Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Topicstarter
Mijn (eventueel toekomstige) woningbouwvereniging heeft een optie om zonnepanelen te plaatsen op je dag.

Het is mij alleen niet helemaal duidelijk hoeveel mij dit dan oplevert.
Wat kosten de zonnepanelen?
Woonconcept koopt de zonnepanelen en betaalt voor het plaatsen. Jij betaalt alleen voor het vermogen (Wattpiek) van deze zonnepanelen. Hiervoor betaal je € 0,14 per Wattpiek. Dit is vaak een stuk goedkoper dan je energieleverancier.
bron: https://www.woonconcept.nl/zonnepanelen

Ik zie dat een Wattpiek overeenkomt met 0,88kWh
Mijn stroomverbruik afgelopen jaar was 1445kWh

Ik weet niet hoeveel panelen er op het dak kunnen Ik vermoed een stuk of 6. Maar het is mij niet duidelijk of die 0,14 cent per Wattpiek nou rendabel is. Ik heb geen idee wat die panelen opleveren.

Kan ik van tevoren uitzoeken of dit een goede deal is?

Alle reacties

• feye1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-01 23:38
Je betaalt eenmalig 0.14 euro per wattpiek neem ik aan. Als je nog langer dan 1 jaar daar blijft zitten dan heb je het al terugverdiend.

Zeg ze leggen er panelen op met 360WP, dan kost jou dan 6*360*0.14= 302.40 euro.
Je stroomverbruik is ~1500kwh, tegen welk tarief? Laten we zeggen 0.25 euro, dan heb je al voor 375 euro terugverdiend. Alleen is de kans ook nog groter dat je nu al of binnenkort hoger gaat uitkomen met je stroomprijs.

Althans, zo begrijp ik het :)

Belangrijk om te weten is dus:
- Gaat het om een eenmalige investering per WP, lijkt me wel?
- Welke panelen gooien ze erop, hoeveel WP (en hoeveel in totaal)?
- Welke richting liggen de panelen uit?
- Wat is je stroomtarief?

Dan kun je vrij eenvoudig uitrekenen wat het je ongeveer gaat opleveren.

[ Voor 24% gewijzigd door feye1 op 15-03-2022 14:25 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:13

Tazzios

..

Eenmalig 14 cent lijkt mij heeeel weinig, ik denk eerder jaarlijks.

Uitgaande dat de opbrengst 90% is van het aantal wattpiek. Betaal je 16 cent per opgewekte KWH wat veel voordeliger is dan 35 cent van de energiemaatschappij.
Welk tarief je nu daadwerkelijk betaald en hoelang dat nog loopt, kun je in je energiecontract zien.

@CyBeRSPiN fixed O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Tazzios op 15-03-2022 14:43 ]

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-11 17:54
feye1 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:23:
Je betaalt eenmalig 0.14 euro per wattpiek neem ik aan. Als je nog langer dan 1 jaar daar blijft zitten dan heb je het al terugverdiend.

Zeg ze leggen er panelen op met 360WP, dan kost jou dan 6*360*0.14= 302.40 euro.
Je stroomverbruik is ~1500kwh, tegen welk tarief? Laten we zeggen 0.25 euro, dan heb je al voor 375 euro terugverdiend. Alleen is de kans ook nog groter dat je nu al of binnenkort hoger gaat uitkomen met je stroomprijs.

Althans, zo begrijp ik het :)

Belangrijk om te weten is dus:
- Gaat het om een eenmalige investering per WP, lijkt me wel?
- Welke panelen gooien ze erop, hoeveel WP (en hoeveel in totaal)?
- Welke richting liggen de panelen uit?
- Wat is je stroomtarief?

Dan kun je vrij eenvoudig uitrekenen wat het je ongeveer gaat opleveren.
6*360*0.14= 302.40/12 = €25,20 per maand zo lang je er woont.

Ik woon zelf ook in een appartement van woonconcept en heb weleens een aanvraag gedaan, destijds wilde ze dit echter nooit uitvoeren omdat ze geen energieleverancier wilde worden. Blijkbaar is het concept nu wat beter uitgewerkt.

[ Voor 10% gewijzigd door jaroen89 op 15-03-2022 14:37 ]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:46

CyBeRSPiN

sinds 2001

Tazzios schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:32:
Eenmalig 0.14 cent lijkt mij heeeel weinig, ik denk eerder jaarlijks.
Het is 14 cent niet 0.14 cent ;)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Ik zie dat een Wattpiek overeenkomt met 0,88kWh
dit is mijn dak (maar dan in kilowattpiek vs kWh, dus delen door 1000 om in jouw getallen te rekenen.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eunXXNz1QARA3iEKoaIlKMpzObQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrqNpmisQDI1Iybu21IeFxfe.jpg?f=fotoalbum_large
dan zie je al dat ik al "Wattpiek overeenkomt met 0,88kWh" haal.
maar mijn dak is niet zo goed, mijn panelen liggen ook oost-west is je dak iets meer zuid en minder schaduw zo als ik heb, dan zit je hoger. ;)

deze grafiek kun je aardig aan houden in Nederland:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWhahOtL0F3Pj126QuFnidorVFw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GxzxF2X91S0FKQ4Ki95jhvga.jpg?f=user_large
dit is dan je 100%. (maar deze grafiek is eigenlijk iets te negatief je komt altijd wel hoger uit.)

dan moet je het dak nemen wat je hebt en opzoeken in deze tabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqnXVZgqtunYbx-jvJknfe8GXkA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i4TsogHcQX8v6RUUyqbZerWl.jpg?f=user_large

neem ik dan mijn set: ik woon in 1050 gebied.
dak heeft maar 82% (oost-west)
1050 x 82% = 861kWh/kWp wat weer betekend "Wattpiek overeenkomt met 0,861kWh"
en ja dat komt weer aardig over een met de eerste grafiek die ik gaf. ;)

is de deal goed: over het algemeen zijn ze niet slecht.
heb je een beetje geschikt dak kun je ze zelfs goed noemen.
en super goed als je nu een nieuw contract hebt of variabelen tarieven.
(hell de oorlog die volgens sommige partijen geen oorlog mag genoemd worden, hebben de kWh prijzen meer als verdubbeld. als je die situatie al hebt, dan is het een nobrainer. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1