Capacitors bol door te hoog voltage? Zelfbouw radio.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-09 11:37
Mijn zelfbouw radio doet het opeens niet meer, waarschijnlijk door mijn eigen handelen.

Heb wellicht geprobeerd de radio aan te zetten tijdens het laden. Dat is bij kant en klare radios geen probleem maar wel bij mijn constructie ben ik achter gekomen na het meten.

Main printplaat heeft teveel stroom gekregen (denk ik) van boost-converter, die staat ingesteld op het voltage van de batterij en niet op het charger printplaatje <-- stroom adapter. Als ik het meet achter de boost converter tijdens het laden begint ie bij 16v en zakt dan af. Main printplaat hoort 9v te ontvangen.

Kan dit de reden zijn dat de capacitors bol staan (2200 16v).

Zo ja hoe kan ik het voorkomen? Zwaardere capacitors? Zoja welke en heeft het nadelen?
Of er gewoon op letten de radio niet aan te zetten tijdens het laden.

Maar misschien heeft het een andere reden, geen idee. Heb er wel maanden plezier van gehad voordat dit gebeurde dus op zich werkt het systeem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGHjd9c0_0psxA9rK2t6tIdg3P4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WiNMxidXB7I9grEhW4D3nTCZ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:31

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik zien naar een usb laad pcb en daar achter een boost pcb met condensators die tot 35 en 50V gaan. Voor de rest zien ik geen condensatoren.

Wat ik wel zien is dat je Out- van je boost pcb niet echt 100% meer is. Soldeer die eens terug maar dan deftig ;)

In principe zou zo'n boost ic de spanning constant moeten houden ongeacht de hoger ingang spanning zolang deze binnen de ic grens ligt.

[ Voor 17% gewijzigd door Damic op 15-03-2022 19:18 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-09 21:38
De radio zit NA de boost converter toch?

Ik zie niet hoe daar een hogere spanning uit kan komen.

Die boost converters hebben overigens ook een eigen verbruik, dus ook al staat je radio uit zul je op deze manier je accu leeg trekken.

[ Voor 41% gewijzigd door Sine op 15-03-2022 19:47 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Sunrise schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:44:
Mijn zelfbouw radio doet het opeens niet meer, waarschijnlijk door mijn eigen handelen.

Heb wellicht geprobeerd de radio aan te zetten tijdens het laden. Dat is bij kant en klare radios geen probleem maar wel bij mijn constructie ben ik achter gekomen na het meten.

Main printplaat heeft teveel stroom gekregen (denk ik) van boost-converter, die staat ingesteld op het voltage van de batterij en niet op het charger printplaatje <-- stroom adapter. Als ik het meet achter de boost converter tijdens het laden begint ie bij 16v en zakt dan af. Main printplaat hoort 9v te ontvangen.

Kan dit de reden zijn dat de capacitors bol staan (2200 16v).

Zo ja hoe kan ik het voorkomen? Zwaardere capacitors?
Het in korte tijd bol gaan staan komt niet door een te lage capaciteit, maar vrijwel zeker door een te hoge voedingsspanning, d.w.z. beduidend hoger dan de waarde die er op staat aangegeven. Dus zwaardere condensatoren nemen gaat niet werken. Of bedoel je met zwaarder ook die hogere spanning?
Maar even terzijde, niet zo belangrijk, is het je echt niet bekend dat het woord "capacitors" niet een gebruikelijk woord is in het Nederlands? Dat het een Engels woord is, in het Nederlands "condensatoren"? Heb je het woord letterlijk overgenomen uit een Engelstalige beschrijving van het schema?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:02

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Over wat voor een radio praten we?

Boost converters zijn veelal geen echte stroomleveranciers en kan een overbelasting rare dingen doen, zeker met zulk sterk wisselende stromen van de muziek..

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Damic schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 19:17:
Ik zien naar een usb laad pcb en daar achter een boost pcb met condensators die tot 35 en 50V gaan. Voor de rest zien ik geen condensatoren.

Wat ik wel zien is dat je Out- van je boost pcb niet echt 100% meer is. Soldeer die eens terug maar dan deftig ;)

In principe zou zo'n boost ic de spanning constant moeten houden ongeacht de hoger ingang spanning zolang deze binnen de ic grens ligt.
idd de verbinding ziet er niet best uit. :)
Nee ik heb geen plaatje van de condensatoren, weinig aan te zien behalve dat ze bol staan en vlakbij de stroominvoer. Het ging mij meer over de het power gedeelte, of ik daar een verbetering kan maken,
Zelf dat ik aan een extra aan uit schakelaar die ik dan tijdens het laden omschakel. Tussen de batterij en de boost converter, zodat die ook geen stroom meer kan vreten als de radio uitstaat.

Zal toch even een plaatje toevoegen van de condensatoren.
(Ik gebruik de 9v input voor de duidelijkheid)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1UlB8csX7TR9PMoMgVuhuJny9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/keAq6AL6y37CP8nhWvU8OMRK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
memphis schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:27:
Over wat voor een radio praten we?

Boost converters zijn veelal geen echte stroomleveranciers en kan een overbelasting rare dingen doen, zeker met zulk sterk wisselende stromen van de muziek..
Het is een Philips Original Boombox OST690/10, maar in een schoenenpoetsdoosje geplaatst met andere speakers en laptopbatterij met het oplaad/converteer gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Techneut schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:10:
[...]
Het in korte tijd bol gaan staan komt niet door een te lage capaciteit, maar vrijwel zeker door een te hoge voedingsspanning, d.w.z. beduidend hoger dan de waarde die er op staat aangegeven. Dus zwaardere condensatoren nemen gaat niet werken. Of bedoel je met zwaarder ook die hogere spanning?
Maar even terzijde, niet zo belangrijk, is het je echt niet bekend dat het woord "capacitors" niet een gebruikelijk woord is in het Nederlands? Dat het een Engels woord is, in het Nederlands "condensatoren"? Heb je het woord letterlijk overgenomen uit een Engelstalige beschrijving van het schema?
Ik kon niet op het woord komen, googlede 2200 16v en daar stond capacitor.
Ik dacht dat misschien 1 of ander ding ertussen kon solderen dat nooit meer als 9v (in mijn geval) doorlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Sine schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 19:46:
De radio zit NA de boost converter toch?

Ik zie niet hoe daar een hogere spanning uit kan komen.

Die boost converters hebben overigens ook een eigen verbruik, dus ook al staat je radio uit zul je op deze manier je accu leeg trekken.
Ja dat klopt en idd hij verbruikt altijd stroom, daarvoor de hoofdschakelaar maken is een beter plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

... Als ik het meet achter de boost converter tijdens het laden begint ie bij 16v en zakt dan af...
Hmmz, ik ben dan geneigd me eerder zorgen te maken over je LiPo cell. Daar staat toch met redelijk grote letters op: max voltage 4,35V. En daar zet jij 16V op?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Brahiewahiewa schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:51:
[...]

Hmmz, ik ben dan geneigd me eerder zorgen te maken over je LiPo cell. Daar staat toch met redelijk grote letters op: max voltage 4,35V. En daar zet jij 16V op?
Nee, hij zet 16v via een boost converter van de LiPo op de radio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Sunrise schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:37:
[...]
idd de verbinding ziet er niet best uit. :)
Nee ik heb geen plaatje van de condensatoren, weinig aan te zien behalve dat ze bol staan en vlakbij de stroominvoer. Het ging mij meer over de het power gedeelte, of ik daar een verbetering kan maken,
Zelf dat ik aan een extra aan uit schakelaar die ik dan tijdens het laden omschakel. Tussen de batterij en de boost converter, zodat die ook geen stroom meer kan vreten als de radio uitstaat.

Zal toch even een plaatje toevoegen van de condensatoren.
(Ik gebruik de 9v input voor de duidelijkheid)[Afbeelding]
Heb je een oud printje gerecycled oid? Mijn ervaring met te hoge spanning is dat caps inderdaad uitzetten, maar op dat punt gewoon boem zeggen ;) . Die half-gezette caps zijn vaak oud/rot.

Als je 18V op een 16V cap zet kan ik me voorstellen dat als het niet zo'n beste cap is hij inderdaad wat bol gaat staan, maar dan is het wel heel erg magertjes gedimensioneerd.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-09 02:14
Bij een boost converter stel je normaal gesproken de uitgangsspanning in, onafhankelijk van de ingangsspanning (binnen bepaalde marges natuurlijk) komt er altijd dezelfde uitgangsspanning uit. Als er opeens 16 V uit komt in plaats van 9 V dan is er iets mis, maar ik kan niet bedenken wat dat met het gelijktijdig opladen te maken kan hebben. Het lijkt me dat dat in principe gewoon moet kunnen met het "schema" dat je hebt.

Je moet het probleem denk ik elders zoeken. Misschien in de kwaliteit van de gebruikte boost converter?

Als dat printje 16 V heeft gehad en voor 9 V bedoeld is, is er waarschijnlijk nog wel meer kapot dan alleen wat bolle condensators.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Brahiewahiewa schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:51:
[...]

Hij krijgt maar 1000 mah (had geen andere liggen) van het oplaadprintje.
Heb de originele lader voor de batterij erbij, die geeft 5v @ 2,5 A.
Ik heb voor de zekerheid dat oplaadprintje ertussen gezet omdat ik niet weet wat het moederbord van de laptop doet met de aangeboden stroom, wellicht is het oplaadprintje overbodig.

Ik meet hogere waardes die dan gelijk kelderen achter de booster. Het ligt nu uit elkaar anders zou ik het nogmaals meten. Ik ga vanmiddag die condensators halen, hopelijk doet ie het dan weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Tom-Z schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:33:
[...]

Bij een boost converter stel je normaal gesproken de uitgangsspanning in, onafhankelijk van de ingangsspanning (binnen bepaalde marges natuurlijk) komt er altijd dezelfde uitgangsspanning uit. Als er opeens 16 V uit komt in plaats van 9 V dan is er iets mis, maar ik kan niet bedenken wat dat met het gelijktijdig opladen te maken kan hebben. Het lijkt me dat dat in principe gewoon moet kunnen met het "schema" dat je hebt.

Je moet het probleem denk ik elders zoeken. Misschien in de kwaliteit van de gebruikte boost converter?

Als dat printje 16 V heeft gehad en voor 9 V bedoeld is, is er waarschijnlijk nog wel meer kapot dan alleen wat bolle condensators.
Zou goed kunnen ja.

Dat ze nu een beetje bol staan betekent niet dat ze niet meer werken?

De kwaliteit van de booster, daar kan ik niet veel over zeggen, heb er nog meer liggen, het komt uit china (wat niet) en het werkt(e) goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Sunrise schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:53:
[...]
De kwaliteit van de booster, daar kan ik niet veel over zeggen, heb er nog meer liggen, het komt uit china (wat niet) en het werkt(e) goed.
Je weet dat je de uitgangsspanning van die booster kunt regelen met dat instel-potje?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Brahiewahiewa schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:11:
[...]

Je weet dat je de uitgangsspanning van die booster kunt regelen met dat instel-potje?
Ja natuurlijk, dat is zijn levensdoel :), ingesteld op 9v.

Ik heb nogmaals getest en nu is het constant 9v. Zowel met lader eraan als zonder, miniem verschil van 0,04 v (enige verschil is dat nu het mainbord niet aangesloten is)

Dus ik weet niet waar die rare meetwaarde vandaan kwam.

Ik ga de nieuwe condensators erin zetten en dan geef ik een update.

Wel vervelend dat ik nu niet weet waaraan de radio is gestorven en hoe ik het kan voorkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sunrise op 17-03-2022 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Als ik de specs van die booster opzoek (LM2577) mag die maar 3A verwerken aan de ingang. Als je die op 9v zet hou je effectief nog maar 1A over mits de rest van de schakeling ook er naar gemaakt is om dat te verwerken. Ik vrees toch dat de booster snel over zijn nek gaat.
Als je een scoop hebt zal de constantheid van de spanning of het juist niet ervan snel zichtbaar zijn.

Condensatoren kunnen ook warm worden en defect raken van een hoogfrequent rimpel wat de boostconverter ook uitstoot. Komt veel voor bij modelbouw motor regelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
memphis schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 18:20:
Als ik de specs van die booster opzoek (LM2577) mag die maar 3A verwerken aan de ingang. Als je die op 9v zet hou je effectief nog maar 1A over mits de rest van de schakeling ook er naar gemaakt is om dat te verwerken. Ik vrees toch dat de booster snel over zijn nek gaat.
Als je een scoop hebt zal de constantheid van de spanning of het juist niet ervan snel zichtbaar zijn.

Condensatoren kunnen ook warm worden en defect raken van een hoogfrequent rimpel wat de boostconverter ook uitstoot. Komt veel voor bij modelbouw motor regelaars.
Hoe zou ik dit kunnen verbeteren/oplossen?

Ik heb vervangers (2200 16v) gekocht die een stuk dikker zijn, weet niet of die meer stress/rimpel kunnen handelen. (Winkel had geen andere)
Ik ga morgen solderen, wellicht zijn er meer dingen kapot, dan geef ik het op. Te weinig kaas van gegeten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAZT9If17UyxDhD9hE_dV2hJ2a8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fV9C6wjdITD3uAy038kYJMEj.jpg?f=fotoalbum_large
De honsing is trouwens niet diegene die bol staat, die zitten nog op de printplaat.

[ Voor 22% gewijzigd door Sunrise op 17-03-2022 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tom-Z schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:33:
[...]

De booster en de LiPo op de foto zien er NIET uit dat ze genoeg vermogen voor een 'boom box' kunnen leveren (je weet wel, zo'n 100 W pmpo geval ;) Dus, wat er hier gebeurt kan zijn is dat de stroomvoorziening, afgesteld onder belasting met onder gedimensioneerde LiPo en booster te veel uitgangsimpedantie hadden en bij (iets) hogere ingansspanning ineens wel het vermogen tegen de ingestelde (dus hogere) spanning konden leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sunrise schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:53:
[...]

Zou goed kunnen ja.

Dat ze nu een beetje bol staan betekent niet dat ze niet meer werken?
Jawel, diezijn kaduuk. De interne weerstand is factoren hoger en ze doen hun werk nu niet meer....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunrise
Mijn schoenenpoetskistje heeft het niet gered, jammer maar helaas.
Er kwam echt een abnormaal stevig en warm geluid uit (andere speakers), ik ga m missen.
Hier een foto ter nagedachtenis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rN9GRnkdillNU6GOgLZl3XiHBY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W5pbme2GUL645QfjYn3ogq4h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 23:27:
[...]

De booster en de LiPo op de foto zien er NIET uit dat ze genoeg vermogen voor een 'boom box' kunnen leveren (je weet wel, zo'n 100 W pmpo geval ;) Dus, wat er hier gebeurt kan zijn is dat de stroomvoorziening, afgesteld onder belasting met onder gedimensioneerde LiPo en booster te veel uitgangsimpedantie hadden en bij (iets) hogere ingansspanning ineens wel het vermogen tegen de ingestelde (dus hogere) spanning konden leveren.
Okay ja het was een in elkaar geflanst projectje zonder al te veel kennis. De volgende zal ik volgens het boekje doen. Oorspronkelijk kreeg de radio stroom via stopcontact of 6x d batterij a 1,5v. Had eerst oplaadbare batterijen erin maar dat was zo irritant, openschroeven, batterijen opladen, dichtschroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Sunrise schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:11:
Mijn schoenenpoetskistje heeft het niet gered, jammer maar helaas.
Er kwam echt een abnormaal stevig en warm geluid uit (andere speakers), ik ga m missen.
Hier een foto ter nagedachtenis.
[Afbeelding]
Mja.... Mijn 1e keuze zou toch zijn om voor 6 oplaadbare batterijen een voeding/lader te zoeken of te maken. Die laptopaccy van 10.000mAh klinkt heel leuk maar via een booster naar 9v hou je effectief nog maar 4000mAh over (als je vanuit Wh rekent)
En ik zal nooit bij grotere vermogens met een boostconverter werken en zeker nooit met zo'n chinees ding.

Als je normaal Sub-D cellen had kan je die al tot 10.000mAh vinden, had je al tot 2x de speelduur dan je enkele LiPo cel. En een lader voor 6 cellen NiMh kan je overal vinden.

Voor nu een optie om naar dit te kijken:
https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld

Zie ook hier: YouTube: (part- 3)Testing - Bluetooth, SD card, AUX, FM radio mp3 player modu...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Sunrise schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:16:
[...]

Okay ja het was een in elkaar geflanst projectje zonder al te veel kennis. De volgende zal ik volgens het boekje doen. Oorspronkelijk kreeg de radio stroom via stopcontact of 6x d batterij a 1,5v. Had eerst oplaadbare batterijen erin maar dat was zo irritant, openschroeven, batterijen opladen, dichtschroeven.
Misschien moet je ook upgraden qua technologie. De versterker die je nu gebruikt ziet er uit als een klasse B of een klasse A/B versterker. Klasse D of klasse H versterkers gaan veel efficienter om met energie

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
memphis schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:51:
[...]

Mja.... Mijn 1e keuze zou toch zijn om voor 6 oplaadbare batterijen een voeding/lader te zoeken of te maken. Die laptopaccy van 10.000mAh klinkt heel leuk maar via een booster naar 9v hou je effectief nog maar 4000mAh over (als je vanuit Wh rekent)
En ik zal nooit bij grotere vermogens met een boostconverter werken en zeker nooit met zo'n chinees ding.

Als je normaal Sub-D cellen had kan je die al tot 10.000mAh vinden, had je al tot 2x de speelduur dan je enkele LiPo cel. En een lader voor 6 cellen NiMh kan je overal vinden.

Voor nu een optie om naar dit te kijken:
https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld

Zie ook hier: YouTube: (part- 3)Testing - Bluetooth, SD card, AUX, FM radio mp3 player modu...
De speelduur met deze laptop batterij was vele malen beter dan de oplaadbare d batterijen. Die waren van de lidl dus dat waren ook niet de beste hoogstwaarschijnlijk.
Ik heb weleens gekeken naar de geschikte battery packs bij ali maar die waren niet goedkoop destijds.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat ik gauw nog iets ga bouwen. Maar bedankt voor het meedenken sowieso. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
Maar misschien heeft het een andere reden, geen idee.
Hoe oud zijn die condensators?
Ik ben er heel veel bol tegengekomen in m'n jaren bij IBM:
Wikipedia: Capacitor plague

EDIT:
nieuws: Lekkende condensators vaak nekslag voor moederbord
nieuws: Lekke condensators steken kop weer op

[ Voor 31% gewijzigd door deHakkelaar op 21-03-2022 18:00 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Pagina: 1