Graag wil ik jullie hulp/mening over onderstaande situatie en de uitgebrachte offertes. Gezien de drukke periode en de daaraan gekoppelde schaarse tijd die installateurs willen investeren in niet-standaard vragen, lijken het wat rechttoe-rechtaan opzetten.
Ik heb 2 platte dakvlakken: 1x op opbouw huis en 1x op schuur/carport. Ondanks dat ik heb aangegeven ook geinteresseerd te zijn in een offerte waarbij beide daken gebruikt worden, is men daar niet scheutig mee. Ik kan dat bedrag beter investeren in bijv. zuinigere apparatuur in huis zegt men.
Behoudendheid/simpelheid troef bij de offertes, vooral niet moeilijk doen en snel wat kunnen afzetten is mijn gevoel bij de benadering.
De vraag of ik nu wel of niet ook de schuur/carport moet meenemen in de planning/uitvoering en - vooral ook - wat de gronden (/bedragen) zijn waarop ik die keuze moet maken, blijft op deze manier boven de markt hangen.
Er is 1 aanbieder met een offerte waar ook 6 panelen op de schuur/carport terecht komen. Van mijn achterburen kan ik zien dat daar 12 (kleinere?) panelen in OostWest-config op liggen. Maar ik heb dan wel weer een lastige boom die schaduw veroorzaakt...
Het krijgen van een offerte is al een hele tour tegenwoordig, de keuze is dan ook niet reuze op dit moment...
Bedankt voor het meedenken en de input!:strip_exif()/f/image/8CGn31oRr9HQLJ5WkEFaz02E.jpg?f=fotoalbum_large)
Schuur/Carport --> Plat dak: 540 x 380 cm
Bij de schuur staat op ZZO een boom van ca 7,5mtr hoog
Gas: 1164m3 (is warm water + verwarmen)
Er wordt door mij zo goed als volledig thuisgewerkt, na wat maatregelen in huis denk ik dat het verbruik iets zal dalen, maar niet heel veel. Geen EV (komt er ook niet zo lang we in dit huis wonen), warmtepomp is op korte termijn ook niet voorzien (zie verder bij "Budget en doel")
Complicerende factor: korte terugverdientermijn is aangegeven omdat we verwachten hier niet enorm lang nog te wonen (6 jaar max zoals het er nu naar uit ziet). Als dochter het huis uitgaat, dan gaan wij ook verkassen (naar een andere regio). Theoretisch gezien zou dochterlief ons huis kunnen overnemen, maar om dat nu voor een 16-jarige al te bepalen gaat wat ver.
Ons huidige energiecontract is afgelopen sinds januari en we zitten op variabel tarief (Oxxio). Dat is nu nog 33ct/kWh, maar gaat naar verwachting binnen enkele maanden naar het dan geldende tarief. Stand nu is dat het 79ct/kWh (teruglevertarief dan 50ct) kan worden, maar kan zomaar ook meer zijn . Vandaar dat we nu toch actie willen ondernemen./f/image/tXECTVqjqQGgycNPv74TwGkQ.png?f=fotoalbum_large)
Uiteraard is de boom op ZZO die er staat wel lastig. Geeft vanaf morgen tot middag (bijgevoegde foto is van vandaag 16:00uur) schaduw over het schuurdak. De vraag is dus of dat dermate rendementverminderend is dat ik het beter kan laten voor wat het is. Moeilijk in te schatten hoe dat gaat als er meer blad is, maar ook de zon hoger staat
Ik heb 2 platte dakvlakken: 1x op opbouw huis en 1x op schuur/carport. Ondanks dat ik heb aangegeven ook geinteresseerd te zijn in een offerte waarbij beide daken gebruikt worden, is men daar niet scheutig mee. Ik kan dat bedrag beter investeren in bijv. zuinigere apparatuur in huis zegt men.
Behoudendheid/simpelheid troef bij de offertes, vooral niet moeilijk doen en snel wat kunnen afzetten is mijn gevoel bij de benadering.
De vraag of ik nu wel of niet ook de schuur/carport moet meenemen in de planning/uitvoering en - vooral ook - wat de gronden (/bedragen) zijn waarop ik die keuze moet maken, blijft op deze manier boven de markt hangen.
Er is 1 aanbieder met een offerte waar ook 6 panelen op de schuur/carport terecht komen. Van mijn achterburen kan ik zien dat daar 12 (kleinere?) panelen in OostWest-config op liggen. Maar ik heb dan wel weer een lastige boom die schaduw veroorzaakt...
Het krijgen van een offerte is al een hele tour tegenwoordig, de keuze is dan ook niet reuze op dit moment...
Bedankt voor het meedenken en de input!
Foto's
:strip_exif()/f/image/8CGn31oRr9HQLJ5WkEFaz02E.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Huis --> Plat dak op dakopbouw: 540 x 565cmSchuur/Carport --> Plat dak: 540 x 380 cm
Schaduw
Op het huis een 3 tal kleinere pijpjesBij de schuur staat op ZZO een boom van ca 7,5mtr hoog
Jaarverbruik
Stroom: 4500kWhGas: 1164m3 (is warm water + verwarmen)
Er wordt door mij zo goed als volledig thuisgewerkt, na wat maatregelen in huis denk ik dat het verbruik iets zal dalen, maar niet heel veel. Geen EV (komt er ook niet zo lang we in dit huis wonen), warmtepomp is op korte termijn ook niet voorzien (zie verder bij "Budget en doel")
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase Slimme meterBudget en doel
Optimale invulling van de mogelijkheden, met een zo kort mogelijk terugverdientermijn; als 9 panelen op het huis het meest efficiënt zijn dan doen we dat; als het (onderbouwd) beter is om meer capaciteit op te wekken dan gaan we dat overwegen.Complicerende factor: korte terugverdientermijn is aangegeven omdat we verwachten hier niet enorm lang nog te wonen (6 jaar max zoals het er nu naar uit ziet). Als dochter het huis uitgaat, dan gaan wij ook verkassen (naar een andere regio). Theoretisch gezien zou dochterlief ons huis kunnen overnemen, maar om dat nu voor een 16-jarige al te bepalen gaat wat ver.
Ons huidige energiecontract is afgelopen sinds januari en we zitten op variabel tarief (Oxxio). Dat is nu nog 33ct/kWh, maar gaat naar verwachting binnen enkele maanden naar het dan geldende tarief. Stand nu is dat het 79ct/kWh (teruglevertarief dan 50ct) kan worden, maar kan zomaar ook meer zijn . Vandaar dat we nu toch actie willen ondernemen.
Wie gaat het project uitvoeren
InstallateurBijhouden van data
Interessant, maar het moet geen hobby op zich worden. Realtime inzicht in opwekken en totaalresultaat per jaar/maand hebben ze allemaal denk ik wel. Als ik het in Home Assistant kan tonen is het prima, maar grote kans is dat ik de meeste info ook al via mijn Youless kan uitlezenReeds verkregen offertes
/f/image/tXECTVqjqQGgycNPv74TwGkQ.png?f=fotoalbum_large)
Regio
Alphen aan den RijnAanvullende opmerkingen
Er ligt geen direct verbinding naar de schuur, kabel moet getrokken worden. Volgens offertes max 6 panelen op de schuur mogelijk, er wordt gesproken over moeilijk trekken van kabels die eerst vanuit schuur naar zolder moeten naar de dakopbouw om daar op dezelfde groep aangesloten te kunnen worden. Is het echt een issue of hebben ze er geen zin in, vind ik lastig te onderscheiden.Uiteraard is de boom op ZZO die er staat wel lastig. Geeft vanaf morgen tot middag (bijgevoegde foto is van vandaag 16:00uur) schaduw over het schuurdak. De vraag is dus of dat dermate rendementverminderend is dat ik het beter kan laten voor wat het is. Moeilijk in te schatten hoe dat gaat als er meer blad is, maar ook de zon hoger staat