Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerryHidden
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23-05 13:53
Uit huis uit 2008 is uitgerust met een Brink Renovent HR WTW installatie met een 3-standen schakelaar. Ik zette de schakelaar 's nachts op stand 1, want dat lees ik het boekje en ook wanneer je informatie opzoekt op internet over de bediening van deze schakelaar. Stand 1 wordt dan ook wel de 'nachtstand' genoemd. Als we langere tijd thuis uit huis zijn, dan zet ik hem ook op 1. Volkomen logisch, want geen behoefte aan ventilatie op dat moment.

's nachts hebben we natuurlijk wel behoefte aan voldoende ventilatie en dan voelt het vreemd op de schakelaar op stand 1 te zetten.

Ik zet hem dus liever op 2, en dat 'voelt' verstandiger'.Met name als de ramen vanwege de kou dichtblijven. Is dit nu verspilling van energie of hebben mensen ook echt minder behoefte aan ventilatie tijdens het slapen?

Hoe gaan anderen hiermee om?

[ Voor 3% gewijzigd door FerryHidden op 15-03-2022 16:18 ]

Beste antwoord (via FerryHidden op 15-03-2022 17:18)

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:31
Stand 1 is afwezig, 2 standaard ventileren en 3 extra, tijdens douchen/koken.
Ik ben zelf fan van overventileren, zeker met een wtw omdat er dan weinig verlies is.
Houd 25-30m3 per persoon per uur aan, dus op de slaapkamer in de nacht minstens 50m3/h voor lucht van goede kwaliteit. Er is niks mis met standaard 250-300m3/h verversen in huis met een wtw.
Sturen op CO2 kan, maar dan moet die sensor wel in elke ruimte hangen! CO2 sensor in de woonkamer doet snachts averechts werken.

Edit: met een wtw is het niet de bedoeling dat je ramen open doet, mits goed afgesteld.

[ Voor 8% gewijzigd door Cpt.Chaos op 15-03-2022 16:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:15
Hoeveel u moet ventileren hangt af van uw aanwezigheid en van uw activiteit. Een WTW-unit heeft daarom drie ventilatiestanden:

Stand 1: laagstand bij afwezigheid
Stand 2: middenstand bij aanwezigheid
Stand 3: hoogstand, deze stand wordt gebruikt als er veel mensen in huis aanwezig zijn (bv. Tijdens een feestje), tijdens het koken of tijdens het douchen, zodat vocht en kookluchtjes zo optimaal en zo snel mogelijk afgevoerd worden. Laat de ventilator na het koken of douchen nog 15 tot 30 minuten op de hoge stand staan, totdat alle waterdamp afgevoerd is.

bron: https://zehndernl.zendesk...R-units-hoe-te-ventileren

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:31
Stand 1 is afwezig, 2 standaard ventileren en 3 extra, tijdens douchen/koken.
Ik ben zelf fan van overventileren, zeker met een wtw omdat er dan weinig verlies is.
Houd 25-30m3 per persoon per uur aan, dus op de slaapkamer in de nacht minstens 50m3/h voor lucht van goede kwaliteit. Er is niks mis met standaard 250-300m3/h verversen in huis met een wtw.
Sturen op CO2 kan, maar dan moet die sensor wel in elke ruimte hangen! CO2 sensor in de woonkamer doet snachts averechts werken.

Edit: met een wtw is het niet de bedoeling dat je ramen open doet, mits goed afgesteld.

[ Voor 8% gewijzigd door Cpt.Chaos op 15-03-2022 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerryHidden
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23-05 13:53
Dank allen. Ik laat hem op stand 2 staan ‘s nachts.