Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• jens1211
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-06-2023
Hallo

Ik ben voor een installatie gegaan met een huawei hybride omvormer sun2000
met 20 zonnepanelen op een plat dak.

Is de meest geschikte applicatie hiervoor Sun2000 ?
En dan via de QR code connectie maken en installer username en pw : 00000a
voor dan te kunnen zien als de installatie goed geinstalleerd is en werkt ?

Dan een tweede vraag is :
Hoelang duurt normaal een volledige installatie/montage van 20zonnepanelen 15° op een plat dak
en een omvormer plaatsen terwijl alles al voorbereid.

Dus enkel de kabels doortrekken , zonnepanelen plaatsen , omvormer plaatsen.

Hoeveel uren zou dit kunnen duren +- gemiddeld ?

Bedankt !

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Fusionsolar gebruik ik voor het huawei systeem hier.

voor android moet je die van de huawei market downloaden
voor ios weet ik het niet, denk de ios app market?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztfhru5sLWiRvegBl-BSgPGUgQo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/quiNylBdAKvwKLYBThlscu9W.jpg?f=fotoalbum_large

2de vraag. Geen idee.1 dag?

[ Voor 11% gewijzigd door jack zomer op 15-03-2022 11:27 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• jens1211
jack zomer schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:52:
Fusionsolar gebruik ik voor het huawei systeem hier.

voor android moet je die van de huawei market downloaden
voor ios weet ik het niet, denk de ios app market?

[Afbeelding]

2de vraag. Geen idee.1 dag?
Installatie is nu voltooid,
nu had ik een vraag.

Dus ik heb 20zonnepanelen 390wp.

Het is wat bewolkt vandaag maar toch redelijk veel licht.

Is dit correct qua actief vermogen die 1300kW die ik te zien krijg terwijl ik 390wp * 20zonnepanelen heb ?

Ook via mijn apparaatbewaking zie ik maar PV1 en PV2 maar 2 panelen aangesloten,
is dit een fout of normaal?

En nog een extra vraag was : Ik zie dat bijvoorbeeld huidige opbrengst 4.38kWh is maar via mijn digitale meter heeft er aan dat ik momenteel aan 1.232 kWh zit.
Hoe kan dit ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/daqrXE3GeJ71LOEPPWXRb-DbRAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vlXqy7tvY4eYExudOMIPwH8E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6JNohMEF_XCGurZrmPGn_fcH2Wo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L1VM33IzHAAPnW5QFaZCiFVl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDlwSo2RsoT30XEztkxYv5ytOOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utrp2OBnBw0nBURqJGPWPK7k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKV4HPNgSOUbjgKfrYxhUmPjMRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3i3UFOILI3okMHWixii9LT2R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQlUumSZOlN9GGmtXqXEiQkgqlA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dGVbi9AyYrlewTRxVG1yl1dq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MgOYrl3J7XEHNTQU8_IJ3gpdjHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S5fyD9Nbp18WExBBmeJatwad.jpg?f=fotoalbum_large

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-11 15:19
Dat klopt. Jouw slimme meter heeft je opgewekte stroom al ''verrekend'' met je stroom wat je in huis verbruikt.
Dan is je netto teruglevering minder omdat je een vaatwasser, televisie aan hebt staat :)

Wat betreft die 1300 watt: Dat zou heel goed kunnen. Komende dagen wordt het flink zonnig, dus dan kun je het beter beoordelen.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
je hebt in elk geval een installer account, in tegenstelling wat ik momenteel gebruik.
puntje op mijn nog te doen lijst, hoe pas ik dat aan :)

hier 22x455 en doe 800 watt. zwaar bewolkt hier.

[ Voor 16% gewijzigd door jack zomer op 16-03-2022 14:03 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
jens1211 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:47:
[...]

Installatie is nu voltooid,
nu had ik een vraag.

Dus ik heb 20zonnepanelen 390wp.

Het is wat bewolkt vandaag maar toch redelijk veel licht.

Is dit correct qua actief vermogen die 1300kW die ik te zien krijg terwijl ik 390wp * 20zonnepanelen heb ?
lol dat is niet correct.
voor 1300kW heb je ongeveer 20000 zonnepanelen nodig. >:)
maar in je plaatje staat ook 1,300kW dit is weer gelijk aan 1300W en dat is wel ongeveer met deze omstandigheden die je zou moeten hebben.
Ook via mijn apparaatbewaking zie ik maar PV1 en PV2 maar 2 panelen aangesloten,
is dit een fout of normaal?
is normaal en klopt.
je hebt waarschijnlijk 2x10x390Wp stringen, dus 2 stringen van 10 panelen serieel. ;)
En nog een extra vraag was : Ik zie dat bijvoorbeeld huidige opbrengst 4.38kWh is maar via mijn digitale meter heeft er aan dat ik momenteel aan 1.232 kWh zit.
Hoe kan dit ?
zo als je in het plaatje al ziet, stroom van de panelen gaat eerst naar gebruikers in het huis, is er dan nog over dan pas gaat het door de (slimme) meter en word daar dan gemeten.
normaal op 1 jaar gebruik je al snel 20% van je eigen opbrengst in je huis.
dat zal nu met de lage opbrengst wel iets hoger zijn. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• jens1211
jack zomer schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:01:
je hebt in elk geval een installer account, in tegenstelling wat ik momenteel gebruik.
puntje op mijn nog te doen lijst, hoe pas ik dat aan :)

hier 22x455 en doe 800 watt. zwaar bewolkt hier.
Wow 22X455 , wat voor panelen zijn dit ?? 455WP ? :o
Hier is het ook heel erg bewolkt. en is nu rond de 1200-1500
heb toen zelf een installer account gemaakt en een random fictie bedrijfsnaam genomen.

Ik vermoed dat je hier geen verificatie voor moet doen
dus ja als jij zelf als particulier een installer account maakt of die firma die de installatie heeft gedaan maakt zo een account.

Heb dit toch liever zelf in eigen handen en kan je meer configuraties in doen.

[ Voor 8% gewijzigd door jens1211 op 16-03-2022 14:40 ]

• jens1211
Possible schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:54:
Dat klopt. Jouw slimme meter heeft je opgewekte stroom al ''verrekend'' met je stroom wat je in huis verbruikt.
Dan is je netto teruglevering minder omdat je een vaatwasser, televisie aan hebt staat :)

Wat betreft die 1300 watt: Dat zou heel goed kunnen. Komende dagen wordt het flink zonnig, dus dan kun je het beter beoordelen.
Oké ben benieuwd hoeveel verschil er zal zijn qua watt bij zonnige dagen
als dit veel verschil zal zijn met bewolkte dagen.

• jens1211
migjes schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:19:
[...]

lol dat is niet correct.
voor 1300kW heb je ongeveer 20000 zonnepanelen nodig. >:)
maar in je plaatje staat ook 1,300kW dit is weer gelijk aan 1300W en dat is wel ongeveer met deze omstandigheden die je zou moeten hebben.

[...]

is normaal en klopt.
je hebt waarschijnlijk 2x10x390Wp stringen, dus 2 stringen van 10 panelen serieel. ;)

[...]

zo als je in het plaatje al ziet, stroom van de panelen gaat eerst naar gebruikers in het huis, is er dan nog over dan pas gaat het door de (slimme) meter en word daar dan gemeten.
normaal op 1 jaar gebruik je al snel 20% van je eigen opbrengst in je huis.
dat zal nu met de lage opbrengst wel iets hoger zijn. ;)
Ja oké haha zal inderdaad 1300watt zijn maar ik dacht door dat ik PV1 en PV2 zag dat er misschien een foutje was en er maar 2 panelen geïnstalleerd waren.

Nu het enige nadeel met die 2 strings is dat je dan nie per paneel apart ziet als er een paneel kapot is of minder vermogen levert.

Als er bijvoorbeeld na 2jaar een paneel stuk is of minder vermogen levert en er iets aan de hand is
hoe zal ik dit opmerken ? Nu ja ik zal kunnen zien als er tussen string 1 en 2 een groot verschil zit.

Maar kan je nog altijd hebben dat in string 1 een kapotte paneel er tussen zit en terwijl ook in string 2.

• migjes
jens1211 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:32:
[...]

Ja oké haha zal inderdaad 1300watt zijn maar ik dacht door dat ik PV1 en PV2 zag dat er misschien een foutje was en er maar 2 panelen geïnstalleerd waren.
jep het zijn waarschijnlijk 2 stringen van 10. (of andere config.)
Nu het enige nadeel met die 2 strings is dat je dan nie per paneel apart ziet als er een paneel kapot is of minder vermogen levert.

Als er bijvoorbeeld na 2jaar een paneel stuk is of minder vermogen levert en er iets aan de hand is
hoe zal ik dit opmerken ? Nu ja ik zal kunnen zien als er tussen string 1 en 2 een groot verschil zit.

Maar kan je nog altijd hebben dat in string 1 een kapotte paneel er tussen zit en terwijl ook in string 2.
o jawel hoor.
1 paneel kapot = 0Voc op de kabel.
1 paneel semi kapot = 1 x Voc minder op de kabel.
(Voc meet je simpel met een multi meter, op de omvormer zelf zie je de Vmpp.)
maar er kunnen soms meer dingen aan de hand zijn, alleen nu heb je wel 98% van de problemen wel te pakken. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
@jens1211
maar laten we wel wezen, er gebeurd eigenlijk zelden maar echt iets met een paneel, het is eerder de omvormer of de kabel waar het mis gaat.

maar dan nog, maak je niet druk en geniet van je eerste kWh's.
er komt mooi weer aan, en dat is altijd lekker als het je eerste kWh's zijn.
(nu zal de eerste opbrengst nog niet zo heel hoog zijn, platte panelen doen het beter later in de lente. ;) )

• jens1211
migjes schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:36:
[...]

jep het zijn waarschijnlijk 2 stringen van 10. (of andere config.)

[...]

o jawel hoor.
1 paneel kapot = 0Voc op de kabel.
1 paneel semi kapot = 1 x Voc minder op de kabel.
(Voc meet je simpel met een multi meter, op de omvormer zelf zie je de Vmpp.)
maar er kunnen soms meer dingen aan de hand zijn, alleen nu heb je wel 98% van de problemen wel te pakken. ;)
ok danku wel :D
Mijn fusionsolar app werkt nu ook en verbonden met mijn router dus kan nu alles via mijn browser bekijken en via mijn gsm van afstand.

Nu had ik wel even een vraag over deze nieuwe digitale meters dus je kan daar perfect zien
hoeveel elektriciteit je neemt van het net en hoeveel je injecteert.

Wat mij opvalt , toen dus mijn vermogen 1300watt was bleef toch nog altijd mijn afname van elektriciteit stijgen , niet zo heel erg snel maar je ziet toch elke 4 seconden van 2793.811 naar 2793.812
terwijl enkel mijn computer & tv aanstond.

Dus je hebt dus zelf 1300watt vermogen die moment wat in mijn ogen genoeg is voor die tv & computer te voorzien van genoeg elektriciteit/stroom maar toch diezelfde tijd neem ik elektriciteit van het net ?

En terwijl stijgt ook mijn injectie , dus ik begrijp dan niet dat mijn injectie bijvoorbeeld niet "freezed"
op 1.02 kw bijvoorbeeld en dan de afname dus ook freezed.

Maar nee wat ik nu zie is : Mijn afname van het net stijgt dus elke 4seconden en mijn injectie stijgt ook.

[ Voor 59% gewijzigd door jens1211 op 16-03-2022 17:48 ]

• jens1211
Nu duidelijk betere prestatie vandaag :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5aCvAQ7VsJzjnZaa2C5RdvRqt4c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Id6ltX4GxUv3WuVfvuCmeX1Z.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1