Welk onderdeel sloopt mijn ram kitjes?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:35
Hier een interessant en vervelend probleem.

Corsair SF750, Asus P8Z77I-Deluxe, 3770k

Ik ben nu inmiddels 2 dagen verder en 2 ram kitjes (4 strips in totaal) armer.

Systeem POST (ook al meerde malen in het bios geweest en daarna gereboot, zonder issues), ik boot naar Windows, ik kan het systeem gebruiken.
Na een reboot krijg ik een knipperend DRAM ledje op het mobo.

Beide ram stripjes lijken allebei en tegelijk defect geraakt.
Ze werken ook niet meer in 2 andere borden.

Gisteren met andere kitje getest in hetzelfde bord (wat problemen gaf), buiten de behuizing en daarbij kon ik gewoon POSTEN, restarten, etc, met een andere voeding eraan (maar let wel: hiermee niet naar Windows geboot en dus niet gereboot via OS).

Nu heb ik vandaag een vervangend kitje ingebouwd en daarmee is exact hetzelfde gebeurd: allebei defect.

Welk onderdeel moet ik als boosdoener zien en/of preventief vervangen, want ik heb gevoel dat deze combi ram blijft slopen.
PSU of MOBO?

Het MOBO zou afgeschreven zijn, de PSU kan (preventief?) RMA.

[ Voor 17% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-03-2022 10:35 ]

Beste antwoord (via HugoBoss1985 op 14-03-2022 20:44)

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:57

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

PSU is erg onwaarschijnlijk. Er zitten namelijk spanningsregelaars op het moederbord die een voltage step down doen voor het RAM. Ik weet even niet zeker welke PSU rail daarvoor gebruikt wordt maar dat is eigenlijk niet relevant. Meestal werken die met een input marge die best wel groot is, dus een verhoging van spanning op de verantwoordelijke PSU rail zal geen schade aan je ram opleveren.

Veel waarschijnlijker is dat de spanningsregelaar op je bord buiten marge is gaan functioneren, of er is een buffercondensator gaan lekken (dat zou mijn gok zijn). Dan wordt je RAM continu geconfronteerd met spanningspieken en dalen, wat in de regel niet prettig gevonden wordt door halfgeleiders.

Mijn ietwat educated guess zegt dan ook: moederbord. PSU is wmbt zo goed als uitgesloten.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:37

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Mijn eerste gok zou zijn een verkeerde setting in je bios
2e gok, een defecte component op je Mobo
3e gok, heb je ook je huidige voeding uitgesloten? Zeker omdat je ook getest hebt met andere voeding buiten de behuizing...

Note: Alles is 2 cent waard hier....

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:24
Ik denk dat het RAM stukgaat door te hoog voltage.
Waarschijnlijk door een spanningsregelaar op je mobo, misschien door je voeding.

Lastig te testen. Niet teveel risico nemen op verdere schade..

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Sparhawk schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:27:
Mijn eerste gok zou zijn een verkeerde setting in je bios
2e gok, een defecte component op je Mobo
3e gok, heb je ook je huidige voeding uitgesloten? Zeker omdat je ook getest hebt met andere voeding buiten de behuizing...

Note: Alles is 2 cent waard hier....
-Bios settings staan goed (heeft altijd zo gewerkt), geen hoog voltage ofzo ingesteld voor het ram.
-Dat gok ik eigenlijk ook... maar ik twijfel dus tussen psu of mobo.
-Huidige voeding is niet uitgesloten maar dezelfde combo van mobo+psu+cpu heeft dus vanmorgen een 2de ram kitje gesloopt.
S0epkip schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:28:
Ik denk dat het RAM stukgaat door te hoog voltage.
Waarschijnlijk door een spanningsregelaar op je mobo, misschien door je voeding.

Lastig te testen. Niet teveel risico nemen op verdere schade..
Dat gok ik ook, dit is alleen maar door een soort stroom/spanningspiek te verklaren.

Ik kan verder geen schade en/of brand lucht o.i.d. constateren.

Ik vraag me af of de webshop een preventieve RMA van de PSU gaat accepteren/behandelen.
Het mobo gaat in ieder nu eruit en leg ik apart, ik bouw een ander mobo in en ga eerst testen met een goedkoop ram stripje wat ik wel kan missen.

[ Voor 34% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-03-2022 10:33 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:57

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

PSU is erg onwaarschijnlijk. Er zitten namelijk spanningsregelaars op het moederbord die een voltage step down doen voor het RAM. Ik weet even niet zeker welke PSU rail daarvoor gebruikt wordt maar dat is eigenlijk niet relevant. Meestal werken die met een input marge die best wel groot is, dus een verhoging van spanning op de verantwoordelijke PSU rail zal geen schade aan je ram opleveren.

Veel waarschijnlijker is dat de spanningsregelaar op je bord buiten marge is gaan functioneren, of er is een buffercondensator gaan lekken (dat zou mijn gok zijn). Dan wordt je RAM continu geconfronteerd met spanningspieken en dalen, wat in de regel niet prettig gevonden wordt door halfgeleiders.

Mijn ietwat educated guess zegt dan ook: moederbord. PSU is wmbt zo goed als uitgesloten.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Blaat schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:37:

Dank voor de input en informatie :)

Ik ben ondertussen bezig om het moederbord om te bouwen/te vervangen.

Kun je mij nog uitleggen/verklaren waarom ik in eerste instantie wel gewoon kan POSTEN, in het bios kan, naar een OS kan booten maar dat het vervolgens het ram defect gaat na het reboot vanuit het OS?
Ik geloof dat sommige componenten (grafische kaarten?) hun volledige maximum voltage krijgen tijdens het aanzetten van een pc?
Dan zou het ram toch gelijk defect zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-05 22:05
- Is je computer verbonden via een geaarde stopcontact?

- Gecontroleerd of je moederbord geen sluiting maakt met je case?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Het mobo is kaputt.
Want het systeem werkt nu weer normaal met een ander mobo en het derde ram kitje inmiddels.

@Evertt Ja en nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

HugoBoss1985 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:12:
Het mobo is kaputt.
Want het systeem werkt nu weer normaal met een ander mobo en het derde ram kitje inmiddels.

@Evertt Ja en nee.
?

Het 1e wat je doet als je MB verdenkt is uitbouwen en buiten de behuizing testen.(met 1 module)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Hackus schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:39:
[...]

?

Het 1e wat je doet als je MB verdenkt is uitbouwen en buiten de behuizing testen.(met 1 module)
?

Startpost:

Gisteren met andere kitje getest in hetzelfde bord (wat problemen gaf), buiten de behuizing en daarbij kon ik gewoon POSTEN, restarten, etc, met een andere voeding eraan (maar let wel: hiermee niet naar Windows geboot en dus niet gereboot via OS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

*knip* TS schrijft twee keer dat hij zijn mobo uitgebouwd heeft. Daar nog een keer op doorgaan is niet nodig.

[ Voor 89% gewijzigd door br00ky op 14-03-2022 19:31 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

nmvt

[ Voor 99% gewijzigd door Hackus op 15-03-2022 07:19 ]

Pagina: 1