Advies nodig voor beregening gazon, kan dit op één groep?

Pagina: 1
Acties:

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Vanwege de bouw van een nieuwe schuur gaat de bestrating open en ik bedenk mij op het laatste moment dat ik daar meteen tyleenbuis onder kan leggen.

De tuin is dieper dan het plaatje maar achterin heb ik al een 1000 liter IBC regenwater opvang vanuit waar ik handmatig het achterste deel zo nu en dan besproei. Het gaat mij alleen om het gazon wat ik geautomatiseerd zou willen beregenen vanuit de waterleiding.

Buitenkraan zit aan achtergevel huis, heb geen kruipruimte dus kom niet dichterbij. Put slaan zie ik niet zitten. Buitenkraan vult 10L emmer in 30 sec = flow van 1,2 m3 per uur. Dat is volgens mij erg laag maar niets aan te doen.

Mijn hoofdvraag is of ik mijn gazon kan coveren met drie (hunter) turbinesproeiers op één groep. Als dat zou moeten lukken dan graaf ik nu een 32mm tyleen in van de buitenkraan naar zijkant nieuwe schuur (de rode cirkels). Bij de schuur dan een nieuwe buitenkraan én een tyleen aftakking naar het gazon met een aansturing daarop voor automatiseren.

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7fdW28nP3YAs1tytVQc8SJIiBM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MpmVC2MYBmh4WTlKtuLOtM4g.png?f=fotoalbum_large

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Hoeveel mm/uur wil je kunnen beregenen? Welk bereik hebben de sproeiers nodig? Welke sproeier heb je in gedachten met welke nozzle? En wat is waterverbruik dan per stuk?

En waarom leg je 1 leiding aan en niet een aparte leiding voor iedere sproeier?

[ Voor 49% gewijzigd door Sethro op 15-03-2022 15:48 ]

• mrnn
@Sethro het antwoord is simpel: omdat ik het nog niet op dat detailniveau heb uitgezocht. Ik bedenk mij op het laatste moment dat nu het perfecte moment is om een tyleenbuis te leggen en moet dan wat spul gaan bestellen.

Ik hoef de sproeiers niet nu al uit te zoeken maar had gehoopt dat een tweaker met ervaring op dit vlak snel een inschatting zou kunnen maken of dit uberhaubt moet kunnen werken of niet. Dan weet ik genoeg om het in ieder geval deels aan te leggen (tot gazon) waarbij rest later kan als ik meer tijd heb.
En waarom leg je 1 leiding aan en niet een aparte leiding voor iedere sproeier?
Daarmee doel je op groepen neem ik aan? Als het allemaal op één groep kan is dat makkelijker en goedkoper qua aansturing.

[ Voor 18% gewijzigd door mrnn op 15-03-2022 15:55 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:03
Als je nu eens een wachtbuis (zo'n goedkope rode ribbelbuis; of een PVC regenpijp met bochten van 45° als je jezelf graag ziet en er gemakkelijk vanalles door wil kunnen trekken) voorziet van je buitenkraan naar de schuur, en van de schuur naar ergens bij de afsluiting van de buren.
Dan heb je alle vrijheid om alle buizen die je maar wil, van verschillende diameters (en nog een netwerk- en stroomkabel erbij als dat nodig is) te trekken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-12 14:35

pietje63

RTFM

Nu 1 buis naar schuur en later bedenken of je daar moet splitsten in groepen?
Overigens voor 5x7 gras lijken 2 sproeiers me voldoende. We hebben hier grotere stukken gazon op 1 groep
Aaah 13x5; zou naw nog steeds prima moeten kunnen. Anders even bij lokale tuinman vragen of at ervaring is met bereik obv lokale druk?

[ Voor 27% gewijzigd door pietje63 op 17-03-2022 15:48 ]

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Sethro
mrnn schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:54:
@Sethro het antwoord is simpel: omdat ik het nog niet op dat detailniveau heb uitgezocht. Ik bedenk mij op het laatste moment dat nu het perfecte moment is om een tyleenbuis te leggen en moet dan wat spul gaan bestellen.

Ik hoef de sproeiers niet nu al uit te zoeken maar had gehoopt dat een tweaker met ervaring op dit vlak snel een inschatting zou kunnen maken of dit uberhaubt moet kunnen werken of niet. Dan weet ik genoeg om het in ieder geval deels aan te leggen (tot gazon) waarbij rest later kan als ik meer tijd heb.

[...]

Daarmee doel je op groepen neem ik aan? Als het allemaal op één groep kan is dat makkelijker en goedkoper qua aansturing.
Met 20sec googelen had je antwoord al gehad.

• mrnn
pietje63 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:59:
Nu 1 buis naar schuur en later bedenken of je daar moet splitsten in groepen?
Overigens voor 5x7 gras lijken 2 sproeiers me voldoende. We hebben hier grotere stukken gazon op 1 groep
Aaah 13x5; zou naw nog steeds prima moeten kunnen. Anders even bij lokale tuinman vragen of at ervaring is met bereik obv lokale druk?
Dank voor je reactie, dat heb ik nu gedaan idd. Op basis van debiet een 25mm tyleen naar de schuur en dan komt de rest later wel.
Sethro schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:01:
[...]
Met 20sec googelen had je antwoord al gehad.
Dat ben ik niet met je eens, misschien wanneer je thuis bent in de materie. Ik heb voor mijn post onder andere deze uitgebreide instructie over doe-het-zelf beregening installatie doorgenomen. Daaruit haal ik hoe ik mijn debiet bereken en dit kan vergelijken met het verbruik van sproeiers. Maar ik haalde er ook uit dat er veel meer factoren spelen zoals waterdruk, merk en type sproeier die verschillend omgaan met doorloopsnelheid, diameter aanvoer, lengte aanvoer, etc.

Na dit doorgenomen te hebben constateer ik dat ik daar vast wel uit ga komen maar niet met even Googelen. En dat was de tijd die ik had om al dan niet wat te bestellen. Vandaar mijn vraag op het forum in de hoop dat iemand met ervaring dit kon "eyeballen" zodat ik verder kon.

• Sethro
zoeken: https://www.google.com/search?q=hunter+turbinesproeier

selecteer eerste hit: https://www.waterpompshop.nl/hunter-pgp-ultra-04

selecteer het tweede plaatje en zie dat je met 'nozzle 1.5' 0,3m3/uur nodig hebt voor deze sproeier die dan 9m aan tuin besproeit. Dit levert 8mm aan beregening per uur op. Dat is een groter bereik dan je nodig hebt maar terugstellen kan altijd.

Je hebt dus voldoende water voor 4 van deze sproeiers.

Stop de tijd.

[ Voor 7% gewijzigd door Sethro op 17-03-2022 17:11 ]

• mrnn
@Sethro Toen ik begon met Googelen had ik nog nooit van hunter of turbinesproeiers gehoord. Om uit te komen bij de Google opdracht die je hier benoemd en vervolgens de conclusie te kunnen trekken die jij op basis van het zoekresultaat trekt heb je eerst een idee nodig van hoe beregeningsinstallaties in elkaar steken.

Mijn vraag is in ieder geval beantwoord en de buis besteld.

[ Voor 5% gewijzigd door mrnn op 17-03-2022 19:06 ]

Pagina: 1