Beste Tweakers,
Ik lees al een tijd mee op dit forum, met name de topics over isolatie en warmtepompen. Dit is echter mijn eerste post en ik zou graag wat advies ontvangen m.b.t. de installatie van mijn zonnepanelen.
Uit de berichten die ik heb gelezen van eerdere adviesvragen op dit forum lijkt een seriele installatie prima te voldoen in mijn situatie. Mijn grootste vraag zit in het kwaliteitsverschil van de panelen en de verschillende garanties. Mogelijk kunnen jullie hier iets over zeggen.
/f/image/hHlG8jkTF1xbTMPXdXvuazat.png?f=fotoalbum_large)
Aanzicht voorzijde:
:strip_exif()/f/image/GtkZcuzIk2lKw7fg0xWV6ECe.jpg?f=fotoalbum_large)
Aanzicht achterzijde:
:strip_exif()/f/image/dNcqumq67gkNy458dkkhcifj.jpg?f=fotoalbum_large)
Dakhoek is 35 graden en oriëntatie is oost / west.
Verwacht jaarverbruik met warmtepomp + elektrisch koken: 5000 kWh
Dak vol leggen: ~ 6000 kWh
Uiteraard ga ik voor het laatste, zodat ik een beetje speelruimte heb.
Bedrijf 1
20x JA solar 385 wp
1x GoodWe GW6K-DT Ik ben zelf van mening dat deze omvormer iets aan de grote kant is, aangezien het een oost-west installatie is, maar de adviseur wilde hem niet kleiner doen vanwege garantie.
12 jaar garantie op zonnepanelen / 5 jaar garantie op omvormer
Totaalprijs 6700,-
Prijs per wp 0,87
Bedrijf 2
20x Solarwatt 370 wp
1x Solis 5K-4G
2x Tigo TS4-R optimizers voor de panelen tegen de schoorsteen aan
Monitoring via RF stick
Dakdoorvoer Conduct PVtube
20 jaar garantie op panelen / 10 jaar garantie omvormer / 10 jaar installatie garantie / aangesloten bij garantiefonds
Totaalprijs 7600,-
Prijs per wp 1.02
Bedrijf 3
Offerte op basis van 5000 kWh verbruik i.p.v. 6000 kWh verbruik, was onderdeel van mijn 1e ronde offerte aanvragen.
16 Canadian Solar 360 wp
16 SolarEdge optimizers s440
SolarEdge5000 HDWave omvormer 1fase SE5000
Totaalprijs 6400
Prijs per wp 1.11
Bedrijf 4
Om de één of andere reden zei de adviseur van dit (toch vrij grote, landelijke) bedrijf dat mijn strings niet lang genoeg zijn voor een 3 fase omvormer, dus adviseerde hij een 1 fase omvormer. Daardoor konden er minder panelen op de installatie.
15x Trina Solar 390 wp black
1x GroWatt 4200 TL-XE
15 jaar garantie op panelen / 10 jaar garantie op omvormer
Totaalprijs 5200
Prijs per wp 0.88
Bedrijf 5
Onduidelijk verhaal, probeerde mij het premium pakket te verkopen met panelen van NL bodem, reinigingsservice en allerlei toeters en bellen. Type panelen staat niet vermeld op offerte, hiervoor is een maatwerkadvies nodig. Ben niet van plan dit aan te vragen.
Totale installatie 7400 wp
Totaalprijs 10000
Prijs per wp 1.35
Toch is bedrijf 2 wel 1000,- duurder dan bedrijf 1 en ben ik dus geneigd om voor bedrijf 1 te gaan.
- Zit er kwalitatief een verschil tussen de panelen / omvormers?
- Zit er enige waarheid in het verhaal van bedrijf 4 dat bij een 3-fase seriele installatie er minimaal 12 panelen actief moeten zijn voordat de omvormer aangaat?
Alvast bedankt voor jullie advies.
Ik lees al een tijd mee op dit forum, met name de topics over isolatie en warmtepompen. Dit is echter mijn eerste post en ik zou graag wat advies ontvangen m.b.t. de installatie van mijn zonnepanelen.
Uit de berichten die ik heb gelezen van eerdere adviesvragen op dit forum lijkt een seriele installatie prima te voldoen in mijn situatie. Mijn grootste vraag zit in het kwaliteitsverschil van de panelen en de verschillende garanties. Mogelijk kunnen jullie hier iets over zeggen.
Foto's
Zie het huis van bovenaf:/f/image/hHlG8jkTF1xbTMPXdXvuazat.png?f=fotoalbum_large)
Aanzicht voorzijde:
:strip_exif()/f/image/GtkZcuzIk2lKw7fg0xWV6ECe.jpg?f=fotoalbum_large)
Aanzicht achterzijde:
:strip_exif()/f/image/dNcqumq67gkNy458dkkhcifj.jpg?f=fotoalbum_large)
Dakhoek is 35 graden en oriëntatie is oost / west.
Beschikbare (dak)ruimte
Beide dakvlakken zijn 6,60 bij 4,90 en beide hebben een dakraam. In overleg met diverse bedrijven lijkt het plaatsen van 10 panelen ~370 wp aan beide zijden haalbaar.Schaduw
De enige schaduw die te verwachten valt is van de schoorsteen en ventilatiepijpjes, geen bomen.Jaarverbruik
Huidige jaarverbruik: 1500 kWhVerwacht jaarverbruik met warmtepomp + elektrisch koken: 5000 kWh
Dak vol leggen: ~ 6000 kWh
Uiteraard ga ik voor het laatste, zodat ik een beetje speelruimte heb.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Aanvraag voor 3x 25A loopt momenteel bij Enexis.Budget en doel
Doel is genoeg stroom op te wekken voor warmtepomp en daarnaast speelruimte voor als salderingsregeling afgebouwd wordt. Oftewel, dak vol. Niet specifiek gebonden aan budget, maar wel op zoek naar een goede prijs-/kwaliteitsverhouding.Wie gaat het project uitvoeren
Installateur.Bijhouden van data
Interessant om dit in grote lijnen te volgen, hoef niet persé elk paneel te kunnen tracken.Reeds verkregen offertes
Er zijn een aantal bedrijven die ik heb gesproken en waar ik een offerte heb gekregen voor een serieel systeem. Andere bedrijven hebben een generieke parallel offerte gemaakt of hielden vast aan hun eigen overtuiging.Bedrijf 1
20x JA solar 385 wp
1x GoodWe GW6K-DT Ik ben zelf van mening dat deze omvormer iets aan de grote kant is, aangezien het een oost-west installatie is, maar de adviseur wilde hem niet kleiner doen vanwege garantie.
12 jaar garantie op zonnepanelen / 5 jaar garantie op omvormer
Totaalprijs 6700,-
Prijs per wp 0,87
Bedrijf 2
20x Solarwatt 370 wp
1x Solis 5K-4G
2x Tigo TS4-R optimizers voor de panelen tegen de schoorsteen aan
Monitoring via RF stick
Dakdoorvoer Conduct PVtube
20 jaar garantie op panelen / 10 jaar garantie omvormer / 10 jaar installatie garantie / aangesloten bij garantiefonds
Totaalprijs 7600,-
Prijs per wp 1.02
Bedrijf 3
Offerte op basis van 5000 kWh verbruik i.p.v. 6000 kWh verbruik, was onderdeel van mijn 1e ronde offerte aanvragen.
16 Canadian Solar 360 wp
16 SolarEdge optimizers s440
SolarEdge5000 HDWave omvormer 1fase SE5000
Totaalprijs 6400
Prijs per wp 1.11
Bedrijf 4
Om de één of andere reden zei de adviseur van dit (toch vrij grote, landelijke) bedrijf dat mijn strings niet lang genoeg zijn voor een 3 fase omvormer, dus adviseerde hij een 1 fase omvormer. Daardoor konden er minder panelen op de installatie.
15x Trina Solar 390 wp black
1x GroWatt 4200 TL-XE
15 jaar garantie op panelen / 10 jaar garantie op omvormer
Totaalprijs 5200
Prijs per wp 0.88
Bedrijf 5
Onduidelijk verhaal, probeerde mij het premium pakket te verkopen met panelen van NL bodem, reinigingsservice en allerlei toeters en bellen. Type panelen staat niet vermeld op offerte, hiervoor is een maatwerkadvies nodig. Ben niet van plan dit aan te vragen.
Totale installatie 7400 wp
Totaalprijs 10000
Prijs per wp 1.35
Regio
Oost-GroningenMijn voorlopige conclusie
Ik heb het beste gevoel bij bedrijf 1 en 2. Waarbij bedrijf 2 zich probeert te onderscheiden door een betere garantie te geven en mij is verteld dat de Duitse Solarwatt panelen kwalitatief hoogwaardiger zijn. Daarnaast is dit bedrijf aangesloten bij een garantiefonds.Toch is bedrijf 2 wel 1000,- duurder dan bedrijf 1 en ben ik dus geneigd om voor bedrijf 1 te gaan.
- Zit er kwalitatief een verschil tussen de panelen / omvormers?
- Zit er enige waarheid in het verhaal van bedrijf 4 dat bij een 3-fase seriele installatie er minimaal 12 panelen actief moeten zijn voordat de omvormer aangaat?
Alvast bedankt voor jullie advies.