Wat te doen aan gaten in de vloer voor frezen vloerverwarmin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annieke
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 29-04-2022
Ik heb een woning gekocht waar in een kamer egaline op de vloer lag. Dat heb ik weg laten halen door mijn zwager, maar die is zo enthousiast te werk gegaan dat hij allemaal gaten en sleuven in de vloer heeft gemaakt. Daarnaast ook een muurtje weggehaald waar de zandcementvloer van 2,5 a 3 cm ook weg is.

We willen graag vloerverwarming in laten frezen (verder is de vloer zandcement 2,5 á 3 cm, daaronder beton), maar dat kan denk ik niet met al die gaten en sleuven. Wat kunnen we het beste hier aan doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Qx89Hur3q35aNM7uuBxpkxneAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cP9rCxsubo1eiG0IfMm3IK77.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJJrC3K8Wig5HFROsvX-s8r658U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pTYCS5izVieWvtfe2OgqtX59.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6nTwxbHDpcC8rYzoO9eim-cHUOc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZJOZ4ZtFXrBaInyDXPVZflo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 80% gewijzigd door Annieke op 15-03-2022 15:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
Geen idee wat je bedoeld met gaten en sleuven, heb je een foto van hoe het er nu uitziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:10
Hoe ziet dat er uit met al die gaten en sleuven? En wat voor soort vloer betreft het?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duijnzaak
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22-05 09:11
Ga je zelf frezen of laten doen?
Waarschijnlijk moet je eerst egaliseren voordat er goed kan worden gefreesd.

Zelf in december een tegelvloer eruit gebikt en de grove ongelijkheden geëgaliseerd
Daarna is de vloerverwarming erin gefreesd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:30

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

duijnzaak schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:11:
Waarschijnlijk moet je eerst egaliseren voordat er goed kan worden gefreesd.
Dat is echt niet nodig voor VV.

@Annieke VV in vrezen gaat ook gewoon door de grove beton vloer, pas na het vrezen wordt de boel dicht gesmeerd (vaak met de resten van het vrezen met cement en/of epoxy). Pas daarna vlak je de vloer weer.

edit: Dit was mijn eigen vloer na het verwijderen van een siergrindvloer met wat flinke gaten in de afdeklaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCFnuTroZyLl4vHFyiVvR1qyBz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BxmOkK4okerrdJcA2QrHoM3x.jpg?f=fotoalbum_large
Voor het vrezen ben ik met een lange lat even over de vloer gegaan om alle restjes die uitstaken te vinden, die kon ik vrij eenvoudig wegtikken zodat ik met het vrezen nergens achter kon blijven hangen.

[ Voor 106% gewijzigd door DukeBox op 15-03-2022 15:54 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annieke
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 29-04-2022
Ik heb even foto's toegevoegd en de tekst wat aangepast. Het betreft een zandcementvloer zoals nu te lezen valt. Bij mij ziet het er wel heel anders uit @DukeBox. Bij jou is het nog vrij egaal als ik het fototje bekijk;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Annieke schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:53:
Ik heb even foto's toegevoegd en de tekst wat aangepast. Het betreft een zandcementvloer zoals nu te lezen valt. Bij mij ziet het er wel heel anders uit @DukeBox. Bij jou is het nog vrij egaal als ik het fototje bekijk;)
De foto's maken het idd wel een stuk duidelijker. Misschien de grootste gaten een beetje dichtsmeren/vlakken, voornamelijk daar waar het muurtje heeft gestaan.

Mijn vloer lijkt een stuk vlakker dan deze daadwerkelijk was maar het is wel zo dat de gaten verspreid genoeg waren om de vrees niet te laten vastlopen (vastrijden).

Als je het zelf gaat doen heb je ook vrezen met 6 wielen (4 zwenk, 2 vast) zodat je niet snel vastloopt. Daarnaast als je een beetje uitschiet is dat ook geen ramp, dan moet je alleen wat meer opvullen.
Als je het laat doen, even overleggen, soms rekenen ze er een uurtje meerwerk voor omdat het letterlijk wat meer werk is (je moet met wat meer beleid dat apparaat bedienen).

Afsmeren is uiteraard wel meer werk als je ook die gaten meeneemt maar dat kan wel meteen netjes in 1 keer.

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 15-03-2022 15:57 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18:53
Ik heb onlangs met exact dezelfde situatie te maken gehad. Mijn advies zou absoluut zijn om het voor het frezen vlak te laten maken.

Onze vloer zag er vrij vergelijkbaar uit qua beschadigingen en die hebben we niet eerst laten herstellen. Gevolg: de leidingen liggen op sommige delen ronduit slecht in de vloer, omdat de freesmachine door de bobbels in de vloer scheef kwam te staan en niet diep genoeg kwam.

Het resultaat daarvan is dat er nu een behoorlijk dikke laag egaline ( +/- een centimeter, normaal 3 mm) op de leidingen moet voordat de vloer erop kan. En van dat prijskaartje wordt je niet vrolijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

balfnl schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 06:53:
.. omdat de freesmachine door de bobbels in de vloer scheef kwam te staan en niet diep genoeg kwam.
Maar TS heeft (zover ik begrijp en zie) alleen kuilen dus dat probleem speelt hier niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
DukeBox schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 07:45:
[...]

Maar TS heeft (zover ik begrijp en zie) alleen kuilen dus dat probleem speelt hier niet.
Wij hadden ook kuilen, bobbels was wellicht niet het goede woord. De vloer zag er in ieder geval heel erg vergelijkbaar uit met die van TS.

Het punt is voornamelijk dat als die freesmachine met een wiel in zo’n kuiltje staat hij scheef staat en de sleuf vervolgens dus te breed en niet diep genoeg is om de leiding er fatsoenlijk in te leggen.

[ Voor 22% gewijzigd door balfnl op 16-03-2022 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

balfnl schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 07:47:
Het punt is voornamelijk dat als die freesmachine met een wiel in zo’n kuiltje staat hij scheef staat en de sleuf vervolgens dus te breed en niet diep genoeg is om de leiding er fatsoenlijk in te leggen.
Ok, het is idd zo dat met dat kan gebeuren maar als je het vaker hebt gedaan hoeft dat geen probleem te zijn alleen is het een flink stuk zwaarder. Vandaar ook mijn tip om de ergste kuilen af te vlakken en er een met 6 wielen (of meer) te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balfnl
Fair enough ^^. Ik heb het laten doen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:09
Vloerverwarming wordt altijd in de dekvloer gelegd. Buiten de grote gaten (tov muurtje bv) dichtsmeren met zandcement zou ik gewoon overleggen met degene die die vloer komt freezen. Voorkomt onnodige werk aan jouw kant en voor niets komen aan die van de freezer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:38
Zou de bovenlaag helemaal verwijderen dan hoef je ook niks te frezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:17
ik geloof ook dat ik met dít soort zware beschadigingen even gelijk door zou pakken en even de hele dekvloer eruit zou halen. Dat is nog maar een dagje extra werk, maar dan kun je de slangen direct op nieuwe betonmatten of vvw profielplaten leggen, en dan hoeft er niets gefreesd te worden.
Kun je daarna er een nieuwe dekvloer overheen laten leggen die meteen vlak is. Is er ook geen extra egalinelaag meer nodig om die hele grote kuilen op te vullen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

@BrainCrash Alsof je een dekvloer er 'even' uithaalt. Vergeet ook de kosten niet van het afvoeren van wat je er uit hakt en voor een nieuwe is dat is bij ~4cm dikte aan materiaal al > €15/m².
En dan vergeet ik het leukste nog, per cm dikte heb je ongeveer een week droogtijd voordat je verder kan..

@Annieke Zoals ik eerder aangaf en @A4-tje ook duidelijk melde, ga in overleg voordat je onnodige dingen gaat doen. Neem maar van mij aan, jouw vloer is echt niet de eerste in een dergelijke staat en als je het laat doen vraag desnoods meerdere partijen.

Succes met je verbouwing !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:17
DukeBox schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:28:
Alsof je een dekvloer er 'even' uithaalt.
Ik had em bij mij in een dagje eruit :)
Kwestie van goed materiaal huren. :P

Afvoeren van schoon puin is ook niet zo heel duur,
en ik gok dat het leggen van een nieuwe dekvloer niet bijzonder veel duurder hoeft te zijn dan het laten infrezen van de vloer + toevoegen van een heleboel heel erg dure egaline om die gaten op te vullen. (tenzij TS zelf van plan was om het freeswerk te gaan uitvoeren natuurlijk).

Qua droogtijd heb je wel een punt natuurlijk. De planning moet het dan wel toelaten om met afwerking van de vloer te wachten tot deze voldoende gedroogd is…

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:59
Heb je dan niets van vloerisolatie liggen ?? Indien je cement-dekvloer direct op het beton gaat heb je enorme verliezen eigenlijk "langs de onderkant" omdat daar geen isolatie zit. Beetje zonde eigenlijk. Niet dat het niet gaan "werken" natuurlijk, maar gewoon energetisch zonde.

Hier zit vb 15cm EPS-isolatie tussen betonplaat & cement-dekvloer (met daarin VV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

BrainCrash schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:43:
.. van een heleboel heel erg dure egaline om die gaten op te vullen.
Je moet wel gek zijn om egaline daarvoor te gebruiken, dat doe je gewoon met zandcement.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-05 12:18
De vloer van mij was erg slecht ook het beton was slecht. Alle brosse stukken weg gehaald, deze heb ik toen opgevuld met snel beton gewoon egaline maar dan met minder water. De vloer moet niet te hobbelig zijn anders komt de frees er niet over heen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JqNOTNmEj-H5jwAFdT0-_69cqzY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0UHileV0aVUamrDihqM0eetS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Z_-Df3Ouy0ZUhpU7d6Fv6oEh_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NCIpqvBfrPZHPYY2dMmI2pFn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4yGh2Dwnx6skIU_XlcbGXIxi9EM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/54k5TfuC9ogisYtwBdC352VN.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kRrODvvURQWofiI05lb7l_h3xmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uS3EMM0lDc5pBrNZjitwkFQa.jpg?f=fotoalbum_large

Uit eindelijk is zelfs dat goed gekomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:09
jvanhambelgium schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:11:
Heb je dan niets van vloerisolatie liggen ?? Indien je cement-dekvloer direct op het beton gaat heb je enorme verliezen eigenlijk "langs de onderkant" omdat daar geen isolatie zit. Beetje zonde eigenlijk. Niet dat het niet gaan "werken" natuurlijk, maar gewoon energetisch zonde.

Hier zit vb 15cm EPS-isolatie tussen betonplaat & cement-dekvloer (met daarin VV)
Er zit nooit meer dan een dunne folie om een zwevende dekvloer te maken (dus tegen contactgeluid). De isolatie zit onder de vloer (kruipruimte dus). En ja dat houdt in dat je ook deels de dragende vloer verwarmt, maar dat zorgt juist ook voor een langdurige warmteafgifte als het eenmaal op temp is.

@jvanhambelgium hieronder.
Het zal inderdaad het verschil tussen nl en b zijn. Mijn omschrijving is ook uitgegaan van relatieve nieuwbouw in nl waar we kanaalplaatvloeren gebruiken die dus aan de onderzijde zijn geïsoleerd.

[ Voor 12% gewijzigd door A4-tje op 16-03-2022 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:59
Dat zal allemaal afhangen hoe de vloeropbouw gemaakt is.
Hier in Belgie is een zwevende dekvloer 7-10cm dik (= chappe , cement-dekvloer) met daarin de VV-buizen meestal de standaard. Daaronder dus isolatie en dan zit op op de betonnen draagvloer (gegoten plaat, welfsels, ...)

Isolatie *in* de kruipruimte is zeker niet standaard ; ja je kan bij renovatie PU-schuim laten spuiten tegen het plafond van je kruipruimte maar IS dat hier dus ook zo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:58
Simpelste klap (aangezien je hier 100 verschillende antwoorden gaat krijgen):
Doe gewoon even een paar foto's in de app naar diegene die gaat frezen, die gaat je het enige juiste antwoord geven, aangezien hij/zij het werk zal moeten uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-05 00:01
jvanhambelgium schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:16:
Dat zal allemaal afhangen hoe de vloeropbouw gemaakt is.
Hier in Belgie is een zwevende dekvloer 7-10cm dik (= chappe , cement-dekvloer) met daarin de VV-buizen meestal de standaard. Daaronder dus isolatie en dan zit op op de betonnen draagvloer (gegoten plaat, welfsels, ...)
In Nederland bij energiezuinige woningen tegenwoordig ook steeds vaker net als in Duitsland bijvoorbeeld. Wij hebben in het gerenoveerde stuk van ons huis nu ook eerst de betonnen ondervloer, dan 200mm XPS en daar bovenop de smeervloer, 70mm. Die ruimte moet er dan wel zijn anders moet er wel erg veel van de deuren af :)

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Pagina: 1