Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trendingtrees
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 27-08-2024
Tweakers Partners en Microsoft hebben speciaal voor pc-gamers de handen ineengeslagen voor een testpanel: vijf community-leden mogen PC Game Pass testen om te zien of het gebruik en het aanbod hen bevalt.

In dit topic kun je de reviews teruglezen (ze komen vanaf 21 maart online).

Tweakerella

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Larcorba
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-03 13:13
Via Tweakers 3 maanden gratis Microsoft PC Game Pass ontvangen in ruil voor een review. Na het voor het eerst voor een week gebruikt te hebben, hierbij mijn review.

Om het kort samen te vatten, hoewel Microsoft PC Game Pass zijn 'flaws' heeft, is het een waar genoegen om te gebruiken. Dit komt voornamelijk omdat het aanbod aan games in goede verhouding staat tot de prijs van 13 euro per maand voor meer dan 100 games. Het valt me op dat hier ook een goed aantal AAA games tussen zitten en zelfs de nieuwere releases zijn van de partij. Uiteindelijk is dat voor de meeste toch het belangrijkst een goed aanbod voor een goede prijs en daar zit Microsoft zeer zeker goed.

In een langer verhaal, beginnen we met het negatieve. Waar Microsoft PC Game Pass bij mij een aantal punten verliest is de UI van Xbox gaming op Windows(11). Het is lastig om hier dingen terug te vinden, zoals de interactie met vrienden en andere sociale toevoegingen waarvan een groot deel zelfs overbodig en opgedwongen voelt. Dit staat in principe los van de Game Pass zelf, maar als je het abbonement wilt gebruiken ben je gebonden om gebruik te blijven maken van dit platform en de software is gewoon lang niet zo intuitief als andere software op de markt. Het voelt nog heel erg Windows 8/10 aan met kinderlijke looks en teveel overbodige informatie.

De Microsoft Store waar we de Game Pass games in kunnen vinden zijn daarentegen wel erg makkelijk te gebruiken en het is niet lastig een nieuwe game uit te kiezen, installeren en direct in te duiken. Microsoft weet heel goed hoe ze je een game moeten 'verkopen', zodat je makkelijk een nieuwe titel kan uitkiezen om te spelen. Dit doen ze zonder dat je overwelmt raakt met het aanbod, maar je wel altijd wat leuks te spelen hebt.

Zoals in de korte samenvatting al benoemd, de prijs kwaliteit is keurig in orde. Microsoft biedt een goed aanbod aan games en een aantal van mijn favorieten uit de lijst zijn:
- Back 4 Blood
- The Outer Worlds
- Halo (Genré)
- Gears 5
- Dishonoured 2

Met een beetje Googelen kom je er ook al snel achter dat Starfield ook naar Game Pass komt en met het aantal studios dat Microsoft opgekocht heeft en aan het kopen is kan ik mij alleen maar voorstellen dat het aanbod blijft groeien.

Met meer dan 100 games van de partij komen we populaire en minder populaire games tegen. Naar mijn mening is er voor iedereen wel wat te kiezen en voor de gamers die altijd wat te spelen willen hebben is Game Pass natuurlijk de ideale uitkomst. Als je een grote library aan games bijhoudt, die je normaal stuk voor stuk moet kopen dan is game pass hoogstwaarschijnlijk een uitkomst voor jou en kan je er zelfs geld mee besparen. Extra stijlpunten voor Microsoft om games niet exclusief op game pass beschikbaar te maken, maar ook in de losse verkoop in hun store te houden en zelfs via andere stores beschikbaar te houden.

Mijn conclusie luidt dan ook dat Microsoft PC Game Pass een goede uitkomst is voor de meest intensieve gamers die altijd wat te spelen willen hebben en niet teveel willen uitgeven. Als je eens in de zoveel maanden een keer een game oppakt, dan ben je waarschijnlijk goedkoper uit de game los te kopen, maar dat neemt niet weg dat Game Pass een goede aanvulling is op de markt

World Wide Web things here: Larcorba

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michiel16
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-05 19:10
Ik heb mijn review hier geplaatst:

Microsoft Xbox Game Pass, PC review door Michiel16

en hieronder zal ik hem nog als plaintext posten:

PC Game Pass, een console ervaring voor de echte PC gamer

Inleiding
De Xbox Game Pass staat al een tijd bekend als de ultieme value for money optie om op je Xbox te kunnen kiezen uit een enorme bibliotheek aan games voor een vast bedrag per maand. De Ultimate optie voegde hier al sinds een tijd een bibliotheek aan PC games aan toe en sinds een jaar was deze bibliotheek aan games ook als los abonnement af te sluiten als de Xbox Game Pass for PC. Deze optie bleef, misschien begrijpelijk, wat onderbelicht en wordt nu door een rebranding weer onder aandacht gebracht als 'PC Game Pass'.

Voor 10 euro per maand krijg je hiermee toegang tot een bibliotheek van (ruim) meer dan 100 games en naast alle games van Microsoft studios, waar je dan ook day 1 access toe hebt, zijn ook de spellen van het recentelijk overgenomen Bethesda Studios toegevoegd en krijg je toegang tot EA Play, de abonnements dienst van EA met ook een ruime bibliotheek aan eigen games.
De PC Gamer
De tijd dat je de Vobis of Dixons binnen liep om een CD-ROM met de laatste Command&Conquer of Tales of Kyrandia aan te schaffen ligt al weer een tijdje achter ons en dat komt ook voor een groot deel door de opkomst van diensten als Steam en later ook zijn concurrenten zoals EA Origin, Uplay, Epic games store en nog vele andere. Hiermee bouw je over tijd een steeds grote bibliotheek aan spellen op en dit is voor het leeuwendeel van de PC gamers dan ook nog steeds de manier om te gamen op de PC.
EA had met zijn Play abonnement al een kleine gooi gedaan naar een Netflix achtige dienst voor een vast bedrag per maand maar daarvoor was alleen hun eigen bibliotheek te klein. Deze is nu dus door de PC Game Pass opgenomen in het geheel en dat zorgt er wel voor dat er voor het eerst een dienst is ontstaan die gevarieerd genoeg is om niet noodzakelijkerwijs nog losse games aan te hoeven schaffen.

Hiermee lijkt dus het gemak voor de PC gamer weer naar een volgend niveau gebracht te zijn, zonder al te veel na te denken over hoe je het maandsalaris zo nuttig mogelijk kan besteden kan je binnen de bibliotheek aan games alles vrij proberen en consumeren met constant nieuwe aanvoer om je altijd vermaakt en up to date te houden. Het lijkt hierbij voor de hand te liggen dat als dit aan gaat slaan bij een groter publiek hier ook steeds meer spellen bij inbegrepen worden zoals op de Xbox al het geval is.
De Interface
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/si9xU1IuIVSsDs5YXTf26pSPBMY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NpYz2Yyl6CsE2JrupMpjGGBE.jpg?f=user_large

Natuurlijk kan je als echte PC gebruiker gewoon de games downloaden via de PC Game Pass website in je browser maar Microsoft heeft ook een speciale Xbox app ontwikkeld voor windows 10/11. Deze app is in het algemeen makkelijk in het gebruik en is visueel up to date en deelt de designtaal met de Xbox interface. Wel viel me op dat hij af en toe blijft hangen, vooral tijdens het installeren van nieuwe games en soms alleen maar via taakbeheer uitgezet kon worden om hem dan weer opnieuw op te moeten starten. Aan de achterliggende PC hardware kan dit niet liggen, dus hoop ik dat ze hier nog wel wat aan gaan sleutelen.

Voor de EA spellen wordt je doorverwezen naar de EA Play app. Deze verkeerd nog steeds in beta en is dus ook nog niet helemaal stabiel en bevat bovendien nog niet alle spellen van EA. Je zal dus soms ook nog terug moeten vallen op hun Origin app die ondertussen toch wel erg gedateerd aanvoelt. Hoogste tijd dus voor EA om daar wat vaart achter te zetten, des te groter is de kans dat meer mensen een goede ervaring met de Game Pass hebben en anderen ervan overtuigen dit ook uit te proberen.
Conclusie
De PC Game Pass is een prima optie voor de echte PC gamer zonder Xbox die houdt van een grote keus en variëteit aan games en daar ook makkelijk tussen kan schakelen zonder daar meteen heel diep voor in de buidel te tasten.
Naast de games van Microsofts' eigen studios zijn de toevoegingen van Bethesda en toegang tot EA Play erg fijn. voor minder dan een Netflix abonnement heb je hiermee een 'all you can eat' gameservice voor de niet console gamer.

Hierbij voelen de apps die deze service aanbieden, de XBOX app voor windows 10/11 en de beta van de EA Play app nog wel wat instabiel aan. Dat lijkt vreemd want beide bedrijven hebben toch al vele jaren aan ervaring op het gebied van gamestores waarbij EA's Origin app echt niet meer van deze tijd is.

Op dat gebied is er nog wel wat aan verbetering/toegankelijkheid te winnen maar de aangeboden service op zich is de moeite waard. En als de gewenste games eenmaal geïnstalleerd zijn hoef je er natuurlijk ook niet elke dag terug te keren, tot je weer aan wat nieuws toe bent.

Het potentieel van deze dienst is daarmee groot en je hoeft alleen maar even naar deze dienst voor de Xbox te kijken om te zien hoe immens populair dit is.
Ik vind het daarom ook zeker een aanrader en dat wordt potentieel nog beter naarmate ze meer games/studios aan de dienst weten toe te voegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoohanV
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-01 22:58
Mijn review staat inmiddels ook op de productpagina: https://tweakers.net/prod...ft-xbox-game-pass-pc.html
Hieronder volgt de review.

[toc]

Inleiding

Full disclosure: ik schrijf deze review voor het Tweakers Testpanel tegen een vergoeding van 3 maanden gratis Game Pass. Natuurlijk zal ik in deze review verder wel objectief blijven. In deze review zal ik ingaan op zowel het aanbod als het gebruiksgemak van de pc-versie van Microsoft's Xbox Game Pass gamedienst.

Aanbod en prijs

Het aanbod van Game Pass is met 412 verschillende games de grootste van alle vergelijkbare gamediensten. Nu zegt zo'n getal natuurlijk ook niet alles. Gelukkig heeft Microsoft brede verzameling games samengesteld van zowel indie- als AAA-games. Zoals te verwachten is zitten hun grote games zoals de Gears of War, Forza Horizon en Halo series in het aanbod, maar er zijn ook genoeg kleinere titels zoals TUNIC, Hollow Knight en Stardew Valley. Verder hebben ze door de overname van Bethesda onder andere de Fallout en Elder Scrolls series en door een deal met Electronic Arts zijn ook alle EA Play titels waaronder de Need for Speed en FIFA games aanwezig.
Ook lopen de genres flink uiteen, van simulatorgames als Train Sim World 2, Snowrunner en MS Flight Simulator tot RPGs zoals The Outer Worlds en Fallout: New Vegas en van citybuilders als SimCity en Cities:Skylines tot puzzelgames als Superliminal en Myst (2021). Al met al zit er voor iedereen wel wat in. Het volledige aanbod is overigens op deze pagina te vinden.
Voor €10 per maand zet Microsoft hier wat mij betreft een product neer met een uitstekende prijs als het gaat om het aanbod van games. Deze prijs komt al gauw voordeliger uit als je vaak verschillende games speelt of graag een game wil uitproberen. Het nadeel is wel dat je de games ook kwijt bent als je stopt met betalen of als Microsoft een game uit het assortiment haalt.

Gebruiksgemak

Om Game Pass te gebruiken ben je gebonden aan de Microsoft Store of de Xbox-applicatie. Ik heb er voor gekozen om de Xbox-applicatie te gebruiken. Bij het maken van deze applicatie zijn er in mijn ogen wat onhandige keuzes gemaakt als het gaat om de UI. Ik heb geen bugs gezien die er voor zorgen dat er functionaliteit mist, maar ik had toch stiekem gehoopt dat Microsoft gezien hun ervaring op het gebied van UI ook juist die kleine knelpunten had kunnen voorkomen.
Zo opent het programma standaard op het tabje Game Pass in plaats van in de lijst met games in je bibliotheek. Dit is ook niet als instelling aan te passen. Deze lijst is trouwens ook niet te vinden als optie in de bovenste balk, maar als knop in de linkerbalk. In deze balk zit ook de lijst met alleen de geïnstalleerde games.
De pagina met actieve downloads is ook alleen beschikbaar wanneer er een actieve download is. Dit scherm is dan te bereiken door op het download icoontje te klikken wat verschijnt door te hoveren over de game in de linkerbalk. Tijdens het downloaden is de game overigens nog niet toegevoegd aan de bibliotheek, dat gebeurt pas wanneer de game geïnstalleerd is.
Een andere bug die ik tegenkwam ontstond bij het downloaden van Forza Horizon 5 (zie onderstaande afbeelding), hoewel het voor lijkt te komen bij meerdere games waar verschillende edities van zijn, maar de standard edition niet meer bevat dan alleen het basisspel. In dat geval ontstaan er twee losse items, waarvan de bovenste na ongeveer 30 seconden verdwijnt. Bij games met meerdere elementen in de bundel is het juist zo dat er maar een item is met de naam van de bundel, wat daarna als dropdown menu werkt en alle elementen in de bundel daar laat zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T84CEO8vuPy-ymDOhgKiAAX_iAM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qycaMUNyoDGw8I6PrYzIBoDG.png?f=user_large

Conclusie

Wat mij betreft is Game Pass het geld meer dan waard, zeker als je iemand bent die graag andere games uitprobeert. Het gebruiksgemak van de Xbox-applicatie kan zeker nog wel beter, maar het programma is verder prima te gebruiken. Al met al zou ik Game Pass zeker aanraden.

[ Voor 4% gewijzigd door JoohanV op 21-03-2022 13:37 . Reden: afbeelding gefixt ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phomer
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-05 18:52
Mijn review is terug te vinden onder Game Pass, PC:

Microsoft Xbox Game Pass, PC review door Phomer

Scroll een stukje naar beneden voor de complete review!

Groet PHOMER

[ Voor 15% gewijzigd door Phomer op 21-03-2022 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SteenMSc
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16-05 16:50
Hierbij mijn review:

Game Pass was bij mij bekend als de “must have” voor je console als je een Xbox hebt, maar ik heb zelf al meerdere jaren geen console meer. Zelf game ik alleen nog maar op de PC. Nu mag ik vanuit Tweakers PC Game Pass reviewen.
Disclosure: ik heb vanuit het Tweakers Testpanel het abbonement gratis gekregen met een looptijd van 3 maanden. Ik heb zelf niets betaald. Tweakers heeft mij gevraagd om in ieder geval de volgende onderdelen te behandelen: algemene beoordeling, het gebruiksgemak, de overzichtelijkheid, het aanbod, de interface, en de prijs-kwaliteitsverhouding.

Het instaleren van de benodigde applicatie ging snel, maar ik had wel wat problemen met inloggen. Ik moest elke nieuwe pagina in het programma opnieuw inloggen. Nadat ik ook ingelogd heb in “Xbox Console Companion”, een apart programma, werkte het naar behoren.
Je wordt direct voorgeschoteld met een groot aanbod aan games. Het overzicht deed mij erg denken aan Steam. Eerst een carrousel met interessante games en daaronder een overzicht met veel verschillende games. Je kan ook de hele bibliotheek zien met filters, door op “All PC Games” te klikken. Het is overzichtelijk en alles laad snel. Het aanbod aan games vond ik verrassend groot. Er staan veel oudere AAA-games in, maar ook meerdere nieuwe, zoals Halo, Destiny 2 en Forza Horizon 5. Daarnaast zit er ook EA Play bij inbegrepen, waardoor het aanbod nog groter is.
Het aanbod past perfect bij mij. Ik loop meestal een paar jaar achter met de grote games, omdat ik wil wachten tot ze goedkoper zijn en ik nog genoeg wil spelen. Ook zijn de vele indie games erg leuk om te spelen. Zo heb ik erg genoten van Lonely Mountains: Downhill, Overcooked, en Subnautica: Below Zero. Wil je vooral de nieuwste en grootste games spelen, dan past het aanbod minder goed bij je, al vind ik dat er nog genoeg te spelen is. Nieuwe pareltjes ontdekken blijft leuk.
Het instaleren en spelen ging makkelijk en vlot, zoals je ook mag verwachten. Cloud gaming is niet inbegrepen bij PC Game Pass, dus je zal wel alle spellen zelf moeten installeren. Dit had een grote impact op mijn SSD. Geen probleem, maar wel iets om rekening mee te houden.
De eerste dag kon ik nog geen games spelen die bij EA Play waren inbegrepen. Het duurde even voordat alles gesynchroniseerd was, dus de EA app liet mij de spellen nog niet installeren. Jammer, maar de volgende ochtend werkte alles.
In het programma zit ook een pagina voor posts van vrienden etc, maar dat heb ik niet gebruikt. Ik ken niemand die een Xbox heeft en ik voelde ook niet de noodzaak om een link te maken met Steam of Facebook.
Wat ik jammer vind is dat het programma automatisch opent op de Game Pass pagina en niet op je eigen Bibliotheek. Je kan namelijk games in een “Play Later” lijst zetten. Vanuit de bibliotheek kan je deze dan makkelijk weer terug vinden. Ik kon nergens een optie vinden om dit te veranderen. Je geinstalleerde games staan wel direct in de linkerbalk, maar alleen met een plaatje. Soms is het dan slecht te zien welke game waar staat, omdat ze op elkaar lijken. Je kan de balk uitklappen, maar dan verlies je weer ruimte in het hoofdscherm.
Ook mis ik de optie om favorieten bovenaan te laten staan. Je kan geen games markeren als favoriet. Het werd al best snel goed zoeken.
De prijs-kwaliteitsverhouding is voor mij erg goed, maar die verschilt natuurlijk per persoon. Speel je vooral de nieuwste games, dan is het voor jou misschien niet de 10 euro per maand waard. Speel je altijd dezelfde 2 of 3 games, dan is het het waarschijnlijk alleen waard als ze beschikbaar zijn via PC Game Pass. Speel je de meeste games later of speel je veel verschillende games, dan is het het zeker waard.

Ik ben erg blij met PC Game Pass. Het past heel goed in hoe ik game en het aanbod is groot en vooral leuk genoeg om mij bezig te houden. Wel mis ik opties om je bibliotheek te beheren. Het is zeker een aanrader om een maand te proberen en het aanbod te proberen. Als het dan toch niets is, kan je meteen opzeggen. Ik ben in ieder geval van plan om mijn abbonement te verlengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phomer
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-05 18:52
PC Game Pass Meerwaarde ten opzichte van XBOX Game Pass? Lees verder en beslis voor jezelf!!

Pluspunten:
  • Groot aanbod aan Games
  • Werkt naar behoren
  • Makkelijk in gebruik
  • EA Play
  • Geen dikke PC nodig
Minpunten
  • Wéér een Abbo
  • Snelle internet verbinding vereist
  • Aanbevolen specs nog altijd aan de maat
Eindoordeel
Score: 4

Bij de start van XBOX Game Pass, april 2019, was ik direct om. Als dagelijks gebruiker van LIVE kreeg ik ook de mogelijkheid om games te spelen voor een vast bedrag per maand. Dat was destijds een mooie bijkomstigheid en iets ‘nieuws’. Op dit moment liggen de abonnementen voor het oprapen en daar doet Microsoft nog eens een schepje bovenop met deze Cloud Streaming Service.

Met de komst van XCloud werd de XBOX Game Pass toegankelijk gemaakt op andere platformen en zo ook speelbaar op PC. Het enige gemist in het zeer uitgebreide aanbod, waren de dedicaded PC titels. Met PC Game Pass vult Microsoft het aanbod van de bestaande Game Pass aan met de beste PC titels van afgelopen decennia, met behoud van de exclusieve titels zoals Halo Infinite, Gears 5 en Forza Horizon 5. PC Game Pass blijft dit aanbod in de toekomst verbeteren, waarbij Microsoft bevestigt dat Total War: Warhammer III op de eerste dag van de lancering naar de service zal komen. Dat is in lijn met wat we ook terugzagen bij de XBOX Game Pass.

Als je een PC met weinig vermogen hebt en je bankrekening niet leeg wilt maken door een dure gaming PC te kopen, kun je met PC Game Pass in plaats daarvan via de Cloud spelen zodra je je hebt geabonneerd op de Game Pass. Streamen via de Cloud beperkt wel de resolutie en framesnelheid van een game, iets waar je wel rekening mee moet houden. Dit alles is afhankelijk van de hardware en de snelheid van je internetverbinding. De systeemeisen hier op een rijtje:
  • Windows 10/11, versie 22H1 of hoger
  • Intel Core i5; AMD Ryzen 5, Quad-core of hoger
  • NVIDIA GTX 1050; AMD Radeon RX 560
  • 8 GB RAM, 3 GB VRAM
  • 150 GB Opslag
  • DirectX 12 API
Nu Microsoft de naam heeft veranderd lijken ze hiermee een nieuw publiek aan te spreken en ook PC Games te willen overtuigen van hun diensten. Hiermee valt er in ieder geval wat te kiezen met PC Game Pass ten opzichte van andere Cloud Games Services.

Met een prijs van €1 word je nu lid en kan men één maand genieten van meer dan 100 games. Daarna kost de service je € 9,99 per maand. Bij het opstarten van de App kom je terecht in een dashboard die herkenbaar is van die van de XBOX. Het scrollen door de interface voelt natuurlijk aan ondanks het grote aanbod. Door per categorie te filteren is het gemakkelijk een game te vinden die aansluit bij jouw interesse. Het combineren van de PC Game Pass en EA Play is zeer welkom. Games als A Way Out, It Takes Two, Anthem, Battlefield, Crysis en vele andere krakers worden toegevoegd een de bibliotheek. Voor mij zijn klassiekers als de Dead Space serie, Command & Conquer en Need For Speed een waardevolle toevoeging!

Conclusie:

Voor €9,99 per maand krijg je echt waar voor je geld. Een goede service waarmee je, dankzij de uitgebreide bibliotheek voorlopig nog niet uit gegamed bent! De selectie games wordt gaandeweg groter en nieuwe games zijn speelbaar op dag één.

De PC Game Pass is zeker niet voor iedereen. Heb je reeds geïnvesteerd in een andere dienst, waar je een bibliotheek hebt opgebouwd met je zuur verdiende centen, dan zal je niet direct staan te springen om maandelijks wéér een abonnement erbij te hebben. Heb je PC staan die in staat is om moderne games te draaien, dan speel je liever de games in betere kwaliteit. Ook is het de vraag of er genoeg games zijn die het bedrag kunnen rechtvaardigen.
Pagina: 1