Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-06 17:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Topicstarter
Ik heb:
4k HDR TV
Playstation 5
KPN TV box
Mediaplayer
Bluray speler

Aangesloten op een Marantz SR6008.

De Receiver is helemaal prima en ik vervang deze liever niet als dat niet nodig is.
Echter kan de receiver alleen 4k op 30Hz passthrough doorlaten al is dat in praktijk lastig omdat veel apparaten dat niet herkennen en blijven steken op 1080p.

De PS5 hangt direct aan de TV voor 4k en via ARC gaat het geluid terug naar de receiver. Dit is echter niet het best haalbare geluid.

Wat ik zou willen bereiken is:
Receiver niet vervangen, maar een apparaat waar alles op aangesloten zit en het geluid in volle glorie (DTS-MA, Atmos etc) naar de receiver gaat. ARC geluid (geen eARC) is limiterend.

Uiteraard snap ik dat de receiver vervangen de eenvoudigste oplossing is, maar ik vind dat erg zonde. Is er een andere manier? Ik zie wel eens HDMI switches, maar die lijken dit niet te kunnen, mede door handshake problemen. Iemand zo'n zelfde probleem al eens opgelost in het verleden?

De kosten zijn uiteraard wel een factor: Als het vervangen van de receiver bijna net zo duur is, dan is dat een betere optie. Echter wacht ik liever even tot een receiver die straks geen enkel probleem heeft met 120hz en VRR, want bij de huidige generatie receivers hebbben we natuurlijk al "HDMI gate" gehad en dan kom je later weer tegen problemen aan.

Beste antwoord (via Hann1BaL op 14-03-2022 17:55)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Als je nu een receiver haalt met HDMI 2.0b en eARC (Denon heeft updates uitgebracht geloof ik die dat mogelijk maken) ben je voorlopig klaar. Sowieso voor nu want alles naar de receiver zoals nu, TV is limiterend. Als je dan ooit een TV met HDMI 2.1 neemt dan heb je HDMI eARC tussen receiver en nieuwe TV, PS5 rechtstreeks op de TV en je bent er voor 120 Hz die de HDMI 2.0b receiver dan niet ondersteunt.

Edit:
Denon AVR-X2600H bijvoorbeeld. HDMI 2.0b (max 4K/60) maar wel eARC.

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 14-03-2022 17:58 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Welke hardware heb je exact?
Wellicht zijn er andere aansluit mogelijkheden?

Daarnaast zal Atmos niet werken, aangezien jou receiver dat niet aankan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online
Hann1BaL schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:54:
Ik heb:
4k HDR TV
KPN TV box
Mediaplayer
Bluray speler
Merk en types?

Gebruik je HDMI ARC omdat dat de maximale standaard is van de receiver of van de TV? Indien het alleen de receiver is zou je kunnen werken met een HDMI eARC Audio Extractor. Echter kan dat ook wat voeten in aarde hebben aangezien niet elke tv (wederom: merk en type...) alle audio tracks doorzet/ondersteunt. Andere optie is dan achter elke gewenste bron een HDMI Audio Extractor zetten. Beeld direct naar de TV en audio via de andere weg naar de receiver. Wordt alleen wel een zwik HDMI kabels en Extractors. Overigens mis je niet alleen 4K op hogere refresh rates met de huidige receiver, HDR idem. Al hangt de use case van HDR af van (daar is hij weer..) merk en type TV.

[ Voor 32% gewijzigd door FeaR op 14-03-2022 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
corporalnl schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:59:
Welke hardware heb je exact?
Wellicht zijn er andere aansluit mogelijkheden?

Daarnaast zal Atmos niet werken, aangezien jou receiver dat niet aankan.
Alle HDMI bronnen hangen aan de Marantz SR6008.

En het klopt dat Atmos niet ondersteund wordt, dus dat is een wat ongelukkige woordkeuze: Het gaat er om dat ik wil zorgen dat de beste audio streams beschikbaar komen bij mijn receiver, maar als ik ARC moet gebruiken dan heb ik 2 problemen:

1. Dan heb ik HDMI poorten tekort op de TV.
2. Dan wordt het nooit beter dan DTS geluid, vanwege ARC limitatie, en dat is zonde.

ARC is zowel de TV als receiver limitatie. Buiten dat is er een praktische uitdaging: Dat is alle HDMI kabels bij de TV krijgen.

Sony TV: KD-55X8509C
Sony BBDP-S4100 bluray
Media player is een Win 10 NUC.
KPN VIP5202 box

[ Voor 16% gewijzigd door Hann1BaL op 14-03-2022 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Hann1BaL schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:02:
[...]

De hardware staat al genoemd toch?

Alle HDMI bronnen hangen aan de Marantz SR6008.

En het klopt dat Atmos niet ondersteund wordt, dus dat is een wat ongelukkige woordkeuze: Het gaat er om dat ik wil zorgen dat de beste audio streams beschikbaar komen bij mijn receiver, maar als ik ARC moet gebruiken dan heb ik 2 problemen:

1. Dan heb ik HDMI poorten tekort op de TV.
2. Dan wordt het nooit beter dan DTS geluid, vanwege ARC limitatie, en dat is zonde.
4k HDR TV ( welke tv? Lidl tv of een high end tv, welk model exact)
Playstation 5
KPN TV box
Mediaplayer ( Welke media player )
Bluray speler ( welke bluray speler )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
corporalnl schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:05:
[...]

4k HDR TV ( welke tv? Lidl tv of een high end tc )
Playstation 5
KPN TV box
Mediaplayer ( Welke media player )
Bluray speler ( welke bluray )
Ik was al bezig, staat er nu.

De Windows 10 media player, KPN box (vind ik nog minder belangrijk) en de PS5 doen 4k op 60Hz, zonder en met HDR.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online
Hann1BaL schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:07:
[...]
Ik was al bezig, staat er nu.
Benoem het dan voortaan direct. Ik had niet verwacht dat een actief Tweakers met jouw postcount gewezen zou moeten worden op het maken van een volledige TS.

Enfin, ik blijf bij mijn eerste post: HDMI Audio Extractors achter de bronnen zoals de NUC en de PS5. KPN ontvanger kan eventueel nog via de Marantz blijven lopen aangezien reguliere TV veelal nog niet hoger dan 4K/30 is en je dus binnen HDMI 1.4 spec blijft. Kijk je ook Netflix via die weg verlies je wel HDR aangezien de Marantz dat niet ondersteunt.

Overigens is "HDMI Gate" opgelost. Het is nu alleen dat de receivers maar drie volwaardige HDMI 2.1 ingangen hebben, de rest biedt (veel) minder bandbreedte. En mocht je al een receiver vinden die op papier aan de eisen voldoet dan is het kopen een dingetje wegens tekorten en dat lang niet elk model in Europa uitkomt.

In plaats van een andere receiver kan je ook een andere TV kopen. Neem je er eentje met HDMI eARC en 120 Hz. Kan je de PS5 optimaal benutten en heb je nieuwe standaarden als Dolby Vision. HDMI 2.1 dus via HDMI eARC kan je dan via een eARC Extractor naar de huidige Marantz. Neem weer een Sony of pak Philips en je zet zowel Dolby Digital als DTS door. Ander merk, zet de bronnen die DTS doen dan op LPCM (PS5 sowieso voor de beste audio).

[ Voor 36% gewijzigd door FeaR op 14-03-2022 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:56

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Hann1BaL de SR6008 heeft geen Atmos volgens mij?
Heb zelf de SR5008 en ook gedoe door gebrek aan eARC (ik had ernstige last van lipsync issues). Ik heb mijn problemen opgelost door alles op de TV aan te sluiten en de ARC uitgang van de TV op de versterker aan te sluiten op een niet-ARC input met de Thenaudio Sharc er tussen. Deze zorgt ervoor dat de TV eARC kan gebruiken en dat apparaatje transformeert het TV audio signaal naar een reguliere HDMI audio input naar je versterker.
Let op: je kunt je versterker dan niet meer als input switch naar je tv gebruiken, het wordt dan puur een audio-weergever voor je tv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:23:
Ik heb mijn problemen opgelost door alles op de TV aan te sluiten en de ARC uitgang van de TV op de versterker aan te sluiten op een niet-ARC input met de Thenaudio Sharc er tussen.
Dat werkt alleen als de TV HDMI eARC ondersteuning heeft, TV van TS met HDMI 2.0a heeft dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
FeaR schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:16:
[...]

Benoem het dan voortaan direct. Ik had niet verwacht dat een actief Tweakers met jouw postcount gewezen zou moeten worden op het maken van een volledige TS.

Enfin, ik blijf bij mijn eerste post: HDMI Audio Extractors achter de bronnen zoals de NUC en de PS5. KPN ontvanger kan eventueel nog via de Marantz blijven lopen aangezien reguliere TV veelal nog niet hoger dan 4K/30 is en je dus binnen HDMI 1.4 spec blijft. Kijk je ook Netflix via die weg verlies je wel HDR aangezien de Marantz dat niet ondersteunt.

Overigens is "HDMI Gate" opgelost. Het is nu alleen dat de receivers maar drie volwaardige HDMI 2.1 ingangen hebben, de rest biedt (veel) minder bandbreedte. En mocht je al een receiver vinden die op papier aan de eisen voldoet dan is het kopen een dingetje wegens tekorten en dat lang niet elk model in Europa uitkomt.

In plaats van een andere receiver kan je ook een andere TV kopen. Neem je er eentje met HDMI eARC en 120 Hz. Kan je de PS5 optimaal benutten en heb je nieuwe standaarden als Dolby Vision. HDMI 2.1 dus via HDMI eARC kan je dan via een eARC Extractor naar de huidige Marantz. Neem weer een Sony of pak Philips en je zet zowel Dolby Digital als DTS door. Ander merk, zet de bronnen die DTS doen dan op LPCM (PS5 sowieso voor de beste audio).
Ik negeer je eerste zin maar even, de meerwaarde van types is zeer beperkt.

Een andere TV is geen optie: er moeten niet meer kabels naar de TV gaan. Gezien de muurpositie van de TV gaat dat niet werken.
Netflix gaat nog via de TV zelf, dus is op dit moment nog geen probleem.

De meeste HDMI audio extractors lijken apparaten per device en dat zou dus weer betekenen dat meer meerdere kabels naar de TV moeten OF er nog een HDMI switch achter de extractors moet komen.

Idealiter zoek ik een HDMI switch voor alle bronnen die ook audio extraction doet, of simpel gezegd:
5 bronnen IN + TV en Receiver OUT voor beeld en geluid. Maar die heb ik eigenlijk niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:56

CyBeRSPiN

sinds 2001

FeaR schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:28:
[...]

Dat werkt alleen als de TV HDMI eARC ondersteuning heeft, TV van TS met HDMI 2.0a heeft dan niet.
Ah ja idd. Blijft echt een gedoe met standaarden, mede gedreven door DRM praktijken..
Beeldkwaliteit TV in orde, goede receiver maar de boel aan elkaar knopen lukt niet en dan moet je maar upgraden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
CyBeRSPiN schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:26:
[...]

Ah ja idd. Blijft echt een gedoe met standaarden, mede gedreven door DRM praktijken..
Beeldkwaliteit TV in orde, goede receiver maar de boel aan elkaar knopen lukt niet en dan moet je maar upgraden..
Dat lijkt nu ook het geval.
En zoals @FeaR ook al aangaf: Zelfs als je een nieuwe receiver wilt kopen, mag je nu beslissen en met kerst gebruiken ;) door de enorme hardware tekorten.

De HDMI extractors lijken ook gelimiteerd tot S/PDIF en "ARC" dat limiteert de geluidskwaliteit. Dan win ik eigenlijk weinig.

Nieuwe TV zou dus teveel kabels naar TV vereisen en is geen optie. Eigenlijk komen we dan weer bij: De receiver vervangen. Uiteraard weet ik dat dat een werkbare oplossing is, maar dat probeer ik eigenlijk te voorkomen, want zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online
Hann1BaL schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:31:
[...]
En zoals @FeaR ook al aangaf: Zelfs als je een nieuwe receiver wilt kopen, mag je nu beslissen en met kerst gebruiken ;) door de enorme hardware tekorten.
Maar...dat is HDMI 2.1, de nieuwe generatie receivers. HDMI 2.1 heb je niet nodig aangezien de TV HDMI 2.0a heeft. Modelletje van een jaar of twee-drie geleden met HDMI 2.0b doet precies wat je wilt. Zou overigens ook mijn voorkeur hebben ten opzichte van HDMI Switch en Extractor of achter elk device een losse HDMI Extractor (met dual HDMI Out, ze zijn er wel). Heb je alleen geen 4K op 120 Hz als je de TV toch ooit vervangt. Of je daar dan wakker van moet liggen...

Of, je vervangt helemaal niets en houdt het bij DTS. Dit probleem is zeker niet uniek (helaas) en de "oplossing" max DTS behouden is zo slecht nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
FeaR schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:34:
[...]

Maar...dat is HDMI 2.1, de nieuwe generatie receivers. HDMI 2.1 heb je niet nodig aangezien de TV HDMI 2.0a heeft. Modelletje van een jaar of twee-drie geleden met HDMI 2.0b doet precies wat je wilt. Zou overigens ook mijn voorkeur hebben ten opzichte van HDMI Switch en Extractor of achter elk device een losse HDMI Extractor (met dual HDMI Out, ze zijn er wel). Heb je alleen geen 4K op 120 Hz als je de TV toch ooit vervangt. Of je daar dan wakker van moet liggen...

Of, je vervangt helemaal niets en houdt het bij DTS. Dit probleem is zeker niet uniek (helaas) en de "oplossing" max DTS behouden is zo slecht nog niet.
Goede punten, en dan kom ik eigenlijk al bij de eigen conclusie uit. Ik hoopte iets te missen.
De reden dat ik niet wil gaan voor ouder model, hoewel dat voor mijn TV prima is: Dan wil je de TV weer vervangen en kun je met je nieuwe TV niet optimaal gebruik maken van de receiver.
Dit kat en muisspel zal altijd bijven bestaan, maar de TV is 6 jaar oud dus ik kan mij ook voorstellen dat die niet heel lang meer blijft.

Dat leidt tot: misschien eens kijken of er ergens een 2e hands model op de kop te tikken is zodat de investering nu minimaal is en dan vervang je de receiver gewoon weer.
OF: Accepteer huidige opstelling en game op 4k met de PS5 maar de rest doet gewoon 1080p met goed geluid.

Alleen DTS: Ik hoor echt wel degelijk verschil in kwaliteit en vind dat zonde. Het is uiteraard wel degelijk een optie, maar de minst interessante voor mij. Dan liever laten zoals nu. Ik vind 4k minder belangrijk dan geluid, maar op de PS5 en Netflix (wel via ARC, audio stream is toch niet geweldig) hebben we wel 4k met HDR, die zelfs op mijn TV van meerwaarde is.

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online
Als je nu een receiver haalt met HDMI 2.0b en eARC (Denon heeft updates uitgebracht geloof ik die dat mogelijk maken) ben je voorlopig klaar. Sowieso voor nu want alles naar de receiver zoals nu, TV is limiterend. Als je dan ooit een TV met HDMI 2.1 neemt dan heb je HDMI eARC tussen receiver en nieuwe TV, PS5 rechtstreeks op de TV en je bent er voor 120 Hz die de HDMI 2.0b receiver dan niet ondersteunt.

Edit:
Denon AVR-X2600H bijvoorbeeld. HDMI 2.0b (max 4K/60) maar wel eARC.

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 14-03-2022 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
Dat is nog wel een idee. Mijn perfectionisme zou het niet fijn vinden om wederom een 2e HDMI kabel naar de te brengen, maar is in ieder geval meer dan acceptabel voor de komende jaren en zou de oplossing van HDMI 2.0b receiver wat meer lange termijn maken.

Helaas viel mij op dat de Denon en Marantz varianten van 2.0b receivers ook niet overlopen in beschikbaarheid en daarmee interessante prijzen. :) Ik ga daar even naar kijken in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online
Hann1BaL schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:57:
Mijn perfectionisme zou het niet fijn vinden om wederom een 2e HDMI kabel naar de te brengen...
Geloof mij als ik zeg dat ik nooit had gedacht met een HDMI eARC Extractor te werken en alle bronnen op de TV aan te sluiten ;) De perfectionist hier wil eigenlijk ook alles via de receiver maar goede (lees: volledige) HDMI 2.1 receivers zijn er nog niet en/of wat in lijn is met mijn huidige receiver is niet grappig qua prijs.
Helaas viel mij op dat de Denon en Marantz varianten van 2.0b receivers ook niet overlopen in beschikbaarheid en daarmee interessante prijzen. :) Ik ga daar even naar kijken in ieder geval.
Zie mijn edit hierboven, Denon X2600H is sowieso één die je kan overwegen. Geen idee wat andere merken gedaan hebben qua eARC op HDMI 2.0b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
FeaR schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:00:
[...]

Geloof mij als ik zeg dat ik nooit had gedacht met een HDMI eARC Extractor te werken en alle bronnen op de TV aan te sluiten ;) De perfectionist hier wil eigenlijk ook alles via de receiver maar goede (lees: volledige) HDMI 2.1 receivers zijn er nog niet en/of wat in lijn is met mijn huidige receiver is niet grappig qua prijs.

[...]

Zie mijn edit hierboven, Denon X2600H is sowieso één die je kan overwegen. Geen idee wat andere merken gedaan hebben qua eARC op HDMI 2.0b.
Ja, het is wondere wereld van wijzigingen en receivers hebben het grote nadeel van alle features in 1, dus raken daardoor snel of sneller outdated en nu niet bepaald het goedkoopste onderdeel van je installatie om te vervangen.

De Denon is te doen en zag ik, maar bijv de SR5014 is gewoon nog heel duur en dan kun je voor een kleine extra investering ook wel de SR5015 pakken, om maar een voorbeeld te noemen. De beschikbaarheid van de Denon’s is ook echt om te huilen, maar de oplossing hoeft er ook niet morgen te zijn.

Ik ga er wat nachtjes over slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Hann1BaL schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:31:

De HDMI extractors lijken ook gelimiteerd tot S/PDIF en "ARC" dat limiteert de geluidskwaliteit. Dan win ik eigenlijk weinig.
Misschien is de VHD-UHAE2 iets? Deze heeft een "Audio Only" HDMI uitgang welke ieder geluidsformaat door zou moeten geven dat op de HDMI ingang word aangeboden, maar je hebt wel een switch nodig. De VHD-U4X1AS is mogelijk een betere oplossing (4x in 2x uit), maar daar moet je zelf even onderzoek naar doen, of niet, want het lijkt of deze nergens op voorraad is. :X

Als je reviews gaat lezen let dan even op de datum, in het verleden waren er wat problemen, maar beide apparaten hebben een firmware update gehad waarmee alle bekende problemen verholpen zouden moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
KILLorBE schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:28:
[...]

Misschien is de VHD-UHAE2 iets? Deze heeft een "Audio Only" HDMI uitgang welke ieder geluidsformaat door zou moeten geven dat op de HDMI ingang word aangeboden, maar je hebt wel een switch nodig. De VHD-U4X1AS is mogelijk een betere oplossing (4x in 2x uit), maar daar moet je zelf even onderzoek naar doen, of niet, want het lijkt of deze nergens op voorraad is. :X

Als je reviews gaat lezen let dan even op de datum, in het verleden waren er wat problemen, maar beide apparaten hebben een firmware update gehad waarmee alle bekende problemen verholpen zouden moeten zijn.
De versie met switch is inderdaad nergens te krijgen en lijkt een goede optie.
Misschien dat dit een alternatief is: https://www.amazon.com/dp/B08DY748CG/ref=emc_b_5_i?th=1

Waar ik altijd huiverig voor ben is de problemen met lipsync die je dan zou kunnene krijgen.
Heb je ervaring met dit soort apparaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
Dubbel met Hann1BaL in "[Speakers] Het Dali Ervaringen/Discussie Topic"

[ Voor 91% gewijzigd door FeaR op 17-03-2022 11:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
De oplossing is uiteindelijk toch een andere receiver geworden. Mede door een goed bod van een getourneerd product aan de winkel.

De Marantz SR6008 is vervangen door een SR5015.
Het klinkt nu ook beter. Het was eerst net iets doffer, maar ik verwacht dat dit misschien wel door andere meetresultaten van de Audyssey komt en niet zozeer doordat ik echt een verschil verwacht.

Heb uiteindelijk wel een firmware van een nieuwere NUC in de HDMI chip van mijn 7th gen Intel NUC moeten flashen voort DTS-HD en Dolby-HD passthrough. Specifieke bug die alleen optreedt als de NUC aan een HDMI 2.1 receiver hangt. Dat heeft het wel opgelost.

Deze post is even voordat er iemand een soortgelijke oplossing zoekt en vraagt wat de uitkomst was.
Ben toch niet gegaan voor een audio extractor met switch. Bovenstaand NUC voorbeeld laat alweer zien wat voor ellende het gebrek aan HDMI standaarden met zich mee brengt en gedoe wat het kan opleveren. Dat leek mij met die apparaten ook wel het geval, hoewel ik dat dus niet getest heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online
@Hann1BaL
Goed te horen dat alles naar behoren werkt! Have fun met de setup!

Pagina: 1