Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-06 21:48
In mijn onwetendheid heb ik mijn NASsen ingedeeld als SHR met de gedachte dat ik later nog een schijf kon toevoegen en zo de opslagpool kon uitbereiden.

Ik heb 2 216j Synology NAS drives. 1 voor thuis, 1 voor externe backup. Beiden hebben 1 drive ingebouwd. 3TB in de thuis drive en 4TB in de externe backup.

Ik heb me dus niet gerealiseerd dat ik er niet gewoon een disk bij kan zetten om zo de totale opslag te vergroten. Dit weekend plaatste ik een nieuwe HDD erbij en koos ik voor expanden, maar dat resulteerde uiteraard niet in een grotere opslag, maar simpel in redundancy. Mijn schijf is nu nog steeds bijna vol...

Nu vraag ik mij af wat nou het handigste is wat ik kan doen. Zou ik het beste mijn thuis NAS kunnen wissen en opnieuw opbouwen, als JBOD? Dan kan ik later met hyperbackup de data weer terug zetten.

Of is er nog een andere manier? Kan ik 1 schijf er tussen uit halen en dan opnieuw toevoegen als nieuw volume? Niet ideaal, want dan is de data weer verdeeld over 2 disken, liever heb ik 1 pool, dat werkt fijner.

Hopelijk kunnen jullie mij wat tips voor de juiste handelingen geven.

Edit: Ik heb trouwens nog 1 additionele Synology. Wat ik mogelijk zou kunnen doen is het volgende:

De NAS met het issue: 1 schijf verwijderen en in mijn andere NAS zetten als nieuw volume. Dan kan ik alle data daar naartoe kopieren. Mijn NAS met het issue opnieuw indelen, en alle data weer terug zetten?

[ Voor 12% gewijzigd door Shodan op 14-03-2022 13:09 ]

Beste antwoord (via Shodan op 19-03-2022 13:49)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:51
Bij een Nas is data veiligheid natuurlijk het belangrijkste en SHR is een vorm van raid en bij een 2 disk Nas is dat dus maximaal een mirror.
Een disk bijplaatsen verhoogt je data veiligheid (niets kwijt als er een disk defect gaat), maar uiteraard altijd ten koste van capaciteit.
Die veiligheid moet ergens vandaan komen.

Als je geen raid toepast in een Nas kun je net zo goed een USB disk gebruiken.

Dat gezegd hebbende had je dus gewoon voor een basic volume moeten kiezen en bij het bijplaatsen van een disk weer een basic voulume.
Nooit een jbod kiezen, dat verlaagt je data veiligheid, bij een defecte disk ben je meteen alles op beide disken kwijt.

Als je van die raid af wil kun je het volgende doen.
Haal een disk eruit, hang hem aan je PC en verwijder de parities met windows diskmanagement.
Plaats de disk terug in de Nas en start hem op.
Deze begint dan te piepen dat hij een corrupt volume heeft, maar negeer dat voorlopig.
Maakt op de nieuw geplaatste disk een basic volume aan, kopieer de data van het bestaande volume naar dat nieuwe volume en als dat gedaan is verwijder je het oude volume.
Maak daarna een nieuw basic volume aan op de oude disk.
Nu heb je twee basic volumes beschikbaar, waarvan er een leeg is.

Denk erom dat al je packages opnieuw geïnstalleerd moeten worde, dus maak eerst backups daarvan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dit is precies het nadeel van SHR bij NAS'sen met 2 drive bays. Vind het ook raar dat Synology dat niet meer benadrukt. Met een 4 bay NAS trek je er 1 schijf uit, stop je er een nieuwe in en laat je alles rebuilden. Ideaal.

Anyway, ik was nieuwsgierig dus heb even gezocht. Jouw suggestie om voor JBOD te kiezen is inderdaad het handigst dan. Wellicht helpt dit ook:
If you don't want/need redundancy, pull one of the drives (it'll degrade the pool), put it back in and create a second pool on it using JBOD (don't think you can create RAID0 without two drives initially) instead of SHR. Copy your data from the first pool to the second, then delete the first pool, and then add the drive to the JBOD pool.
Bron: https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3

De mooiste oplossing is natuurlijk een 4 bay NAS kopen en een extra schijf daarin te stoppen ;) Dan heb je 2 voor je storage pool en 1 redundancy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
sOid schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:07:
Dit is precies het nadeel van SHR bij NAS'sen met 2 drive bays. Vind het ook raar dat Synology dat niet meer benadrukt. Met een 4 bay NAS trek je er 1 schijf uit, stop je er een nieuwe in en laat je alles rebuilden. Ideaal.

Anyway, ik was nieuwsgierig dus heb even gezocht. Jouw suggestie om voor JBOD te kiezen is inderdaad het handigst dan. Wellicht helpt dit ook:

[...]

Bron: https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3

De mooiste oplossing is natuurlijk een 4 bay NAS kopen en een extra schijf daarin te stoppen ;) Dan heb je 2 voor je storage pool en 1 redundancy.
Ja ze hadden wat mij betreft ook wat beter kunnen waarschuwen wat de gevolgen zijn voor het kiezen van SHR / JBOD. Bedankt voor je tip ik ga die meenemen.

Tja, ik zal ook eens nadenken over gewoon een 4 bay NAS. We hebben dan wel een backup, maar het is altijd goed om een schijf te kunnen wisselen in plaats van alles helemaal te moeten restoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Shodan schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:16:
[...]

Tja, ik zal ook eens nadenken over gewoon een 4 bay NAS. We hebben dan wel een backup, maar het is altijd goed om een schijf te kunnen wisselen in plaats van alles helemaal te moeten restoren.
Neem er dan meteen eentje die Docker ondersteunt. Dat is echt fantastisch :) Voor mijn gebruik iig.

Overigens duurt het rebuilden van zo'n volume wel echt een aantal dagen. Afhankelijk van de hoeveelheid data natuurlijk. Niet erg, maar voor jouw beeldvorming is het dus niet zo dat het echt plug&play is. Tijdens het rebuilden kun je wel overal bij, maar je Syno is op dat moment wel merkbaar trager bij bepaalde acties.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:51
Bij een Nas is data veiligheid natuurlijk het belangrijkste en SHR is een vorm van raid en bij een 2 disk Nas is dat dus maximaal een mirror.
Een disk bijplaatsen verhoogt je data veiligheid (niets kwijt als er een disk defect gaat), maar uiteraard altijd ten koste van capaciteit.

Dat gezegd hebbende had je dus gewoon voor een basic volume moeten kiezen en bij het bijplaatsen van een disk weer een basic voulume.
Nooit een jbod kiezen, dat verlaagt je data veiligheid, bij een defecte disk ben je meteen alles op beide disken kwijt.

Haal een disk eruit, hang hem aan je PC en verwijder de parities met windows diskmanagement.
Deze begint dan te piepen dat hij een corrupt volume heeft, maar negeer dat voorlopig.
Maakt op de nieuw geplaatste disk een basic volume aan, kopieer de data van het bestaande volume naar dat nieuwe volume en als dat gedaan is verwijder je het oude volume.

Denk erom dat al je packages opnieuw geïnstalleerd moeten worde, dus maak eerst backups daarvan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
Ben(V) schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:42:

Thanks voor de uitleg / procedure. Ik ga er mee aan de slag!

Edit: Allemaal voorspoedig gelukt, Eitje. Bedankt

Formatteren in een PC is niet nodig. Zodra je een volume verwijdert. Synology opstart en daarna weer uit zet kan je de HDD er opnieuw in doen en dan bij Synology een nieuw volume toevoegen, waardoor hij weer geformatteerd wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door Shodan op 19-03-2022 15:18 ]

Pagina: 1