Tweakers accounts - wie weet hoe het zit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Mede onder verwijzing naar onderstaande:
Eigenaar Tweakers krijgt boete van de AP

Ik heb er voor de helderheid geen behoefte aan om dit account te laten verwijderen/intrekken/anonimiseren, maar als ik bij de instellingen kijk zie ik geen 'beëindig account' knop of iets van gelijke strekking.

Dus wat is op dit moment de procedure? Moet er wel of niet een ID bewijs worden geupload als je gegevens wilt inzien of het account laten verwijderen?

En hoe lang wordt onderstaande informatie die op deze pagina staat genoemd eigenlijk bewaard? Misschien lees ik er overheen, maar kan het niet vinden.
Wanneer je Tweakers.net of Hardware.info bezoekt, registreren we een aantal technische gegevens zoals het IP-adres van je computer, het besturingssysteem dat je gebruikt, de internet browser waarmee je surft, de laatste internetpagina die je hebt bezocht voordat je op de websites kwam en de pagina's die je binnen de websites bezoekt.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

ik verplaats je vraag even van Privacy & Beveiliging naar LA omdat de mede-tweakers hier weinig van kunnen zeggen

Ook ik niet, voor zover ik weet - als mede-tweaker: dus niet een 'rode naam': nee geen paspoort, https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ verwijst naar https://consumentenrecht.dpgmedia.net/nl die daar niet om vraagt (en de meeste velden niet verplicht).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@Moonsugar handelt die verzoeken af en kan daar dus ongetwijfeld meer over vertellen :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Real schreef op zondag 13 maart 2022 @ 21:08:
[...]

En hoe lang wordt onderstaande informatie die op deze pagina staat genoemd eigenlijk bewaard? Misschien lees ik er overheen, maar kan het niet vinden.

[...]
Het korte antwoord hierop is: zo lang als noodzakelijk, en niet langer :P

We hanteren verschillende bewaartermijnen voor verschillende soorten gegevens, afhankelijk van het doel en ons belang daarin. Gegevens zoals je browser- en OS-identificatie (de zogenaamde user-agent die je browser meestuurt) slaan we bijvoorbeeld op in je sessie, maar deze is dan ook weer weg wanneer je sessie verlopen is of wanneer je uitlogt. Je ip-adres komt natuurlijk voor in onze webserverlogs, maar slaan we ook op bij bepaalde acties om bijvoorbeeld misbruik te detecteren en voorkomen. Voor dat laatste bewaren we sommige data wel tot 5 jaar.

Bezochte pagina's (op user-basis) bewaren we relatief kort (max 1 maand) en gebruiken we doorgaans alleen in geaggregeerde vorm voor trents en statistieken.

Wat betreft de huidige anonimisatieprocedure kan @Moonsugar je inderdaad verder uitleg geven :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
crisp schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:53:
[...]
Het korte antwoord hierop is: zo lang als noodzakelijk, en niet langer
Het wordt iets helderder, maar nog niet erg concreet. Ik snap dat er langer bewaard wordt als er specifiek aanleiding toe is, maar het gaat mij om de standaardtermijn zonder aanleiding om langer te bewaren. Dan hoef je namelijk geen inzage te hebben, als je weet wat er vastligt en hoe lang.

Als ik je goed begrijp geldt dus voor alle gegevens maximaal 5 jaar of korter, tenzij er een bijzondere aanleiding is om het langer te bewaren? Dan zou ik willen voorstellen om dat ook zo op te nemen in de privacyverklaring, als de betrokkenen het er intern mee eens zijn uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Real schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:06:
[...]

Het wordt iets helderder, maar nog niet erg concreet. Ik snap dat er langer bewaard wordt als er specifiek aanleiding toe is, maar het gaat mij om de standaardtermijn zonder aanleiding om langer te bewaren. Dan hoef je namelijk geen inzage te hebben, als je weet wat er vastligt en hoe lang.

Als ik je goed begrijp geldt dus voor alle gegevens maximaal 5 jaar of korter, tenzij er een bijzondere aanleiding is om het langer te bewaren? Dan zou ik willen voorstellen om dat ook zo op te nemen in de privacyverklaring, als de betrokkenen het er intern mee eens zijn uiteraard.
5 jaar is de maximale termijn die we hanteren voor data die betrekking heeft op onder andere fraudebestrijding. Daar is nog één uitzondering op, namelijk de fiscale bewaartermijn van 7 jaar voor bijvoorbeeld data die betrekking heeft op abonnementen.

Voor de rest is de maximale bewaartermijn dus inderdaad doorgaans korter dan 5 jaar, maar dat is dus afhankelijk van de soort data en het doel. Voor accounts die langer dan 5 jaar inactief zijn geldt ook dat deze (binnenkort automatisch) geanonimiseerd worden.

Ik vind het een goed idee om dit ook op te nemen in de privacy policy, dus zal dat intern hier ook aankaarten :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonsugar
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:37

Moonsugar

Communitymanager
Dus wat is op dit moment de procedure? Moet er wel of niet een ID bewijs worden geupload als je gegevens wilt inzien of het account laten verwijderen?
Je hoeft geen ID-bewijs te uploaden, dat is er voor zover ik weet al een hele tijd uit. Ik werk hier nu iets meer dan 2 jaar en heb dat nooit hoeven verwerken. :)

Ik neem het risico dat ik als een robot ga klinken, maar we hebben in ons mailsysteem een standaardantwoord wat de huidige procedure netjes uitlegt. Leek me het beste om dat even hier te plakken!

Alle verzoeken tot verwijdering of inzage van persoonsgegevens worden verwerkt door onze moedermaatschappij DPG Media. Zij ontfermt zich over de verificatie van dit soort verzoeken en zorgt dat deze volgens de regels van de AVG-wetgeving afgehandeld worden. Via dit formulier kun je een verzoek indienen.

Je gegevens zullen vervolgens geanonimiseerd worden; dat betekent dat alle persoonsgegevens uit je account worden verwijderd en je username wordt omgezet naar een niet te herleiden nummer. Reacties die je geplaatst hebt op de frontpage en het forum blijven wel behouden, maar dus zonder jouw naam/nickname erbij. Dit doen we omdat eerder gevoerde discussies anders niet meer te volgen zijn voor andere gebruikers.

Heb je ooit zelf persoonsgegevens achtergelaten in een reactie op de site, dan raden we je aan die post eerst te wijzigen voor je het verwijderverzoek indient. Nadat het proces voltooid is, kunnen wij namelijk niks meer herleiden naar jouw account.

Het is ook mogelijk om te kiezen voor een ‘lite’-variant van anonimiseren. Hierbij handelen we je verzoek intern af en worden al jouw gegevens die openbaar zichtbaar zijn op de site, geanonimiseerd. Bij deze optie ben je echter voor de organisatie van Tweakers niet compleet anoniem aangezien er ook gegevens in de database achterblijven. Mocht je van deze optie gebruik willen maken, dan kun je dat laten weten met een reply op deze e-mail.

Tot slot: Accountverwijdering is permanent! Het maken van een nieuw account na het anonimiseren van het 'oude' account is niet toegestaan. De reden hiervoor is dat we nog wel eens zien dat mensen zo proberen om een slechte beoordeling in Vraag & Aanbod te ontlopen of om met een schone lei opnieuw te beginnen.

Ik hoop dat dit helpt! Mocht je meer in-depth vragen hebben kun je mailen naar privacy@dpgmedia.nl die hier alle ins en outs van weten.

Has wares if you have coin 💰

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Moonsugar schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:05:
[...]
Je hoeft geen ID-bewijs te uploaden, dat is er voor zover ik weet al een hele tijd uit.
Helder. De vraag kwam voort uit het nieuwsbericht eerder dit jaar (zie helemaal bovenaan).
Ik hoop dat dit helpt!
Zeker, dit maakt het duidelijker. Bedankt!

Pagina: 1