Foto's
Het dak is een Oost-West opstelling.:fill(white):strip_exif()/f/image/eX57QnYWoFWhcykuyPD2DQ2I.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Ik wil de schuine daken vol leggen met panelen.Aan de voorzijde kunnen 8 panelen (175x115cm) geplaatst kunnen worden ivm dakkapel en dakramen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/hGjQmv198gKS8cKGIwPFupqa.png?f=user_large)
Aan de achterzijde is plaats voor 9 a 10 panelen. Er is door mij gekozen voor 9 omdat ik graag via mijn eigen dak bij de schoorsteen wil kunnen komen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/b0F35bdMo35TQpQyKMVotfiZ.png?f=user_large)
Het plat dak ga ik nu nog niet vol leggen mocht mijn verbruik zodanig stijgen of financieel interessant zijn dan zal ik deze zelf leggen.
Schaduw
Er is geen schaduw van bomen.Volgens zonneplan heb ik aan de achterzijde van het huis schaduw van de buren in een bepaalde periode van het jaar. Op het puntje rechtsonder. Andere aanbieders hebben hier niet over gesproken.
Jaarverbruik
Op dit moment 2600KW/h.Er zal dit of volgend jaar in een warmtepomp geïnvesteerd worden.
Ik ga eerst aan de slag met optimaliseren van de huisverwarming.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x25A.Er is reeds contact gelegd met Enexis om de aansluiting aan te passen naar 3x25A.
Budget en doel
Budget ligt niet vast.Gebaseerd op ontvangen offertes zou ik zeggen +/-7000 euro.
Het doel is om beide schuine daken vol te leggen met zonnepanelen voor een redelijke prijs.
In het achterhoofd wil ik rekening houden met toekomstige uitbreiding:
- Thuisbatterij.(geïntegreerd in omvormer?)
- Warmtepomp.
Wanneer het gaat over omvormer en warmtepomp is het beter dat beide 1-fase of 3-fase zijn of maakt dat niet uit?
Wie gaat het project uitvoeren
Alle prijzen zijn inclusief montage. Ik wil niet het schuin dak op.Bijhouden van data
Ik wil dit gaan inzien in Home Assistant of Domoticz..Hier is nog geen keuze in gemaakt.
Reeds verkregen offertes
Ik heb een aantal lokale partijen geraadpleegd en enkele grote spelers.Bedrijf 1:
17x Zonnepanelen: DM375M6-60HBB,
1x ZonneplanOne omvormer (3G/6000W, Huawei, SUN2000-6KTL-M1)
5x Zonneplan One Optimizer (Huawei)
1x Montage SolarConstruct.
1x 10 jaar all in garantie.
Netto: 6389 euro
6375 WattPiek
1,00 EURO/WP
Opbrengst jaarlijks: 4898 KWH
Bedrijf 2:
17x Zonnepanelen: DMEGC395 WP
1x GoodWe GW6K-DT omvormer
1x Montage SolarConstruct.
Netto: 6300 euro
6715 WattPiek
0,938 Euro/WP
Opbrengst jaarlijks: 5367KWH
Bedrijf 3:
17x Zonnepanelen: Hyundai 395WP HiE-S395VG
1x GoodWe GW4200-D-NS omvormer
Montage SolarStell..
Netto: 6043
6715 WattPiek
0,899 Euro/WP
Opbrengst jaarlijks: 4962 KWH
Bedrijf 4: :
16x Zonnepanelen: 380 WP Trina Solar TSM-380DE9.05
16x enphase microomvormer IQ-7A
Montage SolarStell.
Netto: 8238
6080 WattPiek
1,35 Euro/WP
Opbrengst jaarlijks: 4756 KWH
Ik erg ben benieuwd naar jullie mening over de verschillende goodwe converters en of jullie nog alternatieve ideeën hebben..
Regio
Zuidoost brabant.[ Voor 5% gewijzigd door Muzzikap1 op 15-03-2022 23:58 . Reden: Links naar omvormers toegevoegd. ]