te ver weg van economische noodzaak voor thuisbatterij, ik zou er nu geen rekening mee houden. Een niet geïntegreerde oplossing heeft ook maar heel weinig nadeel.

Het normale opgenomen vermogen van een WP voor een woning als dit is dermate laag dat 3 fase niet eens echte een optie is. En dan nog maakt het niet uit... De meter registreert alleen netto verbruik/teruglevering (som van de fasen)

Alleen offerte 4 zou ik niet doen. De rest is uitstekend.

De Huawei die je linkt heeft batterij voorbereiding, heeft Zonneplan ook specifiek dat model aangegeven?

Offerte 2 en 3 zouden en fractie meer moeten realiseren. Lastig voor de optimizers het verschil in rauwe Wp goed te maken.
Het idee van de thuisbatterij is ook enkel als voorbereiding op / bonus.
Ik betwijfel inderdaad of dit rendabel word op de korte termijn. Misschien met subsidies wel.

In de offerte van zonneplan word verwezen naar deze datasheet voor de omvormer.
Zonneplan heeft aangegeven dat ze dit jaar een "slimme" thuisbatterij op de markt gaan brengen welke energie uit het net haalt wanneer de uur prijzen voor die dag het laagst zijn in combinatie met de te verwachtte opwekking van eigen energie. Deze zou ook samen gaan werken met het laden van de elektrische auto.

Bedrijf 2 en 3 zitten dicht bij elkaar.

Ik ga bedrijf 2 vragen om een aanbod te doen met een 1 fase omvormer.
In gesprek met bedrijf 2 gaven zij ook aan te twijfelen tussen een 5k of 6k omvormer.

Het voelt wel raar dat bedrijf 3 een 4200 Watt omvormer aanbied en bedrijf 2 een 6000Watt.
In mijn beleving zijn er nu 2 scenario's mogelijk. Omvormer van bedrijf 3 gaat te veel aftoppen of de omvormer van bedrijf 2 werkt veelal niet in het efficientste bereik.

Is er iemand dit dit kan bevestigen of ontkrachten?

De opmerking over de warmtepomp is noted. Hierover volgt later een ander topic.

• Ronald
  • Nu online
@Muzzikap1 Als je https://www.sunnydesignweb.com/ even met een bezoekje vereerd, nieuw project en door klikt naar handmatige planning kun je zelf inzien wat welk vermogen omvormer doet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Muzzikap1
Ronald schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:53:
@Muzzikap1 Als je https://www.sunnydesignweb.com/ even met een bezoekje vereerd, nieuw project en door klikt naar handmatige planning kun je zelf inzien wat welk vermogen omvormer doet.
@Ronald Ik struggle een beetje met de omvormer die ik moet selecteren.
Kan je me hier bij helpen?

Ik heb nu de volgende gekozen:
Voor de GoodWe GW4200-D-NS -> SB4200TL-IT
en voor GoodWe GW6K-DT -> STP6.0-3AV-40

• Ronald
  • Nu online
Pak een op dit moment leverbare Sunnyboy 4kW, of een Sunnyboy 5kW en zet hem op 4200W (laatste vakje)

Precies matchen met de Goodwe vermogens is niet van belang ;-)

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 16-03-2022 21:25 ]

• Muzzikap1
Ok ik heb de sunnyboy 5kw gepakt.

Gespeeld met de begrenzing tussen 4 en 5kw

begrenzingopbrengst
4k 5475
4k2 5492
5k 5504

Boven de 4k5 gebeurd er eigenlijk niets meer.
Dan vraag ik me af waarom dat ze een 6K omvormer aanbieden.
Toch eens navragen.

Andere vraag.
Mag de GoodWe GW4200-D-NS aangesloten worden op een 230V/25A hoofdaansluiting?
In de specs lees ik dat deze converter 4200Watt levert.
Volgens zonnepanelen.net mag er in deze situatie slechts 3680watt aan zonnepanelen op aangesloten worden.

Volgens deze website zou een omvormer tot 4500Watt wel mogen..

[ Voor 8% gewijzigd door Muzzikap1 op 16-03-2022 22:59 ]

Pagina: 1