Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparrie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 09:32
na een weekeindje weg wil ineens mijn homeplugsysteem niet meer werken en helpt zelfs heel mijn internetaansluiting om zeep :'( !
Ik heb een glasvezelaansluiting met 500Mbs up en down.via Glasnet. Hierop zit na het modem een Draytec router met daarop 1 verbinding: TV (Canal Digitaal) en verder maak ik gebruik van zowel 2,4 als 5 Ghz wifi.Op 1 kamer had ik slecht wifi en uiteraard is dat de belangrijkste werkaansluiting. Ik heb dat opgelost met een TP-link homeplug systeem. Dat heeft een maandje naar volle tevredenheid gewerkt. Vandaag echter geen internet via TP link en zelfs wifi in andere ruimtes hield er mee op. Ook het tv signaal werd verbroken. Uiteraard zowel router als Modem gereset hetgeen niet hielp :( . Na het verwijderen van de homeplug werkte alles uitstekend. Mijn provider Glasnet kon zien dat de router veelvuldig zelf opnieuw is opgestart omdat hij dus blijkbaar een verstoring detecteerde. Dus homeplug aansluiten zonder de PC op te starten verstoort de zaak al.
Iemand dit vaker meegemaakt en een oplossing gevonden? de homeplug zit niet op een verlengsnoer! De pc zit nu op een UTP kabel van 15 meter door het huis...... niet fijn dus .

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
sparrie schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:29:
Mijn provider Glasnet kon zien dat de router veelvuldig zelf opnieuw is opgestart omdat hij dus blijkbaar een verstoring detecteerde.
Bedoel je niet de modem?
Glasnet zou niet bij je DrayTek moeten kunnen inloggen.

Verder:
  • Model DrayTek?
  • Model homeplug?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
* homeplug een factory reset? (klein gaatje ergens, 5sec een paperclip of iets anders dat past induwen)
* ander stopcontact proberen voor de homeplug?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DJMaze schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:51:
[...]

Bedoel je niet de modem?
Glasnet zou niet bij je DrayTek moeten kunnen inloggen.
Nee, maar kan wel zien dat de Ethernet link meermaals down/up gegaan is.

Naast de zaken die @DJMaze vraagt is het handig om te weten wat achter de powerline-verbinding aangesloten is/was.

Een router zou normaliter nooit mogen rebooten ten gevolge van verkeer op de LAN, maar je ziet het vaker gebeuren bij ARP/broadcast storms. Vaak heeft dit te maken met niet of onvoldoende ondersteunen van IGMP/multicast door een netwerkdevice erachter, maar het kan ook komen door netwerklussen.

Notoir veroorzaker hiervan zijn bijvoorbeeld Sonos speakers. Die zetten altijd een onderlinge draadloze netwerk op (los van je eigen WiFi), ook al zijn ze bedraad aangesloten. Als je twee Sonos speakers met default instellingen bedraad aansluit dicht genoeg bij elkaar dat ze dat netwerk kunnen vormen, dan is het raak. Stel in deze situatie dat boven en beneden speakers bedraad aangesloten waren, net ver genoeg van elkaar vandaan (cq met genoeg zwaar beton ertussen) dat er geen draadloze verbinding mogelijk was. Vervolgens is week geleden een van de twee een meter ofzo verplaatst naar ergens waar die verbinding net wel mogelijk was. Bingo. Als een van de twee achter de powerline-verbinding aangesloten was, zou het ook verklaren waarom het probleem stopte als powerline losgetrokken werd.
Maar goed, dit is een mogelijke oorzaak, wil niet zeggen dat dat hier oorzaak is, vandaar dat het relevant is om te weten wat exact achter die adapters hangt :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparrie
De exacte opstelling: 4 HarmanKardon WiFi luidsprekers. 1 bedrade TV aansluiting op router, dan nog een iPad mini op WiFi en dan het TP-powerline systeem. Dus van router naar powerline, stopcontact in, ander stopcontact uit via TP-powerline naar laptop. Die laptop stond uit. Systeem plat en dus geen internet bij aanzetten laptop. Ook de tv weigerde signaal te geven. Na ontkoppelen router en powerline ging van alles weer werken. Het heeft dus ruim een maand goed gewerkt. De luidsprekers staan er al drie jaar of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Is er overigens een reden om geen netwerkkabel te gebruiken? Los van de oorzaak in dit specifieke geval werkt dat vaak stabieler en sneller.

Redelijk goed alternatief voor netwerkkabel is coax als dat er al ligt.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparrie
Netwerkkabel is niet weg te werken. Moet dan via plafond en langs drie deuren. Powerline zou de oplossing kunnen zijn. Heb een dergelijk(Aldi) systeem jaren in mijn vorige woning gebruikt. WiFi zou ook kunnen maar er zit een elektrische boiler in de weg die signaal frustreert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparrie
dyrc schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:53:
* homeplug een factory reset? (klein gaatje ergens, 5sec een paperclip of iets anders dat past induwen)
* ander stopcontact proberen voor de homeplug?
Ik ga inderdaad wel zoeken naar resetmogelijkheid, goeie tip👍🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparrie
sparrie schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:50:
[...]

Ik ga inderdaad wel zoeken naar resetmogelijkheid, goeie tip👍🏼
zoeken leert dat ik onbewust al had gereset. Helpt dus niet helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
als je naar alternatieven gaat zoeken dan kan je evt. kijken naar wat mesh routers (tp link deco?).
eentje bij je router, en de rest op tactische plekken door 't huis aan een stopcontact, en dan kom je mogelijk wel om die boiler heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:54
Om te configuren/pairen of resetten kan je ook het Tplink Powerline tool gebruiken.
Dat werkt overzichtelijker en geeft ook een indicatie van de kwaliteit van de verbinding.
Controleer ook voor eventuele firmware updates voor de adapters.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TpX1HMl.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door The_Doman op 14-03-2022 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparrie
dyrc schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:56:
als je naar alternatieven gaat zoeken dan kan je evt. kijken naar wat mesh routers (tp link deco?).
eentje bij je router, en de rest op tactische plekken door 't huis aan een stopcontact, en dan kom je mogelijk wel om die boiler heen?
Dat is zeker een optie. Echter, omdat huidige systeem goed heeft gewerkt wil ik eerst dat proberen te herstellen alvorens ik mijn waardevolle euro’s aan iets nieuws uit geef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:20
sparrie schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:50:
[...]

Dat is zeker een optie. Echter, omdat huidige systeem goed heeft gewerkt wil ik eerst dat proberen te herstellen alvorens ik mijn waardevolle euro’s aan iets nieuws uit geef.
Snap ik!
MAar welkom bij Powerline. De standaard die vanuit het niets onbetrouwbaar kan worden (of zichzelf kan herstellen). Je zoekt je rot. Ik vind de bitcoin koers betrouwbaarder dan een powerline setup :+

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

laurens0619 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:01:
[...]

Snap ik!
MAar welkom bij Powerline. De standaard die vanuit het niets onbetrouwbaar kan worden (of zichzelf kan herstellen). Je zoekt je rot. Ik vind de bitcoin koers betrouwbaarder dan een powerline setup :+
Hmmz, ik vind het probleem van de TS wel iets verder gaan dan onbetrouwbaarheid.
Ik bedoel, dat de verbinding niet betrouwbaar werkt is nog enigszins acceptabel. Maar dat de powerline je netwerk, je wifi en je modem onderuit haalt. Had ik nog niet eerder gezien
offtopic:
Je hebt geen bitcoins, schat ik zo ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Brahiewahiewa schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 01:23:
[...]

Hmmz, ik vind het probleem van de TS wel iets verder gaan dan onbetrouwbaarheid.
Ik bedoel, dat de verbinding niet betrouwbaar werkt is nog enigszins acceptabel. Maar dat de powerline je netwerk, je wifi en je modem onderuit haalt. Had ik nog niet eerder gezien
offtopic:
Inderdaad. Ik twijfel ook sterk of de PLC zelf het probleem is, of dat het iets anders is dat van achter die verbinding komt. Als PLC onderuit gaat verwacht je ongeveer zelfde symptomen als stekker die eruit ligt - gewoon geen verbinding voor wat erachter hangt. Worst-case gaat een van de adapters zelf voor DHCP server spelen, maar dat zorgt hooguit voor connectivity-problemen op heel netwerk, niet voor router reboots.

Wat ik aan zou raden als je het hebt: even tijdelijk een UTP-kabel inzetten (langs die drie deuren etc) om te kijken of het probleem dan ook aanwezig is. Zo nee lijken de PLC adapters het toch op een of andere manier te veroorzaken. Zo ja, is PLC onschuldig en moet je focussen op wat erachter hangt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02:49
Het zou natuurlijk kunnen dat een van de buren ook een setje heeft geïnstalleerd, en dat zowel deze als TS nooit de moeite hebben genomen een eigen key op te zetten waardoor samen een netwerk maken en zo de internetverbinding verstoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Wat @hcQd zegt + het geklooi als ze over meerdere aardlekschakelaars gaan ipv zelfde stroomnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
sparrie schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:47:
Netwerkkabel is niet weg te werken. Moet dan via plafond en langs drie deuren.
En zo kroop ik onder de vloer en zag ruimte naast afvoer van de boven wc.
Dus in woonkamer de grond in, dan langs wc afvoer naar zolder en daar een AP op PoE.

Je moet gewoon even goed zoeken (ook in betonnen huizen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
sparrie schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:47:
Netwerkkabel is niet weg te werken. Moet dan via plafond en langs drie deuren.
Buitenom? Kabelgoten van airco. Achter regenpijp.
Powerline zou de oplossing kunnen zijn. Heb een dergelijk(Aldi) systeem jaren in mijn vorige woning gebruikt.
Was een groot drama. Heb een product van Aldi en Netgear. In twee verschillende woningen niet betrouwbaar aan de praat kunnen krijgen. Sindsdien: bedraad.
WiFi zou ook kunnen maar er zit een elektrische boiler in de weg die signaal frustreert.
2.4Ghz wifi stoort door magnetron, zo’n draadloze video “verleng” set en allerlei andere apparaten. Als je wifi betrouwbaar wil gebruiken: 5Ghz wifi. Bereik is beperkter, dus misschien wel meer AP’s nodig. En natuurlijk twee SSID’s. Een voor 2.4 en een voor 5ghz. En je 5ghz apparaten de 2.4ghz SSID’s laten vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:20
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 01:23:
[...]

offtopic:
Ja heb je wel gelijk in.

Ik denk dat @hcQd een heel goed punt heeft! Als je buren opeens powerline hebben (bv door zonnepanelen) dan krijg je gedrag. Door een brakke powerline verbinding zou dit niet mogen gebeuren

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:24
laurens0619 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:01:
[...]

Snap ik!
Inderdaad dat dus: het kan goed werken, maar als de buren of 3 huizen verderop ook aan de powerline setjes gaan met dezelfde chipset dan kan alles om zeep gaan :Y
Dat is trouwens op te lossen door een filter in je meterkast te plaatsen die eventuele signalen van de buren eruit kan filteren.
Bedenk ook dat er Enphase microomvormers via een powerline achtige constructie communiceren en dat ook kan storen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hcQd schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:08:
Het zou natuurlijk kunnen dat een van de buren ook een setje heeft geïnstalleerd, en dat zowel deze als TS nooit de moeite hebben genomen een eigen key op te zetten waardoor samen een netwerk maken en zo de internetverbinding verstoren.
Dat is wel een ding ja, per default zijn deze dingen unsecured :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparrie
dion_b schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:00:
[...]

Inderdaad. Ik twijfel ook sterk of de PLC zelf het probleem is, of dat het iets anders is dat van achter die verbinding komt. Als PLC onderuit gaat verwacht je ongeveer zelfde symptomen als stekker die eruit ligt - gewoon geen verbinding voor wat erachter hangt. Worst-case gaat een van de adapters zelf voor DHCP server spelen, maar dat zorgt hooguit voor connectivity-problemen op heel netwerk, niet voor router reboots.

Wat ik aan zou raden als je het hebt: even tijdelijk een UTP-kabel inzetten (langs die drie deuren etc) om te kijken of het probleem dan ook aanwezig is. Zo nee lijken de PLC adapters het toch op een of andere manier te veroorzaken. Zo ja, is PLC onschuldig en moet je focussen op wat erachter hangt.
Met UTP-kabel geen enkel probleem, supersnelle verbindingen. Ik zal nog wat gaan experimenteren met powerline. Ook de app downloaden om powerline te configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sparrie schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 19:10:
[...]

Met UTP-kabel geen enkel probleem, supersnelle verbindingen. Ik zal nog wat gaan experimenteren met powerline. Ook de app downloaden om powerline te configureren.
Duidelijk waar het probleem vandaan komt.

Een app is nog een onbekende factor toevoegen aan het geheel. Zou ik terughoudend is zijn. Begin eens met die twee PLC-adapters met elkaar te pairen (ws 5 sec lang 'security-knop ingedrukt houden, zie handleiding voor exact hoe het heet bij deze dingen)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1