'bestverkochte nieuwe IP' lijkt niet onderbouwd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:32

kodak

FP ProMod
Topicstarter
Het artikel van @Robert Zomers gebruikt de term IP alsof dat alleen of vooral games zijn.

Intellectual Property is bijna alles wat maar een creatie vanuit gedachten is, dus ook muziek, films, schilderijen, tekeningen, boeken of architectuur. Het valt dus niet alleen te gebruiken om games te duiden, ook al lijkt die industrie en gamers het graag als eigen term te claimen of gebruiken. Het ligt vaak zelfs al heel meer dan een eeuw in wetten en gebruik vast dat het niet alleen om games gaat.

Daarbij staat er in de bron duidelijk dat het om new games gaat. Dat is heel iets anders dan IP in het algemeen. Het kan dus niet zomaar zijn dat als het de beste verkoop van new games is het dus ook maar de bestverkochte nieuwe IP in het algemeen is.

Verder zijn er nagenoeg geen games die populair zijn, verkocht worden en dan niet onder Intellectual Property vallen. Het is dus eerder zelfs overbodig om de term IP te gaan gebruiken.

Het gebruik van de term IP zoals in de titel en het artikel lijkt dus eerder gewoon 'game' genoemd te kunnen worden in plaats van mee te doen om IP te gaan gebruiken alsof het dus maar op games moet slaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20
Nieuwe IP is gewoon een gangbare manier om te zeggen dat het geen sequel is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:42
@RocketKoen misschien voor een bepaald publiek. Maar ik ging er vanuit dat die term in het artikel wel toegelicht zou worden, want als niet-gamer heb ik echt geen flauw idee wat er mee bedoeld wordt.

Als het inderdaad Intellectual Property is, is het dan beter verkocht dan Windows, MS Office, of bijvoorbeeld harry potter? (Edit: ... in de afgelopen 6 jaar)

[ Voor 5% gewijzigd door Freeaqingme op 15-03-2022 22:09 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20
Freeaqingme schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:08:
@RocketKoen misschien voor een bepaald publiek. Maar ik ging er vanuit dat die term in het artikel wel toegelicht zou worden, want als niet-gamer heb ik echt geen flauw idee wat er mee bedoeld wordt.

Als het inderdaad Intellectual Property is, is het dan beter verkocht dan Windows, MS Office, of bijvoorbeeld harry potter? (Edit: ... in de afgelopen 6 jaar)
Al je voorbeelden zijn geen nieuw IP

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:20

g0tanks

Moderator CSA
'New IP' is inderdaad een gangbare term (althans in het Engels). Voor de duidelijkheid had hier best het woordje 'game' toegevoegd kunnen worden: 'nieuwe game IP'.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 28-04 18:08
Freeaqingme schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:08:

Ja, want Windows, Office en Harry Potter zijn al tientallen jaren geen nieuwe IP's meer :+

Dat het alleen over games gaat in dit geval, lijkt me wel vrij duidelijk, maar de term 'IP' toelichten in het nieuwsbericht lijkt me geen slecht idee.
g0tanks schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:10:
'New IP' is inderdaad een gangbare term (althans in het Engels). Voor de duidelijkheid had hier best het woordje 'game' toegevoegd kunnen worden: 'nieuwe game IP'.
De term is redelijk gangbaar, maar de afkorting zal denk ik niet voor meer dan 95% bekend zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Hahn op 15-03-2022 22:14 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Laatst online: 11:32

kodak

FP ProMod
Topicstarter
Hahn schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:11:
[...]
Dat het alleen over games gaat in dit geval, lijkt me wel vrij duidelijk,
Aangezien het artikel nergens noemt waarmee het vergeleken is, terwijl IP al meer dan een eeuw vooral in gebruik is om alle soorten van creaties te duiden, gaat het niet zomaar op dat het dus alleen over games gaat.
Zelfs de bron noemt het niet zomaar new games IP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 28-04 18:08
kodak schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:20:
[...]

Aangezien het artikel nergens noemt waarmee het vergeleken is, terwijl IP al meer dan een eeuw vooral in gebruik is om alle soorten van creaties te duiden, gaat het niet zomaar op dat het dus alleen over games gaat.
Zelfs de bron noemt het niet zomaar new games IP.
In theorie heb je enigszins een punt, in de praktijk vind ik dat je zout op een slak legt.

Niemand spreekt je tegen dat 'IP' niet enkel en alleen voor games kan en/of mag gebruikt worden, en je hebt ook helemaal gelijk dat er niet expliciet 'game IP' benoemd staat, maar dat is zo impliciet duidelijk, wat mij betreft, dat dat ook totaal niet nodig is. Heel het nieuwsbericht heeft het alleen maar over games en game-gerelateerde zaken, dus daar wordt het mee vergeleken.

En inmiddels (?) staat er:
Elden Ring is de bestverkochte nieuwe IP in de gamesindustrie

[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 15-03-2022 22:31 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robert Zomers
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 25-04 14:59

Robert Zomers

Redacteur
@kodak Uit de context leek het me op zich wel duidelijk dat het om IP uit de gamesindustrie gaat, maar je hebt gelijk dat het feitelijk te breed is geformuleerd. Daarnaast zie ik in de reacties dat IP bij lang niet alle lezers is ingeburgerd. Dus ik heb de titel en de inleiding van het bericht aangepast, om deze onduidelijkheden weg te nemen. Dank voor je input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:42
Hahn schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:11:
[...]

Ja, want Windows, Office en Harry Potter zijn al tientallen jaren geen nieuwe IP's meer :+
Dit draadje lezende is het me inmiddels helder. Maar als je dus niet de definitie van "new IP" kent, is dat niet op voorhand evident.

offtopic:
Of ik word gewoon oud. En dat kan natuurlijk, ben toch al wat maandjes de 30 gepasseerd. Maar confronterend is het wel... :N

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Pagina: 1