Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranQuilNL
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-03-2022
Hi,

Zoals titel al aangeeft gaat het meer om een desktop vervanging, omdat ik geen ruimte voor een desktop heb. Het hoeft dus niet zo mobiel te zijn en aangezien ik ook af en toe spelletjes wil kunnen spelen of films streamen wil ik een 17". Het liefst wil ik onder de 1000E kwijt zijn, maar tot 1.100E is acceptabel.

Nou moet ik eerlijkheidshalve zeggen dat ik laatste jaren niet veel spelletjes speel. De spellen die ik heb gespeeld zijn uit de Anno / Civilization series, maar ook spellen zoals Terraforming Mars/Blood Rage op Steam of Heroes of the Storm/Hearthstone van Blizzard. Ik zie mijzelf niet meer beginnen met World of Warcraft en dat soort spellen. Speel ook niet meer FPS. Misschien dat er een mooie RPG/RTS uitkomt wat ik zou willen spelen, maar heb nooit de behoefte gehad om het dan ook altijd op Ultra instellingen te spelen. Liever medium en vlot dan Ultra maar traag.

Mijn oude laptop van bijna 10 jaar oud trok het nog. Misschien soms hier en daar wat langer laden, maar spellen zelf gingen redelijk soepel. Bij Heroes had ik eerder last van lag door verbindingsproblemen dan dat mijn oude videokaart het niet bij kon houden.

Voor de rest is het eigenlijk web surfen(soms wel meerdere tabs tegelijk / ADHD :p), series streamen( minimaal Full HD scherm) en af en toe via kabel aansluiten aan TV als chromecast niet werkte voor het doel. (Iets via een VPN afspelen op de tv bijvoorbeeld)

Vanwege spelletjes kunnen spelen wil ik minimaal een Ryzen 5 of Intel I5 met 6+ cores.

Probleem zit het hem in de videokaart waar ik over struikel. Zoals ik eerder aangaf voldeed mijn 10 jaar laptop aan mijn spelletjesbehoefte. Nou ben ik ook een beetje van 'Goedkoop is duurkoop' bij laptops. Een van de redenen waarom de oude laptop best lang mee is gegaan. Destijds wat extra uitgegeven voor de laatste versie I7 en videokaart wat beschikbaar was.

Van mijn werk heb ik een 15" Lenovo en vind de toetsenborden van de lenovo's best fijn. Ik hou alleen privé en zakelijk liever gescheiden en wil daarom een prive laptop ter vervanging van mijn oude 17" die recent na jaren trouwe dienst het opgegeven heeft.

Ik ben overigens niet echt merken trouw, dus sta open voor andere merken mits het toetsenbord ook een numeriek blok heeft. Zonder vind ik onprettig.

pricewatch: Lenovo Legion 5 17ACH6 (82K0000SMH)
pricewatch: Lenovo Legion 5 17ACH6 (82K0003UMH)

Het verschil is dus 140E, maar dan heb ik dan wel een Ryzen 7 en een RTX 3050 er in. Voor zo ver ik het allemaal kan begrijpen is er wel prestatie verschil tussen de GTX1650 en de RTX3050, maar dat valt best mee. Ik heb geen toekomst plannen voor VR games etc, dus volgens mij is de RTX gezien mijn spelvoorkeuren geen must.

Waar ik naar benieuwd ben is of het specificatie verschil het prijsverschil rechtvaardigt. Gezien de type spellen die ik speel klopt het dat ik aan de 1650 wel voldoende heb of is de 3050 beter?

En zijn er andere gunstig geprijsde laptops die jullie anders ook kunnen aanraden?