Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-05 07:35
Hoi allemaal, ik ben benieuwd naar jullie mening naar iets waar ik mee zit. Ik heb 2 jaar geleden een nieuwbouwwoning gekocht waar er toentertijd een overeenkomst was met partij x voor de warmtepomp. Deze partij is even geleden door Econic overgenomen en daar horen ook nieuwe contracten bij. Vlak voor de oplevering in december 2021 werden deze digitaal opgestuurd. Echter zag ik bij een deel van het contract dat ze vereisen dat je de warmtepomp aansluit op je eigen netwerk zodat zij de warmtepomp kunnen uitlezen, instellen (ook al draait alles prima). Daar komt ook bij kijken dat ze mijn data met derden KUNNEN delen.

Het lijkt erop dat alle andere buren hebben getekend na aandringen van Econic. Ik ben als enige nu nog kijken wat de opties zijn, want ik ben het hier niet mee eens. In mijn mening kan dit een groot gevaar zijn voor mijn eigen netwerk.

Na veel bellen deze maand lijkt het helaas nergens op uit te lopen. De opties zijn:

1) Gewoon tekenen
2) De warmtepomp van circa 9000 euro kopen en geen service contract afsluiten

Ik vind dit eerlijk gezegd geen opties. Ik heb nooit voor Econic en deze warmtepomp gekozen, dus het wordt gewoon door mijn strot geduwd.

Na nog meer zeuren is er nu een derde optie; een router laten plaatsen door hen, en deze aansluiten op de warmtepomp. Echter komt er hier 5 euro extra bij. Uit principe vind ik niet dat ik hoef te betalen of zorgen voor iets in hun belang.

Ik heb nu dan gezegd dat ik wel wil tekenen, maar dat ik geen UTP-aansluitingen meer heb in mijn router, en dat ik ook niet wil gaan betalen voor een switch voor hun doeleinden. Ik hoor hier nog later deze week meer over als het goed is.

Wat denken jullie? Wat kan ik hier mee? Stel ik me aan? Iedereen om mij heen zegt dat ik gewoon moet tekenen, maar ik vind het wel bedenkelijk om zomaar elk apparaat aan te sluiten aan mijn netwerk.

Worst-case scenario moet ik gewoon tekenen, maar dan komt hij wel achter een aparte VLAN.

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Hoe is de oude partij juridisch gezien overgenomen? Was de oude partij een bv en zjin de aandelen daarin overgenomen, of zijn de activa/passiva overgenomen? Het antwoord daarop is van belang voor je juridische positie.

Je hoeft in ieder geval geen nieuw contract te tekenen. Er zijn wel omstandigheden denkbaar waarin je een wijziging in een bestaand contract moet accepteren. Daarvoor zou ik het oude contract moeten bestuderen (wat staat daarin vermeld over wijzigingen?) en zou ik meer willen weten over de belangen van beide partijen. Moet er bijvoorbeeld een netwerkkabel worden getrokken? Heb je concrete aanwijzingen voor het stukje "dat ze mijn data met derden KUNNEN delen"?

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:32

lasharor

7 december 2004

Waarom geef je niet gewoon aan dat je geen internet hebt? Wellicht bestaan er oplossingen met een simkaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
fopjurist schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:00:
Hoe is de oude partij juridisch gezien overgenomen? Was de oude partij een bv en zjin de aandelen daarin overgenomen, of zijn de activa/passiva overgenomen? Het antwoord daarop is van belang voor je juridische positie.

Je hoeft in ieder geval geen nieuw contract te tekenen. Er zijn wel omstandigheden denkbaar waarin je een wijziging in een bestaand contract moet accepteren. Daarvoor zou ik het oude contract moeten bestuderen (wat staat daarin vermeld over wijzigingen?) en zou ik meer willen weten over de belangen van beide partijen. Moet er bijvoorbeeld een netwerkkabel worden getrokken? Heb je concrete aanwijzingen voor het stukje "dat ze mijn data met derden KUNNEN delen"?
Goede vraag. Dat is alweer een tijd geleden en toentertijd geen aandacht aan besteedt. Kan het zo snel ook niet in mijn e-mail meer vinden. edit: Dit was de partij: https://www.bijzon.nl/

Dit is het stuk uit het contract:
Akkoord monitoring
Ik Dhr. xxx, e-home adres xxx, geef hierbij akkoord aan econic voor het verzamelen en verwerken van de monitoringsgegevens verkregen middels jouw internetverbinding, via, maar niet beperkt tot:

NIBE uplink, ;
Enelogic (in geval van slimme meter);

Zoals omschreven in onze Privacy Policy gebruikt econic deze gegevens om:
te controleren of de Apparatuur naar behoren werkt en te zien of er onderhoud of reparaties nodig zijn;
het energieverbruik in jouw woning te meten, analyseren en om te zetten in maatregelen die het energieverbruik en de netwerkbelasting verlagen;
een monitoringsrapport per kwartaal op te stellen, waarin jij inzicht krijgt in jouw verbruik. Dit is onderdeel van het Service abonnement.

Meer informatie met betrekking tot de Privacy Policy is hier te vinden.

Deze toestemming is onlosmakelijk verbonden met jouw klantcontract. Je kunt jouw toestemming altijd weer intrekken. Wij zullen vanaf dat moment geen monitoringsgegevens meer van jou verwerken. Dit betekent automatisch dat je jouw Service abonnement beëindigt. Zonder deze monitoringsgegevens kunnen wij namelijk de Apparatuur niet meer monitoren en onderhouden. Voor het beëindigen van jouw Service abonnement worden de in de Algemene voorwaarden genoemde termijnen gehanteerd.
Het is dus niet mogelijk om de monitoring op te zeggen, want dat is onderdeel van het servicecontract, en de service is weer onderdeel van huren. Ik vind het sowieso raar dat ze mijn energieverbruik e.d. ook moeten inzien, dat is helemaal niet nodig lijkt mij. Hij staat ook gewoon goed ingesteld, dus ze hoeven niks in te stellen of aan te passen.
lasharor schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:03:
Waarom geef je niet gewoon aan dat je geen internet hebt? Wellicht bestaan er oplossingen met een simkaart?
Dan komt de optie voor een aparte (3/4G) router waarschijnlijk weer naar boven.

[ Voor 6% gewijzigd door Bose321 op 14-03-2022 16:20 ]

Fanaleds.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-05 14:51
Wat is je overweging om zoveel moeite erin te steken? Kan je hem niet bekabeld aansluiten, en isoleren in zijn eigen vlan. Lijkt me dat het dan niet heel veel kwaad kan eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
borft schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:21:
Wat is je overweging om zoveel moeite erin te steken? Kan je hem niet bekabeld aansluiten, en isoleren in zijn eigen vlan. Lijkt me dat het dan niet heel veel kwaad kan eigenlijk.
Nee klopt dan niet, maar dan moet ik speciaal daarvoor een switch die dat kan aanschaffen. Het gaat mij vooral om het principe dat ze dit eisen terwijl ik nooit hier om heb gevraagd. Ik vind het zonde om geld te spenderen voor hun doeleinden. Ik heb er namelijk 0 baat bij, en dit was ook nooit in de afgelopen 2 jaar bij de koop benoemd of wat dan ook.

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Wat ik kan vinden is dat het bedrijf THE FCTR E in 2019 een belang (=aandelen) in ZON heeft genomen van 40%, wat een jaar later is uitgebreid naar 100%. Met ZON zelf is juridisch niets veranderd, dus is het mogelijk dat je nog steeds met hetzelfde bedrijf zaken doet.
Bose321 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:17:
[...]

Goede vraag. Dat is alweer een tijd geleden en toentertijd geen aandacht aan besteedt. Kan het zo snel ook niet in mijn e-mail meer vinden. edit: Dit was de partij: https://www.bijzon.nl/
Dat is dan eerst zaak om uit te zoeken. Met wie was het oorspronkelijke contract precies? Dat zou in het contract moeten staan, en mogelijk was dat KiesWarmte B.V.. Is het nieuwe aanbod ook van KiesWarmte B.V., of van één van de BV's van econic?

Stel dat je nog steeds met hetzelfde bedrijf zaken doet, is het de vraag of je met die wijziging akkoord moet gaan. Ik mis daarvoor nog de informatie waar ik in mijn vorige bericht naar vroeg. Wel zie ik dat het bedrijf hun belang benadrukt met de zin "Zonder deze monitoringsgegevens kunnen wij namelijk de Apparatuur niet meer monitoren en onderhouden". Is dat ook zo? Waarom kon dat voorheen wel?

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik zou zelf het contract maar gewoon tekenen en 'm nooit aansluiten. Kijken of ze überhaupt gaan miepen, en daarna pas de strijd aan gaan indien nodig.

Maar is het niet mogelijk een serviceabonnement bij een andere partij te regelen? Of is dit verbonden aan de warmtepomp, begrijp ik het goed dat je deze dus niet zelf koopt maar huurt van dit bedrijf oid?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-05 20:43

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Bose321 lease je de warmtepomp nu ofzo? Aangezien er overname wordt geboden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
SmurfLink schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:41:
Ik zou zelf het contract maar gewoon tekenen en 'm nooit aansluiten. Kijken of ze überhaupt gaan miepen, en daarna pas de strijd aan gaan indien nodig.

Maar is het niet mogelijk een serviceabonnement bij een andere partij te regelen? Of is dit verbonden aan de warmtepomp, begrijp ik het goed dat je deze dus niet zelf koopt maar huurt van dit bedrijf oid?
Dat zou ik even in de documenten die ik thuis heb moeten opzoeken. Het is jammer dat ik achteraf daar de mails en dergelijke niet beter van heb bewaard. Zodra ik iets heb gevonden als ik weer thuis ben zal ik het laten weten!

Dat is inderdaad ook een optie die ik nu overweeg. Het 'probleem' is wel dat als je het ondertekend je het wel 'moet' doen.

De hele installatie was ooit bij ZON onderdeel van de koop van het huis. Er was nooit sprake van een andere partij, en volgens mij is dat nu ook nog geen optie. De enige optie die je had was om te huren of kopen.
MikeyMan schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:49:
@Bose321 lease je de warmtepomp nu ofzo? Aangezien er overname wordt geboden?
Klopt. De warmtepomp was part of the deal achteraf gezien in een van de vele rare constructies bij het aankopen van het appartement. Je huurt/leaset dus het apparaat waar ook de service met de monitoring bij hoort.

[ Voor 16% gewijzigd door Bose321 op 14-03-2022 17:52 ]

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Bose321 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:49:
[...]

Dat zou ik even in de documenten die ik thuis heb moeten opzoeken. Het is jammer dat ik achteraf daar de mails en dergelijke niet beter van heb bewaard. Zodra ik iets heb gevonden als ik weer thuis ben zal ik het laten weten!

Dat is inderdaad ook een optie die ik nu overweeg. Het 'probleem' is wel dat als je het ondertekend je het wel 'moet' doen.

De hele installatie was ooit bij ZON onderdeel van de koop van het huis. Er was nooit sprake van een andere partij, en volgens mij is dat nu ook nog geen optie. De enige optie die je had was om te huren of kopen.

[...]

Klopt. De warmtepomp was part of the deal achteraf gezien in een van de vele rare constructies bij het aankopen van het appartement. Je huurt/leaset dus het apparaat waar ook de service met de monitoring bij hoort.
Hm dat maakt het geheel wel een stuk complexer inderdaad. Als het ding jouw eigendom was kon je zelf kiezen bij wie je service afnam. Maar lees inderdaad de documenten goed na, wellicht zit er ergens nog een haak of oog. Anders wordt het inderdaad het ding apart in het netwerk hangen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Zorg eerst dat je weet wat er op papier staat. Wat heb jij getekend, wat hebben zij toegezegd, etc.

Dan: ik zie een derde optie. Neem maar terug (zonder kosten voor mij), ik koop wel een andere. Vergelijk met reviews: Gasverlaters hoeven niet te betalen - Tweakers-community wint opnieuw
Gaat je dan wel een boel kosten, moet dan een principekwestie zijn. (Of / en een onderhandelingsstrategie).

Of als het toch slikken wordt. Er een router tussenzetten helpt overigens niets, integendeel: beschermd hen wel en jou niet. Inderdaad op een eigen vlan hangen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1