Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

(compatibiliteit)advies gevraagd zelfbouw budget gaming pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• remcius0
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-12-2023
Beste medetweakers,

Het is ondertussen al meer dan 12 jaar geleden dat ik voor het laatst zelf een pc heb samengesteld/gebouwd dus ben enigszins roestig geworden hierin. Vandaar dat ik jullie advies en input zeer op prijs zou stellen bij mn nieuwe pc!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast wat licht browsen met name RTS spellen spelen zoals Age of Empires 2/4, Company of Heroes 2 en Total War (de nieuwere versies zodra ik een nieuwe videokaart koop over +- een half jaar)

Wat mag het systeem gaan kosten?
400-550 euro, excl. SSD en videokaart

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
2x Crucial MX500 SSD en een Sapphire HD 6950 videokaart verder heb ik ook alle randapparatuur zoals beeldscherm, speakers, muis en toetsenbord al.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Kast, moederbord, processor, RAM, voeding

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De kast en voeding moeten over een half jaartje een nieuwe videokaart aankunnen qua formaat en voeding. Ik denk hierbij in de richting van een RTX 3060, RTX 3050 of RX 6600. Ook zou het mooi zijn als ik over een jaar of 4-5 een nieuwere socket 1700 processor erin zou kunnen zetten

Ga je overklokken?
Niet van plan

Wat verwacht je van ons / vragen aan ons?
-Heb je bij de 12400 met de boxedcooler nog zelf koelpasta nodig of zit dit erbij in?
-Kan ik op dit moederbord mijn enigszins bejaarde HD 6950 aansluiten (PCIe 2.0 op een 4.0 bord en evt driver compatibiliteit)?
-Zit er in de praktijk een groot prestatieverschil tussen mijn huidige 2x 500GB Crucial MX500 SSD's en bijvoorbeeld de SSD uit de maart desktop best buy? Op papier is het 500 MB/s vs 3500 MB/s maar hoeveel merk je hiervan in de praktijk bij het spelen van RTS games zoals AoE2/4, CoH of total war empire/napoleon/ROME II etc?
-Als ik in de toekomst mijn RAM zou willen uitbreiden van 16GB naar 32GB door van 2 gevulde slots naar 4 te gaan, heb je dan nog steeds profijt van dual channel (of 2x dual channel, of quad channel?) of gaat dat alleen maar op voor 2 sloten?
-In de maart best buy zit de RX6600, dus de voeding kan die in ieder geval aan. Zou de voeding ook een RTX3060 aankunnen? Op de tweakers productpagina van de RX6600 kan ik helaas niets vinden over een wattage of stroomverbruik of iets dergelijks

Hieronder de beoogde samenstelling, voor een groot deel op basis van de maart best buy guide voor de 1080p gaming pc.

Heel erg bedankt alvast voor jullie hulp!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400F Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H DDR4€ 114,90€ 114,90
1BehuizingenSilentiumPC Armis AR1€ 39,99€ 39,99
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 69,90€ 69,90
1VoedingenCorsair TX550M (2021)€ 55,90€ 55,90
Totaal€ 469,69

Beste antwoord (via remcius0 op 20-03-2022 16:35)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:40
remcius0 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:45:

[i]-Heb je bij de 12400 met de boxedcooler nog zelf koelpasta nodig of zit dit erbij in?
Koelpasta zit al voorgesmeerd op de keoeler.
-Kan ik op dit moederbord mijn enigszins bejaarde HD 6950 aansluiten (PCIe 2.0 op een 4.0 bord en evt driver compatibiliteit)?
Dat kan echter zal het BIOS van het moederbord op legacy mode moeten staan want ik verwacht niet dat een oude HD 6950 UEFI ondersteunt.
-Zit er in de praktijk een groot prestatieverschil tussen mijn huidige 2x 500GB Crucial MX500 SSD's en bijvoorbeeld de SSD uit de maart desktop best buy?
Nauwelijks merkbaar.
Op papier is het 500 MB/s vs 3500 MB/s maar hoeveel merk je hiervan in de praktijk bij het spelen van RTS games zoals AoE2/4, CoH of total war empire/napoleon/ROME II etc?
Helemaal niets.
-Als ik in de toekomst mijn RAM zou willen uitbreiden van 16GB naar 32GB door van 2 gevulde slots naar 4 te gaan, heb je dan nog steeds profijt van dual channel (of 2x dual channel, of quad channel?) of gaat dat alleen maar op voor 2 sloten?
Ook als je 4 sloten vult blijft het dual channel. Het is overigens beter om meteen 2x 16GB te nemen want RAM is nu goedkoop.
-In de maart best buy zit de RX6600, dus de voeding kan die in ieder geval aan. Zou de voeding ook een RTX3060 aankunnen?
RTX 3060 is geen probleem voor een goede 550w voeding. De 650w en 750 versies kosten trouwens niet heel erg veel extra.

Ik zou een andere behuizing nemen. De SilentiumPC is erg matig en slecht leverbaar. pricewatch: DeepCool Macube 110 Zwart is stukken beter en heeft een mooi lage prijs bij Alternate. Desnoods doe je er nog een frontfan voor extra koeling bij.

Alle reacties

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-11 23:07
Wat heb je nu voor systeem, de 6950 is niet compatible met UEFI van je nieuwe systeem, behalve als er een videobios beschikbaar is.

Die lijkt er niet te zijn voor deze kaart, daar kan je mee in de problemen komen met je nieuwe systeem(niet werken,geen beeld,ect)

https://www.techpowerup.c...hire-hd6950-2048-120322-1

Zou serieus overwegen indien mogelijk om een andere videokaart erbij te bestellen

Acties:
  • Beste antwoord

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:40
remcius0 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:45:

[i]-Heb je bij de 12400 met de boxedcooler nog zelf koelpasta nodig of zit dit erbij in?
Koelpasta zit al voorgesmeerd op de keoeler.
Dat kan echter zal het BIOS van het moederbord op legacy mode moeten staan want ik verwacht niet dat een oude HD 6950 UEFI ondersteunt.
-Zit er in de praktijk een groot prestatieverschil tussen mijn huidige 2x 500GB Crucial MX500 SSD's en bijvoorbeeld de SSD uit de maart desktop best buy?
Nauwelijks merkbaar.
Op papier is het 500 MB/s vs 3500 MB/s maar hoeveel merk je hiervan in de praktijk bij het spelen van RTS games zoals AoE2/4, CoH of total war empire/napoleon/ROME II etc?
Helemaal niets.
Ook als je 4 sloten vult blijft het dual channel. Het is overigens beter om meteen 2x 16GB te nemen want RAM is nu goedkoop.
-In de maart best buy zit de RX6600, dus de voeding kan die in ieder geval aan. Zou de voeding ook een RTX3060 aankunnen?
RTX 3060 is geen probleem voor een goede 550w voeding. De 650w en 750 versies kosten trouwens niet heel erg veel extra.

Ik zou een andere behuizing nemen. De SilentiumPC is erg matig en slecht leverbaar. pricewatch: DeepCool Macube 110 Zwart is stukken beter en heeft een mooi lage prijs bij Alternate. Desnoods doe je er nog een frontfan voor extra koeling bij.

• remcius0
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-12-2023
Bedankt voor de reacties!

Fijn om te horen dat er al koelpasta op de boxed koeler zit, dat ik de SSD's kan gebruiken, dat de voeding de beschreven videokaarten aan zal kunnen en dat ook met vier RAM sticks dual channel werkt.

32GB ram lijkt me nu enigszins overkill en ik heb de hoop dat RAM prijzen niet dramatisch toe zullen nemen de komende tijd dus ik blijf bij 16GB denk ik.

Jammer dat mn HD 6950 niet op deze moederborden zal werken waarschijnlijk. Ik ga dan kijken naar alternatief, bijvoorbeeld een 12400 met iGPU of een build met een 5600G zoals hieronder. Mochten jullie daar nog feedback op hebben qua compatibiliteit, graag!

Ik heb toch wel de hoop dat het komende half jaar de prijzen van videokaarten flink omlaag zullen gaan, ook met de komst van de nieuwe generatie nvidia kaarten en de intel kaarten. Vandaar dat ik de koop van een nieuwe videokaart indien mogelijk nog wat zou willen uitstellen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 224,90€ 224,90
1MoederbordenMSI B450M PRO-VDH Max€ 48,71€ 48,71
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 69,90€ 69,90
1VoedingenCorsair TX550M (2021)€ 55,90€ 55,90
Totaal€ 439,40