Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laatste stappen compleet gasloos maken jaren 70 huis

Pagina: 1
Acties:

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-11 21:54
Ondertussen is er al zo gigantisch veel informatie die ik van het forum heb gehaald dat ik op een warmtepompboiler na de gaskraan hier dicht kan draaien. Maar omdat ik naast puur van het gas of 'omdat het kan' ook gewoon een warm huis wil wat intuïtief werkt en zuinig is, heb ik toch nog een paar vragen open staan waarvoor ik naar wat gerichte input op zoek ben. Allereerst

Wat is op dit moment al gedaan

Het gaat om een jaren 70 tussenwoning in Dordrecht van 110 m2, drie verdiepingen (BG, werk/slaapkamers en zolder). Er zit nergens vloerverwarming. Een enkele T22 radiator beneden en vooral T10's op de slaapkamers boven. Begin vorig jaar is er een MHI 3.5 kW airco opgehangen in de +-35 m2 woonkamer, al het gewone dubbelglas vervangen voor HR++, de daken van binnenuit geïsoleerd tot een Rd van ongeveer 5 en in september komen de zonnepanelen (12 stuks a 390 WP op O/W). De kruipruimte is geïsoleerd met EPS parels. Ik weet het, vloerisolatie was beter geweest. Maar op aanraden van meerdere mensen gekozen voor bodem om de kwaaitaalvloer zichtbaar te houden. Het is daar nu in ieder geval kurkdroog. In de badkamer hangt een elektrische handdoekradiator die het met een uurtje per dag prima houd daar. Ventilatie is type C, maar alleen voor de WC en badkamer (ik ben voornemens dit uit te breiden naar de overige kamers, vooral mijn werkkamer merk ik soms onderventilatie. Metingen moet ik nog doen).

Waar ben ik naar op zoek?

Volgende maand ben ik voornemens op een warmtepompboiler te kopen. Afgelopen winter hebben we enkel gestookt met de airco beneden, en dat ging helemaal prima. Soms wat frisser met maar 1 warmtebron, maar dat komt ook deels omdat we nog geen gordijnen hadden, dus de tochtval was wat erger. Op de slaapkamer verwarmen we nooit. Op de werkkamers daarintegen wel, en ik werk een groot deel van de tijd thuis. Voor mij is een infrarood paneeltje onder mijn bureau prima om me warm te houden, maar voor mevrouw eppo toch iets minder. Zij zit gemiddeld 2 dagen per week thuis te werken en mag in de avonduren graag op de werkkamer hobby'en voor een uurtje of 2. Op dit moment wordt dat met COP1 warm gehouden in de koudere dagen (dagtemp rond het vriespunt of kouder). Mijn idee was dat, voor de beperkte tijd dat we daar zitten lokaal elektrisch goedkoper is dan met gas 1 of 2 radiatoren warm houden. Bovendien konden we ivm lekkerij aan zo'n beetje elke radiator boven toch niet stoken daar, dus het was een gedeeltelijke noodgreep. Het lijkt inderdaad goedkoper te zijn, maar het knaagt alsnog een beetje.

Mijn vraag is dus vooral wat jullie in deze situatie zouden doen. Ik heb nog ruimte voor een buitenunit, dus een triple split airco (1 voor zolder + beide werkkamers) zou daarmee kunnen, maar voor dat geld zou ik ook al een 5 kW Panasonic + (2e hands) Jaga's / T33 radiatoren kunnen kopen. Of is het misschien beter om gewoon te accepteren dat beperkt COP 1 stoken waarschijnlijk de voordeligste optie gaat zijn? Vloerverwarming zou enkel kunnen op de zolder, maar de grote baas zegt 100% nee tegen de vloer er uithalen en de vloerverwarming eronder leggen.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW