TL lampen koppelen aan hue

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopeloos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20-03-2022
Dag allemaal,

Ik heb heel ons huis voorzien van hue verlichting en hue dimmer switches.
Sommige lampen zijn aangesloten met een hue smart plug en gaan dus mee aan/uit via de dimmer switch.
Werkt allemaal perfect.
Nu enkel de kelder nog. Hier hangt TL verlichting en deze zou ik graag ook via een hue dimmer switch en via de hue app willen kunnen aan en uit doen. Ik zou nu aan elke lamp een stekker kunnen zetten en smart plug kunnen tussen zetten, maar ik vroeg me af of er niks gemakkelijker is?
Ik zoek dus iets waar aan de ene kant 2 draden in gaan en aan de andere kant terug er uit (om het zo simpel uit te drukken) en dat er dan voor zorgt dat ik de lichten kan bedienen via de hue dimmer switches en via de hue app. De lampen moeten niet dimbaar zijn, enkel aan en uit.

Iemand die me hiermee kan helpen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Alles van hue (bridge v2, hue dimmer switches, hue smart plug en innr plugs)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Allerlei modules, maar geen enkele waarbij het duidelijk is of deze via hue te bedienen is.

Alvast bedankt voor de hulp
Mvg
Hopeloos geval :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:52
@Hopeloos Makkelijkste is natuurlijk je TL verlichting te vervangen voor iets anders. Je kunt best voordelig led-balken kopen die je dan met een smart-plug aan en uit kan zetten. Deze balken kan je namelijk vaak aan elkaar koppelen.
Met led-strips kan je ook goed dit soort ruimtes verlichten maar dat zal waarschijnlijk iets duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Of de inbouwschakelaar vervangen door een Hue/Zigbee inbouw (bijvoorbeeld van Busch Jaeger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:08

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Daarmee schakel je geen bestaande (niet hue) lampen.

Hiermee kun je je bestaande (domme) lampen schakelen met hue: https://www.robbshop.nl/r...ouwschakelaar-400w-zigbee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:35
SH007 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 21:27:
[...]

Hiermee kun je je bestaande (domme) lampen schakelen met hue: https://www.robbshop.nl/r...ouwschakelaar-400w-zigbee
Dergelijke schakelaars heb ik ook in gebruik met "domme" verlichting, werkt prima. Ik vraag me alleen af of het wel een goede match is met TL-verlichting.

Volgens de handleiding:
Supports resistive loads and capacitive loads
Blijkbaar mogen er dus geen inductieve lasten mee geschakeld worden?

Daarnaast zit je met meerdere TL-armaturen misschien nog al snel aan de maximale belasting (die afhankelijk van het soort belasting maar 200W is).

Ik zou het een mooi excuus vinden om ook meteen wat LED tubes te regelen. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopeloos
@SH007
Ik ken echt bijna niets van aansluiten van elektrische dingen, dus toen ik bij deze zag dat er 3 verschillende kleuren kabels aan zitten, wist ik het al niet meer 🥵
Hier zitten er maar 2 draden aan de schakelaar (4 eigenlijk, 2 in en 2 uit), ik heb dus geen idee of ik die ROBB schakelaar kan gebruiken, laat staan aansluiten. Maar het komt in de buurt van wat ik bedoel. Maar dan met 2 draden ipv 3 of kan deze ook met maar 2 draden gebruikt worden en hoe sluit ik hem dan aan?
Sorry voor de domme vragen, maar ken er echt niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
@Hopeloos Kun je iets meer details geven van die schakelaar? Is het een dubbelpolige schakelaar met fase + nul in en uit? Is het een kruisschakelaar met 4 schakeldraden? "4 draden" zegt ook niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopeloos
@Xander
Het zijn al heel oude (zwarte ronde) opbouwschakelaars.
Aan de bovenkant gaan er een bruine en zwarte draad in en deze komen er onderaan ook terug uit.

Dit model ongeveer, maar dan echt al 40 jaar oud 😄
https://nl.grandado.com/p...VjdFZhcmlhbnQ6MjkzNDQ2OTE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
2x bruin en 2x zwart op een schakelaar is alles behalve logisch. 2x bruin en 2x blauw zou verklaarbaar zijn.

Je kunt een dergelijke module hoe dan ook inbouwen, alleen mogelijk niet op de plek van de schakelaar zonder extra bedrading te trekken.

Hoeveel armaturen ga je schakelen en wat is het vermogen hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:07

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Xander schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:19:
2x bruin en 2x zwart op een schakelaar is alles behalve logisch.
Met 2x zwart is niets geks aan de hand. Daarmee voed je twee verschillende lampen of het is een wisselschakeling.

Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/wysiwyg/Enkelpolige_schakelaar.png
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/wysiwyg/Kennisbank/Aansluiting_wisselwisselschakeling.jpg
2x bruin en 2x blauw zou verklaarbaar zijn.
Een twee-polige schakelaar voor een lamp is (in Nederland) erg ongebruikelijk voor zover ik weet.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopeloos
Er zijn 8 armaturen en deze worden bediend door 4 schakelaars.
Geen wisselschakelaars. Gewoon 1 schakelaar per 2 lampen.
Voor mij was het eigenlijk de bedoeling om de "module of de plug" tussen de draden die uit het plafond komen en de TL armaturen te zetten. Ik zou dus 4 modules nodig hebben.
De schakelaars worden dan gewoon overbodig en zouden zelfs weg mogen van mij.
Gewoon 2 draden rechtstreeks naar de TL lampen, onderbroken door een hue plug of een andere module.
Op de kleuren van de kabels kan je hier niet verder gaan, ze hebben hier toen gewoon gebruikt wat ze hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Gizz schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 07:36:
[...]

Met 2x zwart is niets geks aan de hand. Daarmee voed je twee verschillende lampen of het is een wisselschakeling.
Maar het zouden enkelpolige schakelaars moeten zijn. En hoe verklaar je 2x bruin? Het zou kunnen dat bruin is doorgelust naar een ander component natuurlijk (2 draden op hetzelfde contact aangesloten) maar @Hopeloos benoemt het als "in" en "uit". Je hoeft mij niet uit te leggen hoe een wisselschakeling werkt maar hier kan ik toch echt geen kaas van maken.
Hopeloos schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:28:
Er zijn 8 armaturen en deze worden bediend door 4 schakelaars.
En het vermogen? Het scheelt nogal of in ieder armatuur één buis van 18W zit of 2 buizen van 58W.
Geen wisselschakelaars. Gewoon 1 schakelaar per 2 lampen.
Voor mij was het eigenlijk de bedoeling om de "module of de plug" tussen de draden die uit het plafond komen en de TL armaturen te zetten. Ik zou dus 4 modules nodig hebben.
De schakelaars worden dan gewoon overbodig en zouden zelfs weg mogen van mij.
Gewoon 2 draden rechtstreeks naar de TL lampen, onderbroken door een hue plug of een andere module.
Op de kleuren van de kabels kan je hier niet verder gaan, ze hebben hier toen gewoon gebruikt wat ze hadden.
Waarschijnlijk kun je de module niet in plaats van de schakelaar plaatsen, je hebt daar namelijk een nuldraad (normaliter blauw) voor nodig en het lijkt er niet op dat je deze bij de schakelaars hebt. Bij het armatuur moet je deze sowieso hebben dus dat moet kunnen.

Blijft alleen de vraag staan of de modules zoals gelinkt geschikt zijn om het vermogen van de TL's te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Xander schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:02:
[...]

Maar het zouden enkelpolige schakelaars moeten zijn.
Mee eens, 99,9% (of zoiets :P ) van de lichtschakelaars in Nederland zijn enkelpolig. Dus fase in, schakeldraad naar de lamp en pas na de lamp tref je een blauwe 0.
En hoe verklaar je 2x bruin? Het zou kunnen dat bruin is doorgelust naar een ander component natuurlijk (2 draden op hetzelfde contact aangesloten) maar @Hopeloos benoemt het als "in" en "uit".
Ik vermoed ook doorlussen. Daarbij zitten beide fases aan 1 kant, wat door @Hopeloos gezien kan worden als 'er gaat 2x apart een fase in, die apart geschakeld worden'. Maar intern zit in de schakelaar alles aan de 'in' gewoon met elkaar verbonden. Vaak kun je bij een dubbele schakelaar 2 draden links en 2 draden rechts aansluiten en zonder losse lasklemmen dus 4 fasedraden met elkaar verbinden aan 1 schakelaar.
Hopeloos schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:28:
Het probleem daarbij is dat de module zelf ook elektriciteit nodig heeft om te functioneren. De meeste modules hebben daarbij een fasedraad nodig (aanvoer van elektriciteit) en een 0 draad (afvoer).

Bij jouw lichtschakelaar heb je alleen een aanvoer naar de schakelaar waar altijd spanning op staat (bruin) en een aanvoer naar de lamp die afhankelijk van de stand van de schakelaar wel of geen spanning heeft. Dat betekent dat bij een normale module de module alleen werkt als ook het licht brandt. Daar heb je niet zoveel aan :)

Je zult dan:
  • Een blauwe nuldraad moeten aanleggen bij je schakelaar om je module te voeden*
  • Een module moeten gebruiken die altijd een klein beetje vermogen door laat gaan naar de lamp en daarvan snoept voor zijn eigen verbruik (herkenbaar aan termen als 'no neutral')
*alternatief kan zijn om de module bij de lamp te monteren. Daar is sowieso een 0 (blauw) beschikbaar voor de lamp en in Nederland 9 van de 10 keer ook een fase (bruin) omdat het een centraaldoos is. Dan heb je alles wat nodig is voor een normale module.
Xander schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:02:
[...]
Waarschijnlijk kun je de module niet in plaats van de schakelaar plaatsen, je hebt daar namelijk een nuldraad (normaliter blauw) voor nodig en het lijkt er niet op dat je deze bij de schakelaars hebt. Bij het armatuur moet je deze sowieso hebben dus dat moet kunnen.
Dat kan alleen als er ook een bruine fasedraad is. Bij een centraaldoos altijd het geval, maar bij een los lichtpunt kan het zijn dat je alleen een schakeldraad (zwart) en 0 (blauw hebt). Dan heb je wel je 0, maar mis je weer je fase om continu de module te voeden :P

[ Voor 52% gewijzigd door Gizz op 16-03-2022 11:09 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopeloos
Vergeet de schakelaar even. Er zijn geen schakelaars. Al die draden die de schakelaar ingingen, zijn nu gewoon per paar verbonden met elkaar en het licht brand gewoon (continue dus).
Aan het licht (de TL lampen) komen dus nu 2 draden aan rechtstreeks van de zekeringkast zonder ergens onderbroken te worden. De twee draden gaan in een kroonsteen (lusterklem) en dan komen er 2 draden terug uit die naar de TL lampen gaan. Hier aan deze kroonsteen/lusterklem wil ik iets plaatsen met dezelfde eigenschappen als de hue plug, namelijk de stroom onderbreken als ik in de app de schakelaar omzet of als ik op de hue dimmer switch de knop indruk. Het zou alleen wat kleiner moeten zijn dan de hue plug, want die neemt veel plaats in en in moet een mannelijke en vrouwelijke stekker bij aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Daarvoor heb je dus bijvoorbeeld die module van ROBBShop.

Geen idee of die daadwerkelijk passend is, je vertelt niet welk vermogen ze moeten schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopeloos
@Xander
2 TL lampen van 36w zitten er in.
En bij de ROBB schakelaars of modules staat overal bij dat er minstens 3 draden in moeten 8)7

[ Voor 51% gewijzigd door Hopeloos op 16-03-2022 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hopeloos schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:09:
@Xander
2 TL lampen van 36w zitten er in.
En bij de ROBB schakelaars of modules staat overal bij dat er minstens 3 draden in moeten 8)7
Ja, want die werken niet zonder 0. Dat is het hele punt :P

Die module heeft een fase en 0 voor zichzelf. Dat zijn twee draden. Vervolgens een derde draad die naar de lamp gaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l0ZZmdjL3TSqlsnmCcGwX54h5IY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bikWEAPBYP1MToYsfyTFjV4T.png?f=user_large

Nogmaals: als je alleen een draad wilt hebben die in de module gaat en een andere draad die er weer uitkomt en naar de lamp gaat, dan heb je een module nodig die zonder 0 / neutraal werkt. Bijvoorbeeld zoiets, maar geen idee of dat wil samenwerken met Hue.

[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 16-03-2022 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:55
enigszins ongerelateerd aan het schakel-verhaal:

Ik zou als ik jou was die ouderwetse TL balken en armaturen er zo snel mogelijk uit kieperen, en deze vervangen voor LED batten:
(rare naam, maar goed, blijkbaar heten die dingen zo)

https://www.into-led.com/nl/led-tl-verlichting/led-batten/

Ik heb hier vorig jaar op zolder en in de schuur de TL balken vervangen voor een paar van deze van die shop (de 4000 Kelvin variant, in dezelfde lengte als de TL die er hing).

Kost geen fluit,
geeft écht beduidend meer licht dan de dubbele TL armatuur in dezelfde lentemaat, en verbruikt daarbij ongeveer 1/3 van de energie van de dubbele TL. (had ik gemeten aan het stopcontact met een energiemeter), en heeft geen opstart-tijd: instant-on.

Bijkomend voordeel is dat je voor die Hue-compatible schakelaars die je ertussen gaat zetten niet meer op hoeft te letten of deze allerlei ingewikkelde belastingen kan schakelen, en het vermogen is een stuk lager, dus ook dat gaat veel minder snel een dilemma zijn.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:45

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@BrainCrash Dan was je buis gewoon erg versleten. Maar led slijt ook. Alleen bij een TL gaat vaak het gloeispiraal stuk en is dat het moment dat we ze vervangen waar led vaak blijft werken.

Ja, lumen per watt is voor de led batten (ook nog nooit gehoord dat ze zo heten) hoger. 120lm/W vs 93lm/w. Maar vers vergeleken met vers is het verschil dus maar ongeveer 25%. Alleen zal een enkele led bat van dezelfde lengte vergeleken met een dubbele TL (met nieuwe buizen ;)) toch echt veel minder licht geven. 4800 lumen voor de led bat terwijl een dubbele TL op 6700 lumen zit.

Dus als het armaturen zijn met elektronische ballast zou ik ze zeker laten zitten. Ja, ze gebruiken iets meer maar 2 buizen kost je €5,- waar een 6000lumen led bat (en dat is dus nog steeds 700lumen minder dan de TL) je dus 20 euro kost. Enige wat ik dus slecht kan vinden is hoeveel lumen / percentage led en TL afnemen per x branduren. Maar beide rusten zwaar op dezelfde fosfor technieken dus zou niet al te grote verschillen verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopeloos
Allemaal bedankt voor het meedenken en voor alle voorstellen, maar het is opgelost.
Aangezien alle bekabeling op de muur lag, heb ik de schakelaars gewoon overbrugt (maar wel de schakelaars laten zitten, je weet maar nooit) en dan op een plaats waar het bijna niet opvalt, de kabels doorgeknipt, stekkers er aan en een innr plug er tussen. Daarna 4 hue dimmer switches geplaatst en heel de kelder is slim geworden (de verlichting toch lol)
Was misschien wat meer werk, maar voor mij was dit de gemakkelijkste manier om het te doen.
Nu gewoon de TL's nog vervangen door LED buizen zoals iemand hier voorstelde en klaar.

Maar allemaal zeker bedankt om mee te zoeken naar een oplossing!
Dank u
Mvg

Deze innr pluggen heb ik in gebruik nu:
pricewatch: Innr Smart Plug Zigbee 3.0 (1-pack)
Pagina: 1