Ervaringen met spiltters op verdelers vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

• riessard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03-07-2023
Beste,

Ik overweeg de aanschaf van een nat vloerverwarmings opbouwsysteem (van o.a. WARP, Magnum of Uponor MInitech). Om het aantal groep terug te brengen wil ik met splitters werken. Die worden ook door de diverse producenten aangeboden.

Nu ben ik nieuwsgierig naar de ervaringen en werking van dergelijke splitters? Ervaren jullie voldoende comfort/warmte. Waarop te letten?

Dank alvast.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Ik dacht dat die splitters enkel werden gebruikt om een vloerverwarming in een te kleine opbouwhoogte te proppen. Je hebt geen controle over de verdeling van flow tussen de 2 lussen op een splitter, als een buis wat langer is of ietsje knikt zal die meteen veel minder flow hebben (dus veel minder warmte afgeven).
Ik weet niet in hoeverre daar rekening mee wordt gehouden, bijvoorbeeld door de 2 lussen parallel te leggen in dezelfde ruimte.

Maar mij lijkt het dat je beter gewoon het juiste aantal groepen gebruikt wat je nodig hebt, de schrik van de meerprijs ben je snel vergeten terwijl de pijn van een slechte oplossing blijft. Heb je trouwens de meerprijs van extra groepen vergeleken met de prijs van de splitters; gaat dat om een significant bedrag?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.