Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:51
Graag wil ik jullie hulp/mening over onderstaande situatie en de uitgebrachte offertes. Gezien de drukke periode en de daaraan gekoppelde schaarse tijd die installateurs willen investeren in niet-standaard vragen, lijken het wat rechttoe-rechtaan opzetten.

Ik heb 2 platte dakvlakken: 1x op opbouw huis en 1x op schuur/carport. Ondanks dat ik heb aangegeven ook geinteresseerd te zijn in een offerte waarbij beide daken gebruikt worden, is men daar niet scheutig mee. Ik kan dat bedrag beter investeren in bijv. zuinigere apparatuur in huis zegt men.
Behoudendheid/simpelheid troef bij de offertes, vooral niet moeilijk doen en snel wat kunnen afzetten is mijn gevoel bij de benadering.

De vraag of ik nu wel of niet ook de schuur/carport moet meenemen in de planning/uitvoering en - vooral ook - wat de gronden (/bedragen) zijn waarop ik die keuze moet maken, blijft op deze manier boven de markt hangen.

Er is 1 aanbieder met een offerte waar ook 6 panelen op de schuur/carport terecht komen. Van mijn achterburen kan ik zien dat daar 12 (kleinere?) panelen in OostWest-config op liggen. Maar ik heb dan wel weer een lastige boom die schaduw veroorzaakt...

Het krijgen van een offerte is al een hele tour tegenwoordig, de keuze is dan ook niet reuze op dit moment...

Bedankt voor het meedenken en de input!
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4IXI43Dr8HjwLFNpmlieklhYVA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8CGn31oRr9HQLJ5WkEFaz02E.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Huis --> Plat dak op dakopbouw: 540 x 565cm
Schuur/Carport --> Plat dak: 540 x 380 cm
Schaduw
Op het huis een 3 tal kleinere pijpjes

Bij de schuur staat op ZZO een boom van ca 7,5mtr hoog
Jaarverbruik
Stroom: 4500kWh
Gas: 1164m3 (is warm water + verwarmen)

Er wordt door mij zo goed als volledig thuisgewerkt, na wat maatregelen in huis denk ik dat het verbruik iets zal dalen, maar niet heel veel. Geen EV (komt er ook niet zo lang we in dit huis wonen), warmtepomp is op korte termijn ook niet voorzien (zie verder bij "Budget en doel")
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase Slimme meter
Budget en doel
Optimale invulling van de mogelijkheden, met een zo kort mogelijk terugverdientermijn; als 9 panelen op het huis het meest efficiënt zijn dan doen we dat; als het (onderbouwd) beter is om meer capaciteit op te wekken dan gaan we dat overwegen.

Complicerende factor: korte terugverdientermijn is aangegeven omdat we verwachten hier niet enorm lang nog te wonen (6 jaar max zoals het er nu naar uit ziet). Als dochter het huis uitgaat, dan gaan wij ook verkassen (naar een andere regio). Theoretisch gezien zou dochterlief ons huis kunnen overnemen, maar om dat nu voor een 16-jarige al te bepalen gaat wat ver.

Ons huidige energiecontract is afgelopen sinds januari en we zitten op variabel tarief (Oxxio). Dat is nu nog 33ct/kWh, maar gaat naar verwachting binnen enkele maanden naar het dan geldende tarief. Stand nu is dat het 79ct/kWh (teruglevertarief dan 50ct) kan worden, maar kan zomaar ook meer zijn . Vandaar dat we nu toch actie willen ondernemen.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur
Bijhouden van data
Interessant, maar het moet geen hobby op zich worden. Realtime inzicht in opwekken en totaalresultaat per jaar/maand hebben ze allemaal denk ik wel. Als ik het in Home Assistant kan tonen is het prima, maar grote kans is dat ik de meeste info ook al via mijn Youless kan uitlezen
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMgv-dUwgt-8lZOOw3EsCUcqARQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tXECTVqjqQGgycNPv74TwGkQ.png?f=fotoalbum_large
Regio
Alphen aan den Rijn
Aanvullende opmerkingen
Er ligt geen direct verbinding naar de schuur, kabel moet getrokken worden. Volgens offertes max 6 panelen op de schuur mogelijk, er wordt gesproken over moeilijk trekken van kabels die eerst vanuit schuur naar zolder moeten naar de dakopbouw om daar op dezelfde groep aangesloten te kunnen worden. Is het echt een issue of hebben ze er geen zin in, vind ik lastig te onderscheiden.

Uiteraard is de boom op ZZO die er staat wel lastig. Geeft vanaf morgen tot middag (bijgevoegde foto is van vandaag 16:00uur) schaduw over het schuurdak. De vraag is dus of dat dermate rendementverminderend is dat ik het beter kan laten voor wat het is. Moeilijk in te schatten hoe dat gaat als er meer blad is, maar ook de zon hoger staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
je kan beide systemen gewoon appart zien en beide de 230 gewoon naar de meterkast trekken. er is dus geen max per dakvlak. bv boven dat konijnen hokje kan bv prachtig een omvormer hangen.

Kijk niet teveel naar geschatte opbrengst dat is echt allemaal ongeveer gelijk. gewoon wp met elkaar vergelijken dus die longi's gaan gewoon minder doen dan die suntec power mits de ligging gelijk is. er zal wel een klein verschil zijn met wel of geen micro's maar afhankelijk van de paneelhoek zal dat nihil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:37
Als er bij je buren ergens 12 liggen op de schuur, dan zijn dat waarschijnlijk Solar Frontiers. Die zijn een stuk kleiner dan nu gebruikelijk.

Je gaat met huidige maten niet verder komen dan 9 OWO \/\

De Hyundai's moeten NIET in landscape achter elkaar liggen... https://www.draaistroom.net/nieuwe-parallel-shingled-panelen

Dus liever alles in OWO dakjes zodat ze elkaar niet beschaduwen. Gaat er gelijk meer op...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
twain4me schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:23:
je kan beide systemen gewoon appart zien en beide de 230 gewoon naar de meterkast trekken. er is dus geen max per dakvlak. bv boven dat konijnen hokje kan bv prachtig een omvormer hangen.
Even zodat ik het goed begrijp: je bedoelt twee aparte omvormers, voor elk dakvlak 1? En dat wel nu tegelijkertijd aanschaffen of adviseer je eerst bijv het dak van de woning te doen en op een later moment het andere dak?
twain4me schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:23:
Kijk niet teveel naar geschatte opbrengst dat is echt allemaal ongeveer gelijk. gewoon wp met elkaar vergelijken dus die longi's gaan gewoon minder doen dan die suntec power mits de ligging gelijk is. er zal wel een klein verschil zijn met wel of geen micro's maar afhankelijk van de paneelhoek zal dat nihil zijn.
Duidelijk, dank!
Ronald schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:31:
Als er bij je buren ergens 12 liggen op de schuur, dan zijn dat waarschijnlijk Solar Frontiers. Die zijn een stuk kleiner dan nu gebruikelijk.

Je gaat met huidige maten niet verder komen dan 9 OWO \/\

De Hyundai's moeten NIET in landscape achter elkaar liggen... https://www.draaistroom.net/nieuwe-parallel-shingled-panelen

Dus liever alles in OWO dakjes zodat ze elkaar niet beschaduwen. Gaat er gelijk meer op...
Interessante informatie, moet nog even checken of dat idd voor deze panelen ook geldt (in je link hebben ze het over zwaardere panelen >470Wp en niet over de 410Wp die bij mij in de offerte staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
mikekiwi schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:16:
[...]
Even zodat ik het goed begrijp: je bedoelt twee aparte omvormers, voor elk dakvlak 1? En dat wel nu tegelijkertijd aanschaffen of adviseer je eerst bijv het dak van de woning te doen en op een later moment het andere dak?
ik geef het alleen als optie. wat goedkoper is zal je moeten uitrekenen :+ , mooiste is wel dat een plat dak waar je met je neus bij kan heel erg makkelijk zelf te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:37
mikekiwi schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:16:
Interessante informatie, moet nog even checken of dat idd voor deze panelen ook geldt (in je link hebben ze het over zwaardere panelen >470Wp en niet over de 410Wp die bij mij in de offerte staan)
Zijn identiek, de 470s hebben alleen 2 extra strips.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
twain4me schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:19:
[...]

ik geef het alleen als optie. wat goedkoper is zal je moeten uitrekenen :+ , mooiste is wel dat een plat dak waar je met je neus bij kan heel erg makkelijk zelf te doen is.
Haha, top en heb je gelijk in
Ronald schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:23:
[...]

Zijn identiek, de 470s hebben alleen 2 extra strips.
Check, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Twee vervolgvraagjes:

- Zijn er technische redenen om nu niet een overgedimensioneerde omvormer te nemen? Dus dat ik eerst alleen 9/10 panelen op het dak van het huis leg en wel een 6000W omvormer neem, zodat ik later makkelijker kan uitbreiden? (bijv als ik weet dat ik hier wel langer blijf wonen en/of overstap op warmtepomp

- ik heb een spreadsheet gemaakt met de berekening van stroomkosten in huidige en de verwachte nieuwe situatie. Wil iemand er eens naar kijken en hier gaten inschieten (vermoed ik) of wat tips geven om een beter inzicht te krijgen? Heb rekening gehouden met afbouw saldering en probeer inzicht te kijken in meerprijs vs opbrengst/terugverdientijd
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1P-UShYLFlKsDGkOyyxulvKVuwXtcmT95VkUJnjuEU8o/edit?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:52

JvS

Ik heb hem zelf ook

mikekiwi schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 17:48:
Twee vervolgvraagjes:

- Zijn er technische redenen om nu niet een overgedimensioneerde omvormer te nemen? Dus dat ik eerst alleen 9/10 panelen op het dak van het huis leg en wel een 6000W omvormer neem, zodat ik later makkelijker kan uitbreiden? (bijv als ik weet dat ik hier wel langer blijf wonen en/of overstap op warmtepomp
Zomaar uitbreiden kan niet met alle panelen die je dan kan kopen. Je kan wel een MPP vrij houden of met optimizers werken mogelijk.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
JvS schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 18:04:
[...]

Zomaar uitbreiden kan niet met alle panelen die je dan kan kopen. Je kan wel een MPP vrij houden of met optimizers werken mogelijk.
Aha, dank voor de informatie!
Pagina: 1