Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Stevets
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21-11 21:51
Beste tweakers,

Binnenkort krijgen wij de sleutel van onze nieuwbouw-tussenwoning in het noorden van het land. Ik wil graag zonnepanelen op ons platte dak, dat gericht is op het zuid-westen. Nu zit ik te dubben over wat een verstandig legplan is. Ons huis beschikt over een warmtepomp en koken is op inductie, dus ik verwacht op jaarbasis een flink energieverbruik. Ik wil graag een hoge opbrengst, maar de ruimte is beperkt.

Hieronder heb ik een schematische tekening van het dak gemaakt. Zoals te zien is zijn er twee pijpen die uit het dak steken en voor wat schaduwvorming zorgen. Daarnaast is de dakrand aan de korte zijde zo’n 80 cm hoog en dit is dus ook wat belemmerend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xc78IZowmUcJ46NI4TTyaiGk0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DUGZsyGjQcyEj4voFeBO5S68.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb één offerte binnen, om een voorzichtig startpunt te hebben. Deze opstelling is zuidwestelijk opgesteld met 11 panelen van 400wp met 11 solaredge optimizers en een solaredge se4000h omvormer 1 fase. Ons huis is overigens voorzien van 3 fasen, maar hier heb ik het met de eventuele leverancier niet over gehad. De geschatte opbrengst komt met deze panelen uit op zo’n 3700 kwh terwijl ik eigenlijk had gehoopt op meer. Hieronder heb ik geprobeerd het in sunnydesign in te voeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYxS5gA3NfPnTXGMcV2QAVIE4wQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uOWjkM1QnlMFqvcucUW7aHZr.jpg?f=user_large

Ik vraag me in deze fase van mijn oriëntatie vooral af of het verstandig is om de panelen in lijn met het dak te leggen of om wellicht een oost-west opstelling te overwegen. In de opstelling van de offerte zijn de panelen op 13 graden en met een tussenafstand van 35 cm. Ik vind het moeilijk beoordelen of ik oost-west (eigenlijk NW-ZO) meer panelen rendabel kwijt kan.

Hoe denken jullie hierover?

Alle reacties

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 14:42
PV panelen kosten vrij weinig, dus ook panelen op NW onder een lage hoek leveren rendabel stroom. Jouw uitgangspunt is dat je zoveel mogelijk wil opwekken, dan moet je zoveel mogelijk paneeloppervlak plaatsen. Je hoeft dan waarschijnlijk niet een omvormer te kopen voor de volle mep, maar eentje die wat onderbemeten is. Even puzzelen dus wat je maximaal kwijt kunt.

Met de productzoeker van Solar Magazine kun je zoeken naar panelen die een gunstige maat hebben:
https://solarmagazine.nl/...t-lengte-in-mm=2092--2256

Bijvoorbeeld panelen van 2,1m lang kun je 3 stuks in de lengte plaatsen. 2,5 rij op ZO en 2 rijen op NO. Deze misschien: https://solarmagazine.nl/...nelen/jam72s20-445-470-mr
13 of 14 panelen van 470Wp zou dan toch 6-6,5kWp zijn!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:18

Termy

valt er nog wat te fragge?

Plat dak heeft geen oriëntatie want het maakt bijna niet uit welke kant je ze op mikt qua jaaropbrengst als je dakjes maakt. Je wilt er gewoon zo veel mogelijk op krijgen, als je wilt maximaliseren op kWh opbrengst. Kleine kanttekening is nl dat puur op zuid leggen iets beter is voor kWh/kWp en mogelijk beter voor kWh/euro als je alleen materiaalkosten hebt omdat je het zelf doet bv. Schaalvoordeel als je laat leggen maakt o/w mogelijk zelfs beter qua kWh/euro. Aan de andere kant levert meer kWh ook gewoon meer op en dat is de moeite met de hoge terugleververgoeding tegenwoordig.

Zijn die doorvoeren hoog en/of nodig? Als het goed uitkomt onder de hoge kant van de dakjes (bv \/\/ met hoog dus aan de buitenkant) zou je de doorvoer kunnen bedekken en zou je hele dak vol kunnen. Of als het echt moet zou je 1 paneel weg kunnen laten bij de grote doorvoer. Als je geen schaduw verder hebt, heb je iig geen SolarEdge nodig.

Denk dat je dan wel wat meer opbrengst kan halen ;). Hier haal ik ook ongeveer evenveel uit 30 m2 dak met oost/west als een buurtgenoot op 45 m2 zuid. We hebben uitgebouwd dus over een weekje hebben wij zelfs zo'n 70% meer op hetzelfde oppervlak.

Oost/west ftw*.

*mits je geen gek dak hebt waarmee je niet meer panelen kwijt kan op die manier dan alles op zuid, maar jouw dak lijkt zich prima te lenen voor o/w.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55
12 van deze: https://www.solar-bouwmar...erc-zwart-frame-copy.html in NW/ZO
En als dat te lang is voor de installateur, deze kunnen straffeloos in dezelfde string: https://www.solar-bouwmarkt.nl/375wp-perc.html dus doe je 8 en 4 ;-)

Panelen zijn kortere en langere uitvoeringen van hetzelfde paneel.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 14-03-2022 22:16 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Stevets
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21-11 21:51
Erg bedankt voor het meedenken.

Jullie laten panelen zien van ruim 2 meter, waarmee er drie op een rij op het dak geplaatst kunnen worden. Dat betekent dat de panelen wel aardig dicht bij de hoge dakrand van 80cm geplaatst worden. Vormt de slagschaduw van de rand geen probleem voor de voorste panelen in een string? Zijn hier geen optimizers voor nodig?

En Ronald, jij stelt voor of 12 panelen of 8 en 4. Ik begrijp niet precies hoe je dit bedoelt qua opstelling. Bij 12 van dezelfde panelen neem ik aan dat je doelt op drie rijen van dakjes /\/\. Is dat ook wat je bedoelt met 8 en 4, waarbij er twee dakjes van elk 2 meter zijn en nog één rij van wat kortere dakjes? Dat zou wellicht een oplossing zijn voor de schaduw van de dakrand.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55
@Stevets je exact. Installateurs willen wat ruimte om veilig te werken, dus kans dat ze niet alles kunnen gebruiken. Met kortere en langere panelen kun je dus dakgebruik optimaliseren.

En bij zorgen over de dakrand: of 4 optimisers op die rij, of werken met 6x dubbele micro omvormer van APSystems, de DS3. Beide keuzes wordt het half-cell powerpoint bruikbaar.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:18

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik had even over die rand heen gelezen maar je kunt de impact daarvan al verminderen door de te eindigen met een opstaande kant, dus \/\/. Zo heb ik het ook liggen ivm dakrand en pijpjes. Je zou afstand van de rand kunnen houden zodanig dat de rand in het verlengde van het paneel zit en dus geen extra schaduw meer geeft.
Moet je even berekenen hoeveel afstand dat is, rekening houdend met hoe hoog het uitkomt met montagemateriaal en zo. Als je solarstell connect gebruikt kan je ook de ophoogblokjes gebruiken. Die heb ik voor m'n nieuwe set ook om installatie ivm dakgrind te vergemakkelijken en minder last van schaduw te hebben.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Pagina: 1