Vraag

• CRAK
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-03-2022
Ik ben recent overgestapt van een Sony KDE-32S4010 met een externe Humax 5050c naar een Sony KE-48A9.
Zowel de 5050c als de A9 beschikken over 2 DVB-C tuners.

Bij de 5050c kan ik (met 1 smartcard) een programma opnemen en ondertussen lekker rondzappen, ook naar andere streams. Hij kan zelfs 2 programma's tegelijk opnemen uit verschillende streams en liet me dan zappen tussen de verschillende zenders binnen de betreffende streams.

De A9 laat me (met dezelfde smartcard in een CI+ module) bijv. het 20:00 journaal opnemen (problemen met NPO start) en tegelijk zappen, maar niet buiten de stream van NPO1, 2 en 3.
Dit lijkt dus sterk op wat de 5050c met een enkele tuner zou moeten kunnen.

Hoe zit dat? Zijn 2 tuners niet altijd 2 tuners?

Alle reacties

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:46

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De 5050C heeft een kaartlezer, terwijl de A9 een CI-module gebruikt. Een fundamentele beperking van een CI-module is dat er maar 1 transportstream gedecodeerd kan worden. De tweede tuner kan afstemmen, maar niet decoderen, want de CI-module is bezet.

Als je ongecodeerde zenders kijkt, dan denk ik dat het probleemloos werkt, want dan is de CI-module niet nodig.

• notesboy
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-01-2024
Dank je, helder!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:46

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Als je het een beetje handig je opnames op ongecodeerde zenders plant, dan denk ik dat er mee te leven is. Bijvoorbeeld als je RTL4 wilt opnemen, RTL4 SD opnemen en dan heb je maar een keer een SD-opname. Je CI-module blijft dan vrij om langs de HD-zenders te zappen.

Als je echt onafhankelijk wilt kijken en opnemen dan blijft een externe ontvanger onontkoombaar. De 5050C is alweer een behoorlijk oudje, je zou dan kunnen overwegen om bijvoorbeeld een Vu+ Uno 4K in te zetten, die is 4K, heeft 8 tuners en een kaartlezer, is daarmee een waar opnameparadijs.