Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aanvoer Vvw badkamer 14mm of toch 16mm gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:26
Er is weer een vraagpuntje opgekomen...

We zijn bezig met de badkamer. We willen daar graag vloerverwarming in en de keuze is gevallen op waterbasis (zeg maar conventionele vloerverwarming, op netten gebonden in het zandcement).
De beschikbare aanvoerleiding is een 14 mm zuurstofdichte "slang", 25 jaar oud.
Initieel was de aanname dat het 16 zou zijn, maar die aanname bleek fout.
Dus, 14mm.

De afweging die nu gemaakt wordt hier is:
Ga ik voordeel behalen als ik de 14 mm aanvoer (en afvoer) vervang door 16mm. De vloerverwarmingsset kan in 14 of 16mm besteld worden.

Ik heb wat rekensommetjes gepoogd te maken, maar mede door het staartje van corona is het hoofd nog niet helemaal helder..

Waarom ik dit vraag en het niet gewoon doe, is omdat de liggende (25jaar oude, 14mm buis) ca. 2 meter in een min of meer recht tracé in (ruime) mantel buis ligt alvorens het bij zo een radiator verdeler terecht komt. Ik zie het wel gebeuren dat ik die oude buis er prima uitgerukt krijg, maar de nieuwe (ongeacht de maat) er nooit meer in krijg. Ik heb het tracé met de warmte beeld camera "vastgelegd".

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:51
16 is beter. De toekomst is een warmtepomp of andere lage temperatuurverwarming, waarbij je meer volume/flow nodig hebt om genoeg afgifte te krijgen.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:01

martijn v o

Certified by Enphase.

Hoeveel m2 praten we over en wat is nu het temperatuurstraject?
En voor de toekomst als je een WP neemt wat wordt dan je temperatuurstraject?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• tcw82
We draaien nu op 30 graden waterzijdig vanuit een CV ketel, een wp of hybride komt mogelijk in de toekomst.

Wel is er sprake van twee zones, LT voor beneden verdieping en HT voor 1e en zolder. Waarbij de douche (en mini wctje) in de HT zone eindigen. (Verdeler daar ook op uitgekozen initieel, maar ik drijf af).

Totale opp. is maarliefst 7,5 vierkante meter (wc incl. à 1 m voor de toilet). Wel is het zo dat de badkamer tot nu toe altijd koud ervaren is, dat doet vermoeden dat meer in dit geval beter is. (Knijpen kan altijd, dikkere slangen in het zandcement leggen nadat alles getegelt is, geeft zo'n rommel.

Waar ik bang voor ben is dat de 14mm eigenlijk voldoende is en dat het vervangen van de oude slangen mis gaat.(nieuwe wil er niet in om maar iets te noemen)

• tcw82
De oplossing is gekomen door fysieke restricties. De 16mm leiding kan niet door de bestaande mantelbuis. Bij de bouw is de mantel buis (welke geschikt is voor 18mm oid) voorzien van 14mm zuurstof dichte buis, daarna is het zandcement er op gegaan en dat heeft de buis op een aantal plekken een beetje geplet. De 14 buis gaat er goed door, 16 not so much.