Laptop advies (twee externe monitoren)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hidde V
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13-05 11:42
Ik ben opzoek naar een laptop voor de studie, mijn budget is 650 euro.

Het probleem is alleen dat op dit budget zonder videokaart de usb-c poort geen DP alt mode of thunderbolt heeft om twee beeldschermen aan te sluiten. Elke laptop heeft wel HDMI maar hoe kan ik twee externe beeldschermen aansluiten? Het liefst via een docking station of hub.

De eisen voor de laptop:

16 GB ram
4/6 core CPU (Ryzen 3/5 Of Intel core i5)
Accu +-10 uur bij browsen
+-14 inch scherm (IPS)
Het aansluiten van twee externe beeldschermen.

[ Voor 24% gewijzigd door Hidde V op 14-03-2022 07:49 ]

Beste antwoord (via Hidde V op 03-04-2022 17:00)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:22
https://tweakers.net/lapt...eZTFErJjCfjoA9pvFYCx3me3w

Dit zijn de laptops onder de € 700 met 16 GB, 4/6 cores, rond de 14” en met een usb-c-aansluiting die video doet.

Alleen 1 Ideapad voldoet aan de eisen, de andere 7 zitten tussen de € 650 en € 700 in.

Een laptop met een (mini-)Displayport-uitgang is nog zeldzamer. Bovendien kun je met de genoemde adapter volgens die site maar 1 monitor aansluiten. Dan kun je ook gelijk Displayport-Displayport gaan :).

Je kunt overigens ook gewoon een dock nemen op basis van Displaylink-technologie. Daar wordt de videodata door je cpu gecomprimeerd, over een USB-aansluiting (A of C) gestuurd en in de dock weer omgezet naar video.

Daar kun je niet op gamen, maar prima Office op draaien. Film kijken op 4K gaat ook prima.

Zoiets: pricewatch: Dell D6000 Universeel Dockingstation

Door de Displaylink werkt het op iedere laptop (al zou ik wel USB 3.0 en een quad core-cpu adviseren).

Deze docks kunnen zelfs 2 4K-schermen aan en als je laptop toch Alternate Mode aankunnen met Displayport, dan kunnen ze 3 4K-schermen aan.

Ik heb er eentje 2e hands gekocht. Nieuw vind ik ze erg duur en ik heb zelf 2 schermen 1x 4K en 1x 1440p. Er zijn weinig docks die zonder USB-C met Displayport-ondersteuning deze hoge resoluties tegelijk kunnen aansturen.

[ Voor 6% gewijzigd door White Feather op 18-03-2022 17:51 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indokecil
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 28-08-2024
Als je een laptop hebt met een mini displayport, kun je hiermee werken: https://brievenbusgadgets...itor-met-hdmi-vga-of-dvi/
Doe ik ook en werkt perfect.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
https://tweakers.net/lapt...eZTFErJjCfjoA9pvFYCx3me3w

Dit zijn de laptops onder de € 700 met 16 GB, 4/6 cores, rond de 14” en met een usb-c-aansluiting die video doet.

Alleen 1 Ideapad voldoet aan de eisen, de andere 7 zitten tussen de € 650 en € 700 in.

Een laptop met een (mini-)Displayport-uitgang is nog zeldzamer. Bovendien kun je met de genoemde adapter volgens die site maar 1 monitor aansluiten. Dan kun je ook gelijk Displayport-Displayport gaan :).

Je kunt overigens ook gewoon een dock nemen op basis van Displaylink-technologie. Daar wordt de videodata door je cpu gecomprimeerd, over een USB-aansluiting (A of C) gestuurd en in de dock weer omgezet naar video.

Daar kun je niet op gamen, maar prima Office op draaien. Film kijken op 4K gaat ook prima.

Zoiets: pricewatch: Dell D6000 Universeel Dockingstation

Door de Displaylink werkt het op iedere laptop (al zou ik wel USB 3.0 en een quad core-cpu adviseren).

Deze docks kunnen zelfs 2 4K-schermen aan en als je laptop toch Alternate Mode aankunnen met Displayport, dan kunnen ze 3 4K-schermen aan.

Ik heb er eentje 2e hands gekocht. Nieuw vind ik ze erg duur en ik heb zelf 2 schermen 1x 4K en 1x 1440p. Er zijn weinig docks die zonder USB-C met Displayport-ondersteuning deze hoge resoluties tegelijk kunnen aansturen.

[ Voor 6% gewijzigd door White Feather op 18-03-2022 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hidde V
Witte Veer, hartelijk bedankt!

Deze optie in tweakers had ik nog niet gevonden en nu is het zoeken een fluitje van een cent.
Ik heb inmiddels mijn oog op een 15 inch laptop en dus ook mijn budget wat verhoogt, ik ga waarschijnlijk één van deze drie kopen aangezien die een accu van 70kwh heeft voor niet zo veel meer dan de andere IdeaPad 5 15ITL05 met 57kwH. Ik kan dan zelf niet meer een ssd toevoegen maar een accu die 15 uur mee kan gaan is toch wel ideaal.

De enige optie die op dit moment te verkrijgen is in Nederland heeft wel de stroom via de usb-c poort, als ik dus een Hub ga gebruiken moet deze ook PD 3.0 ondersteunen. Nu heb ik hier nog wel een vraagje over: Als ik hem oplaad door zo'n hub heen en ik wil niet 100+ euro besteden aan een hub, dan kan deze waarschijnlijk wel redelijk warm worden, is dat schadelijk voor de accu/hub? Ik heb trouwens de hub het liefst onder het bureau uit het zicht dus om dan steeds een usb-c kabeltje in die hub te pluggen is niet heel praktisch, ik wil hem ook niet aan de stroom laten zitten gezien de gezondheid van de accu.

Verder zie ik dat je misschien bij de hubs/docks de usb-c kabel in moet pluggen bij de hub voor stroom om de werking van meerdere beeldschermen te ondersteunen, dit heb ik liever niet omdat de laptop dan altijd oplaad, is dit altijd het geval?. Als iemand nog suggesties heeft voor usb-c hubs/docks zijn die ook welkom.

Hier de lijst met laptops die ik uitgezocht heb:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1LaptopsLenovo IdeaPad 5 15ITL05 (82FG01M3MH)€ 749,-€ 749,-
1LaptopsLenovo IdeaPad 5 15ITL05 (82FG01MDMH)€ 0,-€ 0,-
1LaptopsLenovo IdeaPad 5 15ITL05 (82FG01R9MH)€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 749,-

[ Voor 10% gewijzigd door Hidde V op 28-03-2022 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
De hub is er natuurlijk voor gemaakt om die stroom door te geven en zal echt niet erg warm worden.

De meeste laptops stoppen gewoon met laden als de accu vol is en dan gaat de accu dus niet achteruit door laden en ontladen (al lopen de meeste mensen jaren achter en trekken die iedere keer de kabel van de stroom uit de laptop als de accu vol is, wat dus betekent dat de accu vele malen meer geladen en ontladen wordt dan nodig bij desktopwerk |:( ).

Die Dell D6000 kun je ook gewoon aan USB-A hangen, dan kan hij 2 4K-monitoren aansturen (via USB-C met Alternate Mode kan hij er 3 aansturen). Dus je houdt dan de USB-C vrij voor het laden. Maar in principe zou de hub gewoon via USB-C aan je laptop hangen en wordt je laptop gewoon via de hub geladen (deze ondersteunt gewoon het laden met 65 watt, wat ook genoeg is voor de Ideapad die je hebt uitgezocht. Alleen 6-8-cores en laptops met dedicated gpu's hebben hier vaak niet genoeg aan).

Bij mij werkt de Dell D6000 helemaal niet via USB-C (en wel via USB-A), maar dat zal komen omdat mijn werkgever de USB-C-poorten dicht heeft getimmerd (er zijn namelijk diverse beveiligingslekken bekend met het aansluiten van Thunderbolt-apparaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hidde V
Hartelijk dank, dat wist ik niet!

Ik heb zelf al 6 jaar een laptop waarvoor ik altijd de oplader aangesloten moet hebben, dit wil ik natuurlijk niet hebben bij mijn laptop na enkele jaren. Mijn broer die een wat krachtigere laptop nodig had heeft ook na twee jaar een nieuwe accu moeten kopen omdat die het niet langer dan 30 minuten vol hield.

Naar mijn weet is het overladen van een laptop accu nooit een goed idee en werd er inderdaad altijd gezegd dat je hem tussen de 20 en 80 procent moet houden en dus bij 20 procent weer begint op te laden.

Ook zit je met de hub voor opladen met externe apparatuur en niet met de orginele lenovo oplader, heeft dit nog gevolgen of echt alleen met chinese rommel. Dat hoor je dan ook vaak met telefoon opladers. Volgensmij maakt dit niet meer zoveel uit tegewoordig omdat het apparaat zelf bepaalt hoeveel stroom die vraagt, is dit dan ook de reden dat je de stekker mooi kunt laten zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
In principe zou het laadcircuit de stroom al moeten afsluiten zodat de accu niet meer onder stroom staat (er wordt dan alleen een soort van by-pass gedaan waarmee de laptop draaiend gehouden wordt. (de stroom daarvoor gaat niet door de accu heen met opladen en ontladen tot gevolg)

Als je een accu daadwerkelijk ontlaadt, dan kun je hem het beste niet volledig opladen. Veel fabrikanten hebben daar software voor waarin je kunt kiezen voor maximale capaciteit of maximale accu-levensduur. Bij de eerste wordt de accu dan 100% geladen maar slijt harder en bij de 2e wordt maar tot 80% geladen.

Een moderne accu is beveiligd voor te verre ontlading, dus ik twijfel of die 20% nog van toepassing is.

Maar sowieso slijten accu's door ouderdom, dus dat je na 6 jaar weinig meer met de accu kunt is niet ongewoon.
Pagina: 1