Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Aankoopadvies VR setup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:16
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn daily driver is een MacBook Pro uit 2014 die ik voornamelijk in clamshell stand gebruik met twee 1440p Dell schermen. Bij zwaardere Matlab en voornamelijk Inventor modellen loop ik erg tegen de grenzen aan van dit apparaat. Hoewel ik mijn laptop graag vervang voor een nieuwe MacBook loop ik dan tegen het probleem dat bootcamp inmiddels overleden is. Dus heb ik nu eindelijk een excuus om een computer te kopen voor een VR setup.
Daarnaast zou ik ook nog dualboot of VM achtige dingen willen proberen en bijvoorbeeld een NAS gericht OS naast Windows draaien.

Dus:
  • VR-Gaming
  • 3D-Moddeling
  • VM/NAS experimenteren
  • Matlab
Prioriteiten in die volgorde.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Inclusief bril denk ik aan zo'n 3 tot 3,5 duizend euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik blijf mijn laptop eventueel voorlopig als daily driver gebruiken en geheugen chips lossolderen lijkt mij verdraait lastig. Dus niets mee te nemen.
Voor de eventuele NAS mogelijkheden demonteer ik mijn huidige externe schijven.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Omdat ik graag ook wil kunnen experimenteren met VM's en toekomstproof wil zijn heb ik nu gekozen voor 8+4 cores en 32gb geheugen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Apple Onder invloed van LTT heb ik een voorkeur voor Seasonic en Noctua.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Klein is heel fijn maar voor mijn NAS ambities is ruimte ook niet overbodig.
Stiller is natuurlijk altijd beter maar tijdens gebruik zal ik waarschijnlijk muziek of game-geluid aan hebben.

Ga je overklokken?
Wellicht wat tegenstrijdig met mijn VM ambities maar ik ga liever voor stabiliteit dan die 3% snelheid winst.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben benieuwd naar jullie meningen omtrent mijn huidige lijstje. Meer bang voor minder buck is natuurlijk altijd beter maar ik wil enigszins toekomst proof zijn en wil vooral geen stabiliteitsdrama.
En naast de computer, is de bril de juiste keuze?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700K Boxed€ 408,99€ 408,99
1MoederbordenMSI MAG B660M Mortar WiFi DDR4€ 191,67€ 191,67
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3070 Ti GAMING OC 8G€ 873,95€ 873,95
1BehuizingenNZXT H510 Zwart€ 69,90€ 69,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 104,67€ 104,67
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M4D3600C18€ 149,90€ 149,90
1VoedingenSeasonic Focus GX-850€ 99,90€ 99,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 138,70€ 138,70
1VR-brillenHTC Vive Pro 2 Full Kit€ 1.389,-€ 1.389,-
Totaal€ 3.426,68

Alle reacties

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:07
Niks mis mee. Zie mijn build in mijn inventaris voor een duurdere versie van jouw pc met eventueel ook interessante componenten om te overwegen.

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:07
De VR bril is goed. Je kunt de Valve Index overwegen. Voor- en nadelen.
Ik wacht zelf op een volgende generatie ter vervanging van de Rift die ik nu heb. Zal in de loop van 2022 denk ik nog iets uitkomen. Maar goed, als je nu wil kopen, dan koop je wat er nu is uiteraard.

• BorisH
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 24-02-2024
Heb je al gekeken naar de h510 flow versie? Denk wel dat je daar veiliger zit kwa koeling.

Ook als je van plan bent om te overklokken met jou K cpu zou ik eerder kijken naar een z690 mobo ipv een b660m. Indien je niet gaat overklokken zou ik misschien gaan voor een pricewatch: Intel Core i7-12700 Boxed , is ook al weer meteen €40 minder voor dezelfde prestaties.

Voor de rest ziet het er zeer degelijk uit.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:49
Eens met @BorisH de i7-12700 op een goed B660 moederbord is prima (zie hier) en de Flow versie van die kast is de betere van deze twee. Ook kan de voeding een tandje minder, bv BitFenix Formula Gold 750W, net als de CPU koeler, bv be quiet! Shadow Rock 3 Zwart. Neem ook twee reepjes geheugen, en bedenk dat 3600 MT/s CL18 net zo snel is als 3200 MT/s CL16 - Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:43
Als je het kan betalen, koop dan een zo snel mogelijke GPU.
De GPU is de beperkende factor in VR op hoge resoluties.

(hier een RTX3080 en ook dat is eigenlijk nog niet voldoende...)

• spork
BorisH schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:24:
Heb je al gekeken naar de h510 flow versie? Denk wel dat je daar veiliger zit kwa koeling.

Ook als je van plan bent om te overklokken met jou K cpu zou ik eerder kijken naar een z690 mobo ipv een b660m. Indien je niet gaat overklokken zou ik misschien gaan voor een pricewatch: Intel Core i7-12700 Boxed , is ook al weer meteen €40 minder voor dezelfde prestaties.

Voor de rest ziet het er zeer degelijk uit.
Ik ben niet van plan om te overklokken maar volgens de specs is de base en max clock van de K hoger. Ik ging er vanuit dat de K gewoon net een betere selectie is?
Als het wel ècht hetzelfde is behalve het overklokken is het een mooie besparing.
Iets wat beter is hetzelfde belasten resulteert vaak in een langere levensduur.
martyw schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:41:
Eens met @BorisH de i7-12700 op een goed B660 moederbord is prima (zie hier) en de Flow versie van die kast is de betere van deze twee. Ook kan de voeding een tandje minder, bv BitFenix Formula Gold 750W, net als de CPU koeler, bv be quiet! Shadow Rock 3 Zwart. Neem ook twee reepjes geheugen, en bedenk dat 3600 MT/s CL18 net zo snel is als 3200 MT/s CL16 - Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16
Kast ga ik naar kijken. Ik overweeg ook nog de pricewatch: Fractal Design Define S2 Black en misschien kom ik nog iets anders tegen (zelfbouw staat ook nog bij de opties).
Om enigszins toekomst proof te zitten neem ik liever een voeding boven het aangeraden wattage voor deze CPU en GPU. Is BitFenix net zo goed aangeschreven als Seasonic?

Ik ben helaas niet helemaal op de hoogte van geheugen snelheden. Maar ik dacht dat vier altijd beter was dan twee want quad-channel? Ik zal in iedergeval eens gaan kijken naar de verbanden in transfers per seconde en alle andere variabelen.
Leader98 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:46:
Als je het kan betalen, koop dan een zo snel mogelijke GPU.
De GPU is de beperkende factor in VR op hoge resoluties.

(hier een RTX3080 en ook dat is eigenlijk nog niet voldoende...)
Ik heb tot nu toe alleen Beatsabers langer dan een halfuur gespeeld in VR en dat was op een 1070ti. Dat ging toen prima. Ook zonder misselijkheid en dat soort klachten. Was een Vive pro 1
Het kunnen betalen is een moeilijk dingetje. Als ik geen 3080ti kan betalen moet ik geen 3070ti willen betalen vind ik zelf..
Met welke games ondervind jij problemen? En hoe definieer je problemen? Ik ben zelf denk ik al tevreden vanaf 90fps (constant) en ben niet perse een 240fps zoeker zegmaar. Gaat hem ook niet worden met mijn huidige monitoren (60Hz)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:49
spork schreef op zondag 13 maart 2022 @ 23:40:
Is BitFenix net zo goed aangeschreven als Seasonic?

Ik ben helaas niet helemaal op de hoogte van geheugen snelheden. Maar ik dacht dat vier altijd beter was dan twee want quad-channel? Ik zal in iedergeval eens gaan kijken naar de verbanden in transfers per seconde en alle andere variabelen.
1) Ja, zie bv hier
2) lees dit

• spork
Goede in depth! 8)7
Ga ik nog even goed naar kijken.
2) lees dit
Halverwege staat dat ze perongeluk geen quad channel getest hebben..
Maar er is wel een verbetering van single naar dual channel op cpu gebruik in hun test.
Ik ga morgen proberen mij verder te verdiepen.
Bedankt voor de linkjes!

• Leader98
spork schreef op zondag 13 maart 2022 @ 23:40:
[...]

Ik ben niet van plan om te overklokken maar volgens de specs is de base en max clock van de K hoger. Ik ging er vanuit dat de K gewoon net een betere selectie is?
Als het wel ècht hetzelfde is behalve het overklokken is het een mooie besparing.
Iets wat beter is hetzelfde belasten resulteert vaak in een langere levensduur.

[...]

Kast ga ik naar kijken. Ik overweeg ook nog de pricewatch: Fractal Design Define S2 Black en misschien kom ik nog iets anders tegen (zelfbouw staat ook nog bij de opties).
Om enigszins toekomst proof te zitten neem ik liever een voeding boven het aangeraden wattage voor deze CPU en GPU. Is BitFenix net zo goed aangeschreven als Seasonic?

[...]

Ik heb tot nu toe alleen Beatsabers langer dan een halfuur gespeeld in VR en dat was op een 1070ti. Dat ging toen prima. Ook zonder misselijkheid en dat soort klachten. Was een Vive pro 1
Het kunnen betalen is een moeilijk dingetje. Als ik geen 3080ti kan betalen moet ik geen 3070ti willen betalen vind ik zelf..
Met welke games ondervind jij problemen? En hoe definieer je problemen? Ik ben zelf denk ik al tevreden vanaf 90fps (constant) en ben niet perse een 240fps zoeker zegmaar. Gaat hem ook niet worden met mijn huidige monitoren (60Hz)
Ik speel DCS World, Flight Simulator 2020, Eurotruck 2 en beide Assetto Corsa's
Problemen: Je dient slim om te gaan met instellingen. Teveel grafische pracht zorgt voor een te lage framerate en hickups (einde immersie).

• spork
Leader98 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:04:
[...]

Ik speel DCS World, Flight Simulator 2020, Eurotruck 2 en beide Assetto Corsa's
Problemen: Je dient slim om te gaan met instellingen. Teveel grafische pracht zorgt voor een te lage framerate en hickups (einde immersie).
Even voor mijn broer, die staat ook op het punt een Vive Pro 2 te kopen. Heb je ook problemen bij Assetto Corsa met een 3080?
Ik speel zelf eigenlijk geen race sim games omdat ik het alleen leuk vind als de hardware echt goed is en ik vind het dan weer niet leuk genoeg om daarvoor te betalen.

Ik vind het heel lastig om geen 3080ti te kopen maar de prijzen zijn momenteel echt niet normaal. Als ik mij niet vergis was ik ooit van plan om bij mn laptop een externe 1080 te kopen a 6-700 euro.. 8)7

• Leader98
Assetto Corsa loopt goed op een ReverbG2 aan een RTX3080 maar ook dan moet je niet teveel detail aanzetten.
Pagina: 1