Overwaarde oude huis investeren in verbouwing nieuw huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djm008
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16-03-2022
Graag wil ik een vraag aan jullie stellen. Ik heb gelezen dat als ik mijn oude huis verkoop voor een bedrag dat hoger is dan de hypotheek van het oude huis ik deze moet investeren in mijn nieuwe huis wil ik gebruik kunnen blijven maken van de maximale renteaftrek.

Nu ga ik een ouder huis kopen waar nog voor behoorlijk wat geld aan verbouwd moet worden. Voordat ik op de hoogte was van bovenstaand had ik het geld dat ik zou overhouden aan de verkoop van mijn oude huis in de verbouwing/renovatie van het nieuwe huis willen investeren.

Nu lees ik het echter als dat ik minder hypotheek neem.en deze zogenaamde overwaarde al bij de aankoop moet inleggen. Hierdoor heb ik dit geld niet meer ter beschikking voor de verbouwing/renovatie.

Zie ik dit zo goed? Of zijn er toch mogelijkheden om de overwaarde te gebruiken voor de financiering van de verbouwing in plaats van een lagere hypotheek voor de aanschaf.

Alvast bedankt voor de hulp!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Als je de overwaarde in de verbouwing steekt mag je t gewoon aftrekken. Maar dan wel aan alles ‘vast aan het huis’.

Dus: nieuwe tv niet (dat zou consumptief zijn). Maar nieuwe vloer wel.

Daarnaast kun je met aanschaf nieuwe woning een bouwdepot afsluiten. Maar dat is dan gebaseerd op taxatie en de zekerheid die de bank wil (Wat we uitlenen, komt dat terug in waarde woning tbv risico).

Dus het gaat ook om de hypotheek die je hebt afgesloten.

Ideaal is het dus om je verbouwing zoveel mogelijk te financieren. Dan kun je daarna met overwaarde altijd aflossen. Maar ook als je naast je hypotheek nog meer verbouwkosten hebt, die je met je overwaarde betaalt. Mag je het aftrekken.

Voorbeeld:

400 aanschaf
150 bouwdepot
550 hypotheek totaal

350 verkoop
250 hypotheek

100 overwaarde = in eigen huis = aftrek
Als je verbouwing binnen de 550 totaal blijft kun je dan de 100 aflossen.

Als je dat niet doet, dan is die 100 niet aftrekbaar.

[ Voor 41% gewijzigd door Smithkj op 15-03-2022 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-04 11:42

Rmg

djm008 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:12:

Zie ik dit zo goed? Of zijn er toch mogelijkheden om de overwaarde te gebruiken voor de financiering van de verbouwing in plaats van een lagere hypotheek voor de aanschaf.
Je kan 3 dingen doen om je hra te behouden

Lage hypotheek (overwaarde in hypotheek) + bouwdepot, dan moet je gaan taxeren met de verbouwing in je achterhoofd om genoeg geld te krijgen

Hogere hypotheek + je overwaarde storten in een bouwdepot, dan heb je een positief bouwdepot. Voordeel is dat je via de hypotheekverstrekker declareert dus je later niet discussie krijgt met de belastingdienst of x nou wel onder verbouwkosten valt.
Nadeel is dat dit vaak ook geen gratis dienst is van een bank. (Afsluitkosten), overschot kan je bijstorten in je hypotheek maar lastiger voor andere zaken gebruiken.

De laatste optie is hogere hypotheek + overwaarde op eigen (aparte) rekening.

Nadeel is zelf administratie bijhouden en mogelijk dit moeten aanleveren aan de belastingdienst. Voordeel is dat dit de goedkoopste en meest flexibele optie is.

Dit is wat wij doen. Wij houden dus een administratie bij van alle kosten en we houden de ruimste declaratietabel van een willekeurige hypotheekverstrekker als leidraad. Wat straks over is storten we waarschijnlijk bij in de hypotheek.

[ Voor 6% gewijzigd door Rmg op 16-03-2022 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Die administratie valt wel mee. Kwestie van de bonnetjes / facturen bewaren.

Het bijstorten in een positief bouwdepot zie ik het voordeel niet zo van in. Is dat alleen administratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-04 13:16
djm008 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:12:
Nu lees ik het echter als dat ik minder hypotheek neem.en deze zogenaamde overwaarde al bij de aankoop moet inleggen. Hierdoor heb ik dit geld niet meer ter beschikking voor de verbouwing/renovatie.
Niet per definitie, je kan dit zoals eerder aangegeven in depot storten. Ik heb zelf voor een hybride oplossing gekozen waarbij ik een deel heb laten uitkeren om wat flexibiliteit te behouden in wat ik aanpak. Ik heb dus een deel box 3 wat niet fiscaal aftrekbaar is. Na een paar maanden ben ik er echter achter gekomen dat ik nagenoeg alle vrije middelen alsnog nodig heb om de verbouwingen te kunnen realiseren die ik in het taxatierapport (en verbouwingsspecificatie) heb aangegeven, alles blijkt toch veel duurder dan verwacht. Achteraf had ik dus liever alles in depot gehouden voor de aftrekbaarheid, maar dat is niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:37
Dit hebben wij nu ook.
Ik had voor ons nieuwe huis een bouwdepot van 60k gereserveerd in de nieuwe hypotheek waar we nu al overheen komen :)
Ik weet nog niet precies hoeveel overwaarde we overhouden na verkoop van onze huidige woning maar ik weet nu al dat ik dat deels ga gebruiken om nog meer mee te verbouwen.
Ik laat dat maar gewoon uitbetalen en inderdaad goed alle toekomstige facturen bewaren voor de aftrekbaarheid. Wat we overhouden kunnen we alsnog extra mee aflossen, of achter de hand houden en over dat deel geen HRA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-04 11:42

Rmg

coazter schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:09:
[...]

Niet per definitie, je kan dit zoals eerder aangegeven in depot storten. Ik heb zelf voor een hybride oplossing gekozen waarbij ik een deel heb laten uitkeren om wat flexibiliteit te behouden in wat ik aanpak. Ik heb dus een deel box 3 wat niet fiscaal aftrekbaar is. Na een paar maanden ben ik er echter achter gekomen dat ik nagenoeg alle vrije middelen alsnog nodig heb om de verbouwingen te kunnen realiseren die ik in het taxatierapport (en verbouwingsspecificatie) heb aangegeven, alles blijkt toch veel duurder dan verwacht. Achteraf had ik dus liever alles in depot gehouden voor de aftrekbaarheid, maar dat is niet anders.
Zolang je een administratie hebt mag en kan je dat deel wat je hebt uit laten betalen gewoon van je eigenwoningreserve aftrekken zolang dat geld in je verbouwing is gegaan.

zie ook https://www.belastingdien...n-onderhoud-of-verbouwing
Maakt u kosten om uw eigen woning te onderhouden of te verbouwen? Dan neemt uw eigenwoningreserve met dat bedrag af. Het maakt niet uit of u de kosten zelf betaalt of hier een lening voor afsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-04 13:16
Rmg schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:35:
[...]Zolang je een administratie hebt mag en kan je dat deel wat je hebt uit laten betalen gewoon van je eigenwoningreserve aftrekken zolang dat geld in je verbouwing is gegaan.
Bedankt, dat wist ik niet! Daar had mijn adviseur me wel even op mogen wijzen. Gelukkig nog geen aangifte gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-04 22:53
Rmg schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 07:44:
[...]

Je kan 3 dingen doen om je hra te behouden

Lage hypotheek (overwaarde in hypotheek) + bouwdepot, dan moet je gaan taxeren met de verbouwing in je achterhoofd om genoeg geld te krijgen

Hogere hypotheek + je overwaarde storten in een bouwdepot, dan heb je een positief bouwdepot. Voordeel is dat je via de hypotheekverstrekker declareert dus je later niet discussie krijgt met de belastingdienst of x nou wel onder verbouwkosten valt.
Nadeel is dat dit vaak ook geen gratis dienst is van een bank. (Afsluitkosten), overschot kan je bijstorten in je hypotheek maar lastiger voor andere zaken gebruiken.

De laatste optie is hogere hypotheek + overwaarde op eigen (aparte) rekening.

Nadeel is zelf administratie bijhouden en mogelijk dit moeten aanleveren aan de belastingdienst. Voordeel is dat dit de goedkoopste en meest flexibele optie is.

Dit is wat wij doen. Wij houden dus een administratie bij van alle kosten en we houden de ruimste declaratietabel van een willekeurige hypotheekverstrekker als leidraad. Wat straks over is storten we waarschijnlijk bij in de hypotheek.
Sorry voor het heropenen van een oud topic, maar ik heb een vraag hierover:
Je schrijft dat je 'de ruimste declaratietabel van een willekeurige hypotheekverstrekker als leidraad' neemt, maar wat bedoel je daarmee?

Ik wil ook een deel van het geld dat ik als overwaarde uit mijn huidige woning haal gebruiken voor de financiering van zaken in de nieuwe woning.
Vraag 2 is dan: wat valt hieronder? Als ik zelf een hoop leidingwerk (CV/SWW) aanpas, mag ik dan de facturen van alle materialen gebruiken om daarmee mijn eigenwoningreserve te verminderen en dus recht te hebben op een hoger bedrag HRA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:04
jevin20 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:10:
[...]

Vraag 2 is dan: wat valt hieronder? Als ik zelf een hoop leidingwerk (CV/SWW) aanpas, mag ik dan de facturen van alle materialen gebruiken om daarmee mijn eigenwoningreserve te verminderen en dus recht te hebben op een hoger bedrag HRA?
Ja, kort gezegd wat vast aan/in het huis zit. Dus je dure verf tel je mee, de action verfrollers niet (ik zou deze combi trouwens niet aanraden). Het is aan jou om aannemelijk te maken dat deze kosten gemaakt zijn ter verbetering van de woning. Dus een fotootje van tijd tot tijd nemen.
Pagina: 1