47A in groepenkast bij 3x25A aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco14
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15-04-2022
Hallo Tweakers,

Ik ben bezig met een uitbreiding van mi)n zonnepanelen, waarbij ik ook de groepenkast heb uitgebreid. Ik heb nu twee installaties van 2640 Wp aangesloten en ga nog uitbreiden met een 3-fase omvormer met circa 7500Wp, totaal kom ik dan uit rond de 12kWp.
Als ik naar de specificaties van mijn omvormers kijk doen de 1-fase omvormers maximaal 14,3A en de 3-fase omvormer 8,4A. Totaal kan er op een fase dan maximaal (25+14,3+8,4=) 47,7A gaan lopen.
Mijn aansluiting is een 3x25A met een 40A hoofdschakelaar en bekabeling van 6mm2. Met alle principes van gelijktijdigheid en maximale zo’n etc. verwacht ik eigenlijk niet dat dit voor zal komen. Moet ik mijn hoofdschakelaar toch aanpassen en de bekabeling in mijn groepenkast vervangen voor 10mm2?

Over enkele weken ga ik over op een inductie kookplaat (11kW) en de bedoeling is dat ik voor komend winter overga naar een all electric warmtepomp en op termijn ook een laadstation voor een elektrische auto ga plaatsen. Ik moet dus toch al een en ander aan mijn groepenkast wijzigen / uitbreiden.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen en tips/advies over wat ik het beste kan doen.

Bijgevoegd een foto van de huidige indeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51N23hOZfISVmhYEDT1zXQAQCho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UXd8qpJT7M1YOoKAQMzk2UGO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Je hebt alleen een 40A automaat na je hoofdschakelaar/voor de verbruikers nodig waar je pv voor terug levert.

Dan kan je nooit teveel vermogen trekken.

Edit:
En het is 25+16+16 denk ik, het gaat er om wat je beveiliging is, ik neem aan dat je de 3 fase omvormer niet op een 10A zet?

[ Voor 30% gewijzigd door Rol-Co op 13-03-2022 17:18 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco14
Hallo Rol-Co,

Klopt, ik heb twee keer een 16A aardlekautomaat en een 3x16A kracht-aardlekautomaat voor de 3-fase omvormer.

Met een 40A automaat bedoel je dan een standaard krachtgroep? Qua selectiviteit zou ik hier dan het beste een C-karakteristiek kunnen nemen denk ik?

En hoeft de hoofdschakelaar dan niet vervangen te worden door een 63A exemplaar? Dit heb ik ergens op internet een keer gelezen, maar vraag me af hoe zinvol dit eigenlijk is….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Het is maximaal 25A per fase als je zonnepanelen niets leveren (als het donker is)
Het is maximaal 14,3 + 8,4A per fase als de zon volop schijnt en je niets verbruikt.

Deze 2 stromen zijn in tegenovergestelde richting en moet je dus niet optellen!

Als de zon volop schijnt en je hebt 25A verbruik aan apparaten aanstaan, dan gaat er 25-14,3-8,4 door je hoofdschakelaar.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Remco14 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 17:24:
Hallo Rol-Co,

Klopt, ik heb twee keer een 16A aardlekautomaat en een 3x16A kracht-aardlekautomaat voor de 3-fase omvormer.
Ja zie je, dus 57A
Met een 40A automaat bedoel je dan een standaard krachtgroep? Qua selectiviteit zou ik hier dan het beste een C-karakteristiek kunnen nemen denk ik?
Ja een normale automaat, ze nemen vaak een C-karakteristiek maar B is vast geen probleem, heeft niets met selectiviteit van doen maar gewoon beveiliging voor je aardlekschakelaars, je kan ook die allemaal vervangen voor aardlekautomaten.
En hoeft de hoofdschakelaar dan niet vervangen te worden door een 63A exemplaar? Dit heb ik ergens op internet een keer gelezen, maar vraag me af hoe zinvol dit eigenlijk is….
Dan niet, er komt nooit meer power van het net dan 25A, pv gaat niet door de HS, 40A is voldoende, zou niet weten hoe daar meer zou kunnen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco14
Dank voor jullie reacties, dat komt wel overeen met wat ik in gedachten had na mijn zoektocht op internet.

Het is dan nog wel verstandig om de bedrading tussen HS, de 40A automaat en de automaten voor de PV installaties in 10mm2 uit te voeren ipv 6mm2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Als het goed is niet, er gaat nooit meer dan 40 lopen, dus 6mm2 lijkt me voldoende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja die zeggen het zelfde.

Maar ook dit, en dat vind ik weer heel vaag, bij uitschakelen van de hoofdschakelaar is je pv niet spanningsvrij, en die loopt / zit toch ook in je meterkast.
Gevaarlijke situatie imho
Bepaling 536.2.1.5 bepaalt dat elke verdeler
met één enkel toestel moet kunnen worden gescheiden. Daarom moet elke verdeler voorzien zijn van een hoofdschakelaar. In dat geval blijft er uiteraard nog wel spanning staan op de voedende kant van de hoofdschakelaar. In principe zou de hoofdschakelaar ook kunnen worden vervangen door een hoofdautomaat van 40 A, waarbij de PV-omvormer dan vóór deze hoofdautomaat moet worden aangesloten. Als deze hoofd- automaat wordt uitgeschakeld, is de installatie- kast spanningsloos en de voedende kant blijft ook dan gewoon onder spanning staan. Echter nu niet alleen vanuit het net, maar ook vanuit de PV-omvormer. Pas wanneer de hoofdautomaten van de netbeheerder worden uitgeschakeld, is
de volledige installatie spanningsloos. ABB ziet echter geen gevaar in deze oplossing, omdat de situatie eigenlijk niet verandert: er blijft altijd spanning staan op de voedende kant van de hoofdautomaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03:51
Rol-Co schreef op zondag 13 maart 2022 @ 18:39:
[...]

Ja die zeggen het zelfde.

Maar ook dit, en dat vind ik weer heel vaag, bij uitschakelen van de hoofdschakelaar is je pv niet spanningsvrij, en die loopt / zit toch ook in je meterkast.
Gevaarlijke situatie imho

[...]
Op zoek naar ervaring over groepenkasten kwam ik dit topic tegen. Met daarin ook de link naar dat document van ABB. Zoals je zelf al aangeeft moet je dus rekening houden met een maximale stroom (in delen van je kast) van al je opwek samen + de afzekering van je aansluiting. 47A dus in jou geval. Uit dat document van ABB concludeer ik dat niet elke kast hiervoor ontworpen is, standaard is een ABB kast vaak 40A of 3 x 40A. Zo'n kast voldoet dus niet, je moet dan naar een kast die meer dan 3 x 47A (dus b.v. 3 x 63A) aankan. Deze specificatie is niet eenvoudig te vinden op verkoopsites.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

blb4 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:58:
[...]

Op zoek naar ervaring over groepenkasten kwam ik dit topic tegen. Met daarin ook de link naar dat document van ABB. Zoals je zelf al aangeeft moet je dus rekening houden met een maximale stroom (in delen van je kast) van al je opwek samen + de afzekering van je aansluiting. 47A dus in jou geval. Uit dat document van ABB concludeer ik dat niet elke kast hiervoor ontworpen is, standaard is een ABB kast vaak 40A of 3 x 40A. Zo'n kast voldoet dus niet, je moet dan naar een kast die meer dan 3 x 47A (dus b.v. 3 x 63A) aankan. Deze specificatie is niet eenvoudig te vinden op verkoopsites.
Iets beter lezen, met 3 fase kan je zonder problemen naar 16A aan pv, wil je meer moet je de ALS vervangen voor 40A aardlekautomaten of een 40A automaat tussen de hoofdschakelaar+pv en de verbruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-06 15:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WULkyCEslu9i0T6Eo0E1QTnvoDU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mb6FIkgvnxA0dTIMEEB9YJVp.png?f=user_large

Als je ook naar de oriëntatie van je panelen kijkt is je piekvermogen van je omvormers waarschijnlijk niet gelijktijdig.
Het blijft dus de vraag of je die 47A gaat halen.
Dan zit je nog met je gelijktijdigheid, wanneer ga je 40A of meer trekken over de je aardlekschakelaar.
Je groepen zitten dan wel heel slecht verdeelt :? Die 25A hoofdzekering is er waarschijnlijk nog nooit uitgegaan.

Bij jou zitten er 3 fase aardlekschakelaars dus gaat de vlieger al niet op! Er zitten namelijk maar 2 groepen max op 1 fase, dat is dus netjes 32A. Contacten van je aardlekschakelaar zullen dus niet verbranden.
Iets wat je met een 2polige aardlekschakelaar met 4 groepen wel kan hebben.(zie bovenstaand schema)

6mm is dik genoeg.

[ Voor 3% gewijzigd door DeHollander op 25-05-2022 14:49 ]

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-06 22:05
Het is niet de vraag of je het ooit gaat halen, de keuring eis is gewoon, hoofdzekering + max.stroom omvormer (staat op typeplaatje). Conclusie; moet voldoen aan minimaal 47A zoals @blb4 ook aangeeft.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:31
Het antwoord op de topicstart (die al weer van even geleden is), is dus gewoon 'ja, je moet daar tegen beveiligen'.

En eerlijk gezegd, als het maximum 41A zou zijn - een niet geheel theoretisch voolbeeld aangezien 25 + 16A (1-fase omvormer op een 3-fasen kast) veel voor zal komen ;) - dan zou ik zelf waarschijnlijk niet roomser dan de paus zijn en het lekker zo laten.

Maar bv. 16 + 35A op een 1-fase kast (komt ook veel voor) door een 40A ALS of schakelaar, dat moet je echt niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06:10
Wilke schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:40:
Maar bv. 16 + 35A op een 1-fase kast (komt ook veel voor) door een 40A ALS of schakelaar, dat moet je echt niet willen.
Ik denk dat 99% van de thuis installaties precies om deze reden niet aan de regels voldoen. De zonnepanelen boeren doen gewoon of hun neus bloed.
Zelf ga ik net over de grens met de 25+16 situatie ;)

[ Voor 6% gewijzigd door FatalError op 25-05-2022 20:29 ]

If it ain't broken, tweak it!

Pagina: 1