Beetje stomme vraag misschien maar ik krijg het niet gegoogeld. In de jaren 90 waren providers in opkomst waar je lid van kon worden en dan moest je een prefix nummer kiezen op je vaste telefoon voordat je het nummer koos wat je wilde. Daarmee belde je dan veel goedkoper, vooral naar buitenland. Mijn vraag: hoe werd deze techniek toch genoemd?
Vraag
Beste antwoord (via dolfff op 13-03-2022 20:03)
Alle reacties
Toegangsnummers?
Ze bestaan nog steeds: https://www.bellen.com/be...r-bellen-via-0900-nummers
http://www.bel0900.nl/tarieven
Ze bestaan nog steeds: https://www.bellen.com/be...r-bellen-via-0900-nummers
edit:
Deze site is ook in de jaren '90 blijven hangen. [ Voor 28% gewijzigd door Xander op 13-03-2022 20:02 ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Nee.... allebei niet. Wat @Xander linkt is iets anders. Wat ik bedoel: je moest gewoon een nummer kiezen en meteen erachteraan het nummer waarheen je wou bellen. Dus je koos een langer nummer.
Juist Carrier Select dan denk ik, niet Pre-Select.This is the process whereby a telephone subscriber whose telephone line is maintained by one company, usually a former monopoly provider (e.g. BT), can choose to have some of their calls automatically routed across a different telephone company's network (e.g. Talk Talk) without needing to enter a special code or special equipment.
• Bij Carrier Select (CS) bel je, door zelf bij elk gesprek, de select-code 16xy voor het te bellen nummer te toetsen. De gesprekstkosten worden dan via een andere aanbieder gemaakt.
• Bij Carrier PreSelectie (CPS) verlopen de telefoongesprekken automatisch via een andere aanbieder dan KPN.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Precies @Xander , onze berichten hebben elkaar gekruist denk ik.
1602, meteen aangevraagd nadat een een rekening kreeg van een telefoontje van 1 uur naar Brazilië destijds. Dat was een duur geintje van fl2,- per minuut via de KPN, zonder enige pre-select.
Tele2 is groot mee geworden, destijds
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ja het scheelde héél veel. Maar zelfs binnen NL was het al goedkoper. Ik wantrouwde het aanvankelijk, leek te mooi om waar te zijn: gewoon 4 extra cijfers en je bent goedkoper uit. Toch was het zo.
Je had ook boxjes die automatisch een geschikte CS-code toevoegden, volgens mij ondersteunen de routers van Fritz!box dat nog altijd.
Alleen jammer dat veel (PCMCIA) inbel modems er niet mee overweg konden. Zakelijk destijds heel wat mensen moeten teleurstellen aangaande 'Thuiswerken via een VPN'dolfff schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:14:
Ja het scheelde héél veel. Maar zelfs binnen NL was het al goedkoper. Ik wantrouwde het aanvankelijk, leek te mooi om waar te zijn: gewoon 4 extra cijfers en je bent goedkoper uit. Toch was het zo.
Oh grappig. Ik weet wel dat ik de CS code gewoon kon inprogrammeren in m'n telefoon.
Yup. Die techniek (waarbij op basis van het doelgesprek werd bepaald welke carrier je wilde gebruiken (zodat je altijd het meest optimal tarief betaalde) stond bekend als Least Cost Routing (LCR)hcQd schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:15:
Je had ook boxjes die automatisch een geschikte CS-code toevoegden, volgens mij ondersteunen de routers van Fritz!box dat nog altijd.
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Nog een stukje leuke geschiedenis inderdaad: inbelmodems. Wat waren we al blij als de snelheid omhoog ging van 2400 bps naar 4800 bps haha
You’ll tell your friends about Onetel!
YouTube: Reclame177 - One.Tel
[ Voor 58% gewijzigd door Blaffeh op 13-03-2022 20:48 ]
Dit bestaat volgens mij nog steeds, ik had altijd altijd 1643. Of ze onderaan de streep nou allemaal van hetzelfde bedrijf waren vraag ik me af. Ook was er zeker wel verschil in kwaliteit en KPN had regelmatig acties om terug te komen.
Vanaf 2005 was het geloof ik mogelijk om bellen erbij te krijgen bij Casema. Geen idee meer hoeveel dat extra was, maar heel wat goedkoper dan die 2 tientjes aan KPN betalen. En bellen was volgens mij maar 2 cent per minuut (nu 14 ofzo geloof ik bij Ziggo voor precies hetzelfde). Voor een tientje kon je het afkopen, was heel interessant toen want mobiel bellen was nog lang niet zo goedkoop.
Vanaf 2005 was het geloof ik mogelijk om bellen erbij te krijgen bij Casema. Geen idee meer hoeveel dat extra was, maar heel wat goedkoper dan die 2 tientjes aan KPN betalen. En bellen was volgens mij maar 2 cent per minuut (nu 14 ofzo geloof ik bij Ziggo voor precies hetzelfde). Voor een tientje kon je het afkopen, was heel interessant toen want mobiel bellen was nog lang niet zo goedkoop.
Het gaat hier (AFAIK) nu alleen over het bellen via 'Land-Lines' oftewel POTS/PSTN.... Zelfs de ISDN2 lijnen vielen destijds al buiten deze manier van CarrierSelectHugo__Boss schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:50:
Dit bestaat volgens mij nog steeds, ik had altijd altijd 1643. Of ze onderaan de streep nou allemaal van hetzelfde bedrijf waren vraag ik me af. Ook was er zeker wel verschil in kwaliteit en KPN had regelmatig acties om terug te komen.
@dolfff Is er een speciale reden dat je hier naar vraagt?
Mocht je namelijk goedkoop naar buitenland willen bellen, dan kun je tegenwoordig beter een buitenland bundel nemen in plaats van Carrier Pre select gebruiken. Alle CPS-aanbieders zijn nu al gestopt, zelfs Tele2 met hun 1602 vlak voor de overname door T-Mobile. De enige die nog actief is is bel1649(een kloon van Betamax/Dellmont, beter bekend onder hun merk Voipbuster) en je moet tegenwoordig minimaal een KPN BelBasis abonnement via POTS hebben om er nog gebruik van te mogen maken. Via VoIP werkt het niet. Waarom is mij een raadsel, omdat zelfs het grootste gedeelte van de hedendaagse POTS-lijnen ook E-POTS is(VoIP vanuit de straatkast). Met E-POTS is CPS wel nog bruikbaar.
Hebben hier in het verleden wel veel gebruik van gemaakt. Veel contacten in buitenland, en sommige bestemmingen hadden bij KPN een minuuttarief van €3,25. Zelfs satelliettelefoons via Iridium en Inmarsat kon je via die nummers draaien, soms met een significante korting in vergelijking met KPN.
Mocht je namelijk goedkoop naar buitenland willen bellen, dan kun je tegenwoordig beter een buitenland bundel nemen in plaats van Carrier Pre select gebruiken. Alle CPS-aanbieders zijn nu al gestopt, zelfs Tele2 met hun 1602 vlak voor de overname door T-Mobile. De enige die nog actief is is bel1649(een kloon van Betamax/Dellmont, beter bekend onder hun merk Voipbuster) en je moet tegenwoordig minimaal een KPN BelBasis abonnement via POTS hebben om er nog gebruik van te mogen maken. Via VoIP werkt het niet. Waarom is mij een raadsel, omdat zelfs het grootste gedeelte van de hedendaagse POTS-lijnen ook E-POTS is(VoIP vanuit de straatkast). Met E-POTS is CPS wel nog bruikbaar.
Hebben hier in het verleden wel veel gebruik van gemaakt. Veel contacten in buitenland, en sommige bestemmingen hadden bij KPN een minuuttarief van €3,25. Zelfs satelliettelefoons via Iridium en Inmarsat kon je via die nummers draaien, soms met een significante korting in vergelijking met KPN.
[ Voor 10% gewijzigd door timmie1 op 13-03-2022 23:43 ]
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
Zo was er ook een dienst wat 'Gratis Bellen' heette. Ik meen ook een Carrier Pre-Select. Hiermee kregen jij en de persoon die je opbelde via dat nummer elke 4 minuten een reklamebandje te horen. Het concept was snel geflopt. En ik herinner met vaag dat alles overging naar Scarlett ofzo.
☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️
Ik kan me nog wel VraagAlex herinneren, daar kon je een SIP-account krijgen waarmee je gratis binnenlands kon bellen, maar dan kreeg je wel eerst een reclamebandje te horen. Gebruikte ik destijds op mijn iPhone 3G, want ik had een beperkt aantal belminuten, maar mobiel internet was in die tijd volgens mij nog zonder databundelAW_Bos schreef op maandag 14 maart 2022 @ 01:35:
Zo was er ook een dienst wat 'Gratis Bellen' heette. Ik meen ook een Carrier Pre-Select. Hiermee kregen jij en de persoon die je opbelde via dat nummer elke 4 minuten een reklamebandje te horen. Het concept was snel geflopt. En ik herinner met vaag dat alles overging naar Scarlett ofzo.
Dat hele businessmodel heeft ook maar iets van 1 of 2 jaar standgehouden, daarna is het een site geworden om goedkope alternatieven voor 0900-nummers te vinden (in die tijd hadden bedrijven nog dure servicenummers om de klantenservice te bereiken).
Blijkbaar is het tegenwoordig een AliExpress servicedesk en is de oprichter daarnaast budgetcoach en Scientologist geworden? https://vraagalex.com/

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets
Wie kent Leslie Nielsen nog met Clevercall?Blaffeh schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:34:
You’ll tell your friends about Onetel!
YouTube: Leslie Nielsen Dutchtone Commercial
Is dat zo? Wij hadden thuis ISDN2, maar gebruikten ook carrier select. Die programmeerden we trouwens gewoon in de telefoon, op basis van het goedkoopste. Zo maakten we onderscheid tussen lokaal, interlokaal en België/Duitsland.Will_M schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:55:
[...]
Het gaat hier (AFAIK) nu alleen over het bellen via 'Land-Lines' oftewel POTS/PSTN.... Zelfs de ISDN2 lijnen vielen destijds al buiten deze manier van CarrierSelect
Maar het is allemaal >20 jaar geleden. Dus ik weet niet of dit bijvoorbeeld pas later kon dan bij PSTN bijvoorbeeld.
Later hebben we via IIRC One.tel ook nog een tijdje flat fee internet gehad. Of nou, ja bijna flat fee. Je kocht x uur per maand aan internet en betaalde dan geen tikken. Dat zal rond de eeuwwisseling geweest zijn, in 2001 kregen we namelijk ADSL.
EP
https://www.bel1649.nl/
Haha, ze bestaan zelfs nog
Tot denk 2010 nog veel gebruik van gemaakt, ik zat in singapore en mijn ouders konden zeer goedkoop mijn kant opbellen.
Haha, ze bestaan zelfs nog
Tot denk 2010 nog veel gebruik van gemaakt, ik zat in singapore en mijn ouders konden zeer goedkoop mijn kant opbellen.
Je had in die tijd toch ook ISDN centrales met LCR? Staat me bij dat ik dit toen bij een collega allemaal had ingesteld, je kon op basis van landcodes voorcodes toevoegen, in die tijd had je best wat aanbieders, de 1 was nu eenmaal iets goedkoper naar bepaald land dan een ander.ep667 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:12:
[...]
Is dat zo? Wij hadden thuis ISDN2, maar gebruikten ook carrier select. Die programmeerden we trouwens gewoon in de telefoon, op basis van het goedkoopste. Zo maakten we onderscheid tussen lokaal, interlokaal en België/Duitsland.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Pretium Telecom is er ook nog heel actief mee. En waarom het niet via VOIP werkt? Omdat het geen digitale dienst is maar een analoge koperdienst.timmie1 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 23:40:
@dolfff Is er een speciale reden dat je hier naar vraagt?
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Wij hadden vroeger deze: https://www.bel1643.nl/
Bestaat zo te zien nog steeds, was blijkbaar nog goedkoper dan 1649.
Heb eens goed op de site gekeken, maar het is (mij) eigenlijk volkomen onduidelijk met wie je nou eigenlijk zaken doet. Nergens een adres of telefoonnummer te vinden, dat zijn toch de alarmbellen om anno 2022 ver bij zo'n bedrijf vandaan ze blijven en zeker niet al je persoonsgegevens aan af te geven. Waar ik overigens niet mee wil zeggen dat ze niet deugen hoor, vroeger werkte het prima en gezien er niks veranderd lijkt, is dat misschien nog steeds zo. Zou het haast eens willen testen ergens waar nog een analoge lijn ligt.
Bestaat zo te zien nog steeds, was blijkbaar nog goedkoper dan 1649.
Heb eens goed op de site gekeken, maar het is (mij) eigenlijk volkomen onduidelijk met wie je nou eigenlijk zaken doet. Nergens een adres of telefoonnummer te vinden, dat zijn toch de alarmbellen om anno 2022 ver bij zo'n bedrijf vandaan ze blijven en zeker niet al je persoonsgegevens aan af te geven. Waar ik overigens niet mee wil zeggen dat ze niet deugen hoor, vroeger werkte het prima en gezien er niks veranderd lijkt, is dat misschien nog steeds zo. Zou het haast eens willen testen ergens waar nog een analoge lijn ligt.
Nope, ik had ISDN2 en kon gewoon gebruik maken van carrier preselect. In mijn geval 1602.Will_M schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:55:
[...]
Het gaat hier (AFAIK) nu alleen over het bellen via 'Land-Lines' oftewel POTS/PSTN.... Zelfs de ISDN2 lijnen vielen destijds al buiten deze manier van CarrierSelect
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Will_M schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:55:
[...]
Hier ook ISDN2, waarbij er gebruik gemaakt werd van Tele2 Carrier PreSelect via 1602.evilution schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:19:
[...]
Nope, ik had ISDN2 en kon gewoon gebruik maken van carrier preselect. In mijn geval 1602.
Als ik mij goed herinner, was het zelfs mogelijk om het CPS nummer voor te programmeren in de Quattrovox.
Vind het overigens frappant dat in die tijd waarin bellen over het algemeen duur was(zeker internationaal) het met CPS vaak goedkoper was dan het bellen in de huidige tijd. Toen belden wij met 16XY voor een fractie van de 14 cent/minuut nationaal die je nu betaalt zonder belbundel. En als je de internationale tarieven voor mobiel verkeer erbij neemt en vergelijkt met de prijzen via CPS met vaste lijn vroeger, dan zit je ook al gauw aan een verschil van 50 cent of meer(minimaal 1,00 euro meer als je een mobiele prepaid aansluiting hebt.) voor diezelfde minuut aan spraakverkeer. En dat terwijl we tegenwoordig zoveel vrije ruimte voor telefonieverkeer in de zeekabels hebben, zodat we amper nog gebruikmaken van dure satellietcircuits...
[ Voor 5% gewijzigd door timmie1 op 15-03-2022 10:26 ]
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
Scarlet was 1 van de partijen die begon met CPS, kan het beeld van Beau van Erven Dorens in een witte onderbroek kunnen velen nog steeds niet vergeten
.
Tele2 bood ook CPS aan. Reclames van Tele2 waren ook tenenkrommend (the company that brings you smalls bills..)
Tele2 bood ook CPS aan. Reclames van Tele2 waren ook tenenkrommend (the company that brings you smalls bills..)
Pagina: 1