Is dit een veilige installatie van een PV omvormer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhenze
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-10-2024
Hallo,

Ik heb sinds november 2021 12 zonnepanelen
- serie geschakeld
- 2 strings
- 12x E.ON Aura 360 Black EONAJM360B
- Totale opbrengst 3801 watt

De omvormer is een GoodWe DNS 4200 (2mppt)
Deze is aangesloten op een Hager PV omvormer welke op de wasmachine / droger groep zit.

Meterkast is 1fase

Volgens de zonnepanelen installateur is dit veilig en volgens de nen1010 norm.
Maar volgens 2 onafhankelijk installeurs is het niet veilig en ook niet volgens de norm.

Weet iemand hoe het echt zit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LvLuKTRwkxVmApUhk3ahkWqY_TA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/azcwbcWIMMjomAfAGlpHJWWT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRe3oThOH5uRd7UOo5otGYrOJOU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/txTKUkjcp6zhX4tA3DZqIhMo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1L7ojmgs-grRfVs-I_Jv9WCZUA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oMGJjU6PW3oBwigVbsuEmxD1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m3KjZLPuAcOvqCYkcDJPQ2bOAEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t57EzCn2qHYWcExfl7Zm4ksq.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via mhenze op 24-03-2022 17:41)

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Om overbelasting van de pv-AC-voedingsleiding tussen de verdeler en de omvormer te voorkomen moet een pv-installatie op een aparte eindgroep in de schakel- en verdeelinrichting worden aangesloten. Op deze groep mogen geen andere toestellen of wcd’s zijn, of kunnen worden aangesloten. Deze pv-AC-voedingsleiding moet een doorsnede hebben die is afgestemd op het voorliggende beveiligingstoestel en de ontwerpstroom van de omvormer.

https://www.ew-installati...-systemen-en-nen-10102015

Het mag al een tijdje niet meer.....

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Foto's zijn beetje ondermaats maar ik zie spanningsafhankelijk aardlekautomaten, maar misschien dat die nu nog mogen omdat ze achter de aardlek in de meterkast zitten.

Maar ik zie sowieso een C20 in de PV verdeler. Ga dus ook uit van een C20 beneden dus nee, dat is te veel voor de meterkast. 35A net + 20A PV is immers 55A waar je aardlekschakelaars max 40A mogen zien.

En je mag een aardlek in de meterkast delen tussen PV en gebruikersgroepen maar het zou nooit mijn voorkeur hebben. PV is toch wat gevoeliger voor aardlek en dat trekt in dit geval dus ook je halve huis in het donker. Helemaal leuk omdat ik zie dat hij met de keuken (en dus waarschijnlijk koelkast/vriezer) gedeeld wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:52
mhenze schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:56:
Maar volgens 2 onafhankelijk installeurs is het niet veilig en ook niet volgens de norm.
Hebben ze ook aangegeven wat er of waarom het niet veilig / volgens de norm is?

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Begint er al mee dat je de 2,5mm2 bekabeling niet mag afzekeren met een 20A automaat....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mouse86
  • Laatst online: 27-08 21:47
ds23man schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:10:
Begint er al mee dat je de 2,5mm2 bekabeling niet mag afzekeren met een 20A automaat....
Waar staat dat?
20A mag zover ik weet prima met een automaat.
4mm2 bij 25A

@Septillion
Maar ik zie sowieso een C20 in de PV verdeler. Ga dus ook uit van een C20 beneden dus nee, dat is te veel voor de meterkast. 35A net + 20A PV is immers 55A waar je aardlekschakelaars max 40A mogen zien.
Ik probeer te begrijpen waarom je 55 A opgeeft. De PV invoeding zit bij hem toch na de aardlek?
Dus dan kan er via de aardlekschakelaar toch nooit meer dan 35A lopen?

[ Voor 43% gewijzigd door mouse86 op 15-03-2022 11:29 ]

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@mouse86 PV zit na de rechter aardlek, ja. Maar het is een 1-fase kast, de PV zit dus effectief voor de linker aardlek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Waarom zou je überhaupt C20 afzekeren voor de omvormer? Die komt niet boven de 16A uit,en zeker niet buiten de C karakteristiek.

Ik zou zelf beneden een alamat doen van 20A (16 kan ook, want je PV zal wel leveren, niet afnemen, dus de enige gebruiker is de wasmachine, die max 16A pakt), en daar de onderverdeler op aansluiten. De C20 vervangen voor B16.
En het mooiste zou nog zijn om dan tussen hoofdschakelaar en de andere 2 aardlekschakelaars een 40A automaat te zetten, zodat je nooit met 51A (16+35) door de bekabeling of aardlek kunt gaan, die voor 40A gemaakt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mouse86
  • Laatst online: 27-08 21:47
Septillion schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:34:
@mouse86 PV zit na de rechter aardlek, ja. Maar het is een 1-fase kast, de PV zit dus effectief voor de linker aardlek.
Goed gezien :9~

Dus de rechter aardlek heeft geen probleem.
De linker aardlek kan in zijn opstelling nu meer dan 35A krijgen via de rechter aardlek.

Conclusie.

Het is niet juist aangesloten. Dit zou wel een oplossing kunnen zijn uit het abb document.

Afbeeldingslocatie: https://gcdnb.pbrd.co/images/Siw1bIvQaWHZ.png?o=1

Overigens zie ik geen reden waarom er C20 is gekozen voor de PV.
Dit had toch prima 16 kunnen zijn?
Je kan zelfs in de omvormer kiezen voor maximaal output vermogen.

[ Voor 40% gewijzigd door mouse86 op 15-03-2022 11:41 ]

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:19
mouse86 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:18:
[...]

Waar staat dat?
20A mag zover ik weet prima met een automaat.
4mm2 bij 25A

@Septillion

[...]

Ik probeer te begrijpen waarom je 55 A opgeeft. De PV invoeding zit bij hem toch na de aardlek?
Dus dan kan er via de aardlekschakelaar toch nooit meer dan 35A lopen?
Klopt, de vraag is ook of die PV verdeler groep in de meterkast achter een aardlek zit. Dat zou dan ook niet nodig moeten zijn.
Mijn PV verdeler heeft een eigen B16 aardlekschakelaar, echter de kabel van 4mm2 zit achter een B25 in de meterkast die niet achter een aardlek zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Even nagezocht, 2,5mm mag met een max smeltpatroon van 16A en een automaat van 20A. Maar hier is een C automaat gebruikt en dat mag dan weer niet. Overigens heb je een gigantisch verlies door de te dunne bekabeling naar je meterkast, neem aan dat dit op de zolder zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhenze
Rensjuh schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:07:
[...]

Hebben ze ook aangegeven wat er of waarom het niet veilig / volgens de norm is?
Nee of in ieder geval niet op een manier dat ik het begrijp maar dat zal aan mijn gebrek van voldoende kennis hierover komen.

Het zou in ieder geval niet veilig zijn en zelf kunnen leiden tot brandschade...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhenze
ds23man schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:46:
Even nagezocht, 2,5mm mag met een max smeltpatroon van 16A en een automaat van 20A. Maar hier is een C automaat gebruikt en dat mag dan weer niet. Overigens heb je een gigantisch verlies door de te dunne bekabeling naar je meterkast, neem aan dat dit op de zolder zit?
Ja dat klopt

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Om overbelasting van de pv-AC-voedingsleiding tussen de verdeler en de omvormer te voorkomen moet een pv-installatie op een aparte eindgroep in de schakel- en verdeelinrichting worden aangesloten. Op deze groep mogen geen andere toestellen of wcd’s zijn, of kunnen worden aangesloten. Deze pv-AC-voedingsleiding moet een doorsnede hebben die is afgestemd op het voorliggende beveiligingstoestel en de ontwerpstroom van de omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhenze
Bedankt allemaal voor jullie objectieve en hulpvaardige input.

De zonnepanelen installateur heeft vandaag de fout toegegeven en zal deze op korte termijn herstellen.

Ik had ze ook naar deze thread gewezen.

Ik zal na de fix ook de nieuwe fotos sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:03
Vervangt hij die chinese Emat meuk dan ook meteen door automaten van een betrouwbaar merk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhenze
Prutsertje13 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 18:50:
Vervangt hij die chinese Emat meuk dan ook meteen door automaten van een betrouwbaar merk?
Bedankt, ik zal ze erop wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MP3-Junky
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
mhenze schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 17:43:
Bedankt allemaal voor jullie objectieve en hulpvaardige input.

De zonnepanelen installateur heeft vandaag de fout toegegeven en zal deze op korte termijn herstellen.

Ik had ze ook naar deze thread gewezen.

Ik zal na de fix ook de nieuwe fotos sturen.
Hoe gaat hij het aanpassen? Bij mij willen ze het volgens mij ook zo gaan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhenze
MP3-Junky schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:47:
[...]

Hoe gaat hij het aanpassen? Bij mij willen ze het volgens mij ook zo gaan aansluiten.
Kabel direct naar de meterkast trekken ipv over de bestaande wasmachine aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MP3-Junky
  • Niet online
Betekent dat dat iedereen die nog een pv verdeler toepast verkeerd/illegaal bezig is??

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:12
ds23man schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:18:

De PV-verdeler die men op zolder geplaatst heeft is een schakel- en verdeelinrichting. Hierin zit een aparte eindgroep voor de PV-installatie. Hierop zijn geen andere toestellen of WCD's aangesloten.

Nergens in NEN1010:2015 staat dat een PV-verdeler niet mag worden toegepast. In NPR5310:2017 (gebaseerd op NEN1010:2015) wordt de mogelijkheid zelfs expliciet beschreven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKXhIqpItWteMXMuO93KInxqe9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HkHLkf9cILUdVLdWifX2fEGx.jpg?f=fotoalbum_large
mhenze schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 21:38:
[...]

Kabel direct naar de meterkast trekken ipv over de bestaande wasmachine aansluiting.
Dat is natuurlijk altijd beter, zeker als deze een slagje dikker wordt waardoor je minder last hebt van spaningsopdrijving.

Maar ik vraag me af of de enige 2 werkelijke gebreken die ik hier zie daarmee worden opgelost:
- De (hoofd)verdeelinrichting kan worden overbelast zoals al door @Septillion aangegeven in de eerste reactie.
- Er zijn spanningsafhankelijke aardlekautomaten toegepast, afhankelijk van de kwaliteit van de aarding is dat simpelweg niet toegestaan.

Met de PV-verdeler en 20A beveiligingen zie ik persoonlijk geen problemen, al had ik liever B20 gezien i.p.v. C20.
MP3-Junky schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 22:14:
Betekent dat dat iedereen die nog een pv verdeler toepast verkeerd/illegaal bezig is??
Nee hoor, niets mis met die dingen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MP3-Junky
  • Niet online
Xander schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 22:15:
[...]

Mijn situatie lijkt op de topicstarter, maar ik heb een 3 fase meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/in_ErEngMvMeY2_MkyUugiOBMtw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v7b8BP0eFxgMCooVNzH9bTlR.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BqcfdADoa8dkCNhb0FVFfkWorc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x2ks4EJDG2nhhEWktG1N1PfF.jpg?f=user_large

Pv-verdeler wasmachine komt op groep 9 (groene aardlek).

Is dit zo een juiste oplossing?

Aanvulling 25-3-22 10:40: inmiddels meer info hoe ze het willen gaan maken. Een 3.6kw omvormer met 4950WP. Wasmachine groep in de meterkast automaat van 16A vervangen door een 20A. De groepen van PV verdeler (wasmachine en PV) beide op 16A.

[ Voor 11% gewijzigd door MP3-Junky op 25-03-2022 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:00
[...]

De PV-verdeler die men op zolder geplaatst heeft is een schakel- en verdeelinrichting. Hierin zit een aparte eindgroep voor de PV-installatie. Hierop zijn geen andere toestellen of WCD's aangesloten.

Nergens in NEN1010:2015 staat dat een PV-verdeler niet mag worden toegepast. In NPR5310:2017 (gebaseerd op NEN1010:2015) wordt de mogelijkheid zelfs expliciet beschreven.

[Afbeelding]
[...]

Dat is natuurlijk altijd beter, zeker als deze een slagje dikker wordt waardoor je minder last hebt van spaningsopdrijving.

Maar ik vraag me af of de enige 2 werkelijke gebreken die ik hier zie daarmee worden opgelost:
- De (hoofd)verdeelinrichting kan worden overbelast zoals al door @Septillion aangegeven in de eerste reactie.
- Er zijn spanningsafhankelijke aardlekautomaten toegepast, afhankelijk van de kwaliteit van de aarding is dat simpelweg niet toegestaan.

Met de PV-verdeler en 20A beveiligingen zie ik persoonlijk geen problemen, al had ik liever B20 gezien i.p.v. C20.

[...]

Dit is in werkelijkheid het beste antwoord.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 08:34
ds23man schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:46:
Dat gigantische verlies valt nogal mee. Mijn auto laad op 20A, als het verlies van 10 m 2,5 mm2 grondkabel 30W is, dan is het veel. Na 10 uur laden heb je dan 10 cent verloren. Dat weegt niet op tegen de kosten en moeite van een dikkere kabel ingraven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

MeTooPV schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 01:18:
[...]

Dat gigantische verlies valt nogal mee. Mijn auto laad op 20A, als het verlies van 10 m 2,5 mm2 grondkabel 30W is, dan is het veel. Na 10 uur laden heb je dan 10 cent verloren. Dat weegt niet op tegen de kosten en moeite van een dikkere kabel ingraven
Iets meer, 56watt om precies te zijn, maar verder eens. Met 4mm2 is het dan alsnog 35 watt. Op de 4600 watt die er dan doorheen gaat is het eigenlijk niet veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Op zich is het directe verlies nog wel te overzien. Maar je hebt het wel over 3V eerder uitschakelen van de omvormer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 14:44
[...]

[...]

Ok, dit is duidelijk. Ik was van plan om een distributie groep te gaan toepassen met blijkbaar zo'n spanningsafhankelijke aardlek automaat. Maar blijkbaar is dat niet de beste keuze.

Maar ik kan dus vanuit mijn hoofdschakelaar een C16 inzetten, die met 3x2.5mm2 naar 'buiten' brengen en daar in de 'distributie' 2 normale aardlekken + 2 B16/C16 automaatjes inzetten?

Gaat wel een ruime verdubbeling van de benodigde ruimte opleveren, maar de veiligheid is in ieder geval wel beter.

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Even een algemene waarschuwing over het gebruik van een wasmachinegroep i.c.m. een PV verdeler. In theorie met het een beetje oprekken van de normen mag het, maar is het wel heel dubieus. Normaliter wordt zo'n leiding niet echt zwaar belast ( het verwarmingselement van de wasmachine staat niet continu aan). Volgens de normen moet de wasmachine aangesloten zijn op een eigen groep maar er staat nergens dat deze ononderbroken moet zijn. Dus kunnen er lasdozen in deze leiding aanwezig zijn waarvan je niet weet wat de kwaliteit of staat van de verbindingen zijn. Als daar overgangsweerstanden in zitten dan bestaat de kans op brand als je langdurig zwaar gaat belasten. Vergeet niet dat brand veroorzaakt door de E installatie bijna altijd terug te voeren is overgangsweerstanden die zwaar belast worden, vooral insteeklasdoppen zijn daar berucht om of slecht aangedraaide schroefverbindingen. Dus doe je zelf een lol, trek gewoon een nieuwe kabel naar je meterkast. Er staat niet voor niets in de NPR dat de ac kabel van een omvormer ononderbroken moet zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Tuurlijk maakt de kwaliteit van de leiding uit. Maar dat is naar mijn idee altijd zo. Of je er nu PV aan gaat hangen, een wasmachine of opeens tijdelijk een 3kW heater. Dus ja, keer nalopen zou goed zijn. Maar doe dit dan gewoon voor alles :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Natuurlijk kan je dat nalopen, maar doet de gemiddelde PV boer dat ook? Nee! Overigens kan je vaak de handel niet controleren omdat de leiding weggewerkt is.

Hier nog een artikel over brandgevaar met een stukje over lasdoppen:

https://www.captijn.nl/wp...als-oorzaak-van-brand.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhenze
Overigens blijkt dat bij de installatie de stekkers op het dak niet netjes met tie wraps weggewerkt zijn maar los op de dakpannen liggen. Is dit potentieel een probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@ds23man Ik zeg ook niet dat het geen probleem kan zijn. Alleen dat ik het een beetje schijnheilig vind om te stellen dat dit alleen een probleem is bij PV. Een groep is goed volgens de afzekering of een groep is dat niet, klaar. Als je denkt dat een groep niet veilig is voor PV dan zou je hem simpelweg ook niet veilig moeten vinden voor een wasmachine of whatever.

Tuurlijk, met PV wordt hij waarschijnlijk lange tijd gebruikt, maar ook dat kan bij elke andere groep omdat je tijdelijk een kacheltje hebt of een terrasheater plaatst etc. Dus als je twijfels hebt over de kabel, niet doen. Maar dan zou ik werkelijk het probleem aanpakken en niet maskeren door voor de PV dan maar een losse kabel te trekken. Adviseer niet voor niets ook altijd om überhaupt naar de staat van de meterkast en complete elektrische installatie te kijken als mensen zonnepanelen willen installeren. Goede drijfveer om daar ook echt naar te kijken.
Pagina: 1