2.1 HDMI 'receiver' met kleine afmetingen (of alternatief)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:42
Ik ben op zoek naar een 'alternatief' voor een volwaardige HDMI receiver.

De situatie is als volgt:
De TV hangt aan de muur, kabels gaan door de muur en dat kunnen dus niet 4 HDMI kabels doorheen, er zal dus in het kastje onder de TV iets van een receiver of een switch (4K) moeten komen.

Het kastje is echter maar 28cm diep, waardoor de usual suspects afvallen.

De audio eisen zijn erg laag, een klein 2.1 setje wat niet hard hoeft, veel vermogen is dus niet nodig (50W is ws genoeg), ik heb ook niet de features nodig die een normale HDMI receiver vaak heeft (Dolby atmos, zones, etc).

Alternatieve optie zou kunnen zijn voor een Samsung TV met een One Connect Box te gaan en de TV dan als switch te gebruiken. De uitdaging die ik dan heb is hoe de audio uit te versterken want het liefst zou ik het volume met de A/B van de TV bedienen.
Als de One Connect Box een analoge audio uitgang zou hebben (zeg een koptelefoonuitgang) zou ik dat aan een losse 2.1 versterker kunnen knopen, maar zover ik weet heeft de One Connect Box alleen een optische uitgang en komt daar altijd een gelijk volume uit (volume uit de optische uitgang gaat niet mee met het volume van de TV).

Budget is in eerste instantie niet zo interessant, ik ben vooral op zoek naar mogelijkheden.

Heeft er iemand een out-of-the-connect-box suggestie?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-06 11:05

FeaR

In GoT we trust

Benoem de aanwezige hardware eens. Nu is het een lap tekst waar concreet weinig mee gedaan kan worden. Zo wordt er gesproken over vier HDMI kabels, heb je vier HDMI 2.1 bronnen? Zo ja wordt dat al een uitdaging aangezien het meest aantal HDMI 2.1 ingangen ik op een receiver ken er drie zijn. Idem dat een receiver en een HDMI switch iets heel anders zijn. Welke speakers heb je staan? Een passieve set ga je met een HDMI switch niet aansturen. Hoe dan ook, als je alles met één remote aan wilt sturen val je terug op HDMI CEC en dat is iets waar ik mezelf niet volledig blind op zou staren aangezien dat een protocol is wat door elke fabrikant naar eigen inzicht mag worden geïmplementeerd.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
FeaR schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:04:
Benoem de aanwezige hardware eens. Nu is het een lap tekst waar concreet weinig mee gedaan kan worden. Zo wordt er gesproken over vier HDMI kabels, heb je vier HDMI 2.1 bronnen? Zo ja wordt dat al een uitdaging aangezien het meest aantal HDMI 2.1 ingangen ik op een receiver ken er drie zijn. Idem dat een receiver en een HDMI switch iets heel anders zijn. Welke speakers heb je staan? Een passieve set ga je met een HDMI switch niet aansturen. Hoe dan ook, als je alles met één remote aan wilt sturen val je terug op HDMI CEC en dat is iets waar ik mezelf niet volledig blind op zou staren aangezien dat een protocol is wat door elke fabrikant naar eigen inzicht mag worden geïmplementeerd.
Ik heb bewust niet meer hardware benoemt, deels omdat ik daar nog niet uit ben, deels omdat dat niet onderdeel van mijn probleem is. Het zal waarschijnlijk een passieve set worden, maar zolang ik ergens (analoge) audio vandaan kan krijgen is dat geen probleem.

Goed punt over HDMI inputs, 2.0 is voldoende voor alle bronnen.

Bottomline ben ik op zoek naar óf een kleine HDMI 2.0 receiver, óf een creatieve manier om 3 / 4 HDMI bronnen te switchen en daar los de audio uit te krijgen.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-06 11:05

FeaR

In GoT we trust

MerijnB schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:35:
[...]
Ik heb bewust niet meer hardware benoemt, deels omdat ik daar nog niet uit ben, deels omdat dat niet onderdeel van mijn probleem is.
Wetende welke hardware er is of gaat komen maakt dat je weet welke in- en uitgangen er zijn en daarmee hoe je alles aan kan sluiten. Niet weten welke hardware er is maakt dit één groot gis topic. Een losse receiver, TV als hub, HDMI Switch, HDMI Audio Extractor, te veel mogelijkheden waar nu geen goed antwoord op te geven is.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 13-03-2022 15:50 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Dat gissen valt nog wel mee, zijn wensen staan nog niet vast.

Wel zijn er extreem weinig slimline (dat is het magische woord wat je zoekt) receivers, en welke ik ken zijn 2.0 en niet 2.1. Heb er een aantal gehad.

Mijn usecase; heb een jaren 80 tv meubel waar ik erg aan hecht, kijk wel rond naar een nieuwe maar kant en klaar vind ik het niet in de kwaliteit welke ik zoek. De compartimenten zijn gemaakt voor een stereo versterker en cassette / cd componenten. Die waren minder hoog vroeger dus met heb 10,5-11 cm hoogte. De meeste 5.1 receivers oppassen dan niet. En soundbars hoewel steeds beter vind ik maar niks.

Welke mij zo vlug te binnen schieten;
- pricewatch: Pioneer VSX-S520 Zwart
Deze gehad en. de voeding daarvan is zeer slecht. 1x onder garantie vervangen en 1x net buiten de garantie stuk gegaan. Deze niet aankopen.

- pricewatch: Yamaha RX-S602 Zwart
Deze heb ik ook gehad maar de geluidskwaliteit vond ik voor muziek wat minder.

- pricewatch: Marantz NR1711 Zwart
Deze is net uit en heeft wel 2.1, ik ken de voorgangers maar vond ik altijd te duur en uiterlijk lelijk tegelijk.

- pricewatch: Onkyo TX-L50 Zwart
Rebrand van de pioneer

- pricewatch: Denon HEOS AVR
Deze is "slechts" 2.0 maar tickte voor mij alles boxen. Laag, niet al te duur, uitzonderlijke goede audio kwaliteit. Had hem in de aanbieding voor slechts 350(!) euro op de kop weten te tikken.

Ze zijn er wel maar erg goed zoeken dus... de meest uitgebreide lijkt nu de Marantz te zijn, ticket mogelijk ook al je boxjes aan...

Edit; de eisen zijn erg laag, ik las eisen aan het formaat laag 8)7. Maar dan nog is de keus relatief beperkt sinds de opmars van de soundbar. Het is al erg vlug veel vermogen.

[ Voor 4% gewijzigd door Donderstraaltje op 13-03-2022 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
FeaR schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:48:
[...]
Wetende welke hardware er is of gaat komen maakt dat je weet welke in- en uitgangen er zijn en daarmee hoe je alles aan kan sluiten. Niet weten welke hardware er is maakt dit één groot gis topic. Een losse receiver, TV als hub, HDMI Switch, HDMI Audio Extractor, te veel mogelijkheden waar nu geen goed antwoord op te geven is.
De 'rest' van de hardware zal ws afhangen van de manier waarop video 'geswitched' zal worden en staat dus nog niet vast. Het liefst een ondiepe HDMI receiver (die dus ook versterkt), als dat niet mogelijk is zijn HDMI switches, HDMI audio extractors and what not allemaal een optie wmb.
Donderstraaltje schreef op zondag 13 maart 2022 @ 16:05:
Dat gissen valt nog wel mee, zijn wensen staan nog niet vast.

Wel zijn er extreem weinig slimline (dat is het magische woord wat je zoekt) receivers, en welke ik ken zijn 2.0 en niet 2.1. Heb er een aantal gehad.

Mijn usecase; heb een jaren 80 tv meubel waar ik erg aan hecht, kijk wel rond naar een nieuwe maar kant en klaar vind ik het niet in de kwaliteit welke ik zoek. De compartimenten zijn gemaakt voor een stereo versterker en cassette / cd componenten. Die waren minder hoog vroeger dus met heb 10,5-11 cm hoogte. De meeste 5.1 receivers oppassen dan niet. En soundbars hoewel steeds beter vind ik maar niks.

Welke mij zo vlug te binnen schieten;
- pricewatch: Pioneer VSX-S520 Zwart
Deze gehad en. de voeding daarvan is zeer slecht. 1x onder garantie vervangen en 1x net buiten de garantie stuk gegaan. Deze niet aankopen.

- pricewatch: Yamaha RX-S602 Zwart
Deze heb ik ook gehad maar de geluidskwaliteit vond ik voor muziek wat minder.

- pricewatch: Marantz NR1711 Zwart
Deze is net uit en heeft wel 2.1, ik ken de voorgangers maar vond ik altijd te duur en uiterlijk lelijk tegelijk.

- pricewatch: Onkyo TX-L50 Zwart
Rebrand van de pioneer

- pricewatch: Denon HEOS AVR
Deze is "slechts" 2.0 maar tickte voor mij alles boxen. Laag, niet al te duur, uitzonderlijke goede audio kwaliteit. Had hem in de aanbieding voor slechts 350(!) euro op de kop weten te tikken.

Ze zijn er wel maar erg goed zoeken dus... de meest uitgebreide lijkt nu de Marantz te zijn, ticket mogelijk ook al je boxjes aan...

Edit; de eisen zijn erg laag, ik las eisen aan het formaat laag 8)7. Maar dan nog is de keus relatief beperkt sinds de opmars van de soundbar. Het is al erg vlug veel vermogen.
Thanks voor de lijst met opties :)
Mijn uitdaging ligt inderdaad in de diepte, niet de hoogte. Die Denon is misschien een optie (lijkt net te passen), dan zou ik alleen voor een aktieve sub moeten gaan, maar dat is ook nog een optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-06 18:57
Het is nogal overkill denk ik, maar de Canton Smart Amp 5.1 heeft 4 HDMI aansluitingen en is erg ondiep. Is dat wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wekko306 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 17:47:
Het is nogal overkill denk ik, maar de Canton Smart Amp 5.1 heeft 4 HDMI aansluitingen en is erg ondiep. Is dat wat?
Oeh deze kende ik nog niet, voor een volgende keer wellicht eens meenemen in de afweging. Ziet er wel naar uit dat ze pas een paar maanden beschikbaar zijn? Verklaart waarom ik ze niet ken of tegengekomen ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-06 18:57
Donderstraaltje schreef op zondag 13 maart 2022 @ 19:03:
[...]

Oeh deze kende ik nog niet, voor een volgende keer wellicht eens meenemen in de afweging. Ziet er wel naar uit dat ze pas een paar maanden beschikbaar zijn? Verklaart waarom ik ze niet ken of tegengekomen ben.
Volgens mij is de v2 vrij recent inderdaad, de eerste versie is volgens mij uit 2020 of 2019. Canton is ook een vrij onbekend merk hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
Wekko306 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 17:47:
Hij is inderdaad bijzonder overgedimensioneerd, maar het is igg een optie die past! Dank daarvoor :)

Ik heb eerder de aanname gedaan dat het volume van een optische uitgang (van een TV) niet mee zal veranderen als je het volume van de TV veranderd. Is dit inderdaad zo? Geldt dit ook voor audio die over (e)arc komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:55

Bene

list incomprehension

Ik heb een vergelijkbare setup, een Samsung met connect box en als versterker een Bluesound Powernode, die zou je ook kunnen overwegen. Een 2.1 receiver (of 5.1 draadloos), 19cm diep zonder kabels, ook bruikbaar als bluetooth audio streamer en via HDMI aan de connectbox geknoopt. Het apparaat reageert dan ook op volumeknoppen vanuit de TV bediening. Wel een duurdere optie, ik had met de mijne geluk op marktplaats.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
Bene schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:16:
Ik heb een vergelijkbare setup, een Samsung met connect box en als versterker een Bluesound Powernode, die zou je ook kunnen overwegen. Een 2.1 receiver (of 5.1 draadloos), 19cm diep zonder kabels, ook bruikbaar als bluetooth audio streamer en via HDMI aan de connectbox geknoopt. Het apparaat reageert dan ook op volumeknoppen vanuit de TV bediening. Wel een duurdere optie, ik had met de mijne geluk op marktplaats.
Die Powernode ken ik niet. Mar hij lijkt perfect voor mijn doeleinden. Is de Tidal connect ook voor Master bedoeld?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-04 07:56

Krentenbol

Prutz0r

Mezkeijou schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:27:
[...]

Die Powernode ken ik niet. Mar hij lijkt perfect voor mijn doeleinden. Is de Tidal connect ook voor Master bedoeld?
De powernode ondersteunt ook 24-bit en MQA idd.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Pagina: 1