Teruglevering zonnepanelen gestopt zonder bericht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boostie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-09 20:28
Sinds een paar jaar maak ik gebruik van een zonnepanelencollectief van Wocozon via mijn woningbouwvereniging. Dit is altijd goed gegaan qua terug levering, maar in december werd ik gebeld dat de schakelaar van de zonnepanelen in de meterkast op "off" stond. Afijn, omgezet en bedankt voor het seintje. Nu bekeek ik vandaag mijn eerste factuur van mijn nieuwe energierekening waarop staat dat ik 0 kWh heb terug geleverd. Naar de meterkast gelopen en ik zie dat de schakelaar weer op "off" stond. Gebeld en het blijkt dat de schakelaar weer op "off" is geklapt in december. Waarschijnlijk kort nadat ik de schakelaar weer op "on" had gezet. Ik kreeg een welgemeende excuses dat ik niet ben ingelicht en kreeg een verhaal voorgeschoteld dat dit verrekend zou worden op de jaarafrekening van het zonnepanelencontract. Qua teruglevering aan Vattenfall zou ik "pech" hebben.

Ik weet niet goed wat ik hier mee moet. Wat zijn relevante zaken om te weten? Heb ik recht op de misgelopen terug levering aan Vattenfall?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:00

Rmg

Bij vattenvall zal je sowieso niet moeten aankomen. Er is niets teruggeleverd. Als je al ergens recht op zou hebben zou het via Wocozon zijn.

Zou vooral (laten) uitzoeken waarom die schakelaar elke keer weer uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boostie
Rmg schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:43:
Bij vattenvall zal je sowieso niet moeten aankomen. Er is niets teruggeleverd. Als je al ergens recht op zou hebben zou het via Wocozon zijn.

Zou vooral (laten) uitzoeken waarom die schakelaar elke keer weer uit staat.
Medewerker vertelde mij dat hun technische dienst er naar gaat kijken. Dat Vattenfall geen partij is in deze is mij duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-09 16:03
Maar, je monitort (of is het "monitord"?) zélf dus niet?
zoals slimme meter uitlezen?

wie weet hoe lang vóórdat je in december geinformeerd bent al niets geleverd hebt?

[ Voor 50% gewijzigd door Kees-Jan op 15-03-2022 15:52 ]

the older I get, the better I was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:13

CyBeRSPiN

sinds 2001

Is het een aardlekschakelaar of zekering? Dan is er misschien iets niet helemaal in orde, misschien een kortsluiting.
Vraag ook eens door hoe je zelf kunt monitoren of alles werkt, is er misschien ergens een lampje dat brandt of een systeem waar je op in kunt loggen?
Als je een slimme meter hebt kun je sowieso zien of en hoeveel er wordt teruggeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teutlepel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:16
Ik neem aan dat de panelen van Wocozon zijn. Als ze aangeven dat ze dit willen verrekenen op de jaarafrekening, hebben ze het dan over 100% van de huur van die periode? Dat lijkt me op zich wel netjes en waar je recht op hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Teutlepel op 15-03-2022 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:25
Als ik het goed begrijp betaal je (via de woningcorporatie) voor de zonne-energie aan Wocozon. Verder gaat de stroom via je eigen meterkast het net op voor teruglevering.

De situatie is niet aanzienlijk anders dan als de panelen jouw eigendom waren geweest. Het spotten van een manco is in principe je eigen verantwoordelijkheid. Reparatie is de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Dus in dit geval Wocozon. Aangezien je betaalt per kWh, betaal je dit jaar minder aan Wocozon en meer aan Vattenfall. Suf van hen dat ze dit niet eerder gespot hebben, want zij verliezen ook omzet, maar pech voor jou vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boostie
Bedankt voor de reacties dusver. Ik ben niet helemaal thuis in de materie, maar doe m'n best alles zo volledig mogelijk te beantwoorden.
Kees-Jan schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:51:
Maar, je monitort (of is het "monitord"?) zélf dus niet?
zoals slimme meter uitlezen?

wie weet hoe lang vóórdat je in december geinformeerd bent al niets geleverd hebt?
Jawel, maar sinds het nieuwe jaar niet voldoende schijnbaar. Dit is de oplevering in 2021. 2022 staat allemaal op 0. Ik gebruik alleen het webportaal van Wocozon (sinds vandaag, voorheen keek ik op de factuur of er sprake was van teruglevering).
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:51:
Is het een aardlekschakelaar of zekering? Dan is er misschien iets niet helemaal in orde, misschien een kortsluiting.
Vraag ook eens door hoe je zelf kunt monitoren of alles werkt, is er misschien ergens een lampje dat brandt of een systeem waar je op in kunt loggen?
Als je een slimme meter hebt kun je sowieso zien of en hoeveel er wordt teruggeleverd.
Het enige hoe ik het zelf kan zien is door te kijken of de schakelaars in de juiste stand staan, maar ik kijk uiterraad niet elke dag in de meterkast. Het bericht hoort vanuit Wocozon te komen zover ik het begrijp en dat is in december dus een keer gebeurt, maar daarna niet meer terwijl het nu al ruim drie maanden uitstaat.. Dit is de situatie in de meterkast nadat ik de schakelaar op de juiste stand heb gezet.
Teutlepel schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:52:
Ik neem aan dat de panelen van Wocozon zijn. Als ze aangeven dat ze dit willen verrekenen op de jaarafrekening, hebben ze het dan over 100% van de huur van die periode? Dat lijkt me op zich wel netjes en waar je recht op hebt.
Ze hadden het erover dat er een teruglevercapaciteit (?) is bepaald in het contract van 1500 kWh (uit m'n hoofd). Mocht ik die 1500 niet halen en bijvoorbeeld 1000 opwekken vanwege de periode dat de panelen uit zouden staan; dan zou er "wat verrekend worden". Vergeef me voor de vage uitleg. Zij waren ook niet heel duidelijk in hun verhaal.
Kevinns schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:55:
Als ik het goed begrijp betaal je (via de woningcorporatie) voor de zonne-energie aan Wocozon. Verder gaat de stroom via je eigen meterkast het net op voor teruglevering.

De situatie is niet aanzienlijk anders dan als de panelen jouw eigendom waren geweest. Het spotten van een manco is in principe je eigen verantwoordelijkheid. Reparatie is de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Dus in dit geval Wocozon. Aangezien je betaalt per kWh, betaal je dit jaar minder aan Wocozon en meer aan Vattenfall. Suf van hen dat ze dit niet eerder gespot hebben, want zij verliezen ook omzet, maar pech voor jou vrees ik.
Ben bang dat hier op uitloopt, maar ik lever echt veel meer terug (zo'n 3400 kWh, zie bovenstaande screenshot) dan die 1500 kWh waar zij het over hebben. Heeft dat nog ergens invloed op? Ik hoop eigenlijk dat er iets over deze dienst in het contract staat. B.v. dat zij verantwoordelijk zijn voor een tijdige melding o.i.d.. Dat ben ik nu aan het opvragen.

[ Voor 7% gewijzigd door boostie op 15-03-2022 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Als het mij zou overkomen zou ik de huur van de panelen terug willen vorderen van de woningbouw, maar de gemiste saldering / teruglevering voor lief nemen. Ik heb woningbouw immers gemachtigd mijn meter uit te lezen om verstoringen te controleren en onderhoud plannen. Had ik woningbouw niet gemachtigd dan ook geen geld terug gevraagd.

Daarnaast ook hand in eigen boezem dat het zolang door mijzelf onopgemerkt is gebleven.

[ Voor 26% gewijzigd door Chris.nl op 15-03-2022 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boostie
Chris.nl schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:18:
Als het mij zou overkomen zou ik de huur van de panelen terug willen vorderen van de woningbouw, maar de gemiste saldering / teruglevering voor lief nemen. Ik heb woningbouw immers gemachtigd mijn meter uit te lezen om verstoringen te controleren en onderhoud plannen. Had ik woningbouw niet gemachtigd dan ook geen geld terug gevraagd.

Daarnaast ook hand in eigen boezem dat het zolang door mijzelf onopgemerkt is gebleven.
Als ik de terug levering bekijk over 2021 over dezelfde maanden (dec '20, jan 21', feb 21' en half maart 21') dan zou het gaan om zo'n 250 kWh aan terug levering die ik ben misgelopen. Mijn Vattenfall contract biedt een tarief aan van 7 cent per kWh. Uiteindelijk gaat het dan om nog geen twee tientjes meen ik, maar toch. Ik zal eens horen wat de woningbouw bereid is te doen.

[ Voor 48% gewijzigd door boostie op 15-03-2022 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:54
boostie schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:03:
Ze hadden het erover dat er een teruglevercapaciteit (?) is bepaald in het contract van 1500 kWh (uit m'n hoofd).

[...]

Ik hoop eigenlijk dat er iets over deze dienst in het contract staat. B.v. dat zij verantwoordelijk zijn voor een tijdige melding o.i.d.. Dat ben ik nu aan het opvragen.
Het contract eens goed doornemen lijkt me sowieso wijs!

Wij weten natuurlijk ook niet wat jij precies hebt afgesproken. ;)
boostie schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:26:
[...]

Als ik de terug levering bekijk over 2021 over dezelfde maanden (dec '20, jan 21', feb 21' en half maart 21') dan zou het gaan om zo'n 250 kWh aan terug levering die ik ben misgelopen. Mijn Vattenfall contract biedt een tarief aan van 7 cent per kWh. Uiteindelijk gaat het dan om nog geen twee tientjes meen ik, maar toch. Ik zal eens horen wat de woningbouw bereid is te doen.
Als je het nog kunt salderen gaat het tegen het normale (leverings)tarief.

[ Voor 35% gewijzigd door Xander op 15-03-2022 16:31 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Als je huur terugkrijgt is er niet gehuurd geweest, dus had je geen zonnepanelen. Ook geld vragen ivm gemiste teruglevering zie ik als van twee walletjes willen eten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boostie
Chris.nl schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:29:
Als je huur terugkrijgt is er niet gehuurd geweest, dus had je geen zonnepanelen. Ook geld vragen ivm gemiste teruglevering zie ik als van twee walletjes willen eten.
Het gaat mij in dit geval alleen om de huur van de panelen. De terug levering neem ik voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
boostie schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:38:
[...]

Het gaat mij in dit geval alleen om de huur van de panelen. De terug levering neem ik voor lief.
Nog boffen (als je de huur terugkrijgt) dat het de minste zonmaanden waren, vaste bedrag huur panelen krijg ik er in de winter niet uit, in de zomer juist wel.
Pagina: 1