Downgrade windows 11 naar 10 bitlocker probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-09 17:30
Tweakers,

Net een uur een tenenkrommende chat sessie met Microsoft 'support' gehad, het volgende is aan de hand.

Heb vorige week een update gedaan van windows 10 naar 11 maar ervoer dat MS teams steeds vastliep. Heb daar geen tijd voor dus dacht laat ik maar gewoon windows 10 weer gebruiken..

USB diskje erin, media creator etc. Toen dacht ik laat ik gelijk maar even die extra SSD (als "D") plaatsen en daar alles op backuppen. Zo gezegd zo gedaan.

30 minuten later is mijn laptop weer online op windows 10, updates draaien etc

Maar blijkt nu dat windows 11 bitlocker heeft geactiveeerd op die backup SSD.
Ben snel naar mijn account gegaan in de cloud maar zag dat de Key-id die windows 10 vroeg voor die backup SSD niet in de lijst staat.

https://account.microsoft.com/devices/recoverykey

Volgens microsoft upload windows 11 de sleutel daar niet naartoe als hij het in het bios kan schrijven. Ik moet secureboot disabelen en dan is de encryptie weg..

Ik heb het tegen beter weten in geprobeerd maar natuurlijk was dat niet de oplossing.
Mijn vraag aan jullie, zijn er nog manieren on de key terug te krijgen of heb ik pech?

(en waarom staat die niet gewoon netjes in de cloud?)

Beste antwoord (via procyon op 14-03-2022 17:29)

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:57
procyon schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:42:
Ik kan er wel bij (erbij kunnen als hij is gelist als drive en heeft een drive letter).
Maar als ik hem wil openen vraagt windows voor een 28 cijferige key om hem te unlocken.

Dit omdat er kennelijk onder windows 11 bitlocker was toegepast net voordat ik besloot naar windows 10 over te gaan.
Ik denk dat je in een situatie zit dat Microsoft nog bezig was en jij een terugdraai actie ben gaan doen… en de keys nog niet heb geüpload.

Cloud ☁️

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Is het probleem nu dat je niet meer op die SSD kan komen als die niet in je laptop / desktop zit?
Post eens een output van

code:
1
 powershell code: manage-bde -status

[ Voor 50% gewijzigd door HKLM_ op 14-03-2022 16:32 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Ja klopt helemaal.

Volume D: [Label Unknown]
[Data Volume]

Size: Unknown GB
BitLocker Version: 2.0
Conversion Status: Unknown
Percentage Encrypted: Unknown%
Encryption Method: XTS-AES 128
Protection Status: Unknown
Lock Status: Locked
Identification Field: Unknown
Automatic Unlock: Disabled
Key Protectors:
Numerical Password
External Key

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
procyon schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:34:
Ja klopt helemaal.

Volume D: [Label Unknown]
[Data Volume]

Size: Unknown GB
BitLocker Version: 2.0
Conversion Status: Unknown
Percentage Encrypted: Unknown%
Encryption Method: XTS-AES 128
Protection Status: Unknown
Lock Status: Locked
Identification Field: Unknown
Automatic Unlock: Disabled
Key Protectors:
Numerical Password
External Key
Maar als die wel in je laptop zit kan je er dus wel bij? Je manage-bde geeft wel veel Unknown alsof die corrupt is. Wat voor merk systeem heb je? Is dit van een bekende vendor of zelfbouw?

[ Voor 9% gewijzigd door HKLM_ op 14-03-2022 16:39 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Ik kan er wel bij. Maar windows vraagje me dus die 28 cijferige herstelsleutel om te ontsleutelen.
Die niet staat op : https://account.microsoft.com/devices/recoverykey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
procyon schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:39:
Ik kan er wel bij. Maar windows vraagje me dus die 28 cijferige herstelsleutel om te ontsleutelen.
Die niet staat op : https://account.microsoft.com/devices/recoverykey
Je bent niet duidelijk, je kan erbij of niet (als je erbij kan vraagt hij niet om een key)
Als je op de drive klikt wat gebeurt er dan post anders eens een printscreen.

[ Voor 5% gewijzigd door HKLM_ op 14-03-2022 16:40 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

procyon schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:26:
Ik heb het tegen beter weten in geprobeerd maar natuurlijk was dat niet de oplossing.
Mijn vraag aan jullie, zijn er nog manieren on de key terug te krijgen of heb ik pech?
Hoezo was dat natuurlijk niet de oplossing? Wat gebeurde er dan wel? :? Kreeg je een foutmelding? Welke foutmelding kreeg je dan?
(en waarom staat die niet gewoon netjes in de cloud?)
Ik zou niet willen dat mijn bitlocker keys in de cloud terecht komen te staan, zodat een derde bij die keys kan terwijl dat onnodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Ik kan er wel bij (erbij kunnen als hij is gelist als drive en heeft een drive letter).
Maar als ik hem wil openen vraagt windows voor een 28 cijferige key om hem te unlocken.

Dit omdat er kennelijk onder windows 11 bitlocker was toegepast net voordat ik besloot naar windows 10 over te gaan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_

Ik denk dat je in een situatie zit dat Microsoft nog bezig was en jij een terugdraai actie ben gaan doen… en de keys nog niet heb geüpload.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
CH4OS schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:41:
[...]
Hoezo was dat natuurlijk niet de oplossing? Wat gebeurde er dan wel? :? Kreeg je een foutmelding? Welke foutmelding kreeg je dan?

[...]
Ik zou niet willen dat mijn bitlocker keys in de cloud terecht komen te staan, zodat een derde bij die keys kan terwijl dat onnodig is.
Gebruik jij dan maar geen bitlocker meer want dat is ondertussen redelijk standaard bij Microsoft, gaat of naar Azure AD of naar je privé Microsoft account ik ben ondertussen niet anders meer gewent als je een Microsoft account gebruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door HKLM_ op 14-03-2022 16:45 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ja, met Windows 11 worden de disks standaard encrypted, dus dat dit is gebeurd is niet zo heel gek. Windows 11 slaat, wanneer mogelijk, de key op in het bios, dan zou ik verwachten dat je nooit een key nodig hebt om met de hand in te vullen. Wanneer dat wel het geval is, zou ik verwachten dat Windows 11 je de key gegeven heeft zodat je die key zelf kon opslaan en veilig kon bewaren. Is daar niets mee gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

HKLM_ schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:44:
Gebruik jij dan maar geen bitlocker meer want dat is ondertussen redelijk standaard bij Microsoft, gaat of naar Azure AD of naar je privé Microsoft account ik ben ondertussen niet anders meer gewent als je een Microsoft account gebruikt.
Zover ik de topic start van @procyon begrijp heeft Microsoft tegen hem gezegd dat met Windows 11 dat dus een tikkeltje anders is; wanneer de key opgeslagen kan worden in het bios, doet Windows 11 dat en kan dat niet, wordt de key aan het Microsoft account gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
HKLM_ schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:43:
Ooh man... daar ziet het er inderdaad naar uit. Oke. Lesje geleerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
CH4OS schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:47:
[...]
Zover ik de topic start van @procyon begrijp heeft Microsoft tegen hem gezegd dat met Windows 11 dat dus een tikkeltje anders is; wanneer de key opgeslagen kan worden in het bios, doet Windows 11 dat en kan dat niet, wordt de key aan het Microsoft account gekoppeld.
Ik betwijfel dat keys worden nooit opgeslagen in de bios hoogstens gebruikt bitlocker TPM, bios is nog nooit een optie geweest bij Microsoft voor het opslaan van de recovery keys. De documentatie van Microsoft spreekt ook over Finding your BitLocker recovery key in Windows In your Microsoft account, On a printout, On a USB flash drive, In an Azure Active Directory account.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
procyon schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:48:
[...]

Ooh man... daar ziet het er inderdaad naar uit. Oke. Lesje geleerd...
Je kan proberen weer te upgraden naar Windows 11 en zien wat er dan gebeurt.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procyon
HKLM_ schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:52:
[...]

Je kan proberen weer te upgraden naar Windows 11 en zien wat er dan gebeurt.
Geprobeerd maar geeft hetzelfde helaas. Gaf het niet veel kans maar er was een kans :)
Nu weer terug naar windows 10 :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

procyon schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:29:
[...]

Geprobeerd maar geeft hetzelfde helaas. Gaf het niet veel kans maar er was een kans :)
Nu weer terug naar windows 10 :/
Wat mij even ontgaat is waarom je je zo druk maakt om die encrypted disk.
Ik bedoel: je hebt op die disk een backup van je Win11 installatie gezet. Maar ja, je wilt helemaal geen Win11, jij wilt Win10. Waarom niet die disk gewoon met diskpart schoongemaakt?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
je hebt op die disk een backup van je Win11 installatie gezet
Nee.

Windows schoon installeren doe ik altijd het liefst via de setup, format disk etc.
Ik gebruikte de extra disk om alles wat ik wilde behouden, te back-uppen anders zou het verloren gaan na een format. ;)
Pagina: 1