Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeeeesh
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-12-2024
Aanleiding
Momenteel zit ik in mijn 3de jaar HBO-ICT Technische Informatica, ik heb voor deze richting gekozen omdat ik het leuk vind om direct te kunnen zien wat je software doet. Zo heb ik bijvoorbeeld een project gehad waarbij ik een eigen lazer-game moest maken waarbij je berichten kon sturen met een IR-ledje. Ook zijn mij de 2 game projecten bijgebleven waarbij ik (in een groep van 4 studenten) een tekst based spel en een visueel 2d spel heb gebouwd.
Ik heb van heel veel dingen een beetje geleerd, zo heb ik een vak gehad over data structuren, AI algoritmen, werken met microprocessoren, hoe een cpu nou daadwerkelijk werkt, het maken van een PID regeling en een stukje hardware (waar ik me niet veel van herrinner omdat het me niet zo aansprak).

Nu zit ik in mijn 3de jaar, heb mijn eerste stage afgerond bij een klein bedrijf op school waar ik een app heb moeten bouwen voor een embedded systeem (voornamelijk hardware aansturen en iets met de input ervan doen). Ik heb hiervoor helaas geen plek kunnen vinden bij een commericieel bedrijf door alle corona toestanden (veel bedrijven meldde geen plek te hebben doordat alles op afstand moest).
Het soort werk van die stage heb ik als erg interresant en leuk ervaren. Helaas heb ik bij mijn stage niet veel kunnen oppakken hoe programmeren in de praktijk er aan toe gaan, aangezien ik weinig begeleiding had en eigelijk 'gewoon mijn ding moest doen'. Ik heb hierbij wel goed geleerd hoe ik bijvoorbeeld moet documenteren en communiceren met de opdrachtgever over wat de precieze eisen zijn, maar niet zo zeer of de manier van tewerk gaan de juiste is.

Volgend jaar moet ik mijn afstudeerstage doen, ik heb al op verschillende plekken gezocht naar 'technische informatica' afstudeerplekken met de talen Python en C++, maar ik vond voornnamelijk bedrijven die C#.NET programmeurs zoeken, of bedrijven die er al vanuit gaan dat je op senior level super efficiente bug-free code uit je mouw kan schudden in C++ of Python.

Hierdoor ben ik mij ook een beetje zorgen gaan maken over wat ik later als baan wil doen en of ik het wel leuk ga vinden. Wat ik mij bij de start van de opleiding had voorgesteld was een baan waar je op kantoor in teams werkt aan een applicatie voor bijvoorbeeld het aansturen van hardware of het uitbereiden van functionaliteiten voor een applicatie, waarbij het niet een eis is om naast je werk ook nog bezig te zijn met programmeren. Ik heb liever mijn werk en privé geschijden. Ook vind ik het fijn als mij wordt uitgelegd hoe het zit i.p.v. uren je brein te kraken over hoe iets werkt en ermee vastlopen.

Maar als ik dan zo kijk naar verschillende vacatures lijkt het alsof je al een volwaardige programmeur moet zijn die direct op hoog niveau alles kan oppakken en alles afweet van zijn vakgebied, waarbij ik alleen de basis kennis heb van logisch denken maar nog niet zomaar alles kan oppakken en helemaal uitvoeren.

Mijn vraag is (vooral aan de afgestudeerde met een technische informatica opleiding), hoe is het werk in de praktijk? Wordt er van je verwacht dat je naast je werk ook programmeerd als hobby? Wordt er van je verwacht dat je in 1x aan de slag kan, of wordt je juist goed begeleid en ingewerkt door ervaren programmeurs? En hoe kan ik het beste zoeken naar een stage bedrijf met hetzelfde werkveld als waar ik in geïntereseerd ben?

TL;DR
3de jaars HBO-ICT TI student die niet helemaal zeker is of hij wel plezier gaat hebben bij toekomstige stage/banen die advies vraagt naar het zoeken van een stage/baan waarbij er vooral hardware wordt aangestuurd of applicaties uitbereid worden en waarbij er niet verwacht wordt dat je alles al kan +advies wat te doen na het afmaken van de opleiding als technische informaticus

Alvast hartelijk dank voor uw reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perform93
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07-05 13:46
Bij een IT traineeship krijg je als junior wel de nodige begeleiding, want dan gaan ze er ook uit dat je er bent om te leren. Dus je hoeft niet in je vrije tijd nog extra te programmeren, je leert gewoon tijdens je werktijd. Wel kan het zo zijn dat je certificaten moet halen en dat doe je vaak wel in je vrije tijd.

Ik spreek overigens vanuit een developers rol, dus niet specifiek vanuit technische informatica.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-05 13:54

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ik ga even wat algemene antwoorden geven:

Met een HBO diploma heb je een bewijs dat je een bepaald niveau aan kan. Niet dat je ook direct alles kan wat er verwacht wordt van een medewerker. Je gaat ook een net afgestudeerde student vliegtuigtechniek direct zelfstandig een vliegtuig ontwerpen, dat gaat helemala niets worden. Je zult altijd een periode hebben bij je toekomstige baan waar je nog doorleert na je opleiding. Daar moet je je echt geen zorgen over maken. Een goede werkgever gaat er ook voor zorgen dat jij de mogelijkheiden krijgt om bijvoorbeeld een cursus te volgen specifiek voor jouw baan.

Daarnaast je moet nog 1.5 jaar, dat is relatief weinig, Ga geen overhaaste beslissingen maken zoals overstappen naar een andere opleiding omdat je denkt dat dat misschien meer aansluit op je toekomstige baan.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeeeesh
perform93 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:43:
Bij een IT traineeship krijg je als junior wel de nodige begeleiding, want dan gaan ze er ook uit dat je er bent om te leren. Dus je hoeft niet in je vrije tijd nog extra te programmeren, je leert gewoon tijdens je werktijd. Wel kan het zo zijn dat je certificaten moet halen en dat doe je vaak wel in je vrije tijd.

Ik spreek overigens vanuit een developers rol, dus niet specifiek vanuit technische informatica.
Dank voor uw reactie, dit stelt me al iets meer gerust over toekomstig werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeeeesh
Bezulba schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:44:
Ik ga even wat algemene antwoorden geven:

Met een HBO diploma heb je een bewijs dat je een bepaald niveau aan kan. Niet dat je ook direct alles kan wat er verwacht wordt van een medewerker. Je gaat ook een net afgestudeerde student vliegtuigtechniek direct zelfstandig een vliegtuig ontwerpen, dat gaat helemala niets worden. Je zult altijd een periode hebben bij je toekomstige baan waar je nog doorleert na je opleiding. Daar moet je je echt geen zorgen over maken. Een goede werkgever gaat er ook voor zorgen dat jij de mogelijkheiden krijgt om bijvoorbeeld een cursus te volgen specifiek voor jouw baan.

Daarnaast je moet nog 1.5 jaar, dat is relatief weinig, Ga geen overhaaste beslissingen maken zoals overstappen naar een andere opleiding omdat je denkt dat dat misschien meer aansluit op je toekomstige baan.
Ik was inderdaad nog niet van plan om over te stappen naar een andere opleiding, ik ga eerst deze opleiding afmaken zodat ik een voet achter de deur heb. Dank voor uw reactie, het geeft mij meer het gevoel dat bedrijven open staan voor zelfontwikkeling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perform93
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07-05 13:46
Als tip wordt er wel verwacht dat je proactief aan moet geven als je tegen iets aan loopt. Dan kan er op tijd op ingespeeld worden. Soms kan je het met de begeleider bespreken, soms moet je het aan een ander vragen die wellicht wel de tijd en/of kennis over heeft. Je kan het zien als een dynamische leeromgeving, waar je niet altijd met dezelfde persoon hoeft te zitten en steeds verschillende problemen tegenkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Yeeeesh schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:37:
Aanleiding
Maar als ik dan zo kijk naar verschillende vacatures lijkt het alsof je al een volwaardige programmeur moet zijn die direct op hoog niveau alles kan oppakken en alles afweet van zijn vakgebied, waarbij ik alleen de basis kennis heb van logisch denken maar nog niet zomaar alles kan oppakken en helemaal uitvoeren.

Mijn vraag is (vooral aan de afgestudeerde met een technische informatica opleiding), hoe is het werk in de praktijk? Wordt er van je verwacht dat je naast je werk ook programmeerd als hobby? Wordt er van je verwacht dat je in 1x aan de slag kan, of wordt je juist goed begeleid en ingewerkt door ervaren programmeurs? En hoe kan ik het beste zoeken naar een stage bedrijf met hetzelfde werkveld als waar ik in geïntereseerd ben?

TL;DR
3de jaars HBO-ICT TI student die niet helemaal zeker is of hij wel plezier gaat hebben bij toekomstige stage/banen die advies vraagt naar het zoeken van een stage/baan waarbij er vooral hardware wordt aangestuurd of applicaties uitbereid worden en waarbij er niet verwacht wordt dat je alles al kan +advies wat te doen na het afmaken van de opleiding als technische informaticus

Alvast hartelijk dank voor uw reacties.
Ik heb geen TI gedaan (bewust BIM gedaan omdat ik geen zin had in programmeren :p ) maar vacatures, er is een tekort aan ITers. Waar ik werk zoeken we al een tijdje uitbreiding van het team, maar dat blijkt lastiger te zijn dan we dachten. Als je de basics van OOP begrijpt (classes, instances, attributes) en vervolgens kan begrijpen hoe dat in een aantal systemen gebruikt wordt, weet je het grootste deel al. En toch kunnen we niemand vinden die intern in dienst wil.

Qua ervaring en begeleiding, hoe dat per bedrijf gaat verschilt enorm. Ik heb bij bedrijven gezeten waar het was van "dit is het stapeltje werk voor deze week, het moet vrijdag af zijn" tot bedrijven die aan de andere kant van het spectrum zitten en veel meer bezig zijn met teambuilding en coaching. Van tevoren is het lastig inschatten hoe bedrijven er mee om gaan. Het kan zijn dat je allerlei beloftes krijgt of "we zijn er mee bezig..." (lees: het ligt stil en niemand doet er wat aan, maar op slide 23 van de kwartaalpresentatie staat er wel iets over). Het ene bedrijf ontwikkeld ook meer dan het andere bedrijf, sommige bedrijven zijn wel heel druk met IT maar laten alles doen door leveranciers.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• taiki
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-05 15:36
Uit je verhaal begrijp ik de volgende kernpunten:
  • Je vindt het leuk om software te maken.
  • Je wil daarbij liefst gelijk het product dat je maakt kunnen zien en waarschijnlijk daar ook feedback over krijgen.
  • Je wil graag in teamverband werken.
  • Je wilt graag goed begeleid worden als startende developer.
  • Je wilt werk en prive gescheiden houden en niet ‘s avonds nog programmeren.
Met betrekking tot dat laatste punt vraag ik me alleen nog af of dit puur het programmeren voor werk is of programmeren in het algemeen. Vind je programmeren en problemen oplossen bijvoorbeeld zo leuk dat je het ook voor jezelf in je vrije tijd doet?

Ik ben zelf software development manager en het advies dat ik altijd geef aan jonge mensen die helemaal aan het begin van hun carriere staan is dat ze vooral in de eerste jaren werken bij bedrijven waar ze veel kunnen leren. Dat betekent in een ideale situatie dat je enerzijds in een bedrijf werkt waar je veel verschillende soorten projecten, talen, frameworks, et cetera kan aanraken, en anderzijds dat je inderdaad begeleiding krijgt van ervaren mensen.

Die begeleiding heb je gewoon vaak nodig, omdat de meeste mensen die net afgestudeerd zijn simpelweg nog helemaal niets weten van wat er allemaal bij komt kijken om in een professionele organisatie software te ontwikkelen. Het zou van jou dus niet verwacht mogen worden dat je dat allemaal in 1 keer al weet. Wat wel van je verwacht mag worden, is dat het papiertje dat je zometeen behaald hebt een indicatie is van het niveau dat je aankan. Dan hoeven we dingen niet 4 keer aan je uit te leggen, maar bv maar 1 of 2 keer.

Zie het diploma dat je krijgt ook vooral op die manier, is mijn ervaring. Kiezen voor werken in software is kiezen voor levenslang leren, terminste als je een leuke en interessante carriere wil hebben. De kennis die je hebt op praktische gebieden, zoals specifieke versies van talen en frameworks, op het moment van je afstuderen, is binnen een aantal jaren vaak alweer obsolete. Je echte meerwaarde als developer komt van de meer abstracte kennis omtrent het oplossen van problemen. Je opleiding legt daar een (goede) basis voor; het meeste komt echter uit de praktijk. Afhankelijk van je intelligentie moet je een bepaald probleem gewoon al een aantal keer opgelost hebben en daarbij waarschijnlijk ook af en toe op je bek zijn gegaan. Dat hoort er gewoon bij.

Concreet voor jouw situatie: mijn advies zou zijn om je huidige studie gewoon af te maken. Je hebt daarmee een prima diploma dat aantoont dat je een bepaald niveau hebt, dat je commitment hebt en bepaalde basisvaardigheden bezit. Daarnaast is de arbeidsmarkt op dit moment uitermate gunstig voor technische beroepen. Om vervolgens te kijken naar je wensenlijstje uit het begin van mijn verhaal: dit verschilt per bedrijf en afdeling. Elk bedrijf heeft een andere cultuur, elke afdeling heeft een andere manager. Er zijn helaas nog veel (software) bedrijven die developers puur als handjes zien, een veredelde fabriekswerker waar je koffie in stopt en die vervolgens code levert. Er zijn ook bedrijven die zo onder tijdsdruk staan, vaak door mismanagement, dat er geen tijd zal zijn om je te begeleiden. Dat zijn vaak de bedrijven die het hardst roepen dat ze mensen goede begeleiding geven; alles om je naar binnen te krijgen. Als je net in deze arbeidsmarkt komt kijken zul je nog niet de ingebouwde bullshit detector hebben om hier doorheen te kijken. Geeft niets, komt vanzelf.

Belangrijkste vraag die je hebt tijdens een sollicatiegesprek: hoe gaan jullie mij de begeleiding geven die ik nodig heb om een software development professional te worden. Soms wordt er gejokt en krijg je geen begeleiding. Geen probleem, andere baan zoeken. Die heb je zo. Er zijn echt werkgevers die je EN een prima salaris kunnen geven EN wat begeleiding. Tenslotte, zorg ervoor dat je niet vastroest en wees niet bang om te job hoppen. Als je geen uitdaging meer voelt of je voelt je uberhaupt niet lekker bij je werk, ga het gesprek aan met je manager. Kunnen ze vervolgens geen verandering bieden, dan heb je zo weer een baan in deze markt. Dit is geen aanmoediging om te gaan jobhoppen, maar in mijn ervaring ontstaan de mooiste producten wanneer jij en het bedrijf allebei happy zijn en jullie doelen gedeelde zijn. Ik zou er nog veel meer over kunnen vertellen, maar laat ik het hierbij houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeeeesh
taiki schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:28:
Uit je verhaal begrijp ik de volgende kernpunten:
  • Je vindt het leuk om software te maken.
  • Je wil daarbij liefst gelijk het product dat je maakt kunnen zien en waarschijnlijk daar ook feedback over krijgen.
  • Je wil graag in teamverband werken.
  • Je wilt graag goed begeleid worden als startende developer.
  • Je wilt werk en prive gescheiden houden en niet ‘s avonds nog programmeren.
Met betrekking tot dat laatste punt vraag ik me alleen nog af of dit puur het programmeren voor werk is of programmeren in het algemeen. Vind je programmeren en problemen oplossen bijvoorbeeld zo leuk dat je het ook voor jezelf in je vrije tijd doet?

Ik ben zelf software development manager en het advies dat ik altijd geef aan jonge mensen die helemaal aan het begin van hun carriere staan is dat ze vooral in de eerste jaren werken bij bedrijven waar ze veel kunnen leren. Dat betekent in een ideale situatie dat je enerzijds in een bedrijf werkt waar je veel verschillende soorten projecten, talen, frameworks, et cetera kan aanraken, en anderzijds dat je inderdaad begeleiding krijgt van ervaren mensen.

Die begeleiding heb je gewoon vaak nodig, omdat de meeste mensen die net afgestudeerd zijn simpelweg nog helemaal niets weten van wat er allemaal bij komt kijken om in een professionele organisatie software te ontwikkelen. Het zou van jou dus niet verwacht mogen worden dat je dat allemaal in 1 keer al weet. Wat wel van je verwacht mag worden, is dat het papiertje dat je zometeen behaald hebt een indicatie is van het niveau dat je aankan. Dan hoeven we dingen niet 4 keer aan je uit te leggen, maar bv maar 1 of 2 keer.

Zie het diploma dat je krijgt ook vooral op die manier, is mijn ervaring. Kiezen voor werken in software is kiezen voor levenslang leren, terminste als je een leuke en interessante carriere wil hebben. De kennis die je hebt op praktische gebieden, zoals specifieke versies van talen en frameworks, op het moment van je afstuderen, is binnen een aantal jaren vaak alweer obsolete. Je echte meerwaarde als developer komt van de meer abstracte kennis omtrent het oplossen van problemen. Je opleiding legt daar een (goede) basis voor; het meeste komt echter uit de praktijk. Afhankelijk van je intelligentie moet je een bepaald probleem gewoon al een aantal keer opgelost hebben en daarbij waarschijnlijk ook af en toe op je bek zijn gegaan. Dat hoort er gewoon bij.

Concreet voor jouw situatie: mijn advies zou zijn om je huidige studie gewoon af te maken. Je hebt daarmee een prima diploma dat aantoont dat je een bepaald niveau hebt, dat je commitment hebt en bepaalde basisvaardigheden bezit. Daarnaast is de arbeidsmarkt op dit moment uitermate gunstig voor technische beroepen. Om vervolgens te kijken naar je wensenlijstje uit het begin van mijn verhaal: dit verschilt per bedrijf en afdeling. Elk bedrijf heeft een andere cultuur, elke afdeling heeft een andere manager. Er zijn helaas nog veel (software) bedrijven die developers puur als handjes zien, een veredelde fabriekswerker waar je koffie in stopt en die vervolgens code levert. Er zijn ook bedrijven die zo onder tijdsdruk staan, vaak door mismanagement, dat er geen tijd zal zijn om je te begeleiden. Dat zijn vaak de bedrijven die het hardst roepen dat ze mensen goede begeleiding geven; alles om je naar binnen te krijgen. Als je net in deze arbeidsmarkt komt kijken zul je nog niet de ingebouwde bullshit detector hebben om hier doorheen te kijken. Geeft niets, komt vanzelf.

Belangrijkste vraag die je hebt tijdens een sollicatiegesprek: hoe gaan jullie mij de begeleiding geven die ik nodig heb om een software development professional te worden. Soms wordt er gejokt en krijg je geen begeleiding. Geen probleem, andere baan zoeken. Die heb je zo. Er zijn echt werkgevers die je EN een prima salaris kunnen geven EN wat begeleiding. Tenslotte, zorg ervoor dat je niet vastroest en wees niet bang om te job hoppen. Als je geen uitdaging meer voelt of je voelt je uberhaupt niet lekker bij je werk, ga het gesprek aan met je manager. Kunnen ze vervolgens geen verandering bieden, dan heb je zo weer een baan in deze markt. Dit is geen aanmoediging om te gaan jobhoppen, maar in mijn ervaring ontstaan de mooiste producten wanneer jij en het bedrijf allebei happy zijn en jullie doelen gedeelde zijn. Ik zou er nog veel meer over kunnen vertellen, maar laat ik het hierbij houden.
Bedankt voor uw reactie, ik ga proberen om een stagebedrijf te zoeken waarbij ik goed begeleid kan worden door onderandere door te vragen over hoe ze mij de begeleiding gaan geven die ik nodig heb om een professional te worden. Nu is alleen nog de hoop dat ik zo'n bedrijf tegen kom. Dank voor alle adviesen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
Wensen lijstje voor uw zelf maken wat U nodig heeft om verder te professionaliseren.
Dit dan ter spraken brengen bij interviews, pitches (of hoe die gesprekken tegenwoordig heten)

Nooit zegen dat u dingen nog moet leren u wilt u verder professionaliseren en daar hangt dan ook een behoorlijk salaris aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeAnne
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-04 11:42
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar ik weet dat veel (semi) overheidsbedrijven in het noorden van het land nog wel eens stagairs aannemen. Bij veel bedrijven helpt het trouwens vaak dat je gewoon contact met ze opneemt, zegt wie je bent, wat je doet en waar je naar op zoek bent. En ook waarom je geïnteresseerd bent om juist stage te lopen bij dat bedrijf (verzin desnoods een goede reden en dat is niet: Ik moet nu eenmaal stage doen.)

Wat veel studenten niet doen, maar wat wel kan helpen, wordt alvast lid van een (landelijk) netwerk van ontwikkelaars in de richting waarin jij je wilt specialiseren. En/of bezoek eens een conferentie met die onderwerpen. Je komt in beide gevallen in contact met mensen binnen bedrijven en die weten nog wel eens of er op korte termijn nog iets staat te gebeuren binnen hun bedrijf.

Bij ons test analisten wil dat nog wel eens werken in elk geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:19
Docent hier. Als je aangeeft waar je ongeveer woont kan ik eens kijken in mijn netwerk.

Je twijfel is terecht, maar overbodig. Er zijn zo *ONGELOOFLIJK* veel programmeurs nodig, op elk vakgebied, dat je overal wel terecht kan.

Het enige waar ik me íets zorgen over maak is de hele strikte keuze om werk en prive gescheiden te houden. Díe zie je als beginner niet heel snel terug. Niet dat ik zeg dat je meteen 40+ uren moet werken, maar er zal waarschijnlijk wel gevraagd worden voor een extra mile. Dat hoeft niet een mijl te zijn, maar een kilometer mag ook ;)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenFM
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-05 16:20
DiedX schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:35:
Het enige waar ik me íets zorgen over maak is de hele strikte keuze om werk en prive gescheiden te houden. Díe zie je als beginner niet heel snel terug. Niet dat ik zeg dat je meteen 40+ uren moet werken, maar er zal waarschijnlijk wel gevraagd worden voor een extra mile. Dat hoeft niet een mijl te zijn, maar een kilometer mag ook ;)
TS heeft blijkbaar andere hobbies dan programmeren, dat zegt weinig over de vaardigheden. Een van mijn meest vaardige collega's schrijft nooit een regel code in haar vrije tijd.

Daarnaast is mijn ervaring dat bedrijven die heel erg hameren op een extra mile ineens heel moeilijk gaan doen als er wat flexibiliteit de andere kant op gevraagd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeAnne
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-04 11:42
DiedX schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:35:

Deels met je eens, maar wie werkt hier nog standaard 40+ uur?

Het gaat er vooral om weten wat je kunt en dit goed over kunnen brengen. Dan moet dat in een planning geen probleem zijn. En ja als het dan eens tegen zit, dan het zijn dat je even de extra mile moet lopen, maar binnen een goed lopend en leuk team zal je dat ook niet erg vinden om dat zo nu en dan eens te doen.

Pak je de uitdaging aan om bij en bedrijf iets te programmeren in een taal die je nog niet machtig bent, dan geef je dat aan, kan men er rekening mee houden. Moet het wel sneller af dan wat jij aangeeft, dan moeten ze er iemand anders op/bij zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Granny
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:24
Ik heb technische informatica afgerond aan de Hogeschool Drenthe in Emmen. Echter dat is al wel een tijd geleden (1995-2000). Ondertussen heb ik alle functies/rollen wel doorlopen voor een advies.

Allereerst, doe ervaring op door mee te lopen in projecten. Je zult deze ervaring toch moeten opdoen om te weten wat er allemaal bij komt kijken. Zorg als je ergens aan de slag gaat dat je in ieder geval in teamverband gaat werken, want je hebt een mentor/voorbeeld nodig die deze ervaring al heeft. Je zult de eerste 2 a 3 jaar tot doel hebben om zoveel mogelijk van anderen te leren, wees sta hier voor open. Ik zou adviseren om in het begin niet teveel vast te bijten op een specifieke programeer-taal / of hardware / embedded eisen. Technische informatica is niet dat je allen in C of C++ moet programmeren. C# bestaat omdat het veel moderner is dan C++. Dus leer zoveel mogelijk talen/scripts/tools/etc en kijk naar code van anderen. Leer object georiënteerd programmeren en design patterns. Leer hoe/waarom projecten slagen maar vooral ook waarom ze mislukken.

Verder, ga doen waar je energie van krijgt en wat je nieuwsgierigheid blijft prikkelen. Zo heb ik zelf ook altijd koppeling tussen software en hardware heel interessant gevonden. Tegenwoordig is de aanschaf van hardware enorm veel goedkoper en toegankelijker dan in 1995-2000, doe hier je voordeel mee. Ik werk zelf veelal in de kantoor automatisering i.p.v. industriële automatisering. Wees je ook bewust van dat dit een keuze is. Je kunt bij een R&D omgeving terecht komen / ingenieursbureau / startup / detachering of misschien wel Microsoft achtige bedrijven.
Dus voor de komende 5 jaar heb ik je hiermee als het goed is wel geholpen. Leer zoveel mogelijk en zorg dat je met plezier elke dag naar je werk gaat. ICT is een van de weinige vakken waarmee je vanuit het niets- iets kunt maken, een mooi beroep.

If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeeeesh
OmeAnne schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:28:
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar ik weet dat veel (semi) overheidsbedrijven in het noorden van het land nog wel eens stagairs aannemen. Bij veel bedrijven helpt het trouwens vaak dat je gewoon contact met ze opneemt, zegt wie je bent, wat je doet en waar je naar op zoek bent. En ook waarom je geïnteresseerd bent om juist stage te lopen bij dat bedrijf (verzin desnoods een goede reden en dat is niet: Ik moet nu eenmaal stage doen.)

Wat veel studenten niet doen, maar wat wel kan helpen, wordt alvast lid van een (landelijk) netwerk van ontwikkelaars in de richting waarin jij je wilt specialiseren. En/of bezoek eens een conferentie met die onderwerpen. Je komt in beide gevallen in contact met mensen binnen bedrijven en die weten nog wel eens of er op korte termijn nog iets staat te gebeuren binnen hun bedrijf.

Bij ons test analisten wil dat nog wel eens werken in elk geval.
Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeeeesh
Granny schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:59:
Ik heb technische informatica afgerond aan de Hogeschool Drenthe in Emmen. Echter dat is al wel een tijd geleden (1995-2000). Ondertussen heb ik alle functies/rollen wel doorlopen voor een advies.

Allereerst, doe ervaring op door mee te lopen in projecten. Je zult deze ervaring toch moeten opdoen om te weten wat er allemaal bij komt kijken. Zorg als je ergens aan de slag gaat dat je in ieder geval in teamverband gaat werken, want je hebt een mentor/voorbeeld nodig die deze ervaring al heeft. Je zult de eerste 2 a 3 jaar tot doel hebben om zoveel mogelijk van anderen te leren, wees sta hier voor open. Ik zou adviseren om in het begin niet teveel vast te bijten op een specifieke programeer-taal / of hardware / embedded eisen. Technische informatica is niet dat je allen in C of C++ moet programmeren. C# bestaat omdat het veel moderner is dan C++. Dus leer zoveel mogelijk talen/scripts/tools/etc en kijk naar code van anderen. Leer object georiënteerd programmeren en design patterns. Leer hoe/waarom projecten slagen maar vooral ook waarom ze mislukken.

Verder, ga doen waar je energie van krijgt en wat je nieuwsgierigheid blijft prikkelen. Zo heb ik zelf ook altijd koppeling tussen software en hardware heel interessant gevonden. Tegenwoordig is de aanschaf van hardware enorm veel goedkoper en toegankelijker dan in 1995-2000, doe hier je voordeel mee. Ik werk zelf veelal in de kantoor automatisering i.p.v. industriële automatisering. Wees je ook bewust van dat dit een keuze is. Je kunt bij een R&D omgeving terecht komen / ingenieursbureau / startup / detachering of misschien wel Microsoft achtige bedrijven.
Dus voor de komende 5 jaar heb ik je hiermee als het goed is wel geholpen. Leer zoveel mogelijk en zorg dat je met plezier elke dag naar je werk gaat. ICT is een van de weinige vakken waarmee je vanuit het niets- iets kunt maken, een mooi beroep.
Dank voor de adviesen en tips, het is fijn om te horen dat er zo veel mogelijk is in de IT, hierdoor krijg ik ook een beter beeld over hoe het bedrijfsleven werkt en zou moeten zijn. Nogmaals, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:43
JeroenFM schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:49:
[...]

TS heeft blijkbaar andere hobbies dan programmeren, dat zegt weinig over de vaardigheden. Een van mijn meest vaardige collega's schrijft nooit een regel code in haar vrije tijd.

Daarnaast is mijn ervaring dat bedrijven die heel erg hameren op een extra mile ineens heel moeilijk gaan doen als er wat flexibiliteit de andere kant op gevraagd wordt.
Bedrijven kunnen veel beter doen inderdaad. Daar tegenover is mijn ervaring ook dat er genoeg devs rondlopen die veel willen maar er maar verdomd weinig voor willen doen.

Waar je in het beste geval een team hebt die bij deadlines een metertje extra zetten heb je nu ook collega's die hun vakantie plannen op moment supreme haha.
OmeAnne schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:53:
[...]

Ikke omdat ik met ambities zit, het gevoel heb dat ik wat heb goed te maken met de ICT HBO die ik niet gevolgd heb, het werk erg leuk vind en beter wil worden. Laat de + flexibel zijn, maar normaliter 40+.

Eerst vond ik het maar frustrerend dat niet iedereen die ambities had, maar nu vind ik het alleen maar mooi. Meer kansen voor mijzelf :9

@Yeeeesh
Als je ambities hebt zul je ervoor moeten werken, dat komt niet aanwaaien. Wil je een leuke stage scoren dan zul je ook zelf op zoek moeten hiernaar. Wil je hippe shit doen, dan heb je grote kans dat je bij vak neuroten zit die wel erg slim zijn en/of thuis extra dingen doen.

Dat wil niet zeggen dat het voor gewone ontwikkelaars met middelmatig talent geen plek is binnen de IT, er zijn genoeg organisaties waar alles wat minder demanding is en je je rustig kunt ontwikkelen, maar dus ook rustig qua voorwaarden in veel gevallen. Gevalletje mix and match dus eigenlijk.

Wat vacatures betreft moet je ook niet bang zijn. Op papier zetten ze person perfect en ze zijn super blij met iemand die 50% bezit van wat er staat of de motivatie heeft om het te leren. Zeker bij starter functies met HBO IT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:50
Granny schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:59:
Ik zou adviseren om in het begin niet teveel vast te bijten op een specifieke programeer-taal / of hardware / embedded eisen. Technische informatica is niet dat je allen in C of C++ moet programmeren. C# bestaat omdat het veel moderner is dan C++. Dus leer zoveel mogelijk talen/scripts/tools/etc en kijk naar code van anderen.
Hier wil ik toch een beetje tegenin gaan: Er zijn mensen die alle muziek even mooi vinden. Maar van een muzikant verwacht je juist een uitgesproken mening over wat goede muziek is.

Er zijn mensen die inderdaad net zoveel voldoening krijgen uit Excel-macro's schrijven als uit het optimaliseren van inline assembler. Die mensen zullen nooit om een baan verlegen zitten, maar ik zal ze nooit begrijpen, en ik denk ook niet dat het noodzakelijk is voor je professionele ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:50
OmeAnne schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:53:
Als je in het salaristopic kijkt zie je toch wel een grote groep nominaal 40 uur werken. Het is wel zo dat bij zelfrapportage mensen hun aantal gewerkte uren structureel overschatten. Fanatiekelingen die het over 60 à 70+ per week hebben kun je meestal wel met een korreltje zout nemen.
Pagina: 1