Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SATA harddisks wissen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
De 3,5 inch harddisks uit mijn oude NAS wil ik wissen.

Ik zie dat ik hiervoor een dock kan kopen. Zoiets: pricewatch: Nedis Hard Disk Docking station Zwart
Of een externe harddiskbehuizing kan kopen maar die heeft dan altijd een adapter nodig.

Hoe doen jullie dat?

Alle reacties

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Zit er niet gewoon een formatteer functie op de Nas?

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:41

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-11 11:51

Nobby

Nuts!

5.25"? Bedoel je niet 3.5"?

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:41
5,25 inch harddisk, wat voor NAS is dat in vredesnaam, een ouwe 8086?

Hier gaat het heel simpel. Een harddisk die goed is, blijft. Daar zet ik wel oude of tijdelijke data op of ik gebruik m als extra backup.

Een harddisk die niet meer goed is (bad sectors oid) boor ik met een metaalboortje een gat dwars doorheen. Daarna gaat ie bij de oude elektrische apparaten op de vuilstort. Ik neem geen risico's met m'n data.

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ja, 3,5 inch.

De 4 schijven zitten nu in een DS413.
De 2 nieuwste schijven wil ik hergebruiken in een nieuwe NAS,

De rest geef ik aan iemand kado.

• Nobby

Nobby

Nuts!

De TS heeft zijn post aangepast naar 3.5".

Maar idd, met zo'n dock kan je je HD's wissen.

Wat ben je van plan met je oude hardeschijven?

Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• Nobby

Nobby

Nuts!

nokiaan958GB schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:37:
Ja, 3,5 inch.

De 4 schijven zitten nu in een DS413.
De 2 nieuwste schijven wil ik hergebruiken in een nieuwe NAS,

De rest geef ik aan iemand kado.
Wat voor RAID draaide je op je NAS?

Ik zou niet weten aan wie ik mijn oude HD's zou moeten geven. Ik gooi ze allemaal in de shredder van mijn werk.

• nokiaan958GB
  • Niet online
Nobby schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:39:
[...]

Wat voor RAID draaide je op je NAS?

Ik zou niet weten aan wie ik mijn oude HD's zou moeten geven. Ik gooi ze allemaal in de shredder van mijn werk.
allemaal WD red disks in RAID 5

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:55

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik zou ze gewoon in mijn PC hangen, geen adapter nodig of wat (want S-ATA poorten zitten wel op elk moederbord...), en de standaard deep-wipe meuk doen.

Je vermeld een synology, weet je zeker dat je raid5 hebt gekozen? (als in, niet SHR?), if so: why? Ik zou Raid5 van harte afraden...

Hetzelfde geld echter: gewoon in je PC hangen, initialiseren (of niet) en format/rewrite/format/rewrite (al dan niet met een tool als dban -- persoonlijk gebruik ik de boor-methode als ik het echt volledig gewist wil hebben, hoe goed de erase ook, recoveren kan altijd wel als degene die dat wil het écht wel wil).

Met SHR is het zonder de hele array of in ieder geval parity-minimum (en Raid5 eigenlijk geld dit ook voor zei het met veel meer overhead) zo goed als onmogelijk om 'volle files' terug te krijgen echter vanaf een enkele disk.

[ Voor 74% gewijzigd door Umbrah op 13-03-2022 22:53 ]

• Nobby

Nobby

Nuts!

Gewoon die 2 harde schijven die je wil weggeven even wissen via de NAS, de kans dat je daar data af kan halen met 2 missende schijven uit die RAID-5 setup is verwaarloosbaar.

Zo'n dock kopen is misschien iets te veel van het goede. Al heb ik er ook 1 gekocht voor 1 projectje ooit....

Pagina: 1