Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubjeMazter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:38
Ik zoek een?
WiFi punt met degelijke snelheid voor een LAN NAS, bridge modus o.i.d. (zodat port forwarding alleen op het modem hoeft), minimaal 4 ethernet poorten & 5Ghz optie

Wat is je budget?
Max 150,-

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, heb vrij weinig verstand van netwerken, vandaar dit topic ;)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Momenteel heb ik een modem (KPN Box 12) aan de ene kant van de kamer staan met een NAS (Synology NVR216 pricewatch: Synology Network Video Recorder NVR216 (9-kanaals)) er naast met 2 WD 2TB schijven welke ik gebruik om game captures op op te slaan.
De kamer waarin de pc staat is diagonaal 6m verder, kabelgewijs 12m (via de muur). Het is een huurhuis dus nieuwe kabel trekken is geen optie (momenteel ligt er een kabel langs de muur door de deuropening naar de kamer waar de pc's staan). Nu heb ik momenteel een router (Netgear WGR614 v9, 54Mbps) naast deze pc staan voor bekabeld internet naar 2 pc's & wifi naar de laatste kamer.
Eind april komt er glasvezel á 1000 Mbps, maar dit zou geen impact moeten hebben op de lokale NAS als het goed is (correct me if I'm wrong!).
Nu is mijn vraag: Wat is een geschikte router met bovenstaande eisen?

Wat ik zelf al heb gevonden
De 135 verschillende opties in de pricewatch met bovenstaande eisen toegepast (voor zover mogelijk): https://tweakers.net/mode...chtIaqcxf24j2ct3Ls6sx5Jy_

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via RubjeMazter op 13-03-2022 16:22)

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:36
RubjeMazter schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:56:
Het idee is een enkele kabel te 'leggen' (die ligt er nu ook) vanaf rood naar de kamer met 2 pc's. Hier staat nu een langzame router. Deze router moet vervangen worden door een nieuwe :) en dan dus kabels van deze router naar de 2 pc's in die kamer
Ah oké. Je wilt daar geen router, maar een access point namelijk. De box van KPN die verzorgt je netwerk en dat zou ik zo laten (modem en router in één namelijk). Vervolgens sluit je in de meest centrale kamer een access point aan. En je zet WiFi op kpn box uit.

Dan hoef je ook niet een nieuwe kabel te trekken. Je kunt in er kamer waar nu een pc staat een simpele gigabit switch neerzetten en vervolgens een kabel naar je pc en naar je AP (access point).

Qua Access points zou ik kijken naar TP Link of Ubiguiti. Daar zijn ook wel mooie topics te vinden op dit forum. Let wel dat er altijd gegooid wordt met termen dat je een controller(software of een kastje die 24/7 draait om statistieken te genereren en tussen verschillende APs roaming te verzorgen) nodig hebt maar dit is met een enkele AP niet nodig meestal. Je stelt 'm één keer in en daarmee klaar.

[ Voor 19% gewijzigd door spokje op 13-03-2022 16:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
RubjeMazter schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:01:
Ik zoek een?
WiFi punt met degelijke snelheid voor een LAN NAS, bridge modus o.i.d. (zodat port forwarding alleen op het modem hoeft), minimaal 4 ethernet poorten & 5Ghz optie

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, heb vrij weinig verstand van netwerken, vandaar dit topic ;)

Alvast bedankt!
Ga je aub eerst inlezen hoe je voor elkaar gaat krijgen wat je wilt bereiken.

Als dit al kan met de hardware die je krijgt van de provider, niks meer aan doen.

Een modem doet namelijk geen port forwarding, dat doet de router. Als je deze router in bridge modus doet heb je 2 modems in serie aangesloten (jouw router en die van de provider).

Wat je (indien nodig) nu zou willen omdat het eea wettelijk veranderd is, is opvragen wat de instellingen zijn om een eigen router aan te sluiten aan de verbinding van jouw provider, wat jouw eigen router extra kan iit die van de provider daar kom je dan mee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubjeMazter
Het punt is nu namelijk dat ik A. geen fatsoenlijke wifi heb aan de andere kant van het huis, en B. dat ik geen zin heb om meerdere kabels over de vloer te laten lopen (dan zou ik lange kabels kopen, deze individueel vanaf het modem naar de pcs/nas laten lopen en klaar). Ik zal de situatie bij KPN neerleggen, kijken waar zij mee komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
RubjeMazter schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:32:
Het punt is nu namelijk dat ik A. geen fatsoenlijke wifi heb aan de andere kant van het huis, en B. dat ik geen zin heb om meerdere kabels over de vloer te laten lopen (dan zou ik lange kabels kopen, deze individueel vanaf het modem naar de pcs/nas laten lopen en klaar). Ik zal de situatie bij KPN neerleggen, kijken waar zij mee komen.
Andere kant van het huis of andere kant van de kamer? Klinkt nu alsof je verwacht dat je KPN modem/WiFi router door een aantal muren heen moet stralen zonder verlies. Dat gaat geen enkele nieuwe router voor je oplossen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubjeMazter
spokje schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:36:
[...]
Andere kant van het huis of andere kant van de kamer? Klinkt nu alsof je verwacht dat je KPN modem/WiFi router door een aantal muren heen moet stralen zonder verlies. Dat gaat geen enkele nieuwe router voor je oplossen namelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXdiGH_ZjpgMod7FnCCjrwFawtg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YlzNh4sQI6maoOB1joJzwMZx.png?f=user_large

Vergeef mijn uitermate goede paint skills, hierbij een legenda:
Groen = pc
Rood = internetaansluiting + modem
Blauw = NAS

Alles is gelijkvloers, maar wat ik wil is alle 3 de pc's een bekabelde internetaansluiting leveren welke glasvezelsnelheid ondersteund. Momenteel is het opgelost door in de kamer waar 2 pcs staan een router te plaatsen (met dus maar 54Mbps). Nu vraag ik mij dus af welke het beste geschikt is voor deze situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
Ah oké. Maar wat ik niet helemaal begrijp is dat je geen kabels wilt trekken, maar de drie pc's moeten wel een bekabelde netwerkverbinding krijgen / of dat hebben ze al? Kun je dat nog even toelichten? :)

Edit: hmm volgens mij haal ik twee topics door elkaar heen. Eigenlijk wil je alleen een access point of niet? Je wilt het liefst één centraal punt zodat je overal WiFi hebt?

[ Voor 35% gewijzigd door spokje op 13-03-2022 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubjeMazter
Het idee is een enkele kabel te 'leggen' (die ligt er nu ook) vanaf rood naar de kamer met 2 pc's. Hier staat nu een langzame router. Deze router moet vervangen worden door een nieuwe :) en dan dus kabels van deze router naar de 2 pc's in die kamer

[ Voor 14% gewijzigd door RubjeMazter op 13-03-2022 15:56 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• spokje
RubjeMazter schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:56:
Ah oké. Je wilt daar geen router, maar een access point namelijk. De box van KPN die verzorgt je netwerk en dat zou ik zo laten (modem en router in één namelijk). Vervolgens sluit je in de meest centrale kamer een access point aan. En je zet WiFi op kpn box uit.

Dan hoef je ook niet een nieuwe kabel te trekken. Je kunt in er kamer waar nu een pc staat een simpele gigabit switch neerzetten en vervolgens een kabel naar je pc en naar je AP (access point).

Qua Access points zou ik kijken naar TP Link of Ubiguiti. Daar zijn ook wel mooie topics te vinden op dit forum. Let wel dat er altijd gegooid wordt met termen dat je een controller(software of een kastje die 24/7 draait om statistieken te genereren en tussen verschillende APs roaming te verzorgen) nodig hebt maar dit is met een enkele AP niet nodig meestal. Je stelt 'm één keer in en daarmee klaar.

[ Voor 19% gewijzigd door spokje op 13-03-2022 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubjeMazter
Oké, dan zou ik dus een access point & gigabit switch nodig hebben, dan wordt mijn vraag: welke van de zoveel? Enige merk aan- of afraders? Specifieke 'hierom moet je het niet kopen want dit is lariekoek' specs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
Ik had al wat dingen in m'n laatste alinea gezet. Qua switch zou ik de goedkoopste unmanaged switch van TP link nemen. Ding kost een tientje ofzo.

Qua AP kun je bijvoorbeeld kijken naar TP Link Omada serie. Daar is van alles te vinden in dit forum. Afhankelijk van wat je wilt (WiFi 5/6) scheelt het nogal in de prijs. Als je iets op het oog hebt tik je dat in YouTube in en dan krijg je wel reviews en tegelijkertijd leer je een beetje hoe eea werkt. Succes 👍🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:51
Ik heb onlangs een Fritzbox 4040 gekocht. Dan heb je een access point en switch in één kastje.
Voordeel was ook dat de WiFi veel krachtiger is dan wat ik in de modem had.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Pagina: 1