Ik heb een 100V versterker 50 meter verderop waarvan ik het mono audio signaal terug wil brengen naar RCA voor aansluiting op een mengpaneel. Wat is hiervoor het beste stappenplan? Ik heb nog een audiotrafo liggen die 100V signaal in een 1 tot 6 Watt uitgangsvermogen transformeert. Kan ik vanuit hier met een hoog-laag niveau converter (auto audio) naar RCA (https://www.amazon.nl/Fix...p/B000Y1G75C/ref=pd_sbs_1) of sluit ik rechtstreeks het 1Watt signaal aan op het mengpaneel? Ik wil dan ook het mono signaal naar beide L+R splitsen dus gewoon beide aan elkaar koppelen. Wie weet meer over de technische specificaties van zo'n RCA signaal, waar bestaat dat analoge signaal uit?
Vraag
Beste antwoord (via Nibblebit op 16-03-2022 15:28)
Een audiotrafo van 1 W verandert de 100 V in 2,83 V. Dan ben je er bijna. Een mengpaneel verwacht meestal 4 dBu = 1,228 V. Het moet dus nog verder verzwakt worden. Met een paar weerstanden kan je dat bereiken. Het kan bijvoorbeeld met een L-pad. 3,3 k parallel aan de ingangen van het mengpaneel, vervolgens 4,7 k in serie.
Met de hi-lo converter zit je ook goed.
Later toegevoegd: sommige apparatuur verwacht -10 dBV op de ingangen met rca. Dat is 0,316 V.
Later toegevoegd: sommige apparatuur verwacht -10 dBV op de ingangen met rca. Dat is 0,316 V.
[ Voor 24% gewijzigd door TBTL op 19-03-2022 07:45 ]
Alle reacties
RCA beschrijft alleen de vorm van de plug. De elektrische eigenschappen worden bepaald door het soort signaal en wat de fabrikant in zijn apparaten toepast.
Dus wat meer gegevens over versterker, mengpaneel en trafo zou wel handig zijn.
Je zal moeten kijken naar de uitgangsspanning van de trafo. Die mag niet hoger zijn dan de maximaal toegelaten ingangsspanning van de converter, c.q. mengpaneel.
Stel dat de ingangsspanning van de converter of mengpaneel 200 mV is en je zet 100 V op de ingang van de trafo dan moet het aantal wikkelingen primair 500x groter zijn dan het aantal wikkelingen secundair.
Dus wat meer gegevens over versterker, mengpaneel en trafo zou wel handig zijn.
Je zal moeten kijken naar de uitgangsspanning van de trafo. Die mag niet hoger zijn dan de maximaal toegelaten ingangsspanning van de converter, c.q. mengpaneel.
Stel dat de ingangsspanning van de converter of mengpaneel 200 mV is en je zet 100 V op de ingang van de trafo dan moet het aantal wikkelingen primair 500x groter zijn dan het aantal wikkelingen secundair.
[ Voor 15% gewijzigd door JukeboxBill op 15-03-2022 17:03 ]
Soms ben ik bijna gelukkig
Dank je wel @JukeboxBill, eens met jouw stellingen - de audiotrafo 100v primair 1.5W, 3W of 6W. Secundair 8Ohm. Ik kom dan uit op secondair 6,9V en 87mA bij 6W of 2,8V en 35mA bij 1W nog altijd te veel voor de ingang van de mengtafel schat ik in.
Er zat een speaker op maar het vermogen (volume) is veel te laag om nuttig te zijn vandaar dat ik naar de mengtafel wil, daar zitten weer flinke speakers op aangesloten. De versterker is behoorlijk op leeftijd maar niet kapot te krijgen, ik heb daar (nog) geen datasheets van kunnen vinden. Ik denk dat ik behoorlijk save zit met de hi-low converter al zal dat ook wel weer uit een spoelenset bestaan. Dubbel galvanisch gescheiden dus.
Er zat een speaker op maar het vermogen (volume) is veel te laag om nuttig te zijn vandaar dat ik naar de mengtafel wil, daar zitten weer flinke speakers op aangesloten. De versterker is behoorlijk op leeftijd maar niet kapot te krijgen, ik heb daar (nog) geen datasheets van kunnen vinden. Ik denk dat ik behoorlijk save zit met de hi-low converter al zal dat ook wel weer uit een spoelenset bestaan. Dubbel galvanisch gescheiden dus.
[ Voor 7% gewijzigd door Nibblebit op 15-03-2022 18:18 ]
Volgens mij is de maximale ingangsspanning van een mengpaneel 2volt max, en een bepaalde impedantie.
Heeft de versterker geen low level uitgang, XLR zou ideaal zijn.
Heeft de versterker geen low level uitgang, XLR zou ideaal zijn.
Nee helaas, de versterker is behoorlijk vintage en heeft alleen een DIN uitgang het is een SQ22. De investering in de 50m kabel en het leggen in de mantelbuis weegt niet op tegen behoud van de huidige situatie en de relatief lage investering in de hi-lo converter. Ik denk dat ik het gewoon eens ga proberen.Heeft de versterker geen low level uitgang, XLR zou ideaal zijn.
Een audiotrafo van 1 W verandert de 100 V in 2,83 V. Dan ben je er bijna. Een mengpaneel verwacht meestal 4 dBu = 1,228 V. Het moet dus nog verder verzwakt worden. Met een paar weerstanden kan je dat bereiken. Het kan bijvoorbeeld met een L-pad. 3,3 k parallel aan de ingangen van het mengpaneel, vervolgens 4,7 k in serie.
[ Voor 24% gewijzigd door TBTL op 19-03-2022 07:45 ]
Ja, dat denk ik ook, er zit zelfs nog een regelaartje op en kan ik het samen met de trafo in een kastje zetten. Prima! Dank iedereen voor de beantwoording!Met de hi-lo converter zit je ook goed.
Top het werkt! Er zitten inderdaad weer wat spoeltjes, vermogensweerstanden en ontstoring in. Wat ik natuurlijk wel vergat is dat de klankkleur afhankelijk is van de instellingen op de 100v versterker maar goed het werkt als volgt: 100v > 6W,8Ohm > hi-low converter > mengpaneel > actieve luidsprekers. Afstand tussen de twee locaties is zo'n 50 a 60 meter.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/81RP8NZFeBbgEoTQmIxpx6kO.jpg?f=user_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Nibblebit op 30-03-2022 08:25 ]
Pagina: 1