Dampscherm of niet ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusthuis
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20-06 19:39
Hallo,
Ik ga volgende week in een gesloopte badkamer een nieuw plafond plaatsen .
Daar deze badkamer maar 2 op 3 m is ,ga ik dit uitvoeren in MSV en MSH 50 mm Gyproc metal studs,en afwerken met groene watervaste Gyproc platen.
De bestaande plafond is in beton met daarboven een zolder ,waarvan de zoldervloer 20 cm geisoleerd is.
Het nieuwe plafond komt op 2.40m(bestaande hoogte is 2,5 m),dus dacht ik deze vrijgekomen 10cm ruimte te isoleren.
Nu heb ik 2 vragen:
Moet deze vrijgekomen 10 cm ruimte vol gestopt worden met glaswol op de metalstuds ,of kan ik ook dundere XPS of PIR platen van 6 a 8 cm gebruiken ?
En moet ik tussen de metal studs en de Gyproc platen een dampscherm plaatsen ?
Dank voor je reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:35

H-W

Als je de overgebleven ruimte gaat isoleren dan moet je zeker een dampdichte folie gebruiken. Geen dampremmende, want dat voldoet niet in een badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:00
Glaswol / minerale wol plaatsen op een vals plafond is sowieso een goed idee voor de akoestiek (in een badkamer van 2x3m is dat natuurlijk minder relevant).

Welke isolatie is voorzien op de zoldervloer? Ligt er een dampremmend of dampdichte folie onder de isolatie op de zoldervloer? Het dak is verder niet geïsoleerd en de zolder bijgevolg niet vorstvrij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:31
Welke isolatie je kiest mag je zelf kiezen (glaswol is wat dikker voor gelijke isolatiewaarde, maar zal wat meer last hebben van vocht). Het vocht in de badkamer zal als het door de isolatie geraakt condenseren op het koudere plafond en mogelijks schimmel kweken, dat wil je niet, dus een dampscherm is wel nuttig.
Als je platen met alu laag gebruikt, kan je ze plakken tegen het plafond en de naden met alutape dichten (dampscherm klaar), dan kan je plafond eronder (en ertussen electriciteit).
Glaswol kan je niet aan het plafond plakken, dus dan zal je idd dampscherm tussen de metalstuds en de gipsplaat moeten voorzien (en netjes aan de muren tapen, en openingen voor electriciteit goed afdichten). Dit zal wellicht de goedkopere optie zijn, maar met wat meer werk (en moeilijker om correct te doen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.