Vervuiling elektriciteitsnetwerk, welk bedrij kan dit meten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaisdergerman
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-10-2023
Begin dit jaar is het paneel van mijn wasmachine (1 jaar oud) kapot gegaan. De monteur van Siemens heeft deze vervangen.

Hij constateerde met een speciale multimeter dat er vervuiling op mijn elektriciteitsnetwerk zou zitten. Zodra om omvormer van mijn zonnepanelen uit werd gezet was deze vervuiling verdwenen. Met de omvormer uit zat gaf het apparaat 49.9 aan, zodra de omvormer aan gaat dan piekt hij af en toe naar 400 hertz.

Ik heb contact opgenomen met de installateur van mijn zonnepanelen maar die gaf aan dat het niet kan. Zij hebben de omvormer uitgelezen en die zou gewoon 50 hertz geven. Ze gaven aan dat ik contact op moest nemen met Enexi (netwerkbeheerder).

Dit heb ik gedaan, echter meten ze enkel wat er vanuit buiten naar mijn woning toe gaat. Dit was gewoon stabiel.

Graag zou ik nog iemand willen inschakelen die voor mij een meting kan verrichten. Het probleem is alleen dat niemand dit schijnt te kunnen. Ik zag dat Simac de apparatuur verkoopt. Helaas konden ze me geen bedrijfsnaam geven welke dit zou kunnnen, dit aangezien zij dit systeem nog niet verkocht hadden.

Is er wellicht hier iemand die een oplossing weet? Ik heb al gebeld naar de groter bedrijven in de omgeving van Tilburg, helaas zonder resultaat.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:40

Reptile209

- gers -

Als je wasmachinemonteur de enige lijkt die een verstoring op het net kan meten, dan kan het ook best aan de monteur liggen en niet aan het net... ;)

En hij heeft de reparatie wel onder garantie uitgevoerd? Want dan is het dubbel raar: 'het ligt niet aan mijn apparaat, maar ik ga het kosteloos voor je repareren. Ga wel even kijken welke vreemde afwijking ik op je aansluiting meet en die verder door niemand te vinden is!".

Even vast voor de volledigheid: welke omvormer (merk, type) en hoeveel vermogen aan zonnepanelen heb je liggen?

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-05 18:04
Heb je een reden om aan te nemen dat het probleem zich nu nog voordoet? Of is dit een manier van Siemens om onder evt vervolg-garantieaanspraken uit te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:03
gaisdergerman schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:08:
Is er wellicht hier iemand die een oplossing weet? Ik heb al gebeld naar de groter bedrijven in de omgeving van Tilburg, helaas zonder resultaat.
Waarschijnlijk omdat als ze iemand sturen om dit te meten dit meer kost dan een nieuwe wasmachine.

Goedkoper multimeters kunnen wellicht ook in de war raken in de buurt van een omvormer. Het is immers een schakelend apparaat, en de verspringing naar 400hz die je noemt komt me wel bekend voor.

Als de netbeheerder gemeten heeft op een zonnige dag en er was niets aan de hand. Dat moet je kijken naar de kabels in je eigen woning. Zit het soms via een PV verdeler?

Wat was er eigenlijk stuk in de wasmachine?

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 15-03-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:59
Klinkt niet erg aannemelijk dat je omvormer van je zonnepanelen in staat is om de frequentie van het elektriciteitsnet te verhogen van 50Hz naar 400Hz.
Er zit altijd wel "wat" vervuiling op het elektriciteitsnetwerk, maar vrijwel alle apparaten kunnen hier zonder problemen mee omgaan.

Is je wasmachine als enige gesneuveld?
Of zijn er meer apparaten gesneuveld?
Bij een blikseminslag (kan ook vervuiling geven :) ) kunnen er meerdere apparaten het loodje leggen...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

GarBaGe schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:45:
Klinkt niet erg aannemelijk dat je omvormer van je zonnepanelen in staat is om de frequentie van het elektriciteitsnet te verhogen van 50Hz naar 400Hz.
Er zit altijd wel "wat" vervuiling op het elektriciteitsnetwerk, maar vrijwel alle apparaten kunnen hier zonder problemen mee omgaan.

Is je wasmachine als enige gesneuveld?
Of zijn er meer apparaten gesneuveld?
Bij een blikseminslag (kan ook vervuiling geven :) ) kunnen er meerdere apparaten het loodje leggen...
Wat wel zou kunnen is dat die omvormer geen mooie sinus genereert, en dus een puls in zijn uitgangsspanning heeft waarop de meter reageert.
In feite zou je dat met een scoop+transformator wel zichtbaar kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaisdergerman
Tot nu toe geven de meeste installatiebedrijven aan dat ze het onwaarschijnlijk vinden.

Het afgelopen jaar is oa. mijn vaatwasser, magnetron en koelkast gesneuveld. Aangezien dat die al wat ouder waren dat ik dat dit toeval/pech was.

Met het verhaal van de siemens monteur erbij zou het er toch wel mee te maken kunnen hebben. Ik heb alleen totaal geen technische achtergrond dus het zou ook gewoon kunnen zijn dat er niets aan de hand is.

Voor mij wel voldoende aanleiding om het verder uit te (laten) zoeken.

Omvormer is een GOODWE GW3600D-NS
6 panelen west zijde en 8 op de oostzijde 370wp

Het bedieningspaneel van de wasmachine werkte niet meer goed. Als ik op de play toets drukte (digitaal) dan klopte dit niet. Het opnieuw kalibreren van dit paneel werkte niet.
jeroen3 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:39:
[...]

Zit het soms via een PV verdeler?

Wat was er eigenlijk stuk in de wasmachine?
Er is idd een pv verdeler, daar zit de wasmachine ook op aangesloten.

[ Voor 34% gewijzigd door gaisdergerman op 15-03-2022 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:11
@gaisdergerman
oke, tilburg (zit ik ook).
kun je even door dm'en waar dat is, er zijn wat speciale dingen in sommige stukken van de stad. ;)
(een paar oude wijkcentrale zijn nog aanwezig, maar worden vervangen nog dit jaar ;)
denk aan de oude gasfabriek naast het station of wat we nu nog kennen als de Gasstraat+teresia.)

maar ik vind dit verhaal ook erg vergezocht om eerlijk te zijn.

je kunt de goodwe ook uitlezen, misschien vind je daar wel vreemde dingen?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaSpan
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-05 12:01
Heb je een 3-fase aansluiting thuis? Mogelijk dat je last hebt van een zwevende nul? Al hoewel je dan verwacht dat meerdere apparaten tegelijk sneuvelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaisdergerman
migjes schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:10:
@gaisdergerman
oke, tilburg (zit ik ook).
kun je even door dm'en waar dat is, er zijn wat speciale dingen in sommige stukken van de stad. ;)
(een paar oude wijkcentrale zijn nog aanwezig, maar worden vervangen nog dit jaar ;)
denk aan de oude gasfabriek naast het station of wat we nu nog kennen als de Gasstraat+teresia.)

maar ik vind dit verhaal ook erg vergezocht om eerlijk te zijn.

je kunt de goodwe ook uitlezen, misschien vind je daar wel vreemde dingen?
De goodwe is uitgelezen en die zou constant in 50 hertz uitstralen.

Woon in de wijk Goirke. Zoals in de startpost aangegeven heeft enexis een week een meting gedaan en hier is niets uit gekomen. Ze meten dan alleen de elctra die binnen komt, niet wat er uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:03
DynaSpan schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:12:
Heb je een 3-fase aansluiting thuis? Mogelijk dat je last hebt van een zwevende nul? Al hoewel je dan verwacht dat meerdere apparaten tegelijk sneuvelen.
Dat is een mogelijkheid.
Ik vermoed echter dat de extra weerstand van de pv verdeler en kabel wellicht de spanningsvervorming door de harmonischen van de omvormer iets versterken. Vandaar dat de meter van de monteur gek deed.

Dit kun je alleen controleren met een harmonischen spanningsmeter bij de pv verdeler, bijvoorbeeld een Fluke 345.
Any installateur kan ook kijken of de weerstand nog laag genoeg is met de installatietester.

Je kunt even bellen met een bedrijf wat aan Power Quality metingen doet in je omgeving, maar dat is niet gratis en ik betwijfel of ze particulieren willen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-05 15:46

Nutral

gamer/hardware freak

Ik denk dat het waarschijnlijker is dat de omvormer met een PWM die kleine rippels veroorzaakt. Die worden dan gemeten door een multimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:11
gaisdergerman schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:34:
[...]

De goodwe is uitgelezen en die zou constant in 50 hertz uitstralen.

Woon in de wijk Goirke. Zoals in de startpost aangegeven heeft enexis een week een meting gedaan en hier is niets uit gekomen. Ze meten dan alleen de elctra die binnen komt, niet wat er uit gaat.
oke goirke, ik weet dat het smitspad dus op de oude wijkcentrale zit.
en die leverde mij ook meer problemen op. ;)
maar je hebt er ook een nieuwbouw wijkje die weer op noord zit.
(en waarschijnlijk is daar nog wel meer veranderd, ik woon er al 10 jaar niet meer en ben ook niet alles van dat stuk stad aan het volgen ;) .)

krijg jij nu 220-230V binnen op de omvormer, dan kun je op het oude net zitten daar.
of krijg je al 230-240V binnen op de omvormer, dan zit je op het nieuwe net.
(of even een multimeter pakken en meten is ook goed.)

maar als enexis meet, en ze meten de 50 hertz dan meten ze ook de omvormer hoor.
no prob, ze mogen alleen niks zeggen van binnen (dat is niet hun probleem), maar er is maar één hertz die ze kunnen meten en die is binnen komend en uitgaand gelijk. ;)

(ik denk dat je eerder het probleem moet zoeken zoals @jeroen3 @DynaSpan @Nutral ook al aangeven.
hoewel ik dit soort dingen niet van die goodwe gewent ben, over het algemeen toch een nette omvormer, maar zeg nooit nooit.)

even los van dit verhaal.
mocht je de omvormer willen vervangen (denk het niet wat het zit waarschijnlijk niet daar)
dan kun je gerust voor een 3000W omvormer gaan.
ik heb zelfs 5770Wp op een 3000W omvormer gehad.
zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost-west kan gemak met een lichtere omvormer als je nu hebt. ;)
ik heb nu 6430Wp op een 4000W omvormer. ;)

maar goed, mocht je echt veel problemen houden, laat het weten.
ik heb een 16A omvormer in bestelling staan en hoop dat die ergens deze maand word geleverd. :?
dan heb kan ik de omvormers wel eens even om wisselen om te testen.
(als het moet is het vast tof om te weten dat iemand in de stad wat test apparatuur heeft.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-05 23:05
Ik heb zakelijk gezien ervaringen met : https://fortop.nl/
Zij hebben voor mij ook powerquality metingen uitgevoerd nav. een Tesla welke niet wilde laden ivm netwerk vervuilingen.
Uiteindelijk hebben wij een actieffilter toegepast om het probleem op te lossen.
Pagina: 1