Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-07 15:28
Wij willen ons huis verduurzamen middels zonnepanelen en mogelijk nog een warmtepomp, daarnaast willen we dit combineren met een nieuwe badkamer en nog wat kleine verbeteringen aan ons huis.
Nu willen we dat financieren dmv onze huidige hypotheek te verhogen.
We hebben ruim 100k overwaarde op ons huis en de totale kosten van bovenstaand zouden zo tussen de 25-35k zitten.
Nu weet ik echter niet zo goed hoe ik dit in gang moet zetten, hopelijk hebben jullie wat advies.

Ik heb me bij onze hypotheekverstrekker Argenta kort geïnformeerd en die gaf aan om een adviseur bij hun te plannen, dit kost 1250euro. Daar komen nog kosten voor een taxatie bij.
We hebben deze hypotheek destijds via De Hypotheker geregeld en ben dus ook bij hun langsgegaan hiervoor. Zij rekenen echter zo'n 3000euro advieskosten (daar zat wel taxatie bij in) en kijken ook of het oversluiten van de hypotheek voordelig zou zijn, ook wordt er naar de levensverzekering en dergelijke gekeken.
Als ik even kort op internet wat bereken levert oversluiten nagenoeg niks op qua maandelijkse kosten.
Doe ik er dan beter aan om gewoon het advies bij mijn hypotheekverstrekker te regelen?
Ik heb namelijk geen idee hoe dit in zijn werk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 12:16

FreakNL

Well do ya punk?

Heb je je hypotheek hoger ingeschreven?

Of heb je al iets afgelost?

De genoemde bedragen zijn veel te hoog. Dit kan ook gewoon op uurtarief basis.

[ Voor 59% gewijzigd door FreakNL op 15-03-2022 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-07 11:42

Emiel1984

Made in NL

Heb je ook gedacht aan extra geld maandelijks opzij te zetten, zodat je over een aantal jaren en\of in een aantal kleinere stappen dit kan gaan realiseren?

Is dit idee vanuit een economisch beeld of om meer klimaat neutraal te worden?

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:52
Emiel1984 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 01:28:
Heb je ook gedacht aan extra geld maandelijks opzij te zetten, zodat je over een aantal jaren en\of in een aantal kleinere stappen dit kan gaan realiseren?

Is dit idee vanuit een economisch beeld of om meer klimaat neutraal te worden?
Misschien is de te behalen besparing op energiekosten wel zo hoog dat het opweegt tegen de financierings- en rentekosten. Dan is het helemaal geen gek idee om nu door te pakken ipv nog jaren te sparen en/of alles in etappes doen.

Hetzelfde geld voor het klimaatverhaal. De besparing begint dan direct te lopen ipv in etappes de komende jaren.

Kortom, best een rekensom en overweging waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:38
FreakNL schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 01:17:
Heb je je hypotheek hoger ingeschreven?

Of heb je al iets afgelost?

De genoemde bedragen zijn veel te hoog. Dit kan ook gewoon op uurtarief basis.
zijn toch vaak vaste bedragen bij de bank ?
Notariskosten
Advieskosten
Afsluitkosten
Taxatiekosten

reken maar uit bij mijn bank( rabo) zit je ook tegen de 3K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-07 14:16

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Zijn vaste bedragen. Hebben het ook gedaan, je bent zo 3500 euro kwijt voor alles. Grootdeel is aftrekbaar gelukkig.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:05

_Apache_

For life.

Met de huidige inflatie en lage rente kan herfinancieren niet eens zo een slecht idee zijn.
De overwaarde is helaas alleen theoretisch, en kan je niet echt inzetten als activa. Je zou alleen kunnen hertaxeren en kijken of je LTV ratio omlaag kan krijgen (wel gaat je OZB iets omhoog, dus controleer of de verlaagde maandlasten dat waard zijn, voor ons waren ze dat)

Die advieskosten klinken wel flink trouwens, ik zou bijna nog wat meer adressen langs gaan.
Wij hadden ~2k euro nodig voor een compleet nieuwe hypotheek + taxatie en diverse advies gesprekken.

[ Voor 21% gewijzigd door _Apache_ op 15-03-2022 09:38 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:50
Zijn geen absurde bedragen, er zit nu eenmaal werk aan zoiets. En werk moet betaald worden. Natuurlijk kan de adviseur van Argenta goedkoper werken, die hoeft slechts de producten van 1 aanbieder te kennen en aan te bieden. Dat beperkt je ook direct in de opties, opties die de Hypotheker (of een andere onafhankelijke adviseur) wel kan bieden.

Een onafhankelijke adviseur, inclusief taxatie, zal ergens tussen de 2000 en 3000 zitten. Grotendeels aftrekbaar gelukkig. Het loont wel om verder te kijken dan de Hypotheker en Argenta, ik ben zelf altijd meer van de kleinere bedrijven die echt in je casus duiken.

Overigens vind ik je 25-35k wel erg laag ingeschat, of ben je in staat een hoop zelf te doen? Een nieuwe badkamer moet je al snel op 15k rekenen en ook de warmtepomp zal niet ver onder de 15k uitkomen schat ik in. Blijft er maar weinig over voor de rest.

[ Voor 18% gewijzigd door Drardollan op 15-03-2022 09:36 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:38
Drardollan schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:35:
Natuurlijk kan de adviseur van Argenta goedkoper werken
ondanks dat die goedkoper is vraag ik me eigen af hoeveel handelingen die moet verrichten om aan dat bedrag te komen

een half uurtje werk om het door te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-07 11:49
als je het begin al moeilijk vind moet je gewoon een adviseur betalen en deze laten nadenken over alle implicaties die verhogen mee brengt.

blijkbaar kan je dit niet voldoende zelf. en dan is betalen voor de adviseur echt niet gek. Ook zonder adviseur betaal je administratie kosten die soms 600 euro zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:51
Notaris: Als je hypotheek reeds hoger ingeschreven is niet van toepassing
Taxatie: Afhankelijk van de verstrekker heb je kans dat je weg komt met Calcasa waardebepaling van paar tientjes, anders kost het je >€250
Advieskosten: Afhankelijk van verstrekker, kunnen n.v.t. zijn tot duizende euro's voor onafhankelijk advies
Afsluitkosten: Afhankelijk van verstrekker, denk aan €200-€1.000
Boeterente: Mocht je er voor kiezen huidige hypotheek ook direct open te breken, afhankelijk condities verstrekker, huidige rente en resterende looptijd

Als je de afsluitkosten en taxatie toch al hebt kan het zeker de moeite waard zijn na te gaan over alles oversluiten zinvol is t.b.v. lagere rente.

Ik weet niet welke rente je op je hypotheek gaat krijgen maar je kan wellicht ook nog een energiebespaarlening overwegen:
https://www.energiebespaa...zbZeigVJ_-jhoCJQ4QAvD_BwE
ENERGIEBESPAARLENING VOOR
Particuliere woningeigenaren
Investeer in uw woning met energiebesparende maatregelen.

Vergoedingsvrij vervroegd aflossen
Tot maximaal € 65.000 lenen
Effectieve jaarrente vanaf 1,70%
Vast maandbedrag en looptijd
Hierbij geen afsluitkosten maar wel voorwaarden m.b.t. besteding en geen hypotheekrenteaftrek.

[ Voor 59% gewijzigd door assje op 15-03-2022 09:52 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
bie100 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:40:
[...]

ondanks dat die goedkoper is vraag ik me eigen af hoeveel handelingen die moet verrichten om aan dat bedrag te komen

een half uurtje werk om het door te zetten?
Een advies houdt wel iets meer in dan 'iets door zetten'. Er zitten ook voor de Argenta adviseur genoeg werkzaamheden aan vast.

Als je denkt dat je het zelf goedkoper en sneller kan regelen dan kan dat, dat noemen ze 'execution-only'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
DaTimMan schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:46:
als je het begin al moeilijk vind moet je gewoon een adviseur betalen en deze laten nadenken over alle implicaties die verhogen mee brengt.

blijkbaar kan je dit niet voldoende zelf. en dan is betalen voor de adviseur echt niet gek. Ook zonder adviseur betaal je administratie kosten die soms 600 euro zijn
Ik vind dat altijd een non-discussie. Er wordt een huis gekocht voor tonnen en dan moeten we muggenziften over 2000 euro, laat ik het vriendelijk verwoorden en zeggen dat ik dat bijzonder vind (of zoals nu verbouwt, wat ook genoeg geld kost).

Gek genoeg hoor je zulke dingen nooit als de auto gerepareerd of de badkamer verbouwt moet worden. Er is niemand die dan zegt dat je zelf ook prima kan stuccen.

Als je niet thuis bent in de financiële wereld van hypotheken kan een verkeerde keuze je op termijn duizenden of tienduizenden euro's kosten. Wat is dan 2000 euro om het goed voor elkaar te hebben?

Overigens niets mis mee als je het zelf kan regelen, daar zijn prima opties voor. Als je dat kan en wil dan moet je dat vooral doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Verduurzamen kan wellicht via een andere constructie.. Er zijn leningen per gemeente beschikbaar..

Dan hoef je alleen nog je badkamer te financieren en kan misschien van spaargeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-07 15:40
Hebben dit ook gedaan voor panelen, ketel, meterkast en keuken.
Bij ING kun je 'Verhogen Zonder Advies'. Kost je eenmalig 600 euro en dan doorloop je het aanvraagtraject zelfstandig incl. kennistoets.

Hadden binnen 3 maanden het geld op de rekening en de maandlasten kun je eenvoudig zelf berekenen via berekenhet.nl bijv.

edit

Alleen als bestaande ING klant met hypotheek daar overigens.

edit 2, verhoging gelijk gezet aan de looptijd van de hypotheek met dezelfde rentevastperiode en op moment van afsluiten was dit 1,7%. Kan geen andere constructie tegenop volgens mij. En ons huis was hoger ingeschreven trouwens.

[ Voor 31% gewijzigd door Lensent op 15-03-2022 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

bie100 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:27:
[...]

zijn toch vaak vaste bedragen bij de bank ?
Notariskosten
Advieskosten
Afsluitkosten
Taxatiekosten

reken maar uit bij mijn bank( rabo) zit je ook tegen de 3K
Ik ga mijn hypotheek ophogen met 60k, dat kost me alleen advieskosten (omdat het “moet”). Doen we op uurbasis en dat zal rond de 400-500 euro uitkomen. In ieder geval geen vast bedrag, dat is onzinnig in mijn casus. Ik heb nu nog hypotheek van 140k op een woningwaarde van 340 (WOZ) / 400 (marktwaarde). Leenruimte is ook nog ruim voldoende.

Notaris komt er niet aan te pas (hoger ingeschreven), taxatie gaat op WOZ en afsluitkosten is 250. Ben dus voor 750 klaar.

Ik vind 3k voor een hypotheekje ophogen zeker wel absurd.

[ Voor 20% gewijzigd door FreakNL op 15-03-2022 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Laatst online: 18-07 15:28
Bedankt allemaal voor de uitgebreide reacties!
Kun je in je hypotheekakte terugvinden waarop je huis ingeschreven is bij de notaris?
Onze hypotheek is aangevraagd voor 263k, de hypotheek staat nu op 221k, betekend dit dat we maximaal 42k kunnen verhogen zonder notariskosten?
Ik twijfel heel erg waar ik nu de zaken moet laten regelen. De Hypotheker geeft aan advies te kunnen geven in vele vormen om bijvoorbeeld de maandlasten zo laag mogelijk te krijgen, bijvoorbeeld aflossingsvrije hypotheek, overspuiten naar andere hypotheekverstrekker en dergelijke.
Ons doel is ook om de maandlasten zo laag mogelijk te krijgen.
Zouden jullie dit dan doen of wellicht nog een andere adviseur zoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ja je kunt terugvinden hoe hoog de hypotheek ingeschreven staat.

Als je te lui bent om de documenten op te zoeken kun je ook gewoon je postcode en huisnummer smsen naar 2233. Dan even wachten op antwoord en dan HYP smsen naar datzelfde nummer, dan krijg je je inschrijving te zien.

Jij kunt MINIMAAL 42k bijlenen zonder notaris. Heb je een verhoogde inschrijving dan wellicht zelfs meer.

https://radar.avrotros.nl...-dienst-2233-t179385.html

https://www.kadasterdata.nl/woninginformatie-per-sms

Waar twijfel je over? Het is een simpele casus. Een adviseur gaat je ook niet kunnen vertellen hoe hoog de rente over 5/10/20 jaar staat dus dat blijft altijd een gevoelskwestie…

Aflossingsvrij heeft voor en nadelen. Ik ga dat wel doen maar dat doe ik vooral omdat ik hem in box3 kan zetten en daardoor minder/geen VRH betaal.

Maar ook dat is een gevoelskwestie (wel of niet aflossingsvrij).

Je kunt allles gewoon berekenen op berekenhet.nl

Het gaat bij jou maar om een relatief klein bedrag, ik zou dat gewoon met een annuïteitenhypotheek icm 10 jaar vast regelen. Die rente is lager dan aflossingsvrij en aftrekbaar en staat de rente over 10 jaar op 13% los je de gehele som gewoon af. Tegen die tijd is er nog 30k over (bierviltje) en met de komende inflatie is dat echt niet zoveel geld meer rond die tijd.

Je maandlasten zo laag mogelijk krijgen doe je overigens door vooral NIET bij te lenen. Dus als dat je doel is kun je beter even doorsparen, 40k is ook weer geen wereldbedrag. Ik leen ook 60k bij maar dat doe ik vooral om 60k op een ander leningdeel (met hogere rente) af te lossen. De geplande verbouwing gaat gewoon uit eigen zak, die lenig + aflossing is bijvangst.

[ Voor 71% gewijzigd door FreakNL op 15-03-2022 22:55 ]

Pagina: 1