Hoi!
Na veel meelezen op Tweakers binnen duurzame energie hebben wij onlangs toch besloten om onze woning te gaan voorzien van zonnepanelen. Het betreft een oost-west opstelling op een zadeldak onder een hoek van 45 graden.
Ik ben begonnen met het opvragen van offertes en inmiddels heb ik er al een tweetal binnen. Vanwege de verschillende materialen vraag ik toch advies ;-).:fill(white):strip_exif()/f/image/uv7nIsmXURF2SleiOaadt8LX.png?f=user_large)
Overzichtsfoto SunCalc met de zon op het hoogste punt.
/f/image/uOoNTsXxX7qWWb7OpnRQJ6Ha.png?f=fotoalbum_large)
Foto dak westzijde, oostzijde heeft nagenoeg geen obstakels.
Westzijde: 4,54m x 5,40m (HxB) met 1 obstakel, namelijk een dakraam 100x80.
Ik zal deze nog simuleren of 'real-life' bekijken.
Mogelijk stijgt dit verbruik in de toekomst door het plaatsen van een warmtepomp/airconditioning en/of overstappen op inductie koken.
Doel is voornamelijk om energie te besparen.
Zelf zonnepanelen op het dak leggen durf ik niet aan.
Offerte 1: Landelijke partij
(7 panelen West, 8 panelen Oost)
15x Trina Vertex TSM-DE09.05 390 Wp
1x Goodwe GW5K-DT 3-fase omvormer
1x Tigo optimizer
€ 6.313 ex BTW
1,08 €/Wp (5850 Wp)
Offerte 2: Lokale installateur
(6 panelen West, 8 panelen Oost)
14x Jinko JKM360N-6TL3-BK
1x SolarEdge SE3680H-RW000BNN4 1-Fase Omvormer (+ Wifi antenne kit)
14x SolarEdge Optimizer S440
€ 5.847 ex BTW
1,16 €/Wp (5040 Wp)
Opmerking: Een lokale installateur heeft vanwege de 'gun'-factor bij een minimaal verschil in kwaliteit/prijs de voorkeur.
Ik zou graag jullie mening horen over bovenstaande offertes.
Daarnaast zit ik met vragen als:
- Is het verstandig om voor een 3-fase omvormer te gaan?
- Wel of geen optimizers?
Ik zie door de wolken de zon niet meer.
Inmiddels lopen er nog meer aanvragen voor offertes, deze zal ik toevoegen zodra ik ze binnen heb.
Na veel meelezen op Tweakers binnen duurzame energie hebben wij onlangs toch besloten om onze woning te gaan voorzien van zonnepanelen. Het betreft een oost-west opstelling op een zadeldak onder een hoek van 45 graden.
Ik ben begonnen met het opvragen van offertes en inmiddels heb ik er al een tweetal binnen. Vanwege de verschillende materialen vraag ik toch advies ;-).
Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/uv7nIsmXURF2SleiOaadt8LX.png?f=user_large)
Overzichtsfoto SunCalc met de zon op het hoogste punt.
/f/image/uOoNTsXxX7qWWb7OpnRQJ6Ha.png?f=fotoalbum_large)
Foto dak westzijde, oostzijde heeft nagenoeg geen obstakels.
Beschikbare (dak)ruimte
Oostzijde: 4,54m x 5,40m (HxB) met 1 obstakel, namelijk een rookgasafvoer van de CV-ketel.Westzijde: 4,54m x 5,40m (HxB) met 1 obstakel, namelijk een dakraam 100x80.
Schaduw
De buren hebben een dakkapel aan de westzijde van de woning. Maximaal 1 paneel zou hier last van kunnen hebben en alleen als we die rechts van het dakraam plaatsen.Ik zal deze nog simuleren of 'real-life' bekijken.
Jaarverbruik
plm 3500 kWhMogelijk stijgt dit verbruik in de toekomst door het plaatsen van een warmtepomp/airconditioning en/of overstappen op inductie koken.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25ABudget en doel
Budget is maximaal 6500 euro ex BTW.Doel is voornamelijk om energie te besparen.
Wie gaat het project uitvoeren
Een installateurZelf zonnepanelen op het dak leggen durf ik niet aan.
Bijhouden van data
Nice to have. Maar als het er op zit ga ik waarschijnlijk wel helemaal los ;-)Reeds verkregen offertes
Alle offertes zijn inclusief montage en BTW teruggave service.Offerte 1: Landelijke partij
(7 panelen West, 8 panelen Oost)
15x Trina Vertex TSM-DE09.05 390 Wp
1x Goodwe GW5K-DT 3-fase omvormer
1x Tigo optimizer
€ 6.313 ex BTW
1,08 €/Wp (5850 Wp)
Offerte 2: Lokale installateur
(6 panelen West, 8 panelen Oost)
14x Jinko JKM360N-6TL3-BK
1x SolarEdge SE3680H-RW000BNN4 1-Fase Omvormer (+ Wifi antenne kit)
14x SolarEdge Optimizer S440
€ 5.847 ex BTW
1,16 €/Wp (5040 Wp)
Opmerking: Een lokale installateur heeft vanwege de 'gun'-factor bij een minimaal verschil in kwaliteit/prijs de voorkeur.
Regio
West-BrabantIk zou graag jullie mening horen over bovenstaande offertes.
Daarnaast zit ik met vragen als:
- Is het verstandig om voor een 3-fase omvormer te gaan?
- Wel of geen optimizers?
Ik zie door de wolken de zon niet meer.
Inmiddels lopen er nog meer aanvragen voor offertes, deze zal ik toevoegen zodra ik ze binnen heb.