Zonnepanelen: lager Voltage (ondanks optimizers) nadelig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captcook
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-10-2024
Goedemiddag,

Eerst even wat achtergrondinformatie: we willen binnenkort 15 panelen plaatsen. Het is een beetje puzzelen op onze daken om het kwijt te kunnen, dus om de verschillende windrichtingen en schaduwmomenten op te vangen willen we voor een SolarEdge (SE3680H) met optimizers (S500B) gaan.

In mijn originele plan wilde ik graag een combinatie van voornamelijk Hyundai's (HiE-S395VG) en enkele Jinko's (JKM395N 6RL3 BK) plaatsen (omdat deze met het smallere formaat op een bepaald dakdeel beter passen en het combineren van verschillende panelen voor zover ik begrijp geen probleem moet zijn door de optimizers). De designer tool van SolarEdge vindt het allemaal prima en we blijven met deze opzet binnen de maximale overdimensionering.

Nu het plan vorm begint te krijgen, blijken de Hyundai's niet meer beschikbaar zijn en zou ik deze willen vervangen met JA Solar panelen (JAM54S31-395-HC-BK). Deze panelen hebben (vrijwel) hetzelfde formaat en dezelfde opbrengst (395WP). Lijkt me dus een handige vervanger.

Het voornaamste verschil tussen de panelen is dat de Voltages (Voc en Vmpp) bij de Hyundai ongeveer 10V hoger liggen dan bij de JA Solar. Is dit iets om rekening mee te houden bij de paneelkeuze?

Het hogere Amperage van de vervangende JA Solar panelen zou voor zover ik begrijp geen probleem moeten zijn met de S500B optimizers, maar ik kan me voorstellen dat de lagere Voltages er voor zorgen dat het systeem minder vlot opstart. Denken jullie dat dit inderdaad een relevant verschil zal maken, of wordt dit helemaal gecorrigeerd door de optimizers?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:34
De optimizers lossen alles op, daar zijn ze voor ;-)

Zolang je maar 5 á 6 per richting hebt, anders even controleren in het opbrengst verlies diagram of er 'Opbrengst factor verlies' in staat.

Trina Vertex S heeft ook ruwweg zelfde maat als de Hyundai.

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 15-03-2022 20:39 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captcook
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-10-2024
Bedankt voor je snelle reactie, Ronald! Goed te horen dat de optimizers alles oplossen ;-) We hebben niet in alle richtingen 5/6 panelen VOL in de zon, maar wel enkele zuid-oost panelen met een zeer vlakke helling. Mijn hoop is dat deze op de twijfelmomenten voldoende zon vangen om de boel voldoende aan te vullen.

In de designer zie ik -0.05% staan achter "opbrengst factor verlies" met de Hyundai panelen. Dat klinkt goed, zou ik zeggen. De JA Solar vervangers kan ik helaas niet selecteren in de designer, dat exacte type staat er niet tussen. Mag ik er vanuit gaan dat de verliesfactor met die panelen hetzelfde is? Of heeft dat lagere Voltage van de panelen hier juist invloed op?

Zie hier de diagram voor de volledigheid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fSOsMqJfRgUCiLl7Dc3vtFd38h0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XDyc97QvJKByorTvJm7GwVrh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:34
Buiten vermogen hebben paneeleigenschappen geen invloed.

Ontbrekende panelen kun je toevoegen, letterlijk alle vragen beantwoorden uit datasheets.

Je mag wel een omvormer zwaarder nemen, 1,16% aftop is onnodig.
Selectiviteit is toch echt een beetje een wassen neus (Automaten zijn voor overbelasting pas bij factor 2 selectief, kortsluiting nog veel meer, dus daar hoef je het niet voor te laten)

0,05% is okay. Al zal je in de praktijk iets meer hebben.

Als je zelf legt, overweeg APS DS3-L; komt totaal ongeveer op hetzelfde geld als SolarEdge, en je krijgt er de volledige flexibiliteit van micro's voor terug.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.